X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההתחממות בגזרת חצי האי הקוריאני היא קריאת השכמה לארה״ב והעולם כולו. ההתנהגות של קים ג׳ונג און היא הדגמה למה שעתיד לבוא עם התקדמותה של אירן בניסיונותיה להתחמש בנשק גרעיני
▪  ▪  ▪
התחמשות קוריאה הצפונית. בעיה רדיקלית שצריכה להיפתר [צילום: AP]

קוריאה הצפונית, מאיימת על שכנתה מדרום במלחמה. הצבא של קוריאה הצפונית גדול יותר משל שכנתה הדרומית, גם אם מתקדם פחות טכנולוגית. ארה״ב מחזיקה בסיסים בדרום קוריאה וספינות מלחמה באיזורים שונים במזרח אסיה, מה שמהווה רשת ביטחון מפני פלישה של צפון קוריאה לדרום.
איום בשימוש בנשק גרעיני מצד פיונגיאנג אמור להרתיע את בנות בריתה של דרום קוריאה מלהתנגד לפלישה צפון קוריאנית. כך נוצר מלכוד - ארה״ב רוצה להגן על בת בריתה, אך מסתכנת במלחמה גרעינית אם תעשה זאת. בסופו של דבר, כשארה״ב מסיקה שפיונגיאנג רצינית, היא מדללת כוחותיה באזור ובכך מפקירה את דרום קוריאה (כמו שקרה השבוע).
קחו את המילים קוריאה הצפונית והקוריאה הדורמית והחליפו אותן באירן וישראל, בהתאמה. מה שקיבלתם זה תרחיש סביר למה שיקרה פה בעוד כשנה-שנתיים עם סיומה המוצלח של התוכנית האירנית להתחמשות בנשק גרעיני. תוסיפו לקלחת הזאת אידאולוגיה איסלאמיסטית-אנטישמית-משיחית ואת העובדה שלאירן יש גרורות נוספות באזור עם אידאולוגיה דומה ותקבלו שיתוק מוחלט של היכולת של ישראל לריבונות והגנה על גבולותיה (במקרה הטוב) ומתכונת לשואה שנייה (במקרה הרע).
התסריט הצפוי עם אירן
בכל הנוגע למדינת ישראל, הבעיה מורכבת אף יותר. אם ארה"ב נרתעת מלהגן על בת בריתה במצב של איום קיומי, היא לבטח לא תמהר להגן עליה כשמדובר בעניינים פחותים יותר. לאירן, ככל הנראה, אין איטרס מידי לתקוף את ישראל בנשק גרעיני, או לפלוש אליה (דרך או בעזרת מדינה שלישית), אך היא בהחלט רוצה להשפיע על מה שמתרחש באיזור. כך למשל, תוכל אירן להציב אולטימטום, לפיו ישראל חייבת לסגת מכל שטחי יהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, אחרת היא תשתמש נגדה בנשק גרעיני. לחלופין, תוכל טהרן לדרוש שישראל תתפרק מהנשק הגרעיני שלה (לפי פרסומים זרים), בתמורה למעשה דומה מהצד האירני. מעשה כזה ישאיר את ישראל בלי האמצעי ההרתעה הכי חשוב שלה וימנע ממנה את יכולת "המכה השנייה".
מי שזלזל בחומרת האיום של הגרעין האירני, או לחלופין תלה את תקוותיו במאמצים הדיפלומטים, יכול לראות עכשיו בשידור חי את המצב בצפון קוריאה ולשקול שוב את עמדתו.
ממשלות ארה״ב ב-20 שנה האחרונות התעלמו מהאיום הגרעיני שנשקף מצפון קוריאה ונתנו למצב להדרדר ולהגיע לנקודה הקריטית שבה הוא נמצא עכשיו. במהלך הדרך היו סנקציות, איומים, אמבארגו נשק, דיוני משא-ומתן בשיתוף עם מעצמות נוספות וכו'. נשמע מוכר? אולי זה משום שאנחנו חווים כרגע תהליך דומה עם אירן. אם לא יהיה שינוי דרמטי במדיניות, הסוף יהיה זהה אף הוא. המצביא הפרוסי, קארל פון קלאוזביץ' אמר "המלחמה אינה אלא המשך הדיפלומטיה בצורות אחרות.". היום, כמאתיים שנה לאחר מותו, יש מהלכים דיפלומטיים שאין להם את הגיבוי של מהלכים צבאיים. כלומר, ברגע שליריב שלך יש נשק גרעיני, לא בטוח שלדיפלומטיה אכן יכול להיות המשך.
הדיפלומטיה לא עובדת
במוקדם או במאוחר, אובמה יצטרך להבין שדיפלומטיה לא עובדת וסנקציות ניתן לעקוף. כבר היום, בעוד שהנשיא האמריקני מבטיח לנו שסנקציות ה"משתקות", לדבריו, משכנעות את אחמדינג'אד לשנות את דרכו, יצוא הנפט של אירן מתבצע באין מפריע בעזרת אוניות מסחר סיניות וסחר הנשק עמה מתבצע בעזרת ארגוני קש.
הסנקציות נכשלו ומטרת המשא-ומתן היא להרוויח זמן ולגרום למערב להתפתל עם הודעות מתחנפות לעיתונות, בעוד שהאייתולות מבטיחות "להשמיד את אויבי האיסלאם". אם כן, נראה שהפתרון היחידי הוא הפתרון הצבאי, או לכל הפחות הצגה מספיק משכנעת בסגנון של "תחזיקו אותי". כמובן, שבמקרה הזה קל לומר מלבצע. ארה"ב עדיין מסובכת בשתי מלחמות שפגעו בכלכלתה וגרמו לציבור האמריקני לפתח מיאוס כלפי הגדרתה של ארה"ב כ"השוטר של העולם". אך, נראה שלא נותרות הרבה ברירות. בעיות רדיקליות דורשות פתרונות רדיקליים, ואין כיום בעיה רדיקלית יותר מזו על שולחנה של הקהילה הבינלאומית.

הכותב הוא נשיא מועדון רוטראקט חיפה. מתמחה במשרד המשפטים. לשעבר מנכ"ל וסיו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה. פעיל בעבר ובהווה בפרויקטים רבים בתחום ההסברה והדיפלומטיה הציבורית. נשוי לשובל. סרן במילואים.
תאריך:  07/04/2013   |   עודכן:  07/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארז מזרחי
קוריאה הצפונית סוחטת את העולם. הפרדוקס מזעזע. הרצון המובן של הדמוקרטיות לשמור על השקט העולמי מביא איתו את התעצמות האיום של הדיקטטורות בטור הנדסי
יובל ברנדשטטר
ראש ממשלת ישראל נוטל דוגמה מהאפיפיור
עו"ד שניר שער, עו"ד אביגדור ליבוביץ
במקרים בהם רוכש הזכויות בנחלה, מבצע שימוש עסקי בחלק החקלאי והוא רשום במע"מ כעוסק מורשה ומפיק הכנסות החייבות במע"מ, הרי שיותר לו לנכות את מס התשומות
חיים שטנגר
למה בשם הפלורליזם והחופש מדת אין גם מקום לחופש דת? למה אין מי ששומר מצוות חג הפסח יכול לעבור ברחובות העיר, תל אביב בלי שיראה חמץ בכל פינה?
נורית מץ
אדון סאלח שבתי, אתה צודק בהחלט, 20.000 בחודש זה המון כסף , בערך כמו מיליוני הלירטות שלי באיטליה. בפועל, בהמון הכסף הזה, מעמד הביניים יכול מקסימום רק לשרוד בינתיים!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il