X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לורין מוסרי, גילי שחר ומאור גרינר ב"האחיות רוזנצווייג" [צילום: יוסי צבקר]
האחיות התוססות לבית רוזנצווייג
המחזה של וונדי ווסרשטיין "האחיות רוזנצווייג" זכה להצלחה בעולם, וכאן בעבר, ב"הבימה". בימויו של צביקי לווין בבית צבי ברמת גן מעניק לו טאץ' נוסף ומיוחד, בעבודתו על עיצוב אופיו של כל טיפוס במחזה, ויכולתו של הבימאי המוכשר להוציא מכל שחקן את המיטב שבו, ויש להם...
מאור גרינר וגל שלום כהן [צילום: יוסי צבקר]

בתוך תפאורה מרהיבה ומדויקת לפרטיה של בית אנגלי מסוגנן טיפוסי, שיצר אבי שכווי הכה מיומן, עם הטפטים העשירים ורצפת הפרקט, נפגשות שלוש אחיות לחוג את יום הולדתה של האחות הבכירה, שרה. כולן ילידות ארה"ב, אך שרה הרווקה המצליחה כאשת עסקים ומנהלת בנק בינלאומי, בורחת מהזהות היהודית שלה הברוקלינית, אל לונדון הגויית. כבן לוויה היא בוחרת בקשר עם גוי, ניק פים, שהבנות מכנות אותו "הנאצי" על שום האמירות האנטישמיות שלו.
האחות השנייה היא פפני, שידידה המקסים, הבימאי ג'פרי, הוסיף לה את האות פ' לשמה, כדי שלא יצלצל יהודי מדי. היא מעופפת בעולם ממדינה נידחת אחת לרעותה, טיפוס כה שונה מאחותה המיושבת והמחושבת. ג'פרי מזמין לארוחת הערב של יום ההולדת גם את חברו הטוב מרווין, יצרן פרוות מלאכותיות, המספק לו את הסחורה למחזותיו בתיאטרון. הוא מהווה גורם המשנה את גורל אחת הדמויות.
האחות השלישית והדמות הכי תוססת ומקסימה בהצגה היא "בייב", שהגיעה במיוחד מניו-יורק ליומולדת, ועימה - את רוח האידישקייט והמנהגים היהודיים, עליהם היא כה מקפידה, כמו הדלקת נרות בערב שבת. גם היא מעצימה את הדרמה לקראת הסוף, עם הגילויים על חייה האמיתיים בניו-יורק. הבת ההיפית של שרה, טס, מביאה לבית את ידידה ושותפה להשתתפות בהפגנות למען מדינות נדכאות המתמרדות כנגד העריצות של ברית המועצות אז, כמו ליטא. בקיצור, שמח וחברתי במיטב המסורת האנגלו-סכסית, עד שמתחילות להיחשף האמיתות.
כמו צ'כוב במחזהו "שלוש אחיות", שם אוהבים, נפרדים, מתאכזבים, וחוזרים לשגרה, אבל בטונוס נמוך, גם כאן שלוש האחיות עוברות (בהילוך גבוה) מערבולת רגשות, יצרים, דיונים בנושאי סקס, תוך חבירת מרווין לשרה. הנושא האחרון עובר עליות וירידות, כשאופייה הנוקשה והעקשני של שרה עומד לה לרועץ, עד שהסקס פותח את חרצובות ליבה, והקשר ביניהם מתחזק והופך ממשי.
כוכבים מן העתיד
בימויו הנפלא של צביקי לווין מגלה לנו כמה שחקנים שלבטח נראה בעתיד על הבמות המקצועיות. התוססת והחיננית מכולן היא לורין מוסרי כ"בייב". האנרגיות שלה מגיעות לשמיים, וזכורה הופעתה הכה רבגונית בדיבוב התינוקת ב"לך לך מארצך", שתעלה שוב בהמשך ב"צוותא", שם תשחק בתפקיד הראשי שקבע לה הבימאי גור קורן. היא האש החיה של ההצגה באחיות רוזנצווייג.
כך גם בולטים שני כוכבי-עתיד והם: גלעד סמק כ"מרווין" - הג'נטלמן המושלם, כולו מקצועי להפליא, שולט בכל זיע ותנועה, ובעושר הבעותיו, ויוצר בהצגה המעט מופרעת קטעים של שלווה וביטחון, שכלתנות ואמינות. הנשק שלו - התבונה שלו, והסקס הטוב, מסייעים לו לכבוש לבסוף את ליבה של שרה. לעומתו, שונה לגמרי דמותו של גל שלום כהן כבימאי ג'פרי. דמות עסיסית בי-סקסואלית, שאי-אפשר שלא לאהוב אותו, בתנועותיו הסקסיות, במידה, בקסם הטבעי השופע שלו ובחן הבלתי נגמר. אך הקשר של פפני עם ג'פרי לא מגיע למימוש בנישואים, מה ששובר את ליבה.
בין שלל הדמויות בולט אורי זעירא כניק "הנאצי" המעורר את חיוכינו עם כל "חוכמה" אנטישמית שלו. מאור גרינר כפפני, נעימה חביבה ומעוררת אמפטיה, וכך גם מורן לארי כבתה של שרה, טס ההיפית, האנטיתזה של אמה הכה מסודרת ומחושבת. אביב קורן כחבר הגוי של טס, חביב גם הוא. גילי שחר כ"שרה" הנוקשה, יוצאת מכליה מרוב התהפוכות שנוחתות עליה באותו ערב, ובהתפרצויותיה היא הופכת את עורה כליל, ומתגלה כמיהתה לרגש, שהיה חבוי בתוכה, זמן כה רב ולהזדקקותה אליו.
אידיש, צחוק ודרמה
ההצגה רוויה במילים באידיש שחדרו כבר לשפה האנגלית, ויותר מכך לאמריקנית. השירים, ובמיוחד זה ביידיש של כל הלהקה בסוף המחזה - מקסימים, כולל הריקוד שלהם. תרגומו הרהוט של אהוד מנור המנוח לוכד את האוזן, התאורה הטובה של דולב ציגל, עיצוב התלבושות שעשתה ברק פוני ובמיוחד החליפות המחויטות של הבנים - מצודד.
בקיצור, הצגה שמעורבים בה צחוק ודרמה, שעושה טוב על הלב ומענגת את כל הצופים. אין תמה שהבימה העלתה אותה על בימת אולמה הגדול, ומילאה את קופתה ב-1995. אתמול, במוצ"ש, הוצגה ההצגה האחרונה ב"בית צבי", שאולי תשוב לבמה בקיץ.

מורן לארי, לורין מוסרי, מאור גרינר וגלעד סמק [צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  31/03/2013   |   עודכן:  31/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד מנור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחיות התוססות לבית רוזנצווייג
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דרק באיצטלה תרבותית ל"ת
יוסף השימעוני  |  1/04/13 14:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ההיסטוריון ד"ר יהודה לנקרי, שכיהן כשגריר ישראל בצרפת, נרתם לעזרת היהודים המקומיים נוכח גל גואה של התנכלויות כלפיהם מצד גורמים איסלאמיסטיים קיצוניים ומתווה באוזני עורך ה"ג'ואיש פוסט", גד נחשון, את הדרך ליציאה ממצבם העגום
יואב יצחק
ראש הממשלה ושר האוצר מקבלים ציונים נמוכים יחסית במשוב News1    נתניהו מקבל ציון נמוך בשאלת יושרתו האישית; לפיד מקבל ציון נמוך בשאלת התאמתו לתפקיד    שר הביטחון (יעלון) ושר הכלכלה (בנט), לעומתם, מקבלים ציונים גבוהים
יואב יצחק
עיתון ישראל היום אינו מושפע לרעה מהקשיים בשוק התקשורת    כיסיו של אדלסון עמוקים והוא ממשיך להזרים כספים לעיתון כדי לממן פעילותו    עובדיו נהנים משכר גבוה יחסית    כך גם יוכי ברנדס הכותבת טור שבועי למוסף הפוליטי
סופיה רון-מוריה
אחרי שנבחרו, הם קיוו להגיע לגן העדן הקואליציוני - להיות שרים. אבל הגבלת מספר השרים הותירה להם רק תפקידי סגני שרים. האם השרים הממונים עליהם יקבלו אותם ברצון, במה יוכלו להועיל ומי המדינאי שהיה סגן שר, התמיד והפך לראש ממשלה?
פזית רבינא
כמו מדורה המסרבת לכבות, המלחמה בין המורדים הסורים לשלטון אסד אינה דועכת, והיא אף עלולה לשלוח גִצים שיציתו סכסוך אזורי. ייתכן שכבר בקיץ הקרוב המלחמה תגיע גם לגבול הצפון-מזרחי של מדינת ישראל - ותגרור אותנו אל העימות המתפתח במזרח התיכון. מצפון תיפתח הרעה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il