X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
טילי אס-300. חלון הזדמנויות [צילום: AP]
לעצור את משלוח הטילים
הרוסים ספגו השפלה מידי המערב כשאיסור הטיסה מעל שמי לוב הביא למפלתו של קדאפי. הפעם, הם לא ייתנו לזה לקרות שוב בסוריה. העברת הטילים המקדמים לסוריה תתקיים כמתוכנן ותאיים בעיקר על המטוסים של נאט"ו וארצות הברית
שטח אסור לטיסה
ישראל תידרש לשיקול דעת נרחב: האם לסכל את הגעתן של סוללות האס-300 לסוריה או להתמודד עם האתגר האווירי שהן מזמנות? הזירה האווירית צפויה להשתנות מאוד בחודשים הקרובים. רמז ראשון לשינויים הוא הדלפת בכירים אמריקנים ל'דיילי ביסט' שהבית הלבן הורה לפנטגון להכין תוכניות, לכינון אזור אסור לטיסה בתוך סוריה

"לישראל יש חלון הזדמנות קצר מאוד לטפל בסוללות טילי האס-300", כך העריך איש צבא בכיר ממדינה המקיימת יחסי אהבה-שנאה קרובים עם מוסקבה. "על-פי הפרסומים", אמר, "הסורים שילמו בעבור ארבע עד שש סוללות טילי אס-300. אני מעריך שלכל היותר, יכולות להגיע לכאן עד שמונה סוללות כאלו. לרוסים", אמר, "נותרו כמה סוללות טילי אס-300 על המדף כתוצאה מביטול העסקה עם אירן ב-2010. אם אכן האיחוד האירופי יממש את החלטתו לחמש את המורדים, הסוללות האלו, שעד עתה היו בעיקר אמצעי מיקוח רוסי מול המערב, ימצאו את דרכן לחופי סוריה.
"אני מניח", הוסיף האיש, שמכיר היטב את המנטליות הישראלית, "שחיל-האוויר שלכם ידע להתמודד עם האתגר שמציבות סוללות טילי האס-300, כמו שבוגי יעלון אמר, למרות שהאתגר אינו פשוט כלל. יש סיכוי שבהתמודדות ראשונית יצליחו סוללות הטילים הרוסיות להפיל כלי טיס אחד או שניים. אבל הבעיה אינה טמונה כל כך במישור הצבאי", חידד האיש. "השאלה היא לא מטוס ישראלי אחד, יותר או פחות; לב הבעיה הוא ביכולת של החברה הישראלית להתמודד פסיכולוגית עם האפשרות שכלי טיס ישראלי יופל".
זה נכון. האבחנה הזו מכוונת היישר לבטן הרכה של החברה הישראלית. מאז מלחמת יום הכיפורים, לא הופל מטוס ישראלי אחד. ומאז פרשת רון ארד, המחשבה על נפילת טייס בשבי סוריה או אירן מעבירה צמרמורת בגבו של כל ישראלי.
למרות הכול, לא כדאי להתחיל להתרגש כבר מעכשיו. גם על-פי לוח הזמנים האופטימי ביותר של דמשק, יש לכל הפחות שלושה חודשים לפני שסוללות האס-300 יגיעו לחופי סוריה. וגם אז, יש תקופה לא קצרה עד שהסוללות יהיו שמישות והצוותים המתפעלים יהיו מאומנים ומיומנים בשיגור הטילים. בנתונים של המלחמה המתחוללת כעת בסוריה, מדובר בנצח כמעט.
ובכל מקרה, אם אכן יתרחש הגרוע מכל וסוללות הטילים יצאו בדרכן מרוסיה אל המזרח התיכון, המהלכים לנטרול ושיבוש המהלך הרוסי יתחילו עוד בדרכן לאזור. מעתה, האתגר האמיתי הוא לסכל את עצם הגעתן של סוללות הטילים הרוסיות אל המזרח התיכון.
זה לא יהיה פשוט. הרוסים מוכנים לאפשרות הזו. בדיוק לפני שנה, ביוני 2012, חוו הרוסים על בשרם סבב ראשון ומוצלח של סיכול משלוח מסוקי תקיפה רוסיים לצבא הסורי. בריטניה, בשיתוף פעולה עם ארצות הברית, אילצה אז את הספינה הרוסית לשוב על עקבותיה לנמל מורמנסק. הטריק היה פשוט, אך אפקטיבי: חברת הביטוח של בעלי הספינה, שמושבה בבריטניה, הודיעה לרוסים כי לא תספק עוד ביטוח לספינתם - מה שמנע מן הספינה את היכולת לעגון בנמל כלשהו לצרכי תחזוקה ותדלוק בדרכה למזרח התיכון.
הפעם הרוסים יהיו מוכנים מראש למגוון אפשרויות סיכול, כולל פשיטת כוחות זרים בלב ים. מה שאומר שהספינה תישא דגל רוסי ותקבל ליווי צבאי רוסי. לכן, הפעם תצטרך להימצא דרך אחרת לעצור את מסעה של הספינה, דרך נועזת ובעיקר חסרת חתימה. ההזדמנויות לתקוף את הסוללות תהיינה בעיקר בשלבים הרגישים שבין פריקתן מן הספינה הרוסית לבין דרכן אל היעד; פעולה משולבת, ימית וקרקעית, שבכל מקרה תגרום לזעזוע קשה מאוד ביחסים עם מוסקבה.
ישראל תידרש להרבה מאוד שיקול דעת בין האפשרות לסכל את עצם הגעתן של סוללות האס-300 לסוריה לבין ההתמודדות עם האתגר האווירי שהן מזמנות. במיוחד על-רקע העובדה שהאתגר האמיתי של ישראל הוא האיום האירני. בכל מקרה, הזירה האווירית צפויה להשתנות מאוד בחודשים הקרובים. רמז ראשון לשינויים שעל קו האופק ממש הוא ההדלפה של בכירים אמריקנים ל'דיילי ביסט' שלפיה הבית הלבן הורה לפנטגון להכין תוכניות לכינון אזור אסור לטיסה בתוך סוריה, וזאת בשיתוף פעולה עם צרפת, בריטניה ומדינות נוספות.

ועידת ז'נבה 2

על-פי הדיווח ב'דיילי ביסט' (The Daily Beast), ההוראה ירדה אל הפנטגון זמן קצר לפני צאתו של מזכיר המדינה, ג'ון קרי, אל המזרח התיכון. מטרת קרי הייתה לגבש את התנאים לעריכת ועידת שלום בינלאומית בהשתתפות המשטר הסורי ונציגי המורדים בז'נבה.
בשבועות האחרונים פועלות וושינגטון ומוסקבה לכינוס ועידת שלום בז'נבה, שתביא לשולחן הדיונים את נציגי המשטר הסורי לצד נציגות של המורדים. זהו ניסיון הרואי כמעט להקים לתחייה את תוכנית ז'נבה הראשונה מיוני 2012 – להושיב את שני הצדדים לשולחן המשא-ומתן. החשש מפני התרחבותו והסתבכותו של הסכסוך מתַחזק את שיתוף הפעולה בין רוסיה לארצות הברית בדרך לוועידה בינלאומית, גם אם מסיבות שונות ולעתים מנוגדות.
ברוסיה מודאגים בעיקר מן האפשרות של התערבות מערבית חמושה בסוריה. מבחינה זו, סדרת התקיפות הישראליות בסוריה חיזקה מאוד את החשש הרוסי כי מדובר בסימנים מקדימים להתערבות צבאית מערבית מגובה באזור אסור לטיסה, מהסוג שהפיל את משטרו של קדאפי בלוב. הרוסים אינם מוכנים לשאת השפלה נוספת מהסוג הזה.
במקביל גובר בוושינגטון החשש מפני עליית כוחן של אל-קאעידה וקבוצות איסלאמיסטיות קיצוניות בקרב המורדים, במקביל להתחזקות פעילותם של ארגון החיזבאללה ואירן במלחמה בסוריה. ומאותו שלב שבו אמרו הרוסים לפני כמה שבועות כי אינם מקובעים, בהכרח, לגבי עתידו של אסד, הרי שבעבור המורדים, המתנים כל מפגש מדיני בהסתלקותו של אסד, נסללה הדרך להשתתפות בוועידה.
באופן פרדוקסלי, דווקא לוח הזמנים הקצר לקראת "ז'נבה 2" גרם להקצנת עמדות ולהסלמה הקשה לה אנו עדים בימים האחרונים. מלכתחילה, לא היה סיכוי שרוסיה תזנח את עסקת טילי האס-300 ערב הוועידה, אם תרומתה העיקרית מתמצה ביכולתה להשפיע על הקליינט מדמשק.
דינמיקה זהה נרשמה בימים האחרונים גם מצד האיחוד האירופי וארצות הברית, שדרכם לפתות את האופוזיציה הסורית להגיע לוועידה עוברת דרך החלטת האיחוד האירופי להסיר את אמברגו הנשק על המורדים בסוריה.
"כן", אמר בלעג בלתי מוסתר איש הצבא הבכיר עמו שוחחתי, "הרי ידוע שההגדרה של הסכמה באיחוד האירופי היא המכנה המשותף הרחב ביותר על מה אין מסכימים. לכן גם די ברור היה שמרגע שאמברגו הנשק הגיע לקצו, הוא לא יחודש".
התוצאה הבלתי נמנעת של הפרדוקס הזה היא מרוץ החימוש המסתמן. לא זו בלבד שרוסיה הגיבה להסרת האמברגו בהכרזה שעסקת סוללות האס-300 יוצאת לדרך, בתנאים הנוכחיים, עקצו הרוסים, יסייעו מערכות ההגנה האוויריות שלנו, שיתרמו לשמירה על היציבות באזור ויסייעו למניעת התערבות של גורמים חמומי מוח בעימות.
הרוסים אומנם לא בדיוק אמרו למי התכוונו בכינוי "חמומי מוח", אולם די ברור שהעקיצה הזו שוגרה לכיוונו של בנימין נתניהו, שלאחרונה טס לסוצ'י בניסיון עקר לשכנע את פוטין לסגת מכוונתו לספק לסורים סוללות טילי אס-300.
האווירה במפגש הייתה לבבית, כך נאמר, אולם בהצהרות לעיתונות בתום המפגש התבטא אז פוטין כך: "חשוב להימנע מפעולות העלולות לגרום להסלמה של מלחמת האזרחים בסוריה". ניסוח זה גובל בנזיפה ידידותית. נתניהו בלע את העלבון. השבוע שבוּ הרוסים והשתמשו שוב במינוח נזפני כששגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, המליץ לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לשמור על "קור רוח", לאחר ששר הביטחון אמר כי ישראל תדע מה לעשות אם משלוח טילי אס-300 יועבר מרוסיה לסוריה.
השאלה הגדולה היא אם בתנאים הללו יש סיכוי לכך שוועידת ז'נבה 2 אכן תכונס בשבועות הקרובים. נראה שמחיר אי-כינוסה גבוה מדי בעבור כל הצדדים, אך גם ההפך עלול להתגלות כנכון באותה מידה. ההידרדרות בסוריה ובעיקר בגבולה עם לבנון נעה בימים האחרונים בקצב רצחני ממש. התוכניות המדיניות אינן מדביקות את קצב האירועים. קרבות הדמים בקוסייר, ביקורו של הסנטור ג'ון מקיין בחאלב ולקינוח האולטימטום של הגנרל אידריס לחיזבאללה, שיסתלק משטח סוריה בתוך 24 שעות, מייצרים תחושה הולכת וגוברת שהמלחמה הזו עוברת להתנהל באזור הדמדומים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/06/2013   |   עודכן:  21/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הכלכלן בן ה-43, לשעבר ברוקר במזרחי ובבטוחה, עבר לנדל"ן    הוא ושותפיו לא משקיעים ישירות, אלא מארגנים קבוצות משקיעים קטנים, המממנות ליזמים שימור ובניית תמ"א 38    רק באזור תל אביב, עם תקווה לתשואה גבוהה
טובה ספרא
הכוכבים אורנוס ופלוטו "ינגנו" קונצרט אמיתי, כזה שיגרום לשינוי במשטר באירן. האזרחים האירנים לא ישתקו יותר ויביאו לשינוי בארצם גם במחיר כבד    תחזית אסטרולוגית שבועית: 28.6.13-21.6.13
אריה אבנרי
לפני מספר ימים נולד לו במשפט הולילנד נושא הרומן שהתנהל בשעתו, כביכול, בין שמואל דכנר, עד המדינה שהלך זה מכבר לעולמו, לבין שולה זקן, סייעניתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט; זאת במטרה להכשיר את כספי השוחד שזקן קיבלה מדכנר, שחלקם הועברו לחשבונות של אחרים
ד"ר גיל כהן
הודעת נגיד הבנק הפדרלי האמריקני, בן ברננקי, על אפשרות להפחתת רכישות אגרות חוב תגרום לזעזועים במסחר באגרות חוב ובמניות
ד"ר ברבארה עאדל
מדובר במחלה ניוונית של הקרנית שהיא החלון הקדמי של העין    הטיפולים במחלה הינם שונים ונעשים על-פי דרגות חומרת המחלה, אך הטיפול האולטימטיבי של המחלה הוא השתלת קרנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il