X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה המעלה בעיה הרבה יותר רצינית [צילום: יוסי צבקר]
מיקווה - האמנם שלולית?
הצגת המחזה "מיקווה" בבית צבי, שכתבה וביימה הדר גלרון, חושפת פצע מכוער בהוויה החרדית. תמונה מטרידה של חטאים הנעשים בהסתר, תוך מעטה של שתיקה, שמעלים את השאלה: האם זוהי קהילת קודש? האם זהו גוי קדוש? חרף כל היופי שבמסורת, והמוסר הנעלה שבדת היהודית

הדר גלרון כתבה מחזה מכלי ראשון, לא משמועות. היא עצמה עברה את החוויות העולות בהצגה, ולכן יש לה את הזכות לחשוף אותן, ולאפשר לציבור לחשוב ולדון בהן. המושג "מיקווה" נולד כדי לטהר נשים מטומאת דם המחזור, אך למעשה היה חדר האמבטיה של כל קהילה יהודית בגולה, שבבתיה לא היו אמבטיות כמו היום. כך שמרו היהודים על נקיון גופם, ונמנעו ממגפות שפשו בקרב שאר העמים, כמו מגפת הדבר השחור.
בהצגה העולה כעת בבית צבי בר"ג, גדוש האולם בנשים קשישות, כנראה דתיות, אך גם בגברים לא כ"כ קשישים, שבאו לחזות בטקס הערטול והטבילה של הצעירות במי המיקווה שעל הבמה. עירום אין שם, רק חשיפה של כתפים וזרועות. אז אפשר להירגע. אך מאידך - המחזה חושף שורה של דברים איומים הנעשים בקרב הקהילה החרדית, שעטופים בשתיקה, עליהם אסור לדבר. כמו - הכאת נשים, ולכן - תירוצן כי הן "נופלות" ומכאן הכתמים על פניהן וגופן; הוא מדגים גם את כל האיסורים המשונים המוטלים על נשים - כמו לגלח את שערות ראשן אחרי הנישואין, אך מצוות לחבוש פיאה, לרוב משיער אמיתי, אז מה הרבותא? או את החובה להתעטף בשמלה על גבי שמלה ארוכה עד לכפות הרגליים, ולכסות את ראשן בצעיפים ולהיראות כמו נשות הטאליבן; כך גם מתוודעים לחשיפת דמי השוחד שמשלמים עבור קולות שיבחרו את מעניקי השוחד למישרות מכובדות בעירייה או במועצה. ומי אמור להיבחר? הבעל שמכה קבוע את אשתו, וגרם לבתו לחדול מלדבר, להפוך לאילמת, כי הפחיד אותה, שאם תאמר מילה על מה שראתה בבית - יכה גם אותה.
כל אשה המגיעה למיקווה, יחד עם הבגדים שהיא פושטת, חושפת גם את כל דווי חייה בפני הבלנית. המחזה מגלה עד כמה המציצנות, הרכלנות והרוע מצויים בין חלק מהנשים המגיעות למיקווה. לא איכפת להן להרוס משפחות בגלל השקרים והרכילות המרושעת שהן מספרות, כי זה האופי שלהן. כמובן שיש גם טוב לב וחסד בין הנפשות הפועלות, אך עד שהן מעיזות לקחת יוזמה ולפעול - קורים מקרי התאבדות במיקווה..
הדמות המרנינה בהצגה, והופכת אותה בחלקים מסוימים לקומדיה, היא של החילונית הצעירה המגיעה למיקווה רק בגלל בעלה, בעל התשובה. "זה מקווה? זו שלולית" היא אומרת. במחזה שעלה בהצלחה בבית לסין לפני 9 שנים, אותו ביים אז מיכה לבינסון, שיחקה ענת מגן-שבו את התפקיד, שהפך אותה לכוכבת. כאן - משחקת הקומיקאית מספר אחת במחזור המסיים - לורין מוסרי, מצוינת כדרכה, אך היא, כמו גם יתר השחקניות, מרוב התלהבות בולעות את סופי כל משפט, כך שחלק מהטקסט הולך לאיבוד, וחבל. כי הטקסט של הדר גלרון מעולה ונוקב. גלרון הבימאית, הייתה חייבת לתת את הדעת על נקודה חשובה זו, כי אם לא כעת - אז בעוד כמה חודשים, כשבוגרות המשחק הללו תעלינה על בימה רפרטוארית - תחזורנה על אותה שגיאה.
ההצגה למעשה מעלה בפנינו בעיה הרבה יותר רצינית והיא - הפער שהולך וגובר בין שני חלקים בעם. מה שיכול להסתיים באופן נורא.
מה זאת אומרת שלעם אחד, עם דת אחת צריכים להיות שני רבנים ראשיים, האחד לאשכנזים והשני לספרדים? האם אחרי שניים שלושה דורות של מדינה עצמאית אנו עדיין חייבים להיבדל זה מזה?האם אין אנו עם אחד? ומה זה הצורך לעטות על גופינו (הכוונה לחרדים) מגבעות ובגדים שחורים וארוכים באקלים הלוהט של ארץ הבחירה אליה שלח אלוהים את אברהם אבינו? ומה זה המנהג הכל כך לא היגייני לנשק את מזוזת הבית בכל פעם שנכנסים או יוצאים ממנו? אני גדלתי בבית מסורתי-דתי, ומעולם לא ראיתי את אבי או אחי מנשקים את המזוזה. ומה זה האיסור לדבר עברית שחל על החרדים האשכנזים במאה שערים והם מדברים רק יידיש? ומדוע הם אוסרים על בניהם למלא את חובתם האזרחית בשירות בצה"ל, עד כדי כמעט עריכת לינץ' בחייל חרדי שהגיע הביתה למשפחתו במאה שערים, וכמעט הרגו אותו במכות ואלות? ומדוע הרבנים בגולה הורו במשך כל הדורות שלא לעלות לארץ ישראל עד שיבוא המשיח - וגרמו לכך שכל אלה ששמעו בקולם ניספו בשואה?. מלבד הציונים, ואבי בתוכם, שעשו מעשה.
השאלות הנוקבות הללו מתעוררות עם כל הצגה משובחת שעולה בנושא הדתיים, שהירבה לעסוק בכך תיאטרון הבימה, ויפה שעשה זאת. אנו כולנו, כקהילה אחת, חייבים לתת דין וחשבון לעצמנו, להפיק לקחים ולהגיע למסקנות כיצד לאחד את העם, ולא כיצד לעשות מנגל ביום השואה, מה שהעבריין הרב דרעי מצדיק ומחשיב כפעולה חיובית...
והגיעה העת להפריד את הדת מהמדינה. כי אם בבחירות הבאות שוב יחברו החרדים לשלטון - תמשיך מסכת הסחטנות שלהם, שמניחה למאות אלפי משפחות לחיות על חשבון משלם המיסים העמל, מה שיביא בהמשך לקריסת הכלכלה שלנו לגמרי. מצידי - שלא ילכו לצבא האנטי ציונים הללו, כמו האנטי ציוניים המשתמטים שבשמאל. העיקר שילמדו באופן מלא כמו כל ישראלי, יקנו השכלה ומקצוע, ויפרנסו את משפחותיהם בכבוד. כפי שקורה בחו"ל, שם אף ממשלה לא תומכת בהם כלל.

[צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  10/07/2013   |   עודכן:  10/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 צבי בר / Zvi Bar
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיקווה - האמנם שלולית?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
התלמיד עולה על רבו.
גבלס  |  11/07/13 00:15
2
טיפשות אופיינית
קורא ותיק  |  11/07/13 11:20
3
חילול שם שמים, כמה קשה הוא..
יוני כהן  |  11/07/13 11:45
4
עליס בארץ הפלאות רואה תמונה
פלא יועץ  |  11/07/13 13:06
5
לא הגזמת? לכי להיטהר במקווה ל"ת
עליס תתעוררי  |  12/07/13 00:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד טל נבו, עו"ד ענת מולסון
לא תמיד הבחירה בהליכי תביעה נגד המוסד הרפואי שהתרשל בטיפול במטופל היא האופציה היחידה הפתוחה בפני ניזוקים מרשלנות רפואית. גם הגשת תלונה נגד רופא היא אלטרנטיבה שיש לשקול כדי שבסופו של יום רופאים רשלנים ישלמו מחיר כבד על טעויות שביצעו ברשלנות ולבל יישנו מקרים אלה בעתיד
חגית כהן
ג'יימס בונד ממשיך את חזון יוחנן: סוּפָה של אלימות לגיטימית המציעה מעט נחמה. האפוקליפסה הנוצרית לא מתה, היא רק מוגשת במסווה של חטיף בידורי
מיכאל טוכפלד
לאנשי משרד החוץ נמאס מהשחיקה המתמשכת בתנאיהם ומהכרסום בסמכויותיהם. הסגנון הדיפלומטי שלהם, שמצליח מאוד בעולם, לא ממש יעיל בעיצומים שלהם מול האוצר, אך יו"ר ועד העובדים מבטיח: סיימנו להיות הבחור הנחמד
אלי אלון
בשנות ה-70 וה-80 כתב כמה שירים ידועים, ביניהם "גבריאל" שביצעה עופרה חזה ו"אין לי איש מלבדי" שמבצע צביקה פיק. למרות הצלחות השירים, נותר למעשה קרול אלמוני כמעט לחלוטין ואין כל פרט ביוגרפי עליו. ייתכן שהסיבה לכך היא היותו בן למשפחה חרדית מיוחסת
צילה שיר-אל
להזכירכם, השאיפה הטבעית של כוכב אוראנוס הוא להיות עצמאי, לפעול לפי אידיאלים, לא להיות חייב או מושפע מאף אחד ובנוסף, קיים רצון חזק לשמור על הטריטוריה הפרטית שתהיה כמעט בלתי חדירה לזולת, ולפחות לא עד שיעמדו בתקופת המבחן הנדרשת ליצירת אמון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il