X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרגולציה חשובה אך התוצאה היא שכרגע אין הנפקות בשוק ההון. על-מנת ולהחיות את שוק ההון נדרש ממשל תאגידי תקין ואמיתי. יכולת ניהולית בשילוב תוכנית אכיפה פנימית אפקטיבית הם מתכון מנצח
▪  ▪  ▪
עודף רגולציה הופך את המנהלים לתלויים בעורכי הדין [צילום: פלאש 90]

שוק ההון בישראל גווע לאיטו בשל אבדן אמון המשקיעים שנובע משלוש סיבות: העדר פיקוח שוק - של שחקנים בשוק ההון ובעיקר, אדישות וחוסר פיקוח של הגופים המוסדיים, ממשל תאגידי לקוי בחברות ורגולציה מכבידה.
עודף רגולציה לבדו לא ישנה דבר בשוק ההון. ואם רגולציה, רצוי להתמקד במוסדיים שעל-אף שהם מנהלים כספים לשנים רבות, נראה כי הם אינם רואים את הטווח הארוך או את תוצאות העסקה. הכבדת הרגולציה רק בצד החברות פוגעת בחברות וביכולת לנהלן וגורמת לבלבול.
עודף רגולציה הופך את המנהלים ואת החברות לתלויים ברואי חשבון ועורכי דין, עניין המשפיע עמוקות על יכולת החברה להתנהל ועל יכולת המנהל לנהל. חברות לא מעטות מנוהלות על-ידי היועץ המשפטי. והמנהלים, במקום לנהל את החברות, להשיא ערך למשקיעים ולפתח את עסקי החברה, עסוקים בקיום הרגולציה. עוד לפני הכבדת הרגולציה היו חברות מעולות בשוק ההון והן קיימות גם כיום ולעומתן ראינו חברות גרועות שהצטיינו בקיום רגולציה אך ניהלו עסקי בועה, עברו על החוק ואף נקלעו לחדלות פירעון.
הרגולציה חשובה, אך זו לבדה לא תשנה את איכות החברה ומנהליה.
עמידה בדרישות הרגולציה על-ידי החברה מהווה רק אישור על קיום ולא אישור לאיכותה של החברה. המטרה היא שקיום הרגולציה יוביל לכך שהחברה תפעל בשקיפות ותגלה את כל הנדרש למשקיעים ואלו יעשו שימוש במידע בכלי המכונה 'פיקוח השוק' אך גם זה לא עובד, לא מתפתחת 'מלחמה' על חברה בלתי יעילה ואנו לא רואים בישראל השתלטויות עויינות על חברות, מתרחש כאן תהליך הפוך, חברות ציבוריות - לאחר שגייסו כסף מהציבור - הופכות פרטיות על-ידי הצעת רכש שמגיש בעל השליטה, לא מדובר בהעברת השליטה לשחקן חדש ונשאלת השאלה מדוע?
שתי דוגמאות לפיקוח השוק רלוונטיות כרגע. קרן יורק האמריקנית נלחמת על אידיבי - אך שלא כמו מלחמות השתלטות מקובלות, אין בכך יתרון לבעלי המניות. כמו-כן, קרן סטארבורד האמריקנית הובילה את הדחתו של מנכ"ל DSPG . את הרוב בדירקטוריון למהלך היא השיגה באמצעות פנייה לאסיפה הכללית שבה נמצאו בעלי מניות נוספים שלא היו שבעי רצון מתפקוד הההנלה.
לעומת הקרנות האמריקניות, הגופים המוסדיים בישראל מתנהלים בפסיביות ותורמים בכך להתדרדרות של שוק ההון. המוסדיים לוקים בחוסר יצירתיות וסטגנציה, הם משקיעים רק בחברות המופיעות במדדי בורסה רלוונטיים ומדירוג מסוים ולמרות זאת השקעות נכשלות. לו היו המוסדיים בוחנים לעומק את החברות בהן הם משקיעים ודורשים קיומו של ממשל תאגידי נכון, היה בכך כדי לסייע בפיקוח על השוק. במקום להסכים באיחור להסדרי חוב היה עליהם להיות מעורבים עוד קודם למשבר, מוסדיים אלו, בזכות עוצמתם יכולים להכתיב לחברות כיצד להתנהל ולעמוד על טיבה האמיתי של החברה (לא כך הרגולטור שרק מוודא קיום דרישות החוק).
הרגולציה חשובה אך התוצאה היא שכרגע אין הנפקות בשוק ההון. על-מנת ולהחיות את שוק ההון נדרש ממשל תאגידי תקין ואמיתי. יכולת ניהולית בשילוב תוכנית אכיפה פנימית אפקטיבית הם מתכון מנצח.

הכותב הוא מייסד משרד ש. תורג'מן ומרצה בנושא ממשל תאגידי באוניב' בר –אילן ומכללת שערי משפט.
תאריך:  08/07/2013   |   עודכן:  08/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלוש סיבות למותו של שוק ההון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גולם
מזכיר_המדינה  |  9/07/13 13:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
ישנן שמועות שממשלת ישראל מתכוננת לשחרר עוד קבוצה של מחבלים רוצחי יהודים הפעם על-מנת שהערבים יעשו לישראל מחווה של רצון טוב לדבר על תוכנית שלום אפשרית. זה משפיל; זה מוכיח שדם יהודי הוא הפקר, ואם נתניהו שכח כבר ללא תנאים מוקדמים. נכון?
עו"ד ינון הדאיה
במידה וילד נפצע בטיול של בית הספר, הוא זכאי לפנות למספר גורמים לשם קבלת פיצוי כספי עבור נזקיו. הגורם הראשון הינו הגורם הביטוחי מכח פוליסת ביטוח תאונות אישיות של תלמידי בית הספר, אשר חלה 24 ביממה וללא קשר האם התאונה התקיימה בבית הספר או מחוץ לבית הספר
עמוס דאי
אם אתם דתיים, חובשי כיפה שחורה, סרוגה או צבעונית - לא חשוב - אין זה מפליא אם תמצאו עצמכם נרדפים בארצכם שלכם, זו שנלחמתם עליה, זו שהייתם מוכנים להקריב את חייכם למענה
איתן קלינסקי
במקום להתייצב בראש מאבקם של אלפי מורים, שפקדו את הכיתות במהלך השנה ללא זכויות לפנסיה, ללא שכר עבור ימי מחלה ושכר בימי חופשה, משקיע וסרמן את עיקר מרצו לחיסול מי שנבחרה על-ידי כ-15% מהבוחרים בבחירות להנהגת הסתדרות המורים
אורי שרגיל
להוציא עין אחת; עבודה עברית; דוכן פלאפל; ספרות זולה; שמעתי במעלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il