X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשירתה של אידל יש חיבור למשמעות עמוקה של המלה תרבות, של המלה ספרות, שכן שיריה מבקשים ליצור משנה רוחנית מקיפה, ראייה תרבותית כוללת: ראיית השירה כצינור של שפע, ככלי להבנת סוד היקום, פשר הקיום. על ספרה של שושנה אידל, "קונצ'רטו לטבע", הוצאת כרמל ירושלים, 2013 תשע"ג, 111 עמודים
▪  ▪  ▪
שושנה אידל [צילום: יח"צ]
קונצ'רטו לטבע

קריאה בספר שיריה החדש של שושנה אידל יוצרת חרדת קודש, תחושה של "שַל נעליך מעל רגליך". השם אומנם נותן אווירה של מעמד מוזיקלי, אבל מעבר למוזיקה יש לשון שמגיעה לכל הפסגות, שמבקשת לבטא קול רוחני עליון.
קראו נא בשיר 'וזה סימן שבא לקיץ סוף' וראו כיצד המוזיקה הופכת לעונג צרוף:
"קול מלטף משדל
את הקיץ
להשאיר
שיר משרה
עונג,
פורש
שכינתו
בצליל מלטף." - עמוד 19.
החיבור של המלים 'עונג' ושכינה' יוצר הרמוניה מיוחדת, הרמוניה קדושה, מעין עונג שבת בלב החולין.
המנגינה היא המסר, הצימאון למנגינה הוא צימאון לרוח, למסר נסתר, לפשר גנוז מקדמת הבריאה:
"כל העולם צמא למנגינה
כי הנפש לא תמלא,
שבת היא ייחוד נפש העולם" - עמוד 42.
אוסף השירים הופך להיות אוסף תווים, והחיבור ביניהם הוא מגילת שירה, מגילה עתיקה שכמו שבה אלינו מבין אולמות בית המקדש - ועל הכול נסוך הד שמימי, שיר נוגע בשיר, רוח ברוח: קול השכינה, קול השירה הקדושה. נשמת העולם נוגעת בה, בשורות הרוטטות.
אנו רגילים לראות בשירה תופעה, שחושפת קודם כל את עולם הנפש, ואנו אומרים תמיד " שירה יוצאת מן הלב ונכנסת אל הלב". כאן הנפש היא ראי לעולם נסתר, לעולם של קדושה. שושנה אידל מקדשת את העולם החומרי ועוטפת אותו במעטפת רוחנית, ברובד של צלילים ונבואה.
אותיות השיר הן חלק ממארג קסום, משזירה מיסטית של משמעויות - וכך כותבת שושנה אידל:
"האותיות רקדו ביריעה נפרשת בתוך חיבורן
72 שמות גאלו את מחנה ישראל על הים
ואנו שרנו אותם שירים, חיברו
נפש לרוח, רוח לנשמה, נשמה לבורא..." - עמוד 44.
בשירתה של אידל יש חיבור למשמעות עמוקה של המלה תרבות, של המלה ספרות, שכן שיריה מבקשים ליצור משנה רוחנית מקיפה, ראייה תרבותית כוללת: ראיית השירה כצינור של שפע, ככלי להבנת סוד היקום, פשר הקיום.
בשורותיה העדינות, חובקת שושנה אידל תמונות, סצנות, הבזקים - ואנו הקוראים מגלים את אמנית המבט השומע, היא רואה וקוראת את הצלילים, הופכת הכול לספר של תפילות, פסוקי קודש שממלאים את כל היקום בטעמים ובלחנים. המסר עובר ומרחף ומהדהד: הטבע אינו רק יקום של חומר, אלא מעיין של צלילים. כך כותבת שושנה:
"זלפו נקודות, כטיפות נוצקות,
חברו לגשר הֲברות,
בדרכי פשר
אוצְרים צירוף שמות מובלע ממים עליונים,
סבים בסדר מפולש, נסתר, מפורש בפי הברואים,
ושפה זו מדלגת מעל לעיצורים
כמעין מתחדש ורוגש..." - עמוד 45.
קשה שלא לראות את החיבור המיוחד בין המלים 'אוצרים', 'צירוף', 'נסתר' - והשפה המדלגת, המעיין המתחדש, לשון שירה שמגשרת על פערים, על חוסרים. הלב חש, שלפנינו טבע שהוא פנימיות, מעיין מרווה, שהוא אוצר של שפע רוחני.
ספר השירים של אידל הוא מופע מוסיקלי אדיר, שירה של נשמה שירית, נשמת כל חי, והקורא נסחף אחר המלים, כמו לקחוהו לטיול בלב הטבע הפראי וכל היקום סביבו מהדהד בשירה קוסמית, קונצרט של טבע ונשמה.
שושנה כותבת:
"כסלע שוטף מים
בעבור חרסים ויין,
מגלגלת מנגינה
לגימות שפעה חדשה". עמוד 68.
שושנה היא נביאה הרואה לנפש העולם, נספגת בתוך העולם הרוחש: צדה בעטה הרגיש מחזות מעולם בני האנוש, מנופי הבריאה הקסומים. השיר הוא ביטוי מילולי, וההיגד כשלעצמו אין בו די, אין הוא בא לספר לנו מילולית, חשיבותו בפנימיות שבו, בכך שהוא יוצר אווירה מיוחדת בין השיטין. שירתה של שושנה אידל משרה עלינו תחושה מיוחדת, ומי שהולך בעקבות שיריה חש, שאין השיר בא לספר משהו: אין השירים עוסקים בחיצוניות, בפרטים. כל מטרתם - לצייר לנו עומק. ככל שאנו מעמיקים בשיריה, אנו רואים שיש בשירים נופך רוחני, אסתטי, פנימי - ועם זאת משהו מובנה, יש סדר וארגון פנימיים. שושנה אידל מנסה לחצוב את לבטיה וחייה ולהפיק מהם פנינים, ללטש אותם ליהלומים, לצלילים. וזו סגולתה של שירה טובה:
המיוחד בשירה והמיוחד בספרות - זו היכולת לבנות מכלול, לצרף קצב למצלול, לעצב באמצעות הלשון תמונות, לשוות למלים מבע מקורי וחדש, ליצור שלמות חדשה המפעימה אותנו.
שירת הטבע של אידל היא שירת נפלאות הבריאה, נפלאות הנשמה, וכל כולה של שירה זו שהיא חצובה כלשון תפילה, כפשר נסתר לחידת היקום, לחידת היצירה.

תאריך:  27/06/2013   |   עודכן:  27/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
פרשת פנחס: ה' משבח את מעשה פנחס, ומבטיח לזרעו כהונת עולם    בני ישראל עורכים מפקד לשבטים בערבות מואב    בנות צלופחד באות אל משה בטענה שלאביהן אין בנים, ולכן לא יהיה ממשיך למשפחתו ולנחלתו. הן רוצות, למרות שזו זכות של הבנים במשפחה, לרשת את הנחלה. ה' מקשיב לבקשתן, ומורה על כך בחוק    ה' מזכיר למשה שלא יוכל להיכנס לארץ, ואומר לו לעלות על ההר לראות אותה מרחוק
מתי דוד
לא רק מנהיגים פוליטיים טועים ונכשלים, אלא גם מנהיגים ביטחוניים בעלי זכויות רבות טועים ושוגים כמו במקרה הזה של ששת ראשי השב"כ. כישלונם הוא בכך שהסכימו לפרוס בפומבי את דעותיהם בכל הקשור לתפקידם הרגיש, כראשי שרותי הביטחון
אברהם פכטר
"עד מדינה" בפרשת בר-נוער פנה מיוזמתו למשטרה והפך לעד מרכזי בפיענוח הרצח המיותר. "עד המדינה" ביקש הגנה, ברח, התראיין ונתפס מחדש. בריחתו - קריאה לעזרה נפשית. למשטרה נגרמה מבוכה (שהגיעה לה), גם בשל ההיעלמות מדירת המסתור וגם בשל מסיבת העיתונאים המנופחת והמיותרת עם שורת קצינים במדים מצוחצחים ושמחים. האם יחול שינוי במשפט?
יצחק מאיר
האבות יאמרו לבנים והבנים יאמרו לאבות כי העוול שאינו משתנה בעולם שמשתנה ומתהווה ללא הפוגה הוא "השנאה שיש בין בני האדם". שנאה זו תמיד היא שנאת חינם. אין שנאה שאינה שנאת חינם. היא מכל מקום עוול שאין לו צידוק
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - איחחס, ריח, רפואה מונעת, באש נלחמים באש והקרבן מממן את הטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il