X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
במקריות מפתיעה, בד-בבד עם החלטת הכנסת על יום לאומי שיצוין מדי שנה כיום זיכרון לפליטים היהודיים ממדינות ערב, רואה אור הספר "באוהלי ישמעאל - תולדות היהודים בארצות האיסלאם" מאת מרטין גילברט; תרגום: לבנה זמיר; כנס הפקות הוצאה לאור
▪  ▪  ▪
באוהלי ישמעאל - תולדות היהודים בארצות האיסלאם / מרטין גילברט
'זהו ספר לאלה הרוצים בהישג יד על המדף, את העובדות על חיי היהודים בארצות האיסלאם, מימי מוחמד עצמו - המובא כאן בפרק מבריק ומרתק - ועד לסכסוך הערבי-ישראלי של ימינו. המפות האיכותיות של סר מרטין גילברט וכתיבתו הברורה והסוחפת, הופכות ספר זה למקור אמין וקל לקריאה' [הרמן ווק]

בימים אלה רואה אור הספר "באוהלי ישמעאל, תולדות היהודים בארצות האיסלאם" מאת הסופר וההיסטוריון הבריטי הנודע סר מרטין גילברט. הספר יוצא בד-בבד עם החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה בכנסת, על יום לאומי שיצוין מדי שנה, לזכר מעל 850,000 היהודים שברחו או גורשו מבתיהם במדינות ערב לאחר הקמתה של מדינת ישראל.
ספר זה הוא חלק מסיפורו של עם ישראל, שהוזנח ולא סופר - סיפורם של למעלה מ-55% מהאוכלוסיה של מדינת ישראל, שאבות-אבותיהם הגיעו לכאן מעירק, מצרים, סוריה, לבנון, לוב, מרוקו, טוניסיה, אלג'יריה, אירן, תימן, אפגניסטן, כורדיסטן, ועוד.
"באוהלי ישמעאל" הוא ספר היסטוריה פופולרי, המביא לראשונה ובצורה סוחפת ומרתקת, את חיי היהודים בארצות ערב והאיסלאם, החל מבואו של מוחמד לפני 1,400 שנה ועד לימינו אלה. עלילת הספר כוללת בהרחבה את האקטואליה של הקונפליקט הישראלי-ערבי, התנגדות הליגה הערבית להחלטת החלוקה של האו"ם, אשר יצרה שתי קבוצות של פליטים: הפליטים הפלשתינים והפליטים היהודים מארצות ערב. האיבה נגד יהודים שהפכה לאיבה נגד הציונות והציונים במחצית המאה העשרים, הרדיפות והגירוש, שרוקנו את ארצות-ערב מכמיליון יהודים, אשר הותירו את כל רכושם ומורשתם מאחור.
  • 'סמכותי, צלול, בנוי היטב, ולעתים אף מרגש. יהפוך במהירות לספר הפופולרי והגדול בנושא' [רורי מילר]
בהתרפקו על הסיפור המקראי של ישמעאל ויצחק, מרטין גילברט, לוקח את הקורא אל המקורות של מערכת יחסים טעונה, המשתרעת על 1,400 שנות היסטוריה - החל מסירובם של יהודי מדינה לקבל את מוחמד כנביא, עבור דרך הכיבוש הצלבני של ארץ הקודש, הסוּלטַנאת המוסלמיים הגדולים, ועד לימינו אנו. הוא בוחן את השפעתה של הציונות במחצית הראשונה של המאה העשרים, ההתנגשות הלאומנית בתקופת מלחמת העולם השנייה, העזיבה המאולצת של 850,000 יהודים והגירושים ההמוניים מארצות מוסלמיות לאחר הקמתה של מדינת ישראל, במלחמת ששת הימים ואחריה, ועד לרגישויות הפוליטיות העכשוויות במזרח התיכון.
הספר 'באוהלי ישמעאל' שופך אור על תקופה של הזדמנויות ושגשוג ליהודים בארצות מוסלמיות, ממרוקו ועד אפגניסטן, השזורים בפתיחות מוסלמית, אומץ ותמיכה מחד-גיסא, ופחד וטרור מאידך-גיסא. בהסתמכו על מקורות יהודיים, נוצריים ומוסלמים, גילברט נעזר בארכיונים כמו גם בזיכרונות ועדויות אישיות, כדי לחשוף את הקול האנושי של הסכסוך בן מאות השנים. בסופו של דבר, סיפורו של גילברט על סובלנות הדדית בין מוסלמים ויהודים, שופך אור על אירועים שוטפים ותבנית לעתיד.
הפרק "חיים חדשים בארצות חדשות", מספר על קליטתם הקשה אך מוצלחת של הפליטים היהודים מארצות ערב בישראל, על הישגיהם הבולטים של רבים מתוכם. זאת לעומת הפליטים הערבים-פלשתינים שמנהיגיהם הותירו אותם במחנות הפליטים, על ילדיהם, נכדיהם וניניהם והנציחו את מעמדם כפליטים.
בין היתר, מפרט הספר את תנאי מעמד הד'ימי, בו היו שרויים היהודים בארצות ערב, כאזרחים מושפלים, נרדפים, עם טלאי צבעוני על הבגד, כולל תשלום הג'יזייה - שהוא מס הגולגולת. בשנת 1947, לאחר ההחלטה על החלוקה, יצאו האחים המוסלמים בקריאה, כי יש להחזיר את יהודי מצרים למעמד הד'ימי שבוטל 100 שנה קודם לכן (עמוד 206).
בפרק "החיפוש אחר הכרה" (עמ' 301), מונה הסופר את הצעדים שנעשו במהלך השנים, והמובילים היום להכרה בזכויות של כמיליון יהודים מארצות ערב, שהפכו לפליטים ואיבדו בכך את רכושם, את מורשתם וזהותם. ביניהם התפתחות חשובה שאירעה ב-1 באפריל 2008, כאשר הקונגרס האמריקני אישר פה אחד את ההחלטה מספר 185, המהווה הכרה רשמית ראשונה של ממשלה כלשהי, בשוויון זכויות לפליטים היהודים ממדינות ערב. והכרה בכך, שכל הקורבנות של הסכסוך הישראלי-ערבי (הפליטים היהודים מארצות ערב והפליטים הפלשתינים) חייבים לקבל יחס שווה.
סקירה מרתקת זו של אלפי שנות נוכחות יהודית רצופה במזרח התיכון, צפון אפריקה והמפרץ הפרסי, באה בין היתר גם להוכיח ולהעניק לגיטימיות מלאה של עם ישראל על אדמתו.
הספר מכיל 20 מפות של האזור, שנערכו על-ידי הסופר, המציגות את הנוכחות היהודית בארצות ערב והאיסלאם, בכל שלב משלבי הספר. כמו-כן, הוא מכיל 90 תמונות ישנות ועתיקות המשקפות את חיי היהודים בארצות האיסלאם, מהמאה התשע עשרה ועד מחצית המאה העשרים.
אודות המחבר
סר מרטין גילברט, סופר בריטי ואחד מההיסטוריונים המובילים, חיבר יותר מ-80 ספרים, ביניהם הביוגרפיה הרשמית של וינסטון צ'רצ'יל בשישה כרכים, היסטורית מלחמת העולם הראשונה והשנייה בשני כרכים; ישראל: היסטוריה, השואה, היסטוריה של המאה העשרים בשלושה כרכים, ותשעה אטלסים היסטוריים חלוציים, כולל האטלס להיסטוריה יהודית והאטלס של הסכסוך הערבי-ישראלי.
בשנת 1995, קיבל את תואר האבירות הבריטי, עבור שירותיו להיסטוריה הבריטית וליחסים הבינלאומיים, ובשנת 2009 מונה לחקירת מלחמת עירק מטעם הממשלה הבריטית.
גם בישראל, זכה בתוארי-כבוד רבים. בין השאר הוענק לו תואר "דוקטור לשם כבוד" באוניברסיטת חיפה (2004), תואר "דוקטור לשם כבוד" באוניברסיטת בן-גוריון (2011),
ותואר "דוקטור לשם כבוד" באוניברסיטה העברית בירושלים.
"באוהלי ישראל" הוא ספרו העשירי המתורגם לעברית.
על המתרגמת - לבנה זמיר
נשיאת התאחדות עולי מצרים בישראל ובעולם ויו"ר האגודה לידידות ישראל-מצרים. מרצה, סופרת וחוקרת בנושא ההיסטוריה של יהודי מצרים. ילידת מצרים (1938). בת למשפחת מוציירי, מצד אימה - אחת ממשפחות הבנקאים ואנשי העסקים העשירות במצרים, ולמשפחת וידאל, מצד אביה, שניהלה בית דפוס גדול בקהיר.
עלתה ארצה עם הוריה וששת אחיה, בשנת 1950, לאחר שדודה הואשם על היותו ציוני ונעצר, וכל רכושו של אביה עוקל.
בוגרת מנהל עסקים והייתה העורכת הראשית של מגזין "נטע" - לנשים בניהול, טכנולוגיה ועסקים (2007-1989). מפיקה של סרטים דוקומנטאריים קצרים, ביניהם הסרט הדוקומנטארי "והגדת לבניך - יציאת מצרים השנייה" (2007), שהוקרן בארץ ובחו"ל. כתבה ספרים ומאמרים רבים על תור הזהב של יהודי מצרים בעת החדשה, בין ספריה:
"תור הזהב של יהודי מצרים בעת החדשה", בהוצאת "כנס הפקות" ובשיתוף עם מכון הרצל באוניברסיטת חיפה, שזכה לתשבחות האקדמיה ושל הפקולטות ללימודי המזרח התיכון. "היסטוריה ותרבות של יהודי מצרים בעת החדשה" בהוצאת כנס הפקות בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה (2008). "תרומתם והישגיהם של יהודי מצרים בישראל - 1948-1998", המבוסס על מחקר שעשתה בנושא, עבור המכון לחקר עדות ישראל. "מטעמי מצרים" - ספר בישול ופולקלור של יהודי מצרים (2004), שיצא במהדורה חמישית.
ארגנה את תערוכת הציורים הישראלית-מצרית הראשונה שנערכה בקהיר ב-1982 בחסות משרד התרבות המצרי. במסגרת עבודתה הציבורית, פגשה את ג'יהאן סאדאת בארמון גיזה בקהיר ונמנתה על פמלייתו של הנשיא עזר ויצמן בביקורו אצל הנשיא מובארק בקהיר, בשנת 1994. בשנות ה-60 בהיותה מנהלת המשרד ליחסי ציבור של תעשיית המטוסים הצרפתית OFEMA, הייתה שותפה, בתוקף תפקידה, למבצע הברחת 50 מטוסי מיראז' מצרפת לישראל, מתחת לאפם של הרשויות בצרפת.

מתוך הספר: ארבע מאות השנים הראשונות תחת שלטון האיסלאם
'אל תראו את הריגתם כבגידה'
▪  ▪  ▪

האיסלאם יצר תחושה אדירה של אדיקות בקרב חסידיו, תחושה של יד-הגורל, המניעה אותם קדימה אל מחוץ לחצי האי ערב, לשטחים נרחבים אחרים.1 ככל שכוחות האיסלאם התקדמו, היהודים היו, לעתים, בין המתנגדים לכיבוש המוסלמי. מלכה בֶּרבֶּרית יהודיה בשם דֶהִיָה אל-כָּהִינָה, סייעה בהנהגת מרד שנכשל בקירנאיקה ובטריפוליטניה (לוב של היום) בשנים 688-693, לאחר שהמוסלמים כבשו אזורים אלה מהביזנטיים בשנת 642.2 במקומות אחרים, יהודים קיבלו בברכה את צבאות האיסלאם שבאו לכבוש את האדמות הנוצריות. בשנת 641, שלוש שנים לאחר כיבוש ירושלים, כוחות מוסלמים הגיעו לעיר קיסריה, עיר הנמל הים תיכונית ובירת מחוז ביזנטיון בפלשטינה-פרימה. קיסריה נפלה לידי המוסלמים, רק לאחר שאחד מבין ארבעים אלף היהודים של קיסריה גילו לצבא המוסלמי כיצד לחדור לתוך העיר דרך תעלת מים נסתרת, מתחת לחומותיה המבוצרות של קיסריה.3
לעתים קרובות, היהודים קידמו בברכה את הכובשים המוסלמים, על-מנת להשתחרר מהרדיפות הנוצריות, ובמקומות רבים השלטון המוסלמי אכן העניק ליהודים את המקלט שהם קיוו לו. זה היה נכון בדרום ספרד במאה השמינית, כאשר הצבא המוסלמי גירש את השליטים הנוצרים שדיכאו את היהודים, והקים מרכז שלטוני בעיר קורדובה. מקורות מסוימים קובעים, שהמוסלמים מיד הפקידו בידי יהודי קורדובה את ההגנה על העיר.4 בערים נוצריות אחרות בספרד, כולל מֶרִידָה, אֶסִיחָה, חַ'אֵן, טוֹלֶדוֹ קוֹאֶנְקָה, היהודים הפגינו העדפה לשלטון המוסלמי, בכך שסייעו לכובשים המוסלמים לנצח. בתמורה, וכאות של אמון מצד המוסלמים, היהודים יושבו באזורים בעלי אוכלוסיה דלילה כגון מלאגה, גרנדה, אלמריה ואליקנטה, ובערים בהם השלטון המוסלמי רצה להקטין את הרוב הקתולי.5
הכיבושים המוסלמים בדרום ספרד - אל-אַנדַלֹוס (אַנְדָלוּסִיָה) - בישרו את תחילתו של "תור הזהב" של יהודי ספרד. תחת שלטונו של עַבְּד אל-רַחְמַן (756-788), היהודים נהנו מן הפסוק הקוֹרְאָנִי, 'הוי המאמינים... ואל תגרום לכם טינתכם לאנשים לנהוג באי-צדק' - עיקרון אותו הטיף אל-רחמן בעצמו בתפילת יום השישי.6 היהודים שוחררו מהרדיפות והצליחו להשתתף בחיי החברה ובממשלה. סוחרים יהודים הביאו ממצרים לספרד את הפשתן, יבאו פנינים, צבעים ותרופות. הם נטלו חלק ביבוא עבדים לצבא המוסלמי.7 כדברי ההיסטוריון דוד לֵבֵרִינג לוּאִיס, 'ליהודי אנדלוסיה היו יתרונות ייחודיים, שהיו חשובים לכובש המוסלמי יותר מאשר נאמנות או עושר: הם הנחו את הכובש המוסלמי כיצד לנהל את הארץ.'8
שגשוג היהודים בספרד, לא הנחו בכל מקום בעולם המוסלמי. יהודי ירושלים - כמו גם העיר ירושלים עצמה - היו עדים לירידה בשגשוג משנת 750 ואילך, כאשר השושלת העבָּאסִית המוסלמית הביסה את בני אוּמָיָה והחלה לשלוט על ירושלים מבגדד, מרחק של 550 קילומטרים. בשנת 878, כאשר ירושלים נכבשה על-ידי המוסלמים המצרים, יהודי העיר נרדפו על-ידי השליטים החדשים, שאכפו את חוקי הד'ימי בקשיחות קיצונית. הסופר המוסלמי אל-ג'אחיז שחי באותה תקופה אף ציין כי 'ליבם של המוסלמים קשוח כלפי היהודים, אך נוטה הוא כלפי הנוצרים.'9 כפי שפסק דוד לברינג לואיס בכתביו על ספרד: לא משנה כמה מיטיב השלטון המוסלמי יכול להיות, 'הסובלנות המוסלמית הייתה מבוססת יותר על התנשאות מאשר על נדיבות.' בראותם את עצמם כמי שאָמוּנִים בלעדית על התגלותו האחרונה של אלוהים, הכובשים המוסלמים ראו את נתיניהם היהודים כעם ' נָחוּת בשל כישלונו בהבנה תיאולוגית.'10
בהיעדר רדיפה פעילה, היהודים הצליחו לשגשג במקומות רבים שהיו בשליטה מוסלמית. החיים האינטלקטואליים היהודיים בפרט, נהנו מן החופש הדתי המובטח לאנשי הד'ימי. מאות השנים הראשונות של שלטון מוסלמי בפלשתינה, איפשרו את ניסוחו המדעי של התנ"ך בעיר טבריה שעל הכנרת, כמו גם יצירה והשלמה של הגיית העברית וסימני הפיסוק. אותו שגשוג התרחש גם בחיי הכלכלה של היהודים. כאשר העיר המרוקאית פֶז הפכה לבירת הממלכה המוסלמית בשנת 808, המלך אידריס השני הזמין יהודים רבים לעיר, נתן להם רובע משלהם, אל-פוּנְדוּק אל יָהוּד - שוק היהודים - והבטיח להגן עליהם תמורת תשלום כבד בזהב.11 היהודים שילמו את מס הגִ'יזיָה המבוקש, קיבלו הגנה ועשו חייל בעבודתם כסוחרים.
בקורדובה, מאתיים שנה לאחר תחילת השלטון המוסלמי, בעלי מלאכה וסוחרים יהודים המשיכו לשגשג תחת שלטונו המיטיב של עבד אל-רחמן השלישי (912-961). הכוח הימי הערבי החל להתבסס באזור, גבר על הניסיונות הביזנטיים להחזיקו תחת פיקוח, והסוחרים היהודים היו מעורבים עד מאד בסחר הים-תיכוני. משי מספרד, זהב מהחוף המערבי של אפריקה, מתכות ושמן זית מכל ארצות הים התיכון נסחרו בנמלים הגדולים, כולל ונציה ואַמַלְפִי.12 הסוחרים היהודים גם נהנו מחציית גבולות בין ארצות מוסלמיות ונוצריות, ועברו מקהילה יהודית אחת למשנֵיה.
קורדובה, עיר הבירה של ח'ליפוּת האוּמָיָת, הפכה למרכז תוסס של חיי תרבות יהודית - מוקד מרכזי בעולמה של יהדות ספרד, עם מסורת משלה, סדרי תפילה, שפה משלה - הג'וּדֵיוֹ-אֵסְפַּניוֹל - היא שפת הלדינו. אנשי רוח יהודים, פילוסופים, חוקרים ומשוררים, עשו דרכם מארצות האיסלאם לקורדובה, כדי לחיות ולעבוד בה. המשורר היהודי דוּ‏נַש בֵּן לָבְרָט והפילוסוף היהודי שלמה אִבּן גבִירוֹל, היו בין הרבים שהגיעו ופרחו שם.13 יהודי יליד קורדובה, אברהם אבן-דאוד (אברהם בן דוד הלוי), היסטוריון ופילוסוף של המאה הי"ב, ציין בספרו 'ספר הקבלה', כי המצב היה 'טוב עבור בני ישראל בספרד.'14
בעתות בהן התאפשר השגשוג של קהילות יהודיות, כפי שקרה בספרד, פעילותן של אותן קהילות תרמה רבות לרווחת החברה המוסלמית שבמחיצתה הם חיו. השליטים הכירו לעתים קרובות בתרומת נתיניהם היהודים, בהעניקם כבוד למנהיגים הדתיים של הקהילה; האמונה הדתית ובית הכנסת היו למרכז החיים הקהילתיים וההתארגנות היהודית. בבבל, בתקופת השלטון העבאסי, הח'ליף העניק כבוד באופן אישי לראש הקהילה היהודית, הוא ראש הגולה. זכו לרחשי כבוד זהים, גם ראשי הישיבות היהודיות הדתיות, שניים בבבל ואחת בפלשתינה, שהיו אמונים על מינוי שופטים לבתי המשפט היהודיים.

הערות

1. ראה מפה מספר 1.
2. ח.ז. הירשברג, 'The Problem of Judaized Berbers,' Journal of African History, No.4, 1963, pages 331-9. - דַאהָה אל קאחִינָה הייתה מנהיגה של שבט ברברי שהתגייר כחמש מאות שנה קודם לכן.
3. Hugh Kennedy, The Great Arab Conquests, page 89
4. Haim Beinart, 'Cordoba (Cordova, also Corduba),' Encyclopaedia Judaica, כרך 5, טורים 963-6.
5. ערים אלו היו מורסיה, פמפלונה, גואדלחרה, סלמנקה וסרגוסה. למיקום ערים אלו, ראה מפה מספר 4.
6. קוראן 5:8, אורי רובין (מתרגם), הקוראן, עמוד 91.
7. David Levering Lewis, God's Crucible, עמודים 204, 207 ו- 271.
8. David Levering Lewis, God's Crucible, עמודים 203.
9. מצוטט בספרו של ברנרד לואיס, The Jews of Islam, עמודים 55-60.
10. David Levering Lewis, God's Crucible , עמוד 203.
11. David Corcos, 'Fez,' Encyclopaedia Judaica, כרך 6, טורים 1255-8.
12. Albert Hourani, A History of the Arab Peoples, עמודים 45-6.
13. שמו בערבית של סולומון אִבְּן גבִּירוֹל היה: אַבּוּ אַיוּבּ סוּלימָן אִבְּן יאחִיה אִבְּן ג'בִּירוֹל.
14. מצוטט בספרו של: David Levering Lewis, God's Crucible, עמוד 349.

"באוהלי ישמעאל - תולדות היהודים בארצות האיסלאם"; מאת: מרטין גילברט; תרגום: לבנה זמיר; כנס הפקות הוצאה לאור; 382 עמודים; 149 שקל; כריכה קשה, בליווי מפות ותמונות
תאריך:  06/10/2013   |   עודכן:  06/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
יוסף כהן אלרן
זהו הספר הצנום ביותר שלקחתי עד כה לידיי, ומדובר בספר קצר של שיזף עמיר, "לפרוץ למרחקים", שאך יצא מן הדפוס ודומה גם שאך התפרץ הישר מתוך לוע של הר געש שפולט ומזרה את הלבה הבוערת שלו לכול עבר, כמו להביור מקפץ שנטל את חרותו
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
עפר דרורי
הספר נשאר באותנטיות שלו ובתיאורים הקשים שהוא מספק לקוראיו. מדובר על תיאור קרב החרמון הראשון של גולני לכיבוש ההר ביום השלישי למלחמה
ציפי לוין
סיפורה של אישה חופשייה ומאושרת שמטילה ספק במוסכמות חברתיות מקובלות וששואלת שאלות נוקבות לגבי מקומה של האישה בחברה ובכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il