X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"הזמן עמד מלכת", כותבת אדלינה קליין בספרה "עצי ההאקץ" אדלינה מיטלטלת בין עולמות, נחבטת משורש לשורש, רוצה לשמור על הכל: המשא כבד שבעתיים אפשר לומר שספרה זה, שיצא לפני שנים, שרטט בקווים חדים את הדי.אן. איי של ספריה הבאים
▪  ▪  ▪
אדלינה קליין [צילום: תפארת חקק]
[צילום: תפארת חקק]

בספרה "עצי ההאקץ" פרקה אדלינה קליין מעל שכמה מעמסה של זכרון כבד, והוא מהווה הנדבך הראשון לכל ספרי השירים שבאו בעקבותיו. כאן נמצא את הקודים של שירת אדלינה: הקשר לעבר, הקשר לרצף התרבותי, החיבור בין השירה הקיומית לעולמה הרוחני. ספר זה יצא לפני כמה שנים, והוא צופן בחובו מוטיבים שיילכו ויבשילו בספריה הבאים.
משא הזכרון אינו מניח לשירים ולכותבים. אדלינה קליין מיטלטלת בקובץ שיריה זה בשיריה בין גלות לגאולה, בין כאב לתקווה, מחפש את הצופן של הזהות שבין העולמות.
אדלינה קליין ידועה ככותבת שירה ועורכת ערבי שירה זה שנים רבות. אדלינה ילידת רומניה, ובספרה "עצי האקץ" היא לוקחת על עצמה משימה לעמוד נוכח התופת והלהבות, חורבן הקהילה וניצחון הרוח, היכולת לשרוד את צער הגלות:
היא שבה בלב כואב אל "כיכר הלחם שאבא אפה / בחנות במרכז הנפש" ומעבר לתמונות שהיא מעלה היא חשה את כובד העבר, את המרחק:
"יש טשטוש זיכרונות / ביער שהיה פעם שייך / לשעשועים ולילדות / וכעת מה עלוב" (עמוד 5, והניגוד מהמם ושובר:
"בשבילים שחצית בילדות
אנשים חמורי סבר מביטים
כאילו אינם מבינים אותך
שהיית כאן ילדה".
והיא מנתחת בצורה אכזרית: "הזמן עצר מלכת באוקטובר" - והרגשת הקפאון מטילה עליה תחושה של יראה ומורא. מה קרה לעולם מאז, מה קרה לה, לחייה. כמשוררת היא מסכמת כעומדת מן הצד, ממרחק של שנים:
"אבל אני ראיתי אותך ילדה / בשלגי השדרה כמו פעם". המשוררת אוחזת בידה את משקפת הפרספקטיבה, מנסה ליצור דיאלוג עם הילדה שהייתה.
אדלינה כותבת על העבר, על הילדוּת, ואנו חשים שהיא מנסה לספוג שוב את ריח הימים ההם, את מראה האבנים, האנשים, והיא מציירת הכל בעט דק ורגיש:
"דפוסים של עיניים
מתעתעות
משתהות בקולמוס הרושם" (עמוד 7).
"כמתעתעים סוסים דוהרים / עיניהם קשורות בחושך
מרוץ הסכינים' ימים באו אחרי הגשם" (עמוד 12).
הזכרונות בעקבותיה, ולא קל לעמוד לנוכח המראות. התעתוע של הזכרון, הטשטוש מקשה על החזרה לאחור, והעצים כמו סופגים את הנשמות של אלה שחיו אז:
"העצים הנוטים להרכין ראש בנעימות
כלפי בני תמותה החוסים בצילם".
ובעיני אדלינה הם "חשופי נשמה / הנראים כלפי פנים / ושואפים / להיראות לפני שמש / אדמה / ים"
והתעתוע חוזר:
"זריחות
פנים - עינים
עינים - פנים
גלויים - מסתירים
גלויים - מסתירים" (עמוד 6).
המכשולים רבים מספור, וקשה לחזור ליופי, לחיוך: "אבנים אחרות מאיימות / חסמו את כל המעברים / ועינייך שתמיד מחייכות היו / בזהרורים ירוקים יקרים / נעצמו" (עמוד 7).
חזרה לעבר היא גם שיבה לזכרונות מרים, הישאבות לזיכרונות על הקלגסים הנאצים והאנטישמיות, ואדלינה מנסה לעטוף הכל במעטפת של מראות ותמונות מן העבר, שיש בהם יופי של מראות מן הטבע, ריחות קסומים:
"עברנו בלילה ריחני
של עצי האקץ
בשדרה
ליד נהר הדונה
ידי מחזקת ביד אבא
נוף קסום".
אבל הפתיחה הענוגה נחתכת באבחת חרב, במציאות דוקרת וקודרת:
"קצינים בצווארונים מעומלנים
בידיהם אלות וכפפות
חלום ביעותים נרדף" (עמוד 28).
כמי שחוזרת לסיוטי העבר, חשה המשוררת רגש אשמה לעצם הכתיבה על טבע ויופי ורגשות אישיים:
"וכי יכולתי עוד
בנפול אהובים שלי
להביט אל תוכי
ולהפנים זעקותיי?" (עמוד 28).
שאלה מצמררת זו מעוררת את הכורח לדבר, את החובה להעיד, החובה להעלות את העבר על פסי השירים, לחשוף אותו - וזה הופך להיות משא של שליחות:
"יש כאן שליחות בהצצה
בתוככי נימים דקים
כאילו נמים" (עמוד 76)
כי המשא כבד, והיא רואה הכל מעבר לעבר השער הנעול:
"חשתי מבעד לסורגי העיניים
משאות אחרים
סורגים חלודים של
חלונות קטנים פזורים
לצידי כביש הולך, לאן
שסובבת אותו ההיסטוריה" (עמוד 78)
אדלינה חשה מחויבות לעבר ונשבית בקסמו של העבר:
"ואני חזקה בזרועות העבר / ההווה / והעתיד / האדמה קשה שבעתיים / ואני מנסה להיות".
מנסים להיות, מנסים לשיר - מחוזות הקיום מצטלבים עם מחוזות הפואטיקה. הביטוי הוא המסלול המפלס דרך לקתרזיס. התחברות הזמנים דרך העבר היא מסלול הפיוס וההשלמה.

על ספרה של אדלינה קליין, עצי האקץ, 116 עמודים, בסיוע בני ברית וקרן עמו'ס, 2005
תאריך:  15/08/2013   |   עודכן:  15/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משא הזיכרון, הכורח שבשליחות
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
עצי האקץ
שרה א. קרפנוס  |  16/08/13 18:11
2
יישר כוח לשניהם
שרה שטרסברג-דיין  |  16/08/13 18:59
3
מאמרו של חקק אודות " עץ האקץ "
עזרא מורד  |  16/08/13 19:06
4
הבקורת של מר חקק
ר. מיפו.  |  16/08/13 20:09
5
היד של אבא
יוסף כהן אלרן  |  17/08/13 10:05
6
'עצי האקץ' - שירים
אדלינה קליין  |  17/08/13 18:47
7
עצי האקץ'
חווה נתן  |  18/08/13 14:28
 
- תגובה לחווה נתן
אדלינה קליין  |  20/08/13 17:45
8
על משוררת טובה
חיים ספטי  |  18/08/13 15:34
 
- 'עצי האקץ' - שירים
אדלינה קליין  |  28/08/13 18:40
9
בתגובה לסקירה
סיידוף מזרחי רחל  |  20/08/13 16:53
 
- משא הזכרון
אדלינה קליין  |  28/08/13 18:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
זו הסיסמה שבה משתמשים מדעת ושלא מדעת, פוליטיקאים ואנשי ציבור ישראלים שפשטו את הרגל מבחינה מוסרית. סיסמה המהווה חלופה צינית לתמצית הזהות היהודית, הלא הם עשרת הדיברות
עו"ד יוסף פנדריך
בעל דין שזכה בהוצאות משפט חייב להוכיח את הוצאתו. חייב להתקיים הליך נפרד והוגן לקביעת סכום ההוצאות שצד אחד צריך לשלם לשני. לפיכך אין מנוס מהמסקנה שההליך כפי שהוא כיום, שביהמ"ש קובע הוצאות בסכום גלובלי על-פי הערכה - איננו חוקי
יצחק מאיר
יש שקורא את השורות הנהדרות של תפילת ראש השנה - "בנפשו יביא לחמו, משול כחרס הנשבר", כאילו נאמר בהן שאדם מקריב את נפשו כדי להביא טרף לביתו    אמת, אבל אפשר לקרוא אחרת
נרי אבנרי
הם קראו לזה הינתקות. אני ראיתי עקירה. הפצע המדמם משאיר את העקירה אקטואלית
רפי לאופרט
בשאלות הכבדות ביותר את מי צריך לשאול אם לא את העם?; הכוכבים של ליידרמן - סיכול ממוקד או רצח אופי למועמד; שחרור האסירים הפלשתינים - בנושא רוצחי הטרור מתנהלת כאן תמיד מהומת אלוהים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il