X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה כי שופטי ושופטות בתי-המשפט הגיעו אל כס המשפט בבתי-משפט אלה, לאחר שעסקו הם, במסגרת עיסוקם השוטף, כעורכי וכעורכות-דין קודם לכן, בתחום הקשה של ענייני משפחה, קרי, ענייני נישואין, גירושין, משמורת ילדים, אימוץ ילדים וכל הקשור והכרוך בכך, הביאה ומביאה לכך, כי חלק נכבד משופטים ושופטות אלה, הינם חסרי כל ניסיון בתחומים עסקיים
▪  ▪  ▪
ביה"מש לענייני משפחה אינו ערוך לתת שירות מקצועי [צילום: איתמר לוין]
   עו"ד חיים שטנגר
טפלו במחלה ולא בתסמיניה

בסדרת הכתבות שפורסמה לאחרונה, על-ידינו, בעניין בתי-משפט למשפחה, נדרשנו - - לעובדה כי בתי-משפט למשפחה אלה, אינם ערוכים ואינם מסוגלים לתת שירות בתחומים העסקיים, המצויים בסמכותם, שעה שמדובר בסכסוכים עסקיים שבין בני משפחה, אשר במצב דברים רגיל, אלמלא מדובר היה בבני משפחה, היו מתבררים הם בהתאם לענייני סמכות שיפוטית, או בבתי-משפט מחוזיים או בבתי-משפט שלום.
אי יכולתם של בתי-המשפט למשפחה, בכל הכבוד הראוי, להעניק שירות ראוי למי שנדרשים להתדיין בפניהם בסכסוכים עסקיים, בשל העובדה שמחמת שהם בני משפחה, כהגדרת מונח זה בחוק בית המשפט למשפחה, הוסברה על-ידינו, במהות עיסוקם הקודם של שופטים ושופטות אלה, באותם בתי-משפט. העובדה כי שופטי ושופטות בתי-המשפט, הגיעו אל כס המשפט בבתי-משפט אלה, לאחר שעסקו הם, במסגרת עיסוקם השוטף, כעורכי וכעורכות-דין, קודם לכן, בתחום הקשה של ענייני משפחה, קרי, ענייני נישואין, גירושין, משמורת ילדים, אימוץ ילדים וכל הקשור והכרוך בכך, הביאה ומביאה לכך, כי חלק נכבד משופטים ושופטות אלה, הינם חסרי כל ניסיון בתחומים עסקיים, דוגמת ענייני מקרקעין, חברות, פשיטות רגל, פירוקים וכיוצא באלה, עניינים עסקיים, מטבע מהותם.
נודה על האמת ולא נבוש, כי לא רק זה הוא אחד מן הגורמים המביאים לכך, כי בתי-המשפט למשפחה, בכל הכבוד הראוי, אינם ערוכים ואינם מסוגלים ליתן שירות מקצועי, ברמה סבירה (כאשר אין אנו מדברים אפילו על מומחיות יתר), בתחומים המשפטיים-עסקיים ובמיוחד בתחומים המשפטיים-עסקיים-כלכליים, דוגמת ענייני פירוקים ופשיטות רגל, שעה שמדובר בחברות של בני משפחה, שאינן חברות ציבוריות והסכסוך בין בני המשפחה, בחברות שכאלה, המשפיע ומשליך גם על צדדים שלישיים, דוגמת נושים חייבים וכיוצא בזה, מסור - כל כולו - לגדר שיפוטם וסמכותם של בתי-המשפט למשפחה, בלבד.
בעוד שבכל הקשור לענייני מזונות, סעדי ביניים מתבקשים, דוגמת עיקולים, כינוס נכסים וכל הקשור והכרוך בכך, כולל בכל הקשור בעניין יחידות הסיוע הפועלות ליד בתי-משפט למשפחה, השתתפות ילדים בהליכי הדיון, אימוץ ילדים ועניינים הקשורים ב"גרעין הקשה" של ענייני משפחה, מעצם טיבם וטבעם, דאג מחוקק המשנה לקבוע תקנות דווקניות ופרטניות, הרי בכל הקשור לסכסוכים משפחתיים שאינם מצויים בלב הגרעין הקשה של סכסוכים משפחתיים אלה, שניתן להגדירם ללא קושי, כעניינים משפטיים-כלכליים, שאלמלא קשורים הצדדים המתדיינים בקשרי משפחה, היו הם מועברים לשיפוטם של בתי-משפט מחוזיים ובתי-משפט שלום, לא דאג מחוקק המשנה, כלל וכלל, להתקין תקנות דווקניות, כלליות ופרטניות המתייחסות אליהם ומבדילות את ענייני המתדיינים, בתחומים אלה, הבדלה של ממש, מהמתדיינים המופיעים בבתי-משפט למשפחה, בענייני "הגרעין הקשה" של ענייני משפחה.
כך למשל, אין כל סיבה לכך, כי הסעיף המקל בענייני קבלת עדויות, בבתי-משפט למשפחה, המאפשרים לבית המשפט, לקבל כראייה כל עדות שהובאה בפניהם, אף אם אינה קבילה בבית משפט אחר, יחול אף בעניינים של סכסוכים משפטיים-עסקיים, אך ורק בשל העובדה שהצדדים הנצים זה עם זה, הם בני משפחה. בכל הכבוד הראוי, אין מקום להפלות או להעדיף, לפי נסיבות העניין, מתדיין בעניין של סכסוך משפטי-עסקי - בענייני קבלת ראיות בלתי קבילות, על-ידי בית משפט למשפחה, שאינן קבילות בבתי-משפט אחרים - אך ורק בשל כך שהוא בן משפחה ועניינו מתברר מכוח חוק בית משפט למשפחה, בבתי-המשפט למשפחה.
הוא הדין בכל הקשור להסמכתם של בתי-המשפט לענייני משפחה, לקבוע את ממצאיהם, קודם למתן החלטה או פסק-דין על-ידם, לפי הראיות המסתברות ביותר, שעה שבתי-משפט אחרים, דוגמת בתי-משפט מחוזיים, או בתי-משפט שלום, אינם פועלים בדרך זו. בכל הכבוד הראוי, אין מקום להפלות או להעדיף, לפי נסיבות העניין, מתדיין בעניין של סכסוך משפטי-עסקי - בענייני קביעת ממצאים לפי הראיות המסתברות יותר, שעה שבתי-משפט אחרים, אינם מורשים ואינם יכולים לפעול בדרך משפטית זו, קודם שמוציאים הם החלטה או פסק-דין, תחתם ידם - אך ורק בשל כך שהוא בן משפחה ועניינו מתברר מכוח חוק בית משפט למשפחה, בבתי-המשפט למשפחה.
הדברים ברורים ואין כל עניין ואין כל מקום, לקביעה גורפת זו, שמעצם מהותה ומעצם מיהותה כוונה לעניינים שיסודם בגרעין הקשה של ענייני משפחה, כאשר מחוקק המשנה לא נתן דעתו לכך, כי בקביעה הגורפת בענייני ראיות וסדרי דין, גורם הוא להפליה או גורם הוא להעדפה, לפי נסיבות העניין, למתדיינים בעניינים עסקיים-משפטיים, אך ורק בשל העובדה שהתמזל או איתרע מזלם, לפי נסיבות העניין, להתדיין בבית המשפט לענייני משפחה, שעה שאחרים המתדיינים, באותם נושאים ובבתי-משפט אחרים, בשל אי היותם בני משפחה, אינם זוכים להעדפה או להפליה שכזו, איש איש ואישה אישה, לפי נסיבות עניינם הם.
מתוך קריאת תקנות הדיון בבתי-משפט למשפחה, ניתן לראות את ההכללה הגורפת, הפוגענית הנ"ל, שעה שמסתכלים אנו בתקנות העוסקות באישור הסכם בענייני משפחה. מחוקק המשנה הנחה את בית המשפט בכל תובענה לאישור הסכם או לשינוי הסכם בענייני משפחה, להסביר לבעלי-הדין לפני אישור ההסכם, את משמעות הוראות ההסכם וכן מוטלת עליו חובה לברר אם הם ערכו אותו בהסכמה חופשית.
מחוקק המשנה קובע, כי אם נבצר מבעל-דין להתייצב בפני בית המשפט, בכל הקשור לאישורו או לשינויו של הסכם יחסי ממון, הרי רשאי בית המשפט לערוך את הבירור האמור, באמצעות כוחו של אותו בעל-דין, או בדרך אחרת, זולת בירור של עריכת הסכם ממון או שינויו שלא ניתן לעשותה, אלא, בידי מי שערכו את הסכם הממון או שינו אותו, באופן אישי. יחד עם זאת, קובע מחוקק המשנה, כי במצב דברים לפיו מי שערך את הסכם הממון או שינה אותו, אינו יכול להתייצב בפניו, הרי ניתן לאשר זאת, גם שלא באמצעות הצדדים וגם/או שלא באמצעות מי מהם, שאינם מופיעים בפני בית המשפט ובלבד שבית המשפט ינמק באישור הסכם ממון וגם/או באישור שינוי הסכם הממון, מטעמים מיוחדים, מדוע ובשל מה אישר הוא את הסכם הממון, שעה ששני הצדדים או שאחד מהם, לא התייצב בפניו, באופן אישי.
בכתיבת רשימה זו שלמה מלאכתי בכתיבת סדרת חמשת הרשימות, המתפרסמות יום אחר יום, שעניינן רשימת השינויים המתבקשים, בהתנהלותם של בתי-המשפט למשפחה בישראל. סדרת רשימות זו לא הייתה באה לאווירו של עולם, אלמלא התבררה כוונתה של הנהלת בתי-המשפט ושל נשיא בית משפט העליון, למתן ולמזער את הביקורת - לעתים הבוטה - הנמתחת על שופטי ושופטות בתי-משפט למשפחה, ברחבי הארץ, באינטרנט ובבלוגים שפותחים בעלי-דין מתוסכלים, תוך שהם מותחים ביקורת, לעתים ביקורת ארסית ופוגענית, על שופטות ושופטי בתי-משפט למשפחה.
לא אחזור ואציין, כי בסתימת פיות, בכל הכבוד הראוי ובאי יכולת לאפשר למתדיינים ומתדיינות מתוסכלים ומתוסכלות, למתוח ביקורת על בתי-משפט למשפחה, לא ניתן לפתור את הבעיה. הדבר דומה לשפיכת מי האמבט המלוכלכים, יחד עם התינוק עצמו.
ביקורת - חריפה ככל שתהיה - טוב לה שתהיה ובלבד שתעמוד היא בתנאים שנקבעו בסעיף 255 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שעניינה זילות בית המשפט והקובעת, דברים, בזו הלשון:
"האומר או כותב דבר על שופט או דיין לעניין כהונתו בכוונה לפגוע במעמדו, או מפרסם דברי גידוף נגד שופט או דיין כדי להחשיד או לבזות את דרכי השפיטה, דינו - מאסר שלוש שנים, אולם ביקורת כנה ואדיבה לטיב החלטתו של שופט או דיין בדבר שיש בו ענין לציבור לא תהא עבירה לפי סעיף זה".
כתבתי, כבר קודם, באחת מרשימותיי הקודמות ואחזור ואשנה גם ברשימתי, זו המסכמת סדרת רשימות אלה על בתי-משפט למשפחה, ככל שיש, בכל הכבוד, בגוף מוגלה, הרי היא מצביעה על מחלה ודרך הטבע היא לנקות את הגוף על-ידי המוגלה שהינה התוצר של הכדוריות הלבנות המגנות על הפולשים לגוף המנסים לפגוע בכדוריות האדומות ותוצאת מגננה זו, הינה המוגלה שמפריש הגוף. המלחמה בפולשים המנסים לפגוע בגוף או ברכיביו, אינה בכריתת החלק הנגוע או הפגוע, אלא הפתרון הנכון הינו, החלמת וריפוי חלק זה שנפגע.
מוטב יחזרו בהם הנהלת בתי-המשפט, כמו-גם נשיא בית משפט העליון, כב' השופט, ד"ר אשר דן גרוניס, מכוונתם הבלתי ראויה והפוגעת ביסודות חופש הביטוי, לפיה תימנע ביקורת מצד מתדיינים ומתדיינות פגועים, על שופטים ושופטות שמפסקי הדין שלהם אין דעתם נוחה, כל עוד עומדים מתדיינים ומתדיינות אלה בכללי הביקורת הראויה והאדיבה, הנכללת במסגרת הגנת חופש הביטוי, שהעניק בעבר - וממשיך להעניק גם כיום, ביד רחבה - בית משפט העליון, אם בפסיקות שוטפות ואם בפסיקותיו הדווקניות, ביושבו אלי מדין, כבית משפט גבוה לצדק.
מובטחני ובטוחני, כי קבלת הביקורת והרפורמה המוצעת בעקבותיה, בהתנהלותם של בתי-המשפט לענייני משפחה - לרבות חשיפת פרסומם של פסקי-הדין לענייני משפחה, ברבים, תוך מחיקת שמות המתדיינים והמתדיינות ומחיקת פרטים מזהים שלהם ושל הקטינים הקשורים והמעורבים בפסקי-דין אלה - תאפשר ביקורת פומבית על פסקי-הדין של שופטי ושופטות בית משפט לענייני משפחה ואף תשמש להם כרמזור צהוב מהבהב, למען ידעו הם כי שוב אין חוסים הם, בכל הכבוד הראוי, באפלה ובחסות החשיכה המוחלטת.
מן הראוי שהמשפט המפורסם של שופט בית משפט העליון, בארה"ב, לואיס דמביץ ברנדייס, לפיו "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר", שבית משפט העליון, עצמו, מצטט אותו - לא פעם, לא פעמיים, אלא פעמים רבות ובלתי פוסקות - ישמש אבן המסד לכל פסיקה של שופט ושופטת בבתי-המשפט למשפחה, אשר יידעו, כי מכאן ואילך, פסקי-הדין שלהם יקבלו את סינונו של אור השמש ואפשר, חלק מהם, ימתן התנהלותו כלפי מתדיינים ומתדיינות, המותחים ביקורת רבה על דרך התנהלותם של חלק משופטות ושופטים אלה, בבתי-המשפט למשפחה, שאין לי כל ספיק ספיקא שהוא, כי מדובר במיעוט - במיעוט המאפיל, בכל הכבוד הראוי, על מרבית שופטי ושופטות בתי-משפט למשפחה, העושים מלאכתם ועבודתם נאמנה.

הכותב הוא השותף המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין, מייצג עותרים בעתירות כלכליות ובעתירות בעניינים מסחריים לבג"ץ וכן בעניינים שונים נגד אי חוקיות מעשי המינהל.
תאריך:  03/09/2013   |   עודכן:  03/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כישלון בתי-משפט למשפחה במשפט העסקי
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
חד כתער ל"ת
אפרים צורף  |  3/09/13 13:54
2
להוציא ענייני עסקים מבתי משפט  ל"ת
שלומי טובין  |  3/09/13 19:57
3
אם לא הולך. צריך לסגור ל"ת
אריה מלמד  |  3/09/13 21:55
4
לכשון צפוי מרא
אוהד שנירכש  |  5/09/13 06:54
5
בלי בתי משפט למשפחה בכלל
דן אואזיס  |  5/09/13 07:00
6
רק חולים הולכים לרופא משפחה ל"ת
אלי כויציק  |  5/09/13 07:03
7
בושהץ פשוט בושה ל"ת
איציק שלמון  |  5/09/13 20:48
8
לסגור כבר. לא לחכות! ל"ת
רני רווה  |  5/09/13 20:52
9
מאמר חשוב ונכון
שבתאי עזריאל  |  6/09/13 08:52
10
קול קורא במדבר ל"ת
אריה לחמן  |  6/09/13 12:19
11
לא יעזור שום דבר ל"ת
הרן פיין  |  6/09/13 15:50
12
מדיניות מפלה !
מתיו  |  6/09/13 19:03
 
- כבוד השופט שלמה אלבז
מתיו  |  7/09/13 09:41
13
מדיניות מפלה למה? מתיו ל"ת
שבח יתנו  |  7/09/13 14:37
14
כנ"ל בתביעות נזיקין
יואביואיו  |  8/09/13 23:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל גוז'נסקי
המרחב הערבי הסוני עוין את משטר אסד. סקר שערך מכון המחקר הנחשב, פיו, עוד לפני ההתקפה של ה-21 באוגוסט 2013, נתן אינדיקציה לכך. נמצא כי 90% מהלבנונים הסונים, 90% מהירדנים ו-81% מהמצרים אוחזים בדעה שלילית כלפיו. אולם, ככל שהתקרב מועד התקיפה האמריקנית גם משטרים שדחפו מאחורי הקלעים לפעולה צבאית, ניסו בהצהרותיהם לנקות את ידיהם ממעורבות במשבר
יצחק מאיר
בארצנו הכל היה מיד ועכשיו ופשוט ומנהיגותי ובלי גמגום. מי שקרא להתלבטויות העבר גמגום, המליך את היוהרה על החוכמה והודח. אבל מה שהיה מותר בישראל, אינו מותר באמריקה. שם יש אובמה, ולאובמה אסור, הוא מגמגם
מתי דוד
העולם הנאור האירופי הזדעזע מילולית אך לא מעשית, מרצח 1,300 סורים בנשק כימי ע"י ממשלת סוריה. כל המדינות הנאורות כמו גרמניה, בריטניה ואיטליה התפתלו, גמגמו והתנגדו להצטרף לפעולה ממשית
נרי אבנרי
עשרים שנה חלפו מאז רקחתם באוסלו את הסכם הדמים. עשרים שנה יוסי, ועדיין אינך קולט. את הקווים האדומים שלך צבעת בוורוד, מה שגרם לידידיך הפלשתינים לגחך. אחרי שתראה את הסרטונים - אולי תבין    הלכתי לארכיון
רועי אורן
רדינסקי הצליחה לעשות את הדבר שבעיני רבים נחשב למדע בדיוני - פיתוח מערכת אשר צפויה לחזות את העתיד. ד"ר רדינסקי מנסה לחולל היסטוריה מהמשרד הקטן שלה בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il