X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כשפעוט נולד נהוג לחשוב שזה אביב חייו, תחילת צמיחתו היפה כשפעוט נולד בסתיו נוצרת תחושה כי נולד לחיים לא קלים במיוחד, אולי היישר אל קשיי ההתבגרות כזאת יולי, גיבורת ספרה של טל איפרגן, לקרוא עיתון מול הרוח, שכאילו הקדימה בגרותה את צעירותה
▪  ▪  ▪

אומר כי הגברת איפרגן באה אל הרומן הקצר הזה משלושה ספרי שירה שקדמו לו, וכי זה לה חיבור ביכורים בשדה החדש הרחב והממוקש הזה. וכמי שמן השירה באה, יש התגנבות מובנת של ליריקה דקה אל תוך הפרוזה המעודנת שבספר. לא ליריקה של מילים גבוהות, אלא של אופן חיבור המילים והאלגוריוּת שאינה חסרה, שלפעמים היא חבויה ולא פעם היא חומקת החוצה.
הדברים נקראים בתחושה של פרוזה פואמית, כאשר הרטוריקה של הדברים, שביותר ממקום אחד או שניים חוזרים להיאמר בדרך של להזכיר בכל פעם מזווית אחרת, וכך גם מבנה המשפט וניגון אמירתם של הדברים האלה - כל זה מוסיף על והפואמִיוּת ועל סגנון הכתיבה המיוחד שהיא מביאה לספר.
לא אכנס לסיפור ילדותה והתבגרותה של יולי. לא אספר על החוסר והערגה לתשומת לב ראויה שהביא אותה לכתוב מכתב בבקבוק, ולשלוח אותו על גלי הים כדי שמישהו ימצא ויקרא וכך יימצא קשב ללבה. לא אספר על אביה שחושב את עצמו נביא, שנעלם מחיי בתו ושב אחרי שנים לבקש אותה. לא אספר על האם היפה שימיה חולפים בעבודה קשה כדי לקיים את בתה. גם לא אספר על השקיעה של יולי אל הבדידות, אל השכרות והחולי, ואיך לבסוף התגברה על כך כאשר אהבת אמת עזרה לה לרפא את עצמה. כל אלה מצויים בספר ונתונים לקריאה. אך אני מוסיף ורושם מספר דברים על הכתיבה של גברת איפרגן.
הסיפור, על ילדותה הלא מופלאה של יולי ועל הישלפותה משם לאחר הכל אל התבגרות טובה, שיש בה חיים ואהבה, מוגש בגוף שלישי, על-ידי מספרת עלומה, כביכול, יודעת כל. למעשה, מתחיל הסיפור בשליש השלישי של הספר, שם מסופר כיצד פוגשת המספרת לראשונה את יולי, ובדיעבד מתברר שממנה שאבה את סיפורה. דמותה של המספרת נכנסת אז לתוך הסיפור, במפתיע, אבל כמו בדרך אגב ובלי שום רמיזה בפתיחת הספר על מעורבותה - מה שלרגע מעורר תהייה, אבל יוצר הפתעה ותפנית מעניינית, שגורמת לקורא לחזור לאותם עמודים כדי לוודא את מה שכתוב בהם:
"את יולי פגשתי בשירותים, דלת התא הייתה פתוחה, ואני פתחתי, שמעתי אותה קוראת לעזרה. היא התנצלה שאינה נוהגת לנעול. ישבה על האסלה, כיסתה את פניה היפות ובכתה כאילו הדמעות יעזרו לקבל". (עמוד 100).
זוהי למעשה ההצהרה על מה שהתחילה המספרת לספר 100 עמודים קודם-לכן, ועל היום בו הייתה יולי בתחתית חייה. ואילו שנים אחרי שהכירה אותה וכתבה את סיפורה, היא פוגשת בה, והינה לפניה צעירה בוגרת, רצינית ומרשימה ביופייה. מסתבר לנו שהייתה כאן קפיצה נוספת בזמן, הפעם קדימה, 10 שנים מתחילת הסיפור, בתוך אותה חזרה שכבר הייתה:
"עברו יותר מעשר שנים ואני מביטה בה, יושבת בפאב מוכּר, קוראת דוסטויבסקי. יולי מצאה בכתביו דיוק נפשי בל יתואר, דוסטייבסקי הבין את נשמתה". (שם, עמ' 86).
הקורא הסקרן שואל מי היא זו המדברת, ובהמשך מתברר שהיא באה לכתוב את סיפורה של יולי, מתוך צורך של עצמה לכתוב סיפור. ואז יש שפע יחסי של ארספואטיקה שאינה חוששת להיות גלויה; ואז הסיפור הופך להיות מסופר היישר מפי הכותבת; ואז היא נמזגת לתוך הסיפור ומספרת גם על עצמה. ואז, במהלך העמודים הבאים, יש תחושה שאותה מספרת ממריאה עם מה שבא לה מבפנים. העמודים הופכים במעט להיות כמו שלה, אך אומר בכנות כי בה בעת היא מצליחה למדי לסחוף עמה את הקורא. כאן מפגינה טל את יכולתה, את תובנותיה, את להטוטי החשיבה שלה ולעתים את הראייה הפנטסטית שבתוכה, שמתבטאת באלו מקומות בספר.
לא אומר, בדעת יחיד כמובן, שהספר מושלם, ואולי הייתי אומר מילה על זמני הסיפור. אך כמובן זה עניינה איך להגיש את שכתבה, וגברת איפרגן מאירה את דרכה ופוסעת מתוך הבטחה לקראת הספר הבא. לפי כך אחטא אם לא אומר כי נהניתי לקרוא את ספרה, שמצליח ליצור איזו ערגה על-אף ריחוקן של הדמויות, וכי אהבתי את כתיבתה. זאת בשל הקצב שלה, בגלל השוני שבה, בגלל הרעננוּת שבה, ובגלל הכמיהה שטבועה בה.
זהו ספר צנום, כבר אמרתי, אבל בכך טעמו. לפי כך אני יכול להמליץ לקרוא אותו ולוּ בשל החן שבו, ולוּ כדי לשקוע למשך זמן מסוים באזור אחר, של דמדומים, שבו חיים אנשים בתוך עצמם. עולם שבו דמויות מרחפות מולנו, לא מתעכבות עלינו. ולהרגיש כי יש החיים כמו בעולם מקביל לשלנו, באיזו בועה משלהם, שנקלעו לתוכה, ולעיתים הם מצליחים להיחלץ ממנה ולעיתים מזומנות גם לא. כל זאת רק משום שנולדו במקום או בזמן לא נכונים, והם חיים מבלי שנדע את המלחמה שהם מנהלים על חייהם. ואנחנו, לפעמים, כדברי המספרת, באים לכתוב עליהם ספרים.

טל איפרגן, "לקרוא עיתון מול הרוח", הוצאת עמדה 2013, 132 עמודים
תאריך:  16/09/2013   |   עודכן:  16/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יולי נולדה בסתיו
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מעורר עניין
חיים ספטי  |  16/09/13 22:56
 
- חיים, תודה לך
טל איפרגן  |  17/09/13 01:25
2
לקרוא עיתון מול הרוח
חווה נתן  |  21/09/13 13:14
3
לקרוא עיתון מול הרוח
חווה נתן  |  21/09/13 14:15
 
- אכן
טל איפרגן  |  21/09/13 21:26
4
אנינות הסיפור
יוסף כהן אלרן  |  21/09/13 17:28
 
- יוסף תודה ל"ת
טל איפרגן  |  23/09/13 09:52
5
מגרה לקריאה!
אורה עשהאל  |  5/12/13 11:27
 
- תודה לך,
טל איפרגן  |  8/12/13 21:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
למה שותקים הסעודים    הסעודים אינם יכולים לתקוף את אובמה אישית, שכן הם עדיין מסתמכים עליו בנוגע לאיום הגדול, האמיתי, הרציני הנמצא ממזרח להם - אירן
זכי הלר
לקראת חג הסוכות שיחול ביום רביעי הקרוב, במד"א מזהירים מהסכנות האפשריות במהלך בניית הסוכה, ההכנות לחג והטיולים במהלכו
צבי גבאי
ליכוד השורות ואיחוד הלבבות של מלחמת יום כיפור    מלחמת יום כיפור הוכיחה שוב את תמיכתן האיתנה של הקהילות היהודיות בישראל    השתוקקתי שהישראלים יראו את רוח ההתנדבות במו עיניהם, הן כדי להתעודד והן כדי להמחיש את המושג "ישראל ערבים זה לזה"
ראובן לייב
בית החרושת הגדול בעולם לייצור שטרות כספיים מצוי ברחוב 14 של בירת ארה"ב ומדי יום חוזים בהדפסתם קהל-סקרנים גדול, כמוני, הניצב בעיניים משתאות למראה בלתי-שיגרתי שכזה
אור פישר
מה שהרצל לא חזה, מה שיעשה טוב לבנט, ומה שעושות לנו הבחירות המקומיות    כתבה מיוחדת לרגל הבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il