X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוד אבישר, יליד חברון ופעיל ב'הגנה' בירושלים של שנות ה-20, מתאר יחסי שלום בין ערבים ליהודים, המתקיימים בעקבות השתדלותם העקבית של היהודים לחיות בשלום עם שכניהם הערבים - כשלום מוסווה, כניעה וחנופה. זאת למרות שיהודי חברון והמבקרים מבחוץ סבלו השפלות נוראות מצד ערביי העיר בלי יכולת להגן על עצמם
▪  ▪  ▪
חברון. לקחי הפורענות של רדיפת השלום [צילום: פלאש 90]

מצמררות הן שיחות השלום, המתנהלות לפרקים בין מדינת ישראל כמדינת היהודים, לבין האויב הערבי הלאומני המבקש להשמידה. הן שוב מזכירות לי את רדיפת השלום בחברון תרפ"ט.
את זרעי הפורענות של תהליך השלום הקטלני, ניתן למצוא דווקא בהתיישבות היהודית בחברון. באביב תר"פ (1920) נוסדה, ביוזמת ראשי העדה היהודית בחברון והמושל מייג'ור אברמסון, 'אגודה לידידות יהודית-ערבית'. מטרתה הייתה ליצור מפגשים בין יהודים לערבים בתיווך בריטי. האגודה אף הקימה מועדון שבו היו מתכנסים בכל ערב יהודים וערבים וגם כמה נוצרים שהיו פקידים ואזרחים ממשלתיים. האגודה התקיימה קרוב לשנתיים, אך דעכה והמועדון נסגר. כך היה וכך יהיה.
דוד אבישר, יליד חברון ופעיל ב'הגנה' בירושלים של שנות ה-20, מתאר יחסי שלום בין ערבים ליהודים, המתקיימים בעקבות השתדלותם העקבית של היהודים לחיות בשלום עם שכניהם הערבים - כשלום מוסווה כניעה וחנופה. זאת למרות, שיהודי חברון והמבקרים מבחוץ סבלו השפלות נוראות מצד ערביי העיר בלי יכולת להגן על עצמם. צעירי היישוב, שלא היו שבויים באווירת הפחד וההשפלה, התעוררו להגנה עצמית ויזמו גם הגנה על המבקרים התיירים.
ספר 'תולדות ההגנה' מלמדנו שערב מאורעות תרפ"ט, ביום חמישי, 22 באוגוסט 1929, נשלחה כיתת 'הגנה' קטנה לחברון, בין עשרת הבחורים עם נשק ופצצות היו דזיגה נשר ויעקב ברגר, וכן שתי בחורות, אחיות לעזרה ראשונה, שושנה גרשונוביץ ודינה בעהס. הם באו כדי לטפל בהיערכויות הביטחוניות לקראת המאורעות הצפויים. חברי הקבוצה נתקלו בהתנגדות נחרצת של ראש הקהילה, אליעזר דן סלונים, מנהל בנק אפ"ק - הבנק היחידי שהיה בחברון, שצעק עליהם וחירף אותם, וטען שאין הקהילה זקוקה לסיועם, כי הערבים נתונים בידיו וזקוקים לקרדיט ולא ירימו נגדו יד, ונוכחות 'ההגנה' בעיר רק מגבירה את המתח שבין העדות. ביום שישי, בלחץ המשטרה הבריטית, עזבה הקבוצה את העיר. לאחר סילוקם אירעה השחיטה הנוראה. בשם הרב סלונים, נטען, כי לא היו הדברים מעולם.
חברי הגנה נוספים ניסו למנוע את השחיטה ביהודי חברון, ביניהם סעדיה קירשנבאום ואהרון חיים כהן, כשזה האחרון נחשב למסתערב היהודי הראשון ומהחשובים והנועזים שבהם. בלהט התנגדותם של ראשי הקהילה לעובדות המוצקות המספרות על מזימת הערבים לשחוט את יהודי חברון, הם הגדילו לעשות והביאו להוכחת צדקתם כמה ערבים מנכבדי חברון שדיברו דברי שלום והתחייבו לשלום היהודים, ובראשם את ג'דווי ערפה שר"י, מנהיג ערבי מ"ידידיו" הקרובים של דן סלונים ז"ל הי"ד. באותה הזדמנות הוציא דן סלונים מקופת הברזל שלו אקדח בראונינג ברישיון שהיה ברשותו והראה אותו, ואומרים שבאקדח זה הרגו "ידידו הערבי" זה עצמו, כעבור ימים אחדים.
היו בין אנשי חברון גיבורים שנלחמו על חייהם ועל חיי יקיריהם, כמו שני בני חייכל, אליהו דב וישראל אריה הי"ד. את מלחמתם לחמו בידיים חשופות או בכלי מטבח. אילו היה בידי צעירי חברון היהודים נשק באיכות ובכמות מספיקות, ואילו היו מיומנים בשימוש בו, לא הייתה קהילת חברון נשחטת ונכרתת.
אלו הם לקחי הפורענות של רדיפת השלום הקטלנית של יהודי חברון תרפ"ט. ואכן, לאחר חג הפסח של שנת תרצ"א חודש היישוב היהודי בחברון. מנהיג השבים הרב חיים בג'איו זצ"ל, מהדמויות המרכזיות בקהילה הספרדית בעיר, היה מפוכח ונקט מנהיגות מפוכחת בסימן שיתוף פעולה מלא בין ראשי היישוב בחברון לנציגי ארגון 'ההגנה'. בין הנשים שעבדו במסירות נפש בפעולות ההגנה העצמית בחברון המתחדשת באותה שעה, בלטה במיוחד האישה האצילית רבקה אבושדיד ז"ל, שכמה מבני משפחתה נספו בטבח יהודי חברון תרפ"ט. אין ספק כי לקח מאורעות תרפ"ט נלמד היטב כבר אז, וחייב להילמד כיום, ובמיוחד על-רקע חוסר האמון במנהיגות ובאוכלוסיה הערבית בחברון ובארץ ישראל כולה.

תאריך:  07/08/2013   |   עודכן:  07/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תהליך השלום תרפ"ט
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ניספה זה בתאונה
נטע אורי  |  7/08/13 22:16
 
- תודה לנטע ואמת נכונים דבריך ל"ת
משה חסדאי  |  8/08/13 09:02
2
בימינו ביבי פרסיהו (שקרניהו)
קלאודיה קול  |  9/08/13 09:35
 
- לקלאודיה הרי יש אלוהים בישראל
משה חסדאי  |  15/08/13 09:57
3
מוסר
גד דרום  |  10/08/13 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
בעז שפירא
העוול המוסרי זועק לשמיים ואי-הצדק דוקר את הלב הפצוע משנות טרור ושכול. זהו ניצחון הרשע ואובדן מוחלט של ערכים, מצפון ומוסר! כיצד ייתכן שבכזו קלות בלתי נסבלת ממשלה של יהודים במדינת היהודים מסכימה לכזה פשע מופקר?
דרור אידר
הציבור הגדול יודע שההתיישבות ביו"ש אינה רק תעודת הביטוח של לב הארץ מפני מעוז חמאסי על גב ההר; היא גם ההצדקה המוסרית שלנו בתביעתנו - שאין צודקת ממנה - על ארצנו
נורית גרינגר
אפשר לצפות לגל טרור נוסף שיבוא כאשר עוד שטחים ששייכים ליהודים ורוצחי יהודים יועברו לידי הג'יהאד, הכל בכדי להוכיח לעולם שישראל באמת מתכוונת לטוב
נרי אבנרי
ח"כ ברוורמן חושב שמנהיג שרוצה להביא הסכם מדיני למשאל-עם, הוא לא מנהיג. פרס חושב שיש קשר הדוק בין משאל-עם, לאחדות העם!    הלכתי לארכיון
עקיבה לם
כל מי שנכנס אל תוך האוטובוס נותן את מבטו בהם, משתהה ומנסה להבין: איך הם הגיעו לפה? האם מנהג הערבים שעולים על אוטובוסים ציבוריים העתיק עצמו מן השומרון אל יהודה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il