X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מציאות היסטורית. שחקני "מוסררה" [צילום: יוסי אריאלי]
בתיאטרון פסיק
"מוסררה" בהשראת הפנתרים השחורים
המהפכה החברתית האמיתית הראשונה התרחשה בישראל ב-1970. צעירים ממוצא מרוקאי מאסו בעוני, בדלות, ברעב ובהשפלות שגרמו להם להפוך לפושעים. הם החליטו להקים מפלגה שתשרת את הציבור אליו הם שייכים: ה"שחורים", השנואים והבזויים

את העוני והמצוקה האמיתיים חוו העולים ממרוקו בשנות החמישים והשישים, כשנזרקו לאוהלים ולפחונים אחרי שחיטאו אותם בדי.די.טי. כשהמצב השתפר לכאורה, העבירו אותם בין היתר לבתים נטושים במוסררה, כשעשרה ילדים צריכים לגור בחדר אחד, שכונה שהפכה חיש קל לשכונת עוני, מלאה בפשע ובסמים.
המחזאית הצעירה והמחוננת הדר גלרון (מקווה), נסערה מהתחקיר שעשתה לפני כתיבת המחזה (יחד עם אמיר זהר), עוד יותר מעצם הכתיבה והבימוי של ההצגה בתיאטרון "פסיק". הסיבה: אביה היה בין אלה שחוו את המצוקה ובעטיה עזבו את הארץ בשנות השישים, וחזרו אליה רק מאוחר יותר. כך שהכאב של משפחתה צורב בליבה והוא שהניע אותה לכתוב על כך.
נושא היחס למרוקאים הוא כפצע צורב בלב רבים בקרבנו. אותי זה הרטיט לצפות בסצנות הרבות, שכל אחת הייתה פתח לעולם שהוסתר מעינינו בעזרת העיתונות משרתת השלטון המפא"יניקי, הלבן והמתנשא.
המשחק הכה אותנטי של הצעירים, שאך זה סיימו כקבוצה את הסטודיו של ניסן נתיב בירושלים, משחק אותו הדריכה בכזו רגישות הדר גלרון, הסיפורים העוצמתיים שבסך-הכל הכילו פרטים כה רבים שהרכיבו את התמונה לאמיתה, בעזרתם נפרשה לעינינו תמונה שרק את חלקה ידענו. לכן זה כה נוגע ללב וממלא את מטרת המחזאית: ליצור דרמה שמעוגנת במציאות היסטורית, שהייתה לפצע חברתי מדמם.
לא היו אלה אז צעירים שלא ידעו רעב, שרק בשביל הכיף והחבר'ה, החליטו לעבור לאוהלים בשדרות רוטשילד. אז לא חשבו על מלחמה במחירים הספסריים והעלויות הלא הגיוניות שאליהן הגיעו הודות לתאוות הבצע של הטייקונים. אז, בשנות השישים, הייתה זו חרפה, שבהחלט דמתה לאפליית השחורים בארה"ב, שהביאה גם היא להקמת תנועת "הפנתרים השחורים" שם. בחור אמריקני שמגיע לארץ, ומחפש חשיש אצל סוחר הסמים במוסררה, מספר לחבורה על תנועת הפנתרים השחורים בארה"ב, ומכאן מתגלגלת האבן והופכת למפולת סוחפת.
פעיל שמאל ועיתונאי במשרה חלקית, עוזר להם לארגן את דעתם, ודוחף אותם לייסד מפלגה. ואכן, במציאות, הם הצליחו להקים מפלגה ולזכות בשני מושבים בכנסת, אך חוסר יושרו של אחד מהם, שהוסכם שיתחלק עם חברו בכיסא בכנסת - וסרב להתפנות אחרי שנתיים, הביא להתפרקות המפלגה הצעירה, שקרסה בטרם הצליחה לממש את מטרותיה.
אייבי, מנהיג החבורה וסוחר הסמים הוא בועז נחום, ששפת הגוף שלו ממש כשל ארס מרוקאי עם המבטא והסגנון. יש לו קסם אישי רב וליהוקו מעולה. כך גם מעולה ורבגוני הלל שמעון בתור השוטר מקנאסי, ומרשים עוד יותר - כאימא של יעיש. יעיש הרגשני הוא ניראל פרידמן; פרוספר הוא יואב כהן, ואת אחותו של יעיש - אתי היפה, מגלמת ליטל לוזון, שעדיין מתרגשת ובולעת את המילים, אך החן שלה והחום מחפים על כך. את העיתונאי, השב"כניק והתייר ממלא בכישרון יובל שוורצמן.
גלרון יודעת היטב את המלאכה, וחילופי הסצנות נעשים תוך השמעת מוזיקה תוססת של התזמורת החיה על הבמה (אביתר חרמש, דותן כהן ונמרוד גורביץ'). בתחילת המחזה יש גם קטע מחול ותנועה שאת הכוריאוגרפיה שלו עיצב עומר זמרי המחונן (שעיצב גם את הכוריאוגרפיה ל"שני קוני למל", בין היתר). את התפאורה הכה מתוחכמת ויעילה עיצב עלי קפלן וילדמן, את התלבושות האותנטיות עיצבה ליאת בן שושן, ואת התאורה חגי גורן.
הצגת תיאטרון פסיק "מוסררה" אינה רק דרמה מעולה. יש לה ערך מוסף במתן התייחסות לפרק בהיסטוריה שלנו שהיה עלום עבור רובנו, והגיע הזמן לפקוח את עינינו ולתת עליו את הדעת, שלא נמשיך לעשות את אותן השגיאות כמו שגולדה מאיר אמרה על המרוקאים: ”הם לא נחמדים...”. די עם הגזענות, שממשיכה להתקיים עד היום במיוחד בקרב החרדים, והגיע הזמן שנהיה כולנו ישראלים בעלי ערך שווה, שהקו המשותף לכולם הוא אהבת העם והארץ. אמן.
הצגה שמסובבת את הבטן.

תאריך:  01/11/2013   |   עודכן:  01/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיש קל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מוסררה" בהשראת הפנתרים השחורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
על העולם הרגשי המציף את כולם ועל הצורך להתחבר אל עצמנו, להבין שצריך להתמודד עם העבר כדי לצאת אל עתיד טוב יותר כדי להגיע לשמחה    המצב הביטחוני יעסיק אותנו בקרוב    תחזית אסטרולוגית שבועית: 8.11.13-1.11.13
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות מצטט הלך רוח    "דה מרקר" מקדיש כמה מילים לעובדים השובתים    הארץ מדווח בהרחבה על אירוע מומצא
לאה טרן
המחזה האהוב בכל הזמנים - "סיפור הפרברים" - באופרה הישראלית    סרטו של המותג הקולנועי היוצא מן הכלל וודי אלן "יסמין הכחולה"    סדרת מפגשים עם אמנים מובילים על דרכם האמנותית במוזאון תל אביב לאמנות
יוסף פנדריך
עוולת הרשלנות קובעת, בקליפת אגוז, שאדם שעושה מעשה שאדם סביר לא היה עושה באותן נסיבות וגורם נזק, יישא באחריות
עליס בליטנטל
אחד משלושת המחזאים המוצגים ביותר בעולם - הוא ברטולד ברכט (1956-1898) שמחזהו "אמא קוראז'” (1939) הפך לנכס צאן ברזל של התיאטרון באשר הוא. הפקת התיאטרון הקאמרי בבימויו של אודי בן משה, מצליחה להפוך לפנינה בפני עצמה: הודות לתיזמורו של בן משה שגרם למיצוי יכולתם של כל השחקנים ולהבאתם לשיאם. הגיבורה בהצגה המרתקת מתמיד, היא המלחמה. ולמי זה יכול לדבר יותר מאשר אלינו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il