X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחוזת דאונטון, בעונתה השלישית, מוכיחה שוב מהי דרמה משובחת. אפשר לראות בה סיפור רומנטי על אדונים ומשרתים, על אהבות אסורות או מבורכות ועל עולם ישן שהתפורר, אבל יש בה עוד רובד - אוניברסלי כמו פסק הדין של שר ההיסטוריה בכבודו ובעצמו - מי שמקדים להפנים את העולם המשתנה ולזרום איתו - מצליח. מי שמתנגד - מפסיד את הכל
▪  ▪  ▪
אחוזת דאונטון

אתמול בערוץ הראשון החלו בהקרנת העונה השלישית של הסדרה הבריטית העוצמתית שזכתה באמי (27 מועמדויות!), בגלובוס הזהב, בכניסה לספר השיאים של גינס בזכות מספר חסר תקדים של שבחי המבקרים, ובאחוזי צפייה פנומנליים.
הסדרה מתארת את קורותיה של משפחת אצולה בריטית על-רקע התמורות שחלות בעולם בתחילת המאה העשרים. הסדר הישן קורס. אנגליה המעמדית שוקעת כמו הטיטאניק, שסיפור טביעתה - כמה סמלי - פותח את העונה הראשונה, ומעמיד בסכנה את המשך השליטה של שושלת קרולי באחוזה המפוארת על טרקליניה, אדמותיה, גניה וגינוניה. יורש האחוזה יורד למצולות עם הספינה ויחד איתו נדר הנישואים לבת הבכורה אשר היה אמור להבטיח את המשך האחיזה של המשפחה בשלביו העליונים, ההולכים ומתרופפים, של הסולם החברתי הקיים. היורש הבא בתור, בן אצילים צעיר ויפה תואר, הוא עורך דין בהשכלתו. לא רק שהוא מתכוון ללכלך את הידיים בעבודה במקצוע שלמד, הוא גם רוצה, שומו שמיים, להתלבש לבד, בלי עזרת המשרת האישי.
פרקי הסדרה מזפזפים בין דאונטון של מעלה, שם חיה וסועדת משפחת קרולי, לדאונטון של מטה, שם מסתופפים המשרתים סביב שולחן ארוך ועוסקים בתככים משלהם. מבט מעמיק יותר מגלה ששני העולמות מחוברים ביותר מאשר קשרי העסקה ורכילות הדדית. עולם המשרתים הוא נייר הלקמוס של האריסטוקרטיה. לא רק שברור לגמרי שבמרתפים למטה יש אמביציות ומעמדות שלא מביישים את אלו שבסלונים המרופדים קטיפה, הפחד שם מהסדר הכלכלי-חברתי העומד לקרוס הינו כה גדול, עד שההתנגדות לשינויים, ולו גם הקטנים ביותר, עולה לפעמים על זו שבקרב אדוניהם.
שלום לייחוס
אז מרקס ואנגלס אולי לא גרים בדאונטון חוץ מאשר אצל ליידי סיביל הצעירה שבורחת עם הנהג, אבל ההיסטוריה בכל זאת שועטת קדימה בלי אף תמרור שמאפשר סיבוב פרסה. העונה השנייה כבר מתרחשת על-רקע מלחמת העולם הראשונה. אחוזת דאונטון הופכת לבית חולים, ובנות המשפחה מטפלות בחיילים הפצועים. הדיסטנס בין האצולה לפשוטי העם מתחיל להישבר לא רק בשדה הקרב אלא גם בבית פנימה, כשהאויב מבחוץ מאחד רוזן עם אביון, והסולידריות סודקת את הפאסון המעמדי.
במקביל, הדיו של פעמון החירות נשמעים היטב מפילדלפיה ועד לונדון, והחירות, שקונה לה אחיזה כתפישת עולם קפיטליסטית - שוויון הזדמנויות ולא רק שוויון בפני החוק - מאיימת לחצות את האוקיינוס ולמוטט את האימפריה הבריטית כולה. שלום לך, ייחוס. ברוכים הבאים, כישורים.
אם בעונה הראשונה היחס בין העולם החדש שמעבר לאטלנטי לבין היבשת הישנה היה יחס משלים - אנגליה סיפקה את ההדר הישן ואמריקה את מרד הנעורים - הרי שבעונה השלישית זה כבר ברור לגמרי: The game is over. תידרש עוד מלחמת עולם אחת כדי לקבוע שאירופה שקעה סופית לטובת המעצמה שבמערב, אבל את התמורות אפשר לראות בבירור כבר בעונה הראשונה שהתרחשה מ-1912 ועד תחילת מלחמת העולם הראשונה - קורה, אשתו האמריקנית של הרוזן מגרנתם, הטמיעה אומנם את החיים הנוחים של האריסטוקרטיה הבריטית, אבל היא הרבה יותר פתוחה לשינויים, הרבה פחות מאוימת מהם, הרבה-הרבה יותר זורמת מבני המשפחה שאליה נכנסה.
מנצחים ומפסידים
בעונה השלישית של הסדרה ההבדלים בין העולמות כבר מוגשים כשהם מבושלים היטב. בפרק הפותח האחוזה מתמרקת לקראת חתונת הבת הבכורה, ליידי מרי, עם בחיר ליבה, מתיו יורש האחוזה, והאושר גדול. ויולט, הרוזנת האם (בגילומה של מגי סמית האגדית), מסבירה לאימא של קורה שמגיעה במיוחד מניו-יורק, למה החתן לא אמור לראות את כלתו בלילה שלפני החופה: "זאת מסורת, ומסורת צריך לכבד". אם יש דמות בסדרה שניתן לומר בוודאות שדם כחול זורם בעורקיה - ויולט הזקנה היא הדמות. מתחת לחמיצות האליטיסטית המתבקשת מסתתרת תודעה עצמית מפותחת. "אני אישה מורכבת", היא אומרת אחרי שהתוודתה שהיא זו שרכשה עבור הנכדה הצעירה והסוררת, שעכשיו היא אשת מהפכן אירי עני מדבלין (זוכרים את הנהג?), את כרטיסי הנסיעה כדי שהזוג המנודה והמנושל יוכל להשתתף בחתונה. היא עשתה זאת על-אף האיסור המוחלט של הלורד גרנתם (בנה), שאינו מצליח להסתגל לנישואיה של בת הזקונים האהובה שלו עם פשוט-עם.
אבל זה לא מספיק. הרוזנת האם חוטפת, והיא יודעת שהיא תחטוף, סטירת-לחי מצלצלת מהמחותנת האמריקנית. כשליידי אדית, הנכדה האמצעית, צוחקת וקובעת שאין לסבתא השנייה שום יראת כבוד בפני דאונטון ומה שהיא מסמלת, ויולט מסתלבטת על הנחיתות התרבותית של האמריקנים: "אז מה?", היא מפטירה ברשעות, "גם לנפוליאון לא הייתה יראה מהבורבונים". מלכה, מלכה, אבל כשהניו-יורקית הוולגרית וחסרת הגינונים אוחזת בכתפיה של הרוזנת המתנשאת ומודיעה לה שבגלל המסורת אירופה הסתבכה במלחמת עולם ואיבדה את כוחה, ויולט יודעת שהיא צודקת. (אגב, המשחק של מגי סמית גאוני בעיקר בזכות המימיקות שהיא מרביצה. פרצוף אחד שלה מייתר אלף מילים של טקסט.)
ועכשיו הצופים, דרך הסדרה החכמה והמושקעת הזאת על צוות שחקניה המשובח, מבינים את פסק הדין של ההיסטוריה: מי שהקדים להפנים את השינוי ולזרום איתו - הצליח. מי שהתנגד - כמו הלורד מגרנתם שבאופן סמלי לשקיעה של האימפריה הבריטית גם איבד את הונה של המשפחה - הפסיד במלחמה.

הכותבת בת 48 מגבעתיים. רואת חשבון ובלוגרית בשעות הפנאי.
תאריך:  10/03/2013   |   עודכן:  10/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פעמוני ההיסטוריה: אחוזת דאונטון חוזרת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
אין מה לדבר, מלך הקומדיות הבריטי, ריי קוני , המחזאי והשחקן , שהקומדיות שלו שוברות שיאים ברמות הצחוק שאינו יודע סייגים, שוב רשם לעצמו הצלחה בדבר חשוב מאוד בימינו: בידור שנועד רק להצחיק ובקול גדול ולהימלט מכל טרדות היום יום
שולמית קיסרי
מסעדת "טייגר לילי" מציעה לתיירים שהתגעגעו לתאילנד שלל מאכלים תאילנדיים אמיתיים, דגים ופירות ים, ירקות טריים מתפצחים בפה ובשרים שונים
עליס בליטנטל
המחזמר שנעשה בעקבות סרט הקאלט "הלהקה", שנעשה כמחווה ללהקות הצבאיות בימי הזוהר שלהן - עולה כעת בהפקה נפלאה ומרגשת בתיאטרון רמת גן, בביצוע תלמידי השנה המסיימת של בית צבי
מרדכי קידר
עצה למנהיגי המערב: אל תבואו לבקר במזרח התיכון    התרבות האזרחית האמריקנית המבוססת על הפרט רחוקה כרחוק מערב ממזרח מהתרבות הקבוצתית-שבטית, האתנית, הדתית והעדתית המאפיינת את החברות במזרח התיכון
רפאל ישראלי
שום התנצלות שלנו לא תשנה את הקו האיסלאמיסטי האנטישמי והאנטי-ציוני של ממשל ארדואן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il