X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בזמן הזה, מה הוא גורלם של ארבעת הבנים, לאן נעלמו לנו. איה החכם? איפה הרשע? היכן התם? והאם ילמד האחרון לשאול?
▪  ▪  ▪
אובמה. מנסה לחדור ללב האומה הישראלית [צילום: פלאש 90]
ההתעלמות של אובמה
אובמה מתאר מפגש שלו עם נערים פלשתינים שמדוכאים מהכיבוש, מאוכזבים מחוסר האופק הנראה לעין, מחוסר אפשרותם להגדיר את זהותם. בבת אחת הוא מתעלם מעוד עשרות עמים מדוכאים. הכורדים, הארמנים, הבסקים והקטלונים, למשל, הם חסרי זכות להגדרה עצמית. הוא מתעלם מהקידמה שישראל הביאה לאותם נערים אומללים. ההשכלה הגבוהה, התשתיות, היכולת הכלכלית, כל אלו זניחים לטובת האפשרות להקים מדינה שתקרוס אל תוך עצמה בן-רגע

בליל הסדר ישבנו רובנו (85% מהישראלים) סביב מדורת השבט. מצות, מרורים, ביצים קשות, שאלות, חידות, שירים וארבע כוסות של יין. על ארבעה בנים דיברה התורה. על החכם, על הרשע, על התם ועל זה שאינו יודע לשאול. חלק מהותי מאנלוגיית הבנים הוא להפוך את הסדר לרלוונטי עבורנו, לחבר אותו אל המציאות של עבדות ולהבין עד כמה אנו בני חורין.
ובזמן הזה, מה הוא גורלם של ארבעת הבנים, לאן נעלמו לנו. איה החכם? איפה הרשע? היכן התם? והאם ילמד האחרון לשאול? חכם, מה הוא אומר? מה העדות וחוקים והמשפטים המוליכים אתכם? ואף אתה, אמור לו – מדינה יהודית ודמוקרטית אנו. משלבים בין תורת ישראל, עם ישראל, ארץ ישראל ובין חופש הביטוי, חופש הבחירה וחופש הפולחן. רשע, מה הוא אומר? "מה המלחמה הזאת לכם?", כפי ששאל יוסי שריד בהפגנת המיליון של 'שלום עכשיו' בשיא המחאה נגד מלחמת לבנון הראשונה. לכם, ולא לו, לפי שהוציא עצמו מן הכלל, וכפר בעיקר. ואף אתה, הקהה את שיניו ואמור לו: "טוב למות בעד ארצנו". ארצנו ולא ארצו, אילו היה שם – לא היה נלחם. תם, מה הוא אומר? תם ישאל מה זאת? ואמרת אליו "להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים". ושאינו יודע לשאול – אתה פתח לו, שנאמר, והגדת לבניך ביום ההוא לאמור, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים, ומגרמניה, ומפולין, ומתימן, ומסוריה, ומארצות הברית, ומרוסיה, ומאתיופיה, ומספרד, וממרוקו, ומעירק, ומהונגריה, ומרומניה...".
בנים שונים מבנינו
בפני ארבעה בנים דיבר אובמה ביום חמישי האחרון בבנייני האומה. הבנים שלו הם מעט שונים משלנו. הקהל קהל של סטודנטים, חניכי ההשכלה הגבוהה. אוסף של אנשים חכמים, מוכשרים, משכילים. מילותיו של הנשיא עטפו את הישראלים בחום. הנשיא של האומה הגדולה, מנהיג העולם החופשי מקבל אותנו כפי שאנחנו. בבסיס האומות שלנו הוא קשר את עיקרון החופש. הוא ביסס את הישראליות על "הרעיון שעם זכאי להיות חופשי בארץ משלו". הוא דיבר על ברית בלתי שבירה, על ערכים משותפים, על שיתופי פעולה.
כמו בתורה, וכמו שצוין לעיל, גם בין הסטודנטים יש ארבעה בנים שאובמה קיווה למצוא. גם כאן אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול. שאלות הבנים מעט שונות, ומתוך כך גם התשובות: חכם, מה הוא אומר? מה הצורך בביקורו של הנשיא אשר בא לדבר אל מעל לנבחרי הציבור, ואליו קרא הנשיא: "אתם חייבים ליצור את השינוי שאתם רוצים לראות". רשע, מה הוא אומר? "ההתנחלויות אינן מכשול לשלום", ולפי שוויתר על השלום הוציא עצמו מן הכלל, ואף אתה, ציבור ישראלי הקהה את שיניו ואמור לו "אני נולדתי לשלום שרק יגיע". תם, מה הוא אומר? מה זאת? וקראת אליו "כל עוד ארצות הברית של אמריקה קיימת – אתם לא לבד!". ושאינו יודע לשאול – אתה פתח לו, שנאמר, "השלום הוא צודק".
זכורה לטוב ההפרעה של תושב עילבון, שמחה על כך שהנשיא תומך בכיבוש. באופן פרדוקסלי למדי, בהמשך הנאום הנשיא מדבר גם הוא נגד הכיבוש. את התפרצות הסטודנט ניצל אובמה לשבח את ישראל על הדיון הפורה והסוער שיש בה, דמוקרטיה במיטבה. אלא שעצם נאומו שם, בבנייני האומה, מעל לראשיהם של חברי הכנסת, מול קהל בוחרים שהצביע למען אותם חברי כנסת כמוהו כאי קבלת דין הבוחר, התנגדות מפורשת לדמוקרטיה הישראלית. הוא קורא למרד נגד הממשלה שזה רק הציגה את שריה.
הוא מנסה לחדור אל לב ליבה של האומה הישראלית, זו שמתאווה כבר שנים להיות 'עם ככל העמים', או בגלגול המודרני של מונח זה – שאויבינו יהיו עם ככל העמים, כלומר, רציונליים, שלווים, רוצים שלום. הוא מתאר מפגש שלו עם נערים פלשתינים שמדוכאים מהכיבוש, מאוכזבים מחוסר האופק הנראה לעין, מחוסר אפשרותם להגדיר את זהותם. בבת אחת הוא מתעלם מעוד עשרות עמים מדוכאים. הכורדים, הארמנים, הבסקים והקטלונים, למשל, הם חסרי זכות להגדרה עצמית. הוא מתעלם מהקידמה שישראל הביאה לאותם נערים אומללים. ההשכלה הגבוהה, התשתיות, היכולת הכלכלית, כל אלו זניחים לטובת האפשרות להקים מדינה שתקרוס אל תוך עצמה בן-רגע. השלום הוא צודק, הוא הכרחי, הוא אפשרי, גורס אובמה. אלא שהשלום אותו מתיימר הנשיא להחיל אינו קביל כאן.
לא ברית עמים ולא הסכמים יובילו לשלום. לא בזכותם תשתוק הארץ לשלושים שנה, כפי שעשתה מאז הסכמי קמפ דיוויד. מה נשתנה בארץ הזאת מכל הארצות, ישאל. התשובה לכך טמונה בארבעת הדורות שחוו את הניסיונות הללו. החכם שבא הנה לראשונה, רצה בסך-הכל קורת גג לחיות תחתה. בנו, הרשע, כבר הגדיל לעשות, ודרש יותר מסתם בית. הוא הרחיב את השטח, על חשבון האויב. התם, דרש להבין מדוע שוב ושוב תוקפים אותו. "מה זאת", הוא אמר. כעת, לזה שאינו יודע לשאול כל מה שנותר הוא להצהיר 'לישראל יש זכות להגן על עצמה'. במהלך ארבעת הדורות הללו, הערבי לא שינה דרכו ולא זע ממקומו. כולה שלי הוא אומר. לכן אין שלום.

תאריך:  31/03/2013   |   עודכן:  31/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ביקור אובמה
מתי דוד
ממשלתנו ניבחרה רק לפני חודשיים והיא מייצגת ומבטאת את העם. נסיונו של אובמה לדבר אל העם מאחורי הגב של ממשלתנו הנבחרת, תוך סרוב לנאום בכנסת, כדי לנסות להפעיל לחץ ולעודד פעולה נגד הממשלה הוא ניסיון לא דמוקרטי במדינה דמוקרטית
אברהם פכטר
נאום אובמה בבנייני האומה, היה בנוי היטב, מרגש בנקודות מסוימות, מחבק, תומך, עם הערות לעיון, אבל לא מעשי. אילו היה מדובר בתחרות נאומים, מעין "דיבייט" אוניברסיטאי, היה אפילו זוכה בפרס, אבל בפועל מחיאות הכפיים היו מספיקות. ההרגשה שלי - כמו סרט מעניין שעם סיומו לא נשאר לך כלום מעבר להנאה
רפי לאופרט
שיפור היחסים עם העם בישראל ושיפור האוירה הבי-לטרלית, שהיו בין הדברים המעטים שהוגדרו כמטרה קונקרטית טרם הביקור, הושגו חלקית, ומשקלם הולך ופוחת ככל שמתבררים הפרטים המעשיים והתכליתיים יותר של הביקור. אינני רואה בכך הישג המצדיק את המאמץ וההשקעות שדרש הביקור מכל הצדדים; במילים אחרות: ביקור זה אולי אינו כשלון, אבל הוא בוודאי גם לא הצלחה של ממש
הלל ויס
אובמה וליברלים רבים מנסים להכפיף את בית ישראל להיות ככל הגויים. ברק חוסיין אובמה הוא סוג של פרעה נוצרי - ישמעאלי בן כלאיים, קריקטורה פוסט מודרנית חדשה. פרעה לכל היותר לעוד ארבע שנים. מייצג את השעבוד לרומסנות המטמטמת של המעצמה הרקובה בעולם. מתפקידו של עם ישראל לומר קבל עולם - אמריקה אינה אלוהים וכל אלוהי העמים אלילים וה' שמים עשה
אדוה נוה
ההתרפסות הישראלית, כפי שהשתקפה בתקשורת, בפני הנשיא אובמה שברה כל שיא, והזכירה את התנהגות היהודים בגולה כאשר הפריץ הגיע לביקור בעיירה    הממשלה מחלה על כבוד הכנסת ונענתה לתביעה לאפשר לאובמה לדלג על נאום בכנסת ולנאום במקום זאת בפני סטודנטים שנבחרו על-ידי השגרירות
רשימות נוספות
יו"ר קק"ל נפגש עם הנשיא אובמה  /  יפעת גדות
תם ביקור אובמה: המריא מנתב"ג לעמאן   /  עופר וולפסון
"אל תאחר"  /  עידן יוסף
הוא בא להתפייס   /  פסח רויטמן
אובמה על הר או במה?  /  אורי שרגיל
כיפת הברזל של אובמה  /  ציפורה בראבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il