X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת השיפוט אינה זוכה עוד להקלות ולהנחות מפליגות בדעת הציבור, כפי שנהנתה היא מהן בעבר, משך שנים רבות
▪  ▪  ▪
מערכת המשפט . ביקורת קשה על ציבור השופטים [צילום: פלאש 90]

פרישתו המהירה של השופט בדימוס, מתפקידו השיפוטי כיו"ר ועדת הערר על החלטות משרד הביטחון - זמן קצר לאחר שפורסם ברבים, כי במהלך דיון שיפוטי, שהתקיים השבוע, העיר הוא כי ישנן בנות הנהנות מאונס - מעיד על כך, כי מערכת השיפוט אינה זוכה עוד להקלות ולהנחות מפליגות בדעת הציבור, כפי שנהנתה היא מהן בעבר, משך שנים רבות.
נאשמים ומתדיינים בבתי-משפט המגיעים, לראשונה בחייהם, אל בית המשפט שתמימים ביניו מוסיפים לקרוא אותו בשם "היכל הצדק", מתאכזבים לגלות כי השופט או השופטת הינם בשר-ודם ממש כמותם. פתאום מתגלה לנאשם הטרי - ובעיקר למי שלו זו דיון אזרחי ראשון בבית המשפט או בבית-הדין - כי השופט או השופטת, רחמנא ליצלן, מחטט/מחטטת באפו/באפה במהלך חקירה נגדית של עד משמים זו או אחר על דוכן העדים.
המתדיין הטרי או הנאשם הטירון נדהמים. שופט מחטט באפו? שופטת אינה מרוכזת בעת החקירה הנגדית ונוטה לנמנם קלות? איך ייתכן מצב דברים שכזה. לך תסביר ללקוחות שלך שהשופט או השופטת, תדרך כלל, מקשיבים לעדים בעת חקירות נגדיות והפעם מעדה שופטת זו, באופן חד פעמי. נסה. נסה להסביר ללקוח שלך שהשופטת תשלים את החסר, בשלב מאוחר יותר, לפני פסק-הדין, כשהיא תקרא מחדש את פרוטוקול הדיון. ללקוח זה לא משנה. הוא נעלב.
השופטת - מבחינתו שלו - "לא ספרה אותו" והתייחסה אליו כאילו הוא שקוף לחלוטין. נסה להסביר ללקוח שלך, המגיע לראשונה בחייו לאולם הדיונים, ששופט אינו האורקל מדלפי והוא יכול לחטט באפו, מבלי משים. "גם שופט הוא בן אדם", מנסה אתה לרצות את הלקוח המאוכזב-מופתע כאחת.
ואולי האשם נעוץ דווקא בנו אנו, שהרגלנו את הציבור שהשופטים מורמים מעם, עד כדי כך שכל מעידה קטנה שלהם, מהווה ריסוק רב משמעות ארצה. באחד הפעמים כשתמה לקוח שלי, מדוע אין נכנס השופט לאולמו, בדיוק בשעה 08:30, בשעה הייעודה שנקבעה לפתיחת משפטו הרגיע אותו חבר למקצוע עריכת-הדין באמירה צינית. "השופט אינו מאחר", אמר לו הפרקליט המשופשף, "הוא רק מתעכב". למראה סימן השאלה בעיניו של הלקוח המופתע, הוסיף הוא ואמר: "בטח יש לו צו מניעה דחוף ובגלל זה הוא מתעכב". קריאת אנחה ושביעות רצון נתמלטה לה משפתיו של אותו לקוח. דעתו הופסה וכבוד מערכת השיפוט נשמר, באותו מעמד.
לאלה מציבור הקוראים שאינם מכירים את נוסח סעיף 255 לחוק העונשין, הדן בזילות בית המשפט, הרי נביא בפניהם נוסח סעיף זה, במלואו:
"האומר או כותב דבר על שופט או דיין לעניין כהונתו בכוונה לפגוע במעמדו, או מפרסם דברי גידוף נגד שופט או דיין כדי להחשיד או לבזות את דרכי השפיטה, דינו - מאסר שלוש שנים, אולם ביקורת כנה ואדיבה לטיב החלטתו של שופט או דיין בדבר שיש בו עניין לציבור לא תהא עבירה לפי סעיף זה".
סעיף זה בחוק העונשין, מאפשר להרשיע בפלילים מי שאמר או כתב דברים על שופט או דיין בקשר לעבודתו המקצוע, בכוונה לפגוע במעמדו, אם אין זו ביקורת כנה על ההחלטה או דבר שיש בו עניין לציבור. מי יקבע אם מדובר בפרסום דבר שיש בו כדי לפגוע במעמדו של שופט או אם יש הגנה למפרסם, שכן מדובר בביקורת כנה על ההחלטה השיפוטית או שיש בפרסום עניין לציבור, שופט או שופטת אחרים שבפניהם יתברר כתב אישום שיוגש נגד מפרסם שכזה, לפי הוראת סעיף 255 לחוק העונשין.
לפני שנים הרבה ייצגתי עיתונאי שפרסם רשימה במקומון על שופט באחת מערי השדה שהוציא צו הריסה, אשר כורת כתבתו הייתה שם השופט כשלידה הוסף המשפט "הרוס או תיהרס". העיתונאי חסר הזהירות נאלץ להסכים לעסקת טעון, הכוללת הרשעה, כמו-גם קנס בצידה, כי כך דרשה התביעה לאחר שהשופט התלונן נגד עיתונאי זהנ במשטרה. שנים נשא עיתונאי זה עימו כתם ההרשעה הפלילית, עד שנתיישנה.
זכור גם המקרה של אחד משלושת שופטי ההרכב הפלילי שדנו במשפט החוזר למי שהורשעו ברצח דני כץ המנוח ובמהלך עדותו של אחד הנאשמים, פנה אליו השופט ושאל אותו: "איך זה היה לדפוק ילד יהודי?". בעקבות אמירה זו נאלץ השופט - שנפטר כבר לבית עולמו - להתפטר מתפקידו ולפרוש מאותו הרכב. . למיטב ידיעתי, איש לא נתן את הדין על כך ששופט במצב נפשי שכזה שובץ להרכב פשעים חמורים ויכול היה להיות שותף לכתיבת פסק-דין, הגם שהמערכת ידעה כי קיימים פגמים בכשרותו וביכולתו השיפוטית, קודם לפרישתו הכפויה.
דוגמאות להתנהגות בלתי ראויה של שופטים אינן חסרות. כך למשל שופטת בית משפט השלום, בחיפה, הילה כהן סירבה להתפטר מתפקידה לאחר שהתברר שהיא "שיפצה" פרוטוקולים של דיונים, במסגרת תפקידה השיפוטי. משסירבה היא להתפטר מתפקידה, הדיחה אותה הוועדה לבחירת שופטים מתפקידה כשופטת. עתירה שהגשתי לבג"ץ לנקוט נגדה בהליכים פליליים, בחשד לביצוע עבירות פליליות, נדחתה על-ידי בית המשפט העליון.
לאחרונה פורסם, כי בבוררות שקיימה היא אל מול המדינה בפני שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי אלימלך טל, נפסקו לשופטת מודחת זו, פיצויים כוללים בסל של 3,2 מיליון שקלים, בעקבות טענתה, כי היא לא תוכל לעסוק עוד במקצועה כעורכת-דין, לאחר הדחתה מתפקידה השיפוטי. באתר התנועה לאיכות השלטון פורסם, כי תנועה זו פנתה לקבל לידיה את הפרוטוקולים של בוררות זו, כנראה במטרה להביא לביטול ההחלטה בדבר מתן הפיצויים לשופטת המודחת.
מערכת המשפט שטופלה בעבר, בכפפות משי בידי העיתונות שוב אינה מטופלת על ידה בכפפות משי. הכעס על מערכת המשפט, התמשכות ההליכים המשפטים והביורוקטיה הבלתי מוצדקת בכל הקשור למתן פסקי דין תוך זמן סביר, גם היא הביאה למתיחת ביקורת קשה על ציבור השופטים והשופטות בישראל. מערכת המשפט, בכלל ושופטי ושופטות ישראל, בפרט מושמים - מכאן ואילך - תחת הזכוכית המגדלת של העיתונות. איש אינו חסין מפני ביקורת ושופטים ושופטות גם הם, בכלל זה. מוטב ישננו הם את הלקח שנלמד מפרישתו המהירה של השופט בדימוס, נסים ישעיה, מתפקידו כיו"ר ועדת הערר לעניין החלטות משרד הביטחון, בעקבות הביקורת הציבורית החמורה שנמתחה עליו.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  09/06/2013   |   עודכן:  09/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופטים כבני אדם מהשורה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
השופטים כבני אדם? בוא ניראה
נחום שחף  |  9/06/13 10:41
2
הצדיקים בפעולה
יורם שפכטלע   |  9/06/13 15:47
3
שופטים = בני אדם
בת-אדם  |  9/06/13 20:38
4
הילה כהן לא "שיפצה" פרוטוקולים
היא זייפה אותם  |  10/06/13 15:21
5
מי ייתן והשופטים יהיו בני אדם
מילקי במבה  |  12/06/13 22:16
6
שאול מנהיים
אין עשן בלי אש  |  29/01/15 16:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
שורשי הקשר המיוחד עם ארה"ב קודמים להקמת המדינה, לשואה ואף להקמת ארה"ב. הם חשובים מברית רשמית ומשיתוף הפעולה האסטרטגי/כלכלי הגואה. ראשיתם במתיישבים הראשונים באמריקה במאה ה-17 והמשכם בארה"ב הנוכחית
יובל ברנדשטטר
כי ישראל מציגה שוב ושוב את האיסלאם ואת הד'ימים האירופיים שלו ככלי ריק
ד"ר יעל ברנדר-אילן
ארגון שאיננו משכיל לעבור ממרכוז לביזור, ובו מספר קטן של מנהלים המתעקש להמשיך להחזיק בשליטה, גם כאשר הסביבה מכתיבה ביזור, עשוי למצוא עצמו מאחור בסביבה תחרותית
ד"ר עדית סולברג
אנו ממשיכים לצעוד במדרון בו כספנו מנותב למקומות לא ראויים. את המחיר נשלם כולנו, ובגדול. יציאה מדרך זו מחייבת הגבלה משמעותית של הריכוזיות, העמקת הפיקוח והחמרה בענישה של אלו הנוהגים בכספי הציבור באופן לא ראוי
איציק סיבוש
בעת הכרזת המדינה בתש"ח, לא הבינו "יפי הבלורית" את מה שצפו והעריכו כבלתי נמנע במשרד החוץ האמריקני והבריטי, ואת מה שדוד בן-גוריון הבין: סכנת שואה כמעט ודאית, אלא אם יתרחש נס. תובנה זו היא שהביאה אותו למסקנה כי אין מנוס מ"נשק יום הדין", לרגע שבו תהיה סכנת השמדה נשקפת, וכך נתן את ההוראה להקים את "מפעל הטקסטיל" בדימונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il