X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דון קישוט ומשרתו [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]
ציירי לך שפם
הזדמנות נדירה לקהל הישראלי להיכרות עם אמן בינלאומי שהשפעתו ניכרת כמעט בכל תחומי התרבות כיום, כפי שמודה אמן הפופ הנודע אנדי וורהול. ואכן יצירותיו הן מקור בלתי אכזב להשראה, דמיון ויצירתיות
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין יוצרת סרטים, עיתונאית
דאלי (עם כובע) [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]

עליה 1452 [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]

תערוכת ענק מיצירותיו של אחד האמנים המשפיעים והשנויים במחלוקת שידעה המאה ה-20, סלבאדור דאלי (1904 - 1989), מוצגת לראשונה בישראל (במרכז הקונגרסים בחיפה) החל מחג הפסח. התערוכה, הכוללת יצירות החל משנת 1915 ועד לשנות ה-80, חושפת את דמותו הססגונית של האמן הספרדי, שנולד ב-1904 בחבל קטלוניה. דאלי נחשב לאחד היוצרים הבולטים של זרם הסוריאליזם, ויצר במשך חייו אלפי יצירות.
בתערוכה מוצגים יותר מ-500 יצירות שונות של האמן ובהם: ציורים, פסלים, תחריטים, תכשיטים ועוד. כמובן, המוצגים כאן הם רפרודוקציות של המקור, וכאלה יש בעולם בסריות של אלף עותקים ויותר, שכן האמן הממולח ידע למסחר את תוצרתו. לשמחתנו, הדבר מאפשר את הפצתה ומעניק אפשרות לצפות בה גם בישראל, אם לא הצלחתם לקפוץ לתערוכה של דאלי במרכז פומפידו בפריז, שהתקיימה במקביל לתערוכה בארצנו.
דמותו הפרובוקטיבית של דאלי הוסיפה, כמובן, למוניטין שלו. הוא ידע להמציא את עצמו כל פעם מחדש. השפם המצועצע של דאלי תרם גם הוא להופעתו. אומרים שדאלי הושפע מהשפם של הצייר הספרדי בן המאה ה-17, דייגו ולסקס. הוא הצטרף באופן רשמי לקבוצה הסוריאליסטית ברובע מונפרנאס בפריז. על דעותיו הפוליטיות, במיוחד עם שלטונו של פרנקו בספרד, אפסח כאן. אציין רק כי בגללן הורחק מהקבוצה הסוריאליסטית.
בשנת 1940, תחילת מלחמת העולם השנייה באירופה, עברו דאלי ואשתו גאלה לארצות הברית, שם גרו שמונה שנים. בשנת 1942 פרסם דאלי את האוטוביוגרפיה המשעשעת שלו, "החיים הסודיים של סלבדור דאלי". בשנת 1960 החל דאלי לעבוד על תיאטרון-מוזיאון גאלה סלבדור דאלי בעיר הולדתו, פיגאראס. זה היה הפרויקט הגדול ביותר שלו ועיקר תשומת הלב שלו עד שנת 1974. הוא המשיך להרחיב את המוזיאון עד אמצע שנות השמונים והוא מהווה כיום אחד המוקדים לאוסף יצירותיו.
אוסף הפסלים בתערוכה מרשים במיוחד וכולל מגוון של 35 פסלים מדהימים ביופיים: דגמים קטנים של יצירות פיסול המציגות דמויות חטובות ודקות עם הקשר פרדוקסלי וסביבה סוריאליסטית: דמות על פסנתר, על פיל בעל רגליים דקיקות וארוכות, על שבלול ענק, אדם וחוה והנחש ביניהם, וכמובן, הסמל המובהק של דלי- השעון המעוות הנמס כאילו על עץ, סמל לזמן הבלתי מוגדר? חלק מהיצירות הובאו לכאן בגודל ענק, לשמחת הילדים שיכלו להזדהות עמן ואימותיהן שביקשו להצטלם לידן...
כמה מיצירותיו ותחומי עניין שהניעו את דאלי עדיין אינם מוכרים לציבור. ציורים מוקדמים בהשראת האמנות הקלסית כמו ונוס, ציורים בטכניקה ובהשראת האמנות הפלמית - תגרנים בשוק, בוצרי יין, תחריטים על נחושת המודפסים על נייר.
סדרות שונות עוסקות בנושאים שהיינו מצפים ממנו, כמו דון קישוט ומשרתו, סרוונטס, אך גם בנושאים מיתולוגיים כמו אהבתו של אוביד, סדרה על בעלי מקצוע שונים, ביניהם העורך דין המוצג כשברקע ינשוף גדול-סמל לחכמה? לא בטוח... מבנה גופו של הסוס העסיק אותו רבות. מסתבר שדאלי עסק גם בתכנון תפאורות ותלבושות להצגות ידועות כמו כרמן, כטוב בעיניכם של שייקספיר ועוד. האלמנטים הסוראליסטים משתקפים ברב יצירותיו, בהן הוא משלב יצורים שונים ומשונים שכיום הם דווקא פופולריים: דרקונים למיניהם.
בתערוכה מוצגות גם יצירות של דאלי העוסקות בישראל, בציונות וביהדות- קשר של דאלי לישראל שיש עוד לחקור אותו. סדרה שלמה עוסקת בקורות העם היהודי, כוללת ציורי 12 השבטים, משה והסנה, קריעת ים סוף (בה האל המושיע מוצג בצורת צלב...), המנורה, תקומת ישראל, סמל הבחור הישראלי על-רקע דגל ישראל והמילה "עליה " כתובה בלועזית ( A LYIA). על סדרת "עליה" (25 יצירות) כתב ב-1972 שר החוץ, אבא אבן בלשונו המליצית: "בדמיונו הלוהט והרב גוני עוזר דאלי להנציח את שחר התרבות של עם ישראל ולהמחיש ביד אמן את המיסטיקה של קיומו וקידמתו".
מלבד פסל קטן בשם "עיניים" לא מוזכר בתערוכה הקשר של דאלי עם במאי הקולנוע הספרדי הנודע לואיס בונואל, שפעל גם הוא בצרפת. השניים חברו יחד ליצירת הסרט הסוראליסטי "כלב אנדלוסי", ודאלי עיצב את הרקע לתפאורה, בה מצוירות עיניים רבות, כמו בפסל בתערוכה.
אוצר התערוכה, אנריקה סבאטר, היה עוזרו האישי וחברו הקרוב של דאלי במשך 13 שנים ונחשב לאחד האנשים קרובים ביותר לאמן הספרדי. הוא החל את דרכו כצלם, ותיעד רגעים נדירים בחייהם של דאלי ואשתו גאלה, שהיוותה השראה עבור האמן ברבות מיצירותיו. בהמשך הדרך התקרב מאוד לזוג והפך לאיש סודם. צילומים אלו מוצגים בתערוכה, ומאפשרים הצצה נדירה אל חייו ודמיונו של אחד האמנים המוחצנים והחידתיים ביותר שידע העידן המודרני.
חלק מהמוצגים הם מהאוסף הפרטי שלו וחלק מאוספים פרטיים בעולם - מפריז ועד דרום אמריקה.
לדברי המארגנים השווי הכולל של היצירות בתערוכה עומד על למעלה מ 60 מיליון דולר, והיצירה היקרה ביותר בה, ציור ושמו The servant of the disciples at emmaus משנת 1960, הוערכה בשווי של 2.4 מיליון יורו.
במסגרת התערוכה יש גם מתחם עצמאי לילדים שכלל שני סוגי פעילות מרכזיים: הצגת ילדים ופעילות לכל המשפחה בה יוכלו הילדים ליצור בחומרים מגוונים יצירות ברוח דאלי ,כמו ציור של שעון נמס והדפסתו על חולצה.
זוהי הזדמנות נדירה לקהל הישראלי להיכרות עם אמן בינלאומי שהשפעתו ניכרת כמעט בכל תחומי התרבות כיום, כפי שמודה אמן הפופ הנודע אנדי וורהול. ואכן יצירותיו הם מקור בלתי אכזב להשראה, דמיון ויצירתיות.

מחלל 1463 [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]
תאריך:  03/04/2013   |   עודכן:  03/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
האחריות הרובצת על כתפי האנשים והנשים הכובשים להם ולזולתם דרך עליה הם עתידים כל רגע מרגעי חייהם לתת דין וחשבון לפני מי שאדם הגון מושבע לעמוד מולו בדין ובחשבון, אינה יכולה להתחלק לפני כל טווי הרשת
איתן קלינסקי
יהיה חסר לי הקול הרך האוהב של אלישע, שפרץ אלי בסערה דרך קו הטלפון מחדר העבודה שלו בקיבוץ עין החורש ונחת בביתי בחולון הרבה מאוד פעמים. יהיה חסר לי הקול שתמיד דאג לי. חש חובה לקחת עלי אחריות, כמבקש להחזיר אותי כלשונו: "לשוב הביתה"
ציפורה בראבי
יאיר לפיד קרא למעמד הביניים עבדים ולמעמד העני לא ידע לקרוא כלל בשם, כי מי סופר אותם...
יונה סוקולובסקי
הגז הטבעי משדה תמר צריך לשמש כדלק לכלי רכב. אצלנו ממהרים להחביא את הנושא מחשש שההרעיון על דלק חדש פגע במקור הכנסה כל כך טוב לאוצר וליבואני הדלק
עו"ד יניב כהנוביץ, עו"ד רונן מנור
לאחרונה קיבל בית המשפט המחוזי בחיפה תביעה כספית לפי חוק פינוי ובינוי (פיצויים) התשס"ן-2006 (להלן: "חוק הפיצויים"), וחייב דיירת סרבנית בתשלום פיצויים עקב סירוב לתוכנית "פינוי בינוי" מנימוקים לא סבירים, על-אף הסכמת רוב המיוחס של בעלי הדירות לתוכנית. נפסק כי בנסיבות העניין, הסירוב הינו בלתי סביר ומזכה את התובעים בפיצוי על הנזק הכספי שנגרם להם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il