חטא חטאה ירושלים ולקו בכפליים. ומובא במדרש איכה, שהיה נבוזרדאן קץ בחייו בשעת המצור על ירושלים והיה רוצה לשוב לארצו. אמרו לו עוזריו וחייליו: לא כדאי לך לעצור את המצור על ירושלים כי סופה של העיר הזו ליפול כי אף אלוקיהם נגדם והוא בעוכרם כי חטאו לו. וכששאל אותם נבוזרדאן: תנו לי סימן, אמרו לו: תמדוד את גובה החומה מה גובהה. כך עשה, מדד. למחרת אמרו לו: מדוד שוב. מדד והיו חסרים כשני טפחים. וגם ביום השלישי מדד ושוב חסרים שני טפחים. וכך כל יום שמדד, ראה ששני טפחים נבלעים בתוך האדמה מחומת ירושלים. ואז המשיך נבוזרדאן את המצור עד שהפיל את החומה, הכניע את ירושלים והחריב את בית המקדש.
וקשה - מדוע שני טפחים נבלעו באדמה בכל יום? מה באים לסמן לנו השני טפחים, מדוע לא שלושה, מדוע לא טפח? אלא ידוע שעשר אצבעות של האדם הן כנגד עשרת הדיברות והשל"ה הקדוש ביאר ואמר: כשרוצים לספור את עשרת הדיברות על-פי אצבעות האדם מתחילים לספור מימין לשמאל, דהיינו מזרת ימין עד זרת שמאל. זרת ימין היא כנגד הדיבור הראשון "אנוכי ה' אלוקיך" וזרת שמאל כנגד הדיבר האחרון "לא תחמוד".
ועל-פי זה תובן הגמרא במסכת כתובות דף ק"ד; בשעת פטירתו של רבנו הקדוש, רבי יהודה הנשיא, זקף עשר אצבעותיו לשמיים ואמר "ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותיי בתורה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה". ואפשר לדקדק ולומר שרבי מוסר מודעה ברגעיו האחרונים של החיים, שהנה עשר אצבעותיו כנגד עשרת הדיברות, הקפיד ושמר על כל מצוה ומצוה ואף אצבע קטנה, שזה כנגד "לא תחמוד", אפילו חמדה שבלב, הקטנה ביותר. הרבי הקדוש העיד על עצמו שלא נכשל בזה.
ולכן יובן - בשעת החורבן נבוזרדאן ראה שהחומה, שהיא המגן על העיר, שוקעת שני טפחים כנגד עשרה דיברות אשר לא שמרו והקפידו עם ישראל. ולכן ידע האדם, שמי שמקפיד בעשרת הדיברות ומקיים אותם כפי שצריך לקיים אותם בשעת צרה, הם החומה והמגן שלו. ומי ששמר פעם והפסיק לשמור, כל יום החומה של פעם שוקעת באדמה כשני טפחים. לכן כל אדם צריך את החומה והמבצרים בחייו, אף אדם לא יודע מה ילד יום, הניסיונות קשים, היצר האורב בכל מקום, אף בליבות האנשים, להזיק לאחרים, ורק על-ידי שמירת עשרת הדיברות יש חומה ומבצר לשמור ולהינצל מזמנים ועתות קשים.
נקפיד ונחזק עצמנו, גם כשמקיימים את עשרת הדיברות ישנם דיברות שצריך לקיים אותם לשם שמיים ביותר. "לא תגנוב" - אדם יאמר: אני לא גונב, כי כך ציווה אותי הקב"ה ולא כי השכל ודרך העולם אומר. וכן כל דיבר ודיבר לתקן עולם במלכות שדי, לשים את מלכות שדי על כל דבר ודבר, וכך "אמת מארץ תצמח" ואף מה ששקע יצמח ויעלה ויתחזק. ובכל יום נבנה את ירושלים של מעלה עד אשר תרד למטה בביאת משיח צדקנו.