X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
את מרבית הפשעים בחברה מבצעת קבוצה מצומצמת של זכרים ונקבות אשר מדגימים דפוס התנהגות בעייתית מאז ילדותם, דפוס שנשאר יציב לאורך חייהם
▪  ▪  ▪
לשנות את מסלול החיים [צילום: AP]
דפוסי התנהגות
המחקר אינו מתחקה אחר הסיבות המביאות קבוצה קטנה יחסית של בנות ובנים לדפוסי התנהגות אנטי-חברתיים, אך מצביע על כיוון.

מחקר קנדי עדכני מגלה כי את הפושעים הצעירים אפשר לזהות כבר בגיל 6. החוקרים ממונטריאול שבנפת קוויבק הראו כי דפוסים אנטי-חברתיים ושל התנהגות שלילית, הכוללים אלימות, בריונות, פוגענות וחוסר רגישות לצער הזולת, הם גורם מנבא מובהק לעתיד של פשע אלים (ולא אלים) בגיל ההתבגרות והבחרות.
הממצא העיקרי הוא כי: "את מרבית הפשעים בחברה מבצעת קבוצה מצומצמת של זכרים ונקבות אשר מדגימים דפוס התנהגות בעייתית מאז ילדותם, דפוס שנשאר יציב לאורך חייהם", אומרת ד"ר שילה הודג'ינס, ראשת קבוצת-המחקר. לדבריה, "לו יכולנו לזהות ולדכא את הדפוס של התנהגות בעייתית כבר בגיל צעיר, ייתכן שאפשר היה לשנות את מסלול חייהם לחיים מאושרים ובריאים, ולשנות את תרומתם לחברה משלילית לחיובית". המחקר "Teachers’ Ratings of Childhood Behaviours Predict Adolescent and Adult Crime Among 3016 Males and Females” פורסם בגיליון מארס 2013 של Canadian Journal of Psychiatry).
קבוצת המחקר בדקה את הערכות צוות-ההוראה במוסדות החינוך מגן חובה ואילך, תוך שימת דגש על בעיות התנהגות כגון חיסורים, אלימות, אי-ציות, הרס רכוש, שקרים, גניבה, בריונות, האשמה של אחרים, ובמיוחד חוסר רגישות לזולת ונטייה להכאיב לזולת. קבוצת המחקר כללה 3,016 בנים ובנות בגני החובה של מערכת החינוך הכללית של קוויבק בשנים 1987-1986. אותם ילדים נבדקו מחדש בגיל 10 ו-12. רשימות אלו הוּשוו עם תיעוד משטרתי משפטי ופלילי של נפת קוויבק בגילאי 12 עד 24 של אותה שכבת גיל.
מסתבר כי בנים שזכו לניקוד גבוה בכל האמור בדפוסי התנהגות בעייתיים, הורשעו בשיעור גבוה פי-4 מעמיתיהם לגן ולבית הספר בפשעי אלימות, ופי-5 מעמיתיהם בפשעים לא-אלימים.
בנות שזוהו כבר בגיל 6 עם דפוסי התנהגות בעייתית ונטייה להכאיב ולהתעלם מצער הזולת, הורשעו בשיעור שהוא פי-5 מעמיתותיהן לבית הספר בפשעים, בעיקר לא-אלימים, עד גיל 24.
ילדים שתוארו כחסרי רגישות לזולת ונטייה לפגיעה בזולת, אך ללא בעיות התנהגות, היו גם הם בסיכון גבוה יותר להרשעות בפשע אלים ולא-אלים. כך גם נמצא אצל ילדות: אלו שנטו להיות פוגעניות ולא להתחשב בזולתן נטו להיות מיוצגות בשיעור גבוה יותר בקרב המורשעות בפשע, בעיקר פשע לא-אלים.
לטענתה של החוקרת הראשית, להתערבות מוקדמת יש סיכוי לשנות ולדכא את דפוסי ההתנהגות הללו כבר בגיל צעיר ובכך לשפר את סיכויי הילדים הללו לסגל דפוסי התנהגות יותר חיוביים כלפי החברה והקהילה, לשפר הישגים לימודיים ולסגל דפוסים נוחים יותר של התנהגות חברתית. היא ממליצה על התערבות מוקדמת המבוססת על תצפיות של סגל ההוראה.
מובן שיש מבקרים הקוראים תיגר על תיוג מוקדם של ילדים, בעיקר כיוון שאין מערכת מוסדרת לטיפול בילדים כאלו עם זיהויים, ואין הוכחות כי התערבות חינוכית אכן תשיג את המטרות הרצויות.

הדמעה שפצעה את ליבו
קנדה היא אחת החברות המפותחות, הבטוחות בתבל, דמוקרטיה של קרוב ל-500 שנה, עם רשת הביטחון החברתית מן הצפופות בעולם
▪  ▪  ▪

המחקר אינו מתחקה אחר הסיבות המביאות קבוצה קטנה יחסית של בנות ובנים לדפוסי התנהגות אנטי-חברתיים, אך מצביע על כיוון. הדפוסים הללו היו כבר מוטבעים בילדים כשהללו הגיעו לגן החובה. הדפוסים היו קבועים במהלך חייהם והתבטאו בסופו של דבר בהרשעות בשל עבירות אלימות וגם ללא אלימות. לכן, אין ברירה אלא להביט לעבר הבתים שמהם באים אותם ילדים כאל המקום שמשם זה מתחיל. דפוסי התנהגות של חוסר ציות, פוגענות, אלימות, בריונות, ובמיוחד חוסר רגישות לזולת הם מולדים, או נרכשים מוקדם מאוד בבית ובפעוטון.
קנדה היא אחת החברות המפותחות, הבטוחות בתבל, דמוקרטיה של קרוב ל-500 שנה, עם רשת הביטחון החברתית מן הצפופות בעולם. על כן אין מדובר בחסרים כלכליים של עוני או רעב. החסרים המביאים לדפוסי התנהגות אנטי-חברתיים צפויים להיות חברתיים, כלומר של החיברות המוקדם של הילדים והילדות האלימים, שבו הזולת אינו חשוב, ורגישות כלפי הזולת אינה ערך. זוהי המסקנה המתחייבת ממחקר זה ועוד ממחקרים רבים אחרים.
המזרח התיכון חווה עתה טלטלה שהיא בעיקרה התפרצות אלימות מרמת הבודד ועד לרמת העדה. הממצא הבולט ביותר הוא חוסר רגישות מוחלט לצער הזולת, המתבטא במעשי זוועה שהדעת אינה סובלת, בשל היותם אחרים, ללא קשר לסיכון שהם מהווים כלפי מבצעי הזוועה. אין מדובר רק בהרג, אלא ברצון מכוון לגרום לסבל הגדול ביותר, אם דרך עינויים ואם על-ידי מיתות משונות. אין מדובר במספר קטן של חריגים, אלא באירועים שבהם מעורבות חמולות שלמות, כפרים שלמים ורובעי עיר. על-פי המחקר דלעיל, מקורם של דפוסי התנהגות אלה אינו בבתי הספר ואינם נרכשים בגיל ההתבגרות, אלא מוטבעים כבר בשלב המוקדם ביותר, מן הינקות ואילך. איננו מודעים למה שקורה באותם שלבי חיברות מוקדמים בסוריה ירדן או עירק, אבל לנו בישראל יש מעבדה המאפשרת הסתכלות שכזו על החברה החיה בשכנות קרובה מאוד לנו - המערכת הפלשתינית.
הנה דף הפייסבוק הרשמי של הפת"ח (הועלה ב-2.9.12), בלבנון המציג את אידיאל החינוך הפלשתיני ("מבט לתקשורת הפלשתינית"). בתמונה נראה ילד בן למטה מגיל חמש לבוש חגורת נפץ:
"אמי הלבישה עלי חגורה משונה. שאלתי אותה: 'מה זה, אמא?'
והיא אמרה: 'אלביש אותה עליך וצא למות!'
אמרתי לה: 'אמא, מה עשיתי שאת מאחלת לי מוות?'
היא הזילה דמעה שפצעה את לבי, ואמרה: 'המולדת זקוקה לך, בני. לך ופוצץ את בני ציון'.
אמרתי לה: 'מדוע אני ולא את?' והיא אמרה: 'אשאר כדי להביא עוד ילדים למען פלשתין'.
נישקתי את ידה ואמרתי לה: 'המשיכי, אמא, למענך ולמען פלשתין אהרוג את הטמאים הארורים'".
בדברים אלה יש מסר של אלימות קיצונית, חוסר רגישות לזולת, בריונות ללא מצרים, אך אין כאן שנאה מנומקת.
ואילו ילדי גנון המנוהל על-ידי "הג'יהאד האיסלאמי" בעזה יצר מסיבת סיום מצולמת שבו הילדים מתחפשים ללוחמים של הג'יהאד חמושים ברובים עושים את מה שצריך לעשות בילדים המחופשים לציונים, לאחר שאלֶה לכאורה הטביעו ילד ערבי. הם נשבעו לגדול להיות לוחמי ג'יהאד, לירות טילים בציונים ולמות מות קדושים כמו מנהיגם, או ללבוש חגורות נפץ ולפוצץ את הציונים הנוסעים איתם באוטובוס. ההצגה זכתה לצופים רבים ותשואות מהורים, נציגי הג'יהאד ושאר ארגוני רצח.
המסקנה של החוקרת הקנדית כאמור היא, שעל-מנת לשנות את התוצאות הידועות מראש של דפוסי התנהגות אנטי-חברתיים, יש צורך בהתערבות מוקדמת שנועדה למתן ולדכא את הנטייה לאלימות, פוגענות ובריונות, ולפתח את הרגישות לזולת. אלא שבחברה הערבית הקרויה פלשתינית קורה ההפך. המסרים האלימים הנמסרים לילדים רק הולכים ומתחזקים. ספרי הלימוד של הרשות הפלשתינית מלאים במסרים המגדירים את הישות היהודית כאויב מר ונמהר, מקדמת דנא, שחובה על כל מוסלמי לעשות ככל שביכולתו על-מנת להרסו מן היסוד בשל היותו רשע ללא אנושיות. החובה המוסלמית ללחום בו היא "ריבאת" - מושג הלקוח מהגנה על גבולות האיסלאם, היהודים הם כנופיות טרור ציוניות ממקור של אימפריאליזם זר (התיחסות זהה לזו של הנשיא הסורי בשאר אסד המכנה את המורדים כנופיות טרור במימון זר). החובה מתמצה בג'יהאד ומוכנות למות קדושים, ודוגמאות מכתבי הקודש המוסלמיים להרג האויב תוך כדי הקרבה עצמית. חיקוי של השיטות המוסלמיות בידי עמים אחרים זוכה להערכה רבה.
בקנדה, כמו ברשות הפלשתינית, התנהגות שהיא פלילית/טרוריסטית, דפוסי התנהגות שאין בהם התחשבות בזולת, שיש בהם אלימות, בריונות, פוגענות ופגיעה בגופו וברכושו של האחר, הוכחו כדפוסים הנוצָרים מוקדם, ולאחר מכן נשארים קבועים למשך שאר החיים. ואם בקנדה שבה החינוך להתנהגות חברתית שואף ודוחק לסובלנות הדדית מתברר שדפוסים מוקדמים אינם משתנים, על אחת כמה כך הם פני הדברים בחברה הערבית הרואה באחר היהודי מושא שנאה שחובה לפגוע בו כנורמה חברתית-לאומית-תרבותית-דתית. התקווה לשנות את הדפוסים הללו באמצעות שינוי ספרי הלימוד הפלשתינים היא אם כך מחוסרת בסיס. ואכן החינוך הערבי-פלשתיני לא רק שאינו מנסה לשנות דפוסים מוקדמים, אלא אף מחזק אותם.
בספרות השלום והקרבה, בספרות הפיוס והחיים בצוותא, יש ניסיון להגדיר את דפוסי ההתנהגות הפליליים/טרוריסטים כסטייה של מיעוט שאין להאשים בה את הרוב. ואכן בקנדה ייתכן שכאלה הם פני הדברים. אבל לא כאן במעבדה שבה אנו מתבוננים. כאן "מרבית הפשעים בחברה מבוצעים בידי קבוצה מצומצמת של זכרים ונקבות המדגימים דפוס התנהגות בעייתית מאז ילדותם, דפוס שנשאר יציב לאורך חייהם" של ד"ר הודג'ינס אינם נחלתה של קבוצה מצומצמת אלא של חברה שלמה, המוצאת עצמה יקירת העולם, כל עוד היא מצמצמת את אלימותה כלפי היהודים. אלא שדפוסי התנהגות אינם מגבילים עצמם לקורבנות "מיועדים". בהשפעת האש המלבה של חינוך המחזק דפוסים כאלה, הם חורגים מן הקורבנות הראשונים ועוברים תהליך התפשטות כללי. בדיוק כמו הפושעים הצעירים של חבל קוויבק שאלימותם אינה מכוונת כלפי קבוצה זו או אחרת, אלא מוכוונת על-ידי הפיחות המובנה בהם בתכונות שהחברה הקנדית מגדירה כחיברות תקין. החברה הקנדית מתמודדת עם אותו מיעוט באמצעות המשפט הפלילי, כולל הפרדה כפוייה מן החברה. אבל מה יעשו עם מיעוט שהוא למעשה חברה שלמה שֶכּוּלה כזו?

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial".
תאריך:  22/04/2013   |   עודכן:  22/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בשאר אסד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכל ידוע והרשות נתונה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
איך צדק הרב כהנא זצ״ל...
משה המכבי  |  22/04/13 18:56
 
- כל מילה סלע ל"ת
יראיה חדה  |  24/04/13 10:09
2
שוב "אותה גברת בשינוי אדרת"
הניה  |  22/04/13 20:33
3
מתאים בהחלט לתיזה של מילשטיין
חשדנית  |  23/04/13 10:46
4
תמצאו הרבה כאלה במשטרה
צרעה  |  23/04/13 21:17
5
במאבק קיומי כולנו חיות
אלון פלג  |  24/04/13 02:32
 
- הכללה לא נכונה ומסוכנת
מיכאל ב  |  24/04/13 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל מדוף
על-מנת שהציונות תצליח להקים את המדינה, עליה לנוע בו בזמן בשלושה מסלולים: פיתוח הארץ, הקמת צבא והמאבק המדיני למען השגתן של תמיכה והכרה בינלאומיות
יוסף אורן
מאחורי "הלחישה" של נטע על ספר שיריו של אמיר גלבוע נמצא עמוס עוז, המעיד כאן שהוא קורא שירה שקדן, ולכן הוא מסוגל למצוא שירים המתאימים למצבם של גיבורי סיפוריו, שירים אשר בה-בעת מאפשרים לו להפעיל בעזרתם בהצלחה את תחבולת "הלחישה בשירים" לתמיכה בהשקפתו בנושא האקטואלי שהעלה ברומן - עתיד "השטחים"
עליס בליטנטל
מחזהו של רג'ינלד רוז "12 המושבעים" עולה כעת בגירסה נשית בשם "12 המושבעות" בבית צבי, עם מסיימות מחזור נ"א. אם היה למישהו ספק בדבר ליהוק רק של נשים - הרי התוצאה מדברת בעד עצמה: נשים יכולות לעשות הכל מעולה, גם ללא גברים. כדברי בטי האטון בשיר מהסרט "אנני אוקלי אשת לפידות” - "מה שאתה יכול לעשות - אני יכולה לעשות טוב יותר"
אורן פרסיקו
בכינוס העמותה לדמוקרטיה מתקדמת שוחחו המשתתפים על הקשיים שמערימים מערכות ומו"לים על הכנת תחקירים. ניר בכר: "קשה לי להניח שעורך צעיר יסכים לעבור את כל הדינמיקה המטורללת הזו"
חיים נוי
אותלו באופרה הישראלית היא מפגן של מוזיקה וקולות מרהיבים , שזורים בביצועים נעימים ולפעמים מרגשים, חוויה אופראית מרשימה
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
"אנו אומה של שנאה ודם"   /  מרדכי קידר
שני כובעיו של לפיד   /  שאול רוזנפלד
ארבעים שנה אחרי, ששה חודשים לפני   /  אמציה חן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il