X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
פרק 2 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: בניית מרגל בדמות אשרף מרוואן מחייבת הרבה סבלנות, מחשבה מעמיקה, עורמה ובקיאות של אינטלקטואל, שמסלול חייו עבר בתחנות של סכנות ושל אתגרים, שאילצוהו להפעיל חושי קיום מושחזים במקרה של מרוואן פתחו המצרים לפני הביון הישראלי את כל סודות המדינה הפרשנות שהביא מרוואן הותאמה לדרך החשיבה הפוליטית של הצמרת הישראלית, טעמה למוחם, והרגילה את הישראלים לחשוב פחות ולא לבדוק את מגמות סאדאת מול העובדות בשטח
▪  ▪  ▪
אשרף מרוואן. שליחותו נכשלה?
ניצחון בסבירות נמוכה
הפרק הראשון:

אשרף מרוואן - סוס טרויאני במוח ישראלי
סא"ל (במיל.) שמעון מנדס
40 שנה למלחמה: פרק ראשון מספרם של חברי "פורום אלפרדו", המורכב מ-20 חוקרים ולוחמים שחקרו את מלחמת יום הכיפורים * בפרק: האם ניתן היה למנוע את המלחמה; האם ישראל ומנהיגיה אשמים בכך שלא נענו להצעותיו של סאדאת; מדוע לא נחשף מרוואן בעוד מועד; ומה ניתן לעשות כדי לא להילכד בהונאה בעתיד
לרשימה המלאה

משחק ההונאה של מרוואן אשרף התחיל ב-1969, כשמלחמת ההתשה הגיעה לשלב של פינג-פונג יקר וחסר-אופק, ללא חלופות לטווח קצר. או אז התחיל נאצר במשחק לטווח הארוך, בינתיים כזרע ממנו אמורה לצמוח תועלת לעתיד. אין ספק, בלי הסכמת הנשיא המכהן לא ניתן היה לערב את חתנו במשחק הריגול. רוב ההיסטוריונים מיחסים אפוא את הרעיון לנאצר. ראש וראשון לכך היה סאדאת עצמו. לדעתי, אין מבדילים בזה, מי מתוך אי-הבנת העניין ומי מתוך רחשי כבוד לנשיא ה"גדול", בין הוגה הרעיון וביצועו ובין נותן האישור הרשמי. סאדאת מספר בספר זיכרונותיו, כי מאז מפלת 1967 ועד אחרית ימיו, נאצר היה אדם חולה. מחלת הסוכרת היכתה בו וגרמה לו לסיבוכים במחלות נוספות. היו לנאצר התקפי כאבים מטריפים את הדעת. המקרה שראוי כאן לציון אירע ביוני 1967, לאחר שהצבור המצרי סירב לקבל את התפטרותו של נאצר מן הנשיאות. סאדאת יזם התפטרות קולקטיבית של כל ההנהגה המצרית, והציע לנאצר להקים ממשלה חדשה. תשובתו של נאצר הייתה "אינני יכול, אין לי נקודת התחלה. ואיני יודע היכן להתחיל". יתרה מזאת, סאדאת סיפר שבהרבה מקרים כשדנו בעניינים שונים, נאצר היה אומר לו שיעשה כהבנתו - כי סמך עליו. לכן, ספק אם במצבו הבריאותי היה נאצר מסוגל לתכנן תוכניות ארוכות-טווח. תפקיד נאצר נעשה בעיקר הצהרתי-כריזמטי, כגון להכריז על "מלחמת התשה" על ישראל, או להצהיר, "מה שנלקח בכוח יוחזר בכוח". אבל בניית מרגל בדמותו של אשרף מרוואן מחייבת הרבה סבלנות, מחשבה מעמיקה, עורמה ובקיאות של אינטלקטואל, שמסלול חייו עבר בתחנות של סכנות ואתגרים, שאילצוהו להפעיל חושי קיום מושחזים.
סאדאת קרא הרבה ספרות צבאית ולא כקריאה מהנה אלא כ"ספרות הדרכה", אם כי ללא ספק נהנה ללמוד ולהחכים מהסיפורים. הוא נהג לצפות בסרטי מלחמה. עקרונית, הסרטים מציגים את הרף הנמוך בהבנה, אך סאדאת עשה צעד נוסף והשווה את הסרטים למציאות - וזאת כבר רמה גבוהה של ההתעניינות ושל תובנות. סיפורי הונאות ומלחמת מוחות עניינו אותו במיוחד. בין הסרטים אשר השפיעו עליו היה הסרט האמריקני, ("The Enemy Below" 1957), שתיאר מלחמת מוחות (והחלפת מכות) בין מפקד משחתת אמריקנית ובין מפקד צוללת גרמנית. לבסוף ניצח האמריקני, ובמחווה אבירית, שני המפקדים מצדיעים זה לזה. לא כך בספר המקור, שם המפקד בריטי ולא היה מופע אבירות בסופו.
דוגמה חשובה אחרת מצא סאדאת במלחמת העולם הראשונה. עיקרה הייתה לחימה יבשתית. גבורת כוחות היבשה של בריטניה הייתה בלתי יעילה בלי הגב הלוגיסטי, שהיה תלוי כולו בהובלה הימית. לגרמנים לא היו כוחות ימיים למלחמת ים קלאסית, במקום זה הפעילו (בראשונה בהיסטוריה) את צי צוללותיהם. הכלים היו מעטים ולמעשה די פרימיטיביים, אך כמעט הכניעו את בריטניה והכריעו במלחמה. חשוב להדגיש - כמעט. בתקופת השיא הטביעו הגרמנים עד 60 אניות בשבוע, מספר לא קריטי במונחים של מלחמת העולם השנייה, אך אז תעשיית האניות (מספנות) הייתה פרימיטיבית, בדיוק כפי שהיו הצוללות פרימיטיביות. הניצחון והתבוסה היו תלויים לא על היתרון הסוחף אלא על דיוקים קטנים, על מזל ועל תחבולות. מצבה של בריטניה היה קשה במיוחד, משום שהאדמירליות הבריטית הייתה שמרנית, ולא אבתה לשמוע על חידושים, ובוודאי לא על תחבולות בלתי אביריות. ראש הממשלה, לויד ג'ורג', נאבק קשות באדמירליות, ולא הצליח במאבקו.
נורמן וילקינסון היה קצין מילואים בדרגת סגן, בתפקיד אמן מקצועי בחיל הים הבריטי. כדייג וכחובב סירות מרוץ, ידע כי דַּיִג מחייב טקטיקה והסוואה כדי להונות את הדג להגיע לפתיון. "דייג טוב חייב להפעיל את דמיונו באופן קבוע". נורמן הכיר היטב את עין הדג ואת עין (עדשה) הפריסקופּ. יום אחד באה לו הברקה: אי-אפשר להסתיר אנייה מעיני הצוללת, אך אפשר לעשות את ההפך המוחלט - להבליט אותה במרמה. ניתן לצבוע את האנייה בגוונים ובקווים שיעוותו את צורתה, כדי לבלבל כל קצין אשר יסתכל מבעד לפריסקופ, והוא לא יוכל להבחין בין ירכתיה לחרטומה. כמובן מאליו, סירבה האדמירליות לאפשר לנורמן לערוך את התכנון ואת הניסיונות. ונורמן עקף את צמרת חיל הים: הוא פנה לבעל חברת ספנות, ועניין אותו בנושא. האיש התלהב. הייתה כאן הבנה מעמיקה של טקטיקת הצוללות ושל הצד הטכני של ראייה דרך הפריסקופ. לסיכום, הצוללת תקבל מושג מוטעה ביחס לכיוון הפלגתה ומהירותה, ותירה את הטורפדו לנקודה הלא נכונה - ותחטיא. קצין הסוואה ימי שעסק בנושא הסביר זאת לרב-חובל אזרחי במשפט הבא: "מטרת ההסוואה היא במידת-מה ליצור את הרושם שהראש שלך נמצא בירכתיים שלך". לשיטה, שעבדה היטב, ניתן השם: "הצביעה המסנוורת". המלך ג'ורג' החמישי בא לראות את הפלא: כיצד אפשר להסוות גוף על-ידי הפיכתו ליותר בולט וגלוי.
הבריטים הצטיינו במיוחד בהונאות, אולי משום שהעניין תאם את אופיים הלאומי. במלחמת העולם השנייה, מלבד המבצע הענק של צליחת למנש, שהיה גדוש בהסוואות ובהונאות, התרחשו שלוש פרשיות חשובות באגן הים התיכון, אחת מהן על אדמת מצרים. ב-1942 היו הבריטים בשפל. רומל הסב להם מפלה משפילה ועמד על גבול מצרים, וצבר כוח לזינוק המכריע. בו בזמן השיגו המטוסים הגרמניים עליונות באוויר, ואיימו להרוס את נמל אלכסנדריה ולהוציא מכלל שימוש את תעלת סואץ. לבריטים לא היה כוח, אך הם הפעילו את המוח ומצאו מענה מאוד לא-שגרתי. לרשותם עמד אמן התעתועים ג'ספרי מאסקליין, בעל דמיון ללא גבול ומוח פורה במיוחד. באור היום המטוסים הבריטיים היו מסוגלים להגן על אלכסנדריה. הבעיה הייתה בלילה. היה ברור שבלילה צריך לכבות את כל האורות בנמל. אבל כשהטייסים הגרמנים לא ייראו את הנמל, הם יבינו שהופעלה האפלה, ויגיעו למטרה בשיטות ניווט לילה. מאסקליין הציג רעיון משלים - יש לבנות "נמל-לילה", אובייקט-דמה עם תאורה דומה לנמל האמיתי, ולהפעילו בלילות. אומנם חישובי הניווט יראו לטייסים שהמטרה נמצאת במקום הלא-נכון - אך הם יאמינו למראה עיניהם, ויתַרצו את אי-ההתאמה בטעות בחישוביהם. למזלם של הבריטים, נמצא מפרץ דומה למפרץ אלכסנדריה וממש קרוב אליו, אך זה לא הספיק. כאשר המטוסים הגרמניים הפציצו את נמל-הדמה, הם היו חייבים להיתקל במחסום אש נ"מ. בלי אש נ"מ אמיתית (כולל אבדות מהאש) התרמית הייתה נחשפת מיד. אך לא היו לבריטים תותחי נ"מ להכפיל את המערך, ולא יכלו להסיע את התותחים הלוך-ושוב, כי המסעות היו משאירים עקבות ברורים במדבר. הבריטים היו חייבים להסתכן - להחליש את ההגנה על הנמל האמיתי לטובת נמל-הדמה. והם עשו את זאת!
נשארה תעלת סואץ. לא היה ניתן לבנות תעלת-דמה, אך מאסקליין לא התייאש ומצא פתרון אחר. הוא השתמש בזרקורי נ"מ אשר היו ברשותם במספרים מספיקים. בדרך כלל זרקורי נ"מ האירו את המטוסים כמטרות למטוסי היירוט, אך כאמור, לבריטים לא היו מספיק מטוסי יירוט. מקליין הפעיל את הזרקורים כדי להשיג אפקט פסיכולוגי. קרני האור רקדו ריקוד מחושב ומתוזמן. הם סחררו וסנוורו את הטייסים התוקפים עד אבדן תחושת המקום.
פרשה שנייה התרחשה באנקרה, בירת טורקיה: המשרת האישי של השגריר הבריטי בא לשגרירות הגרמנית והציע למכור מסמכים סודיים, שצילם משולחן השגריר. המסמכים היו חשובים, אך הסיפור עורר חשד. הגרמנים ערכו בדיקה טכנית והגיעו למסקנה שאיכות הצילומים יותר מדי טובה ביחס למצלמתו הפשוטה, לפי סיפור המשרת. ובכל זאת, המשיכו לקנות את המסמכים ודלו מהם הרבה מידע חיוני. הכיצד? הם ידעו שהסוכן הופעל כדי להפילם בפח בנקודה קריטית בעתיד. בינתיים הוא חייב לקנות את אמונם ולהגיש מסמכי אמת - גם כאלה אשר ידועים להם ממקורות אחרים, וגם כאלה בעלי מידע חדש וחשוב. בנראה שהסוכן, שכינויו היה "ציצרו", התחיל את המהלך ביוזמה פרטית, אך נלכד ברשת הבריטית ובהמשך פעל מטעמם - זו הסברה הרווחת. מכל מקום, המידע מ"ציצרו" דרש סינון קפדני, בעיקר על סמך האינטואיציה. היטלר היה "המעריך הראשי", וסמך על האינטואיציה שלו.
בפרשה השלישית שוב הפעיל היטלר את האינטואיציה, והפעם נכשל ובגדול. בתחילת קיץ 1943 חוסלה הנוכחות של "הציר" באפריקה, כוחות איטלקיים גדולים ושרידי הקורפוס המפואר של רומל נכנעו בטוניסיה. היטלר פקד אישית לתגבר את הכוח בכוחות עלית, וגם התגבור אבד. אצל היטלר נוצר רגש אשם וספק בכישוריו כמצביא חובבן, שבכל זאת מנצח את ה"מקצוענים" של המטכ"ל. מנגד, התכוננו בעלות-הברית לפלישה לסיציליה והיה להם חשוב לבלבל את הגרמנים ולגרום להם לפזר את כוחותיהם, או במקרה האידיאלי לרכזם במקום לא-נכון.
ההונאה יצאה לדרך. ליד חופי ספרד נזרקה למים גופה של קצין בריטי, שהיה כביכול בלדר, ובתיק הקשור לידו נמצאו מסמכים הרומזים על הפלישה ליוון ולסרדיניה. הבריטים עמלו רבות שהגופה והמסמכים ייראו טבעיים, אולם הספרדים העלו ספקות - וכך גם המקצוענים הגרמניים. אולם היטלר "תפס פיקוד" על האירוע, והחליט שהסיפור אמיתי. ללא ספק, רגשות שיחקו כאן תפקיד לא-מבוטל, אם לא מכריע. הגרמנים פעלו כפי שציפו מהם המפעילים הבריטיים והפלישה לסיציליה עברה ללא תקלות.

אילו והלוואי

System.String[]

חיקוי של צ'רצ'יל

System.String[]

סודיות מיוחדת

חמישה בלבד
חמישה אנשים בלבד היו בסוד שליחות הריגול של אשרף מרוואן: הנשיא נאצר, סגנו סאדאת, שר המלחמה פריק פאוזי, ראש המודיעין הכללי אמין אל-הויידי ואשרף מרוואן עצמו. אחרי פטירת נאצר נשארו רק ארבעה. בראיון לעיתון "אל-אח'באר" מספר הגנרל חסן גרידלי, מנכ"ל משרד המלחמה המצרי ב-1973, כי "כל מי שהייתה לו נגיעה בתכנון או בהכנות למלחמה הושבע בשמירת סודיות מיוחדת"

System.String[]

מרוואן והקונצפציה

System.String[]

ההתרעה ערב המלחמה

System.String[]

האם היה ניתן
"למנוע את המלחמה"?

מחמת "שלושת הלאווים"
שמחה דיניץ, שהיה מקורב לגולדה מאיר, מספר כי "השקיעה מאמצים רבים ליצירת מגעים וקשרים עם מנהיגי ערב. לבד מהמלך חוסיין, שאתו קיימה פגישות סדירות - שמקצתן לא פורסמו עד היום - שלחה גולדה שליחים למנהיגי מצרים ולמדינות ערביות אחרות, במגמה לפתוח בדיאלוג אתם". איש לא הגיב - בגלל "שלושת הלאווים" של ועידת ח'רטום - לא מו"מ, לא הכרה בישראל ולא שלום

System.String[]

במה שגינו והאם יכולנו לחשוף את מרוואן?

System.String[]

תאריך:  20/09/2013   |   עודכן:  20/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלכודת דבש אינטלקטואלית
תגובות  [ 62 ] מוצגות  [ 62 ]  כתוב תגובה 
1
חשיבוה יצירתית
אורי מילשטיין  |  20/09/13 14:13
 
- הטקטיקה המילשטיינית נחשפת
אלפרדו ב'  |  20/09/13 16:14
 
- מרמק של מנגס על מרוואן
מיכאל ברונשטיין  |  20/09/13 16:14
 
- כצפוי התגובה השנייה של"הפורום,
אלפרדו ב'  |  20/09/13 17:38
 
- קש וגבבה
חייל זקן  |  20/09/13 18:24
 
- תשובה לעורך הראשי של פראבדה
שמעון מנדס  |  20/09/13 19:11
 
- אני סתם טוקבקיסט הדיוט
חייל זקן  |  20/09/13 19:32
 
- שמעון מנדס - השם לא משנה
יואל קורנבלום  |  22/09/13 19:05
2
מרוואן תיאם בין מצרים וישראל?
נצר יואב  |  20/09/13 16:31
 
- אשרף מרואן כמתווך
אורי מילשטיין  |  20/09/13 18:04
 
- לא היה שום תאום בין הצדדים
שמעון מנדס  |  20/09/13 19:22
 
- מנדס: תקרא את פרופ' סאטון
נצר יואב  |  20/09/13 22:44
 
- איך תסביר את ההתקפה מסוריה?
נחום שחף  |  22/09/13 12:16
3
אשרף מרואן
ניסים זלוף  |  20/09/13 16:57
4
הסיפור של מנדס-פשטני מידי
אלפרדו ב'  |  20/09/13 17:04
 
- נא הרחבה בענין ל"ת
סניור  |  20/09/13 17:28
 
- לגמרי לא מתגמדים
אורי מילשטיין  |  20/09/13 17:59
 
- מרואן גמד לעומת הסוכן במטכ"ל
אלפרדו ב'  |  20/09/13 19:00
 
- מה עניין שמיטה אצל הר סיני?
שמעון מנדס  |  20/09/13 19:29
5
מבצע קציצה
סניור  |  20/09/13 17:10
6
היסטוריה טובה
אביתר בן-צדף  |  20/09/13 18:21
 
- זונות מפרכסות זו את זו
חייל זקן  |  20/09/13 19:05
7
מרואן
פריש  |  20/09/13 18:22
 
- לא כל מה שאינו מקובל עליך ל"ת
הוא עלוב ומביש!  |  20/09/13 19:14
 
- מענה פשוט מן התלמוד
שמעון מנדס  |  20/09/13 19:40
 
- מרואן
פריש  |  27/09/13 17:37
8
שאלה למנדס ו"צוות אלפרדו"
אלפרדו ב'  |  20/09/13 18:28
9
ההונאה כמלאכת מחשבת משחק שחמט
נפתלי גור אריה 99  |  20/09/13 18:39
 
- נפתלי, שמעון ולא אני חקר
אורי מילשטיין  |  20/09/13 18:57
 
- תודה לך נפתלי
שמעון מנדס  |  20/09/13 22:02
10
חזיתי את שיטת האלפרדונים
אלפרדו ב'  |  20/09/13 19:18
11
התיאורייה סותרת את עצמה
אליזבט ר.  |  20/09/13 19:19
 
- מרואן ניסה לטמון לישראל מלכודת
שמעון מנדס  |  20/09/13 22:16
 
- שמעון מנדס, אפשרות נוספת
יואל קורנבלום  |  22/09/13 04:44
 
- עדיין לא הסברת עניין השעה
אליזבט ר.  |  28/09/13 21:51
 
- תיקון: התכוונתי ל"דפנסיביות" ל"ת
אליזבט ר.  |  28/09/13 23:48
12
נא תגובתכם לידיעת הזהב
אליזבט ר.  |  20/09/13 19:32
 
- "מידע הזהב" לא שינה דבר
שמעון מנדס  |  20/09/13 22:29
 
- בושה וחרפה לכתוב את השטויות
חשדנית  |  21/09/13 15:26
13
פעם ראשונה שאני חולק עליך !
ראובן גרפיט  |  20/09/13 20:05
 
- היא הנותנת
אביתר בן-צדף  |  20/09/13 21:54
 
- אתה ומילשטיין צודקים - הטיוח
ראובן גרפיט  |  21/09/13 21:04
 
- דיין וזעירא המרגלים של קסינג'ר
חשדנית  |  20/09/13 23:39
 
- זהו ניאו-קולוניאליזם מתמיד ל"ת
נצר יואב  |  21/09/13 14:04
 
- בגידה במדינה - ביודעין
יואל קורנבלום  |  22/09/13 19:52
 
- אלי זעירא
בתיה מלמד  |  6/11/19 08:23
14
יופיטר כועס
אביתר בן-צדף  |  20/09/13 22:01
 
- מה גורם לכעס של יופיטר
חייל זקן  |  21/09/13 10:22
 
- השור [פר מסורס]כועס
אלפרדו ב'  |  21/09/13 11:20
15
דרכי התמודדות עם הונאות
נצר יואב  |  21/09/13 09:29
16
אסכולת אלפרדו
חייל זקן  |  21/09/13 09:56
 
- מה שנדרש זה להקדיש זמן רב
למחקר, ולדיונים  |  24/09/13 21:42
17
סתם מתקשקשים
חייםק'ה  |  21/09/13 10:14
18
מנדס שופרו של אלי זעירא
אלפרדו ב'  |  21/09/13 13:17
19
זה לא חז"ל אלא חבל"ז
נצר יואב  |  21/09/13 14:45
20
""כשלון בסבירות גבוהה"
אלפרדו ב'  |  21/09/13 18:05
21
מותחן מעניין ומרתק
יואל קורנבלום  |  21/09/13 21:19
 
- יואל אתה מוטה
מתעניין  |  21/09/13 22:49
 
- למתעניין- מיהו מילשטיין?
אלפרדו ב'  |  21/09/13 23:57
 
- התפתחות אנושית היא מנת חלקם של
סינדרלה  |  22/09/13 11:36
 
- למתעניין, יש לך עובדות?
יואל קורנבלום  |  22/09/13 02:41
22
זעירא, דיין, וגולדה הצליחו...
ירון זכאי 1  |  25/09/13 17:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
אביתר בן-צדף
שמונה באוקטובר סיים את אופוריית ששת הימים    מסיבות מפלגתיות-אישיות, החליט רב-אלוף דוד אלעזר, הרמטכ"ל, לצאת למתקפה על המצרים בשמונה באוקטובר    המלחמה, אליבא דסאדאת, נועדה גם לבייש את הצבא היהודי ואת החייל הישראלי    זה מופיע בתוכניות המלחמה המצריות, ואת זה עשינו עבורו היטב בשמונה באוקטובר - התקפה ללא שום-שכל, לא-מקצועית וחסרת כל בסיס מוסרי
מרדכי שחם
במלחמה זו הוכחו יכולותיה של ישראל להגיע להישגים צבאיים, גם ממצב של עדיפות-אויבים-זמנית בשתי חזיתות משולבות; רושם הניצחון שהושג פועל כלפי חוץ, ויש לתת לו מקום ראוי גם כלפי פנים
עפר דרורי
בכל שנה הטקס אורך חצי שעה, השבוע מישהו החליט שלרגל שנת הארבעים יש להאריך את הטקס והוא נמשך שעה ורבע בדיוק. צריך לזכור שהימים חמים ביותר, אין כמעט צל במרבית חלקות הקבורה, כסאות מחולקים במשורה והציבור כפי שניתן לנחש אינו צעיר
אמציה חן
חייבים מהפך בחשיבה הלאומית: מניתוח מהלכי ואירועי מלחמת יום כיפור בהיבט היסטורי, למסקנות אקטואליות המשפיעות ועוד איך על שהתרחש מאז, ומתרחש מדי יום במערכות הביטחון שלנו
צביקה זליקוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il