X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תגובה למאמר של זאב שטרנהל "הרחק, בקצה הימני", 1.10.13, הארץ
▪  ▪  ▪
שטרנהל. מכתיר את השמאל בכתרים לא לו [צילום: פלאש 90]

זאב שטרנהל הינו גם פרופ' למדע המדינה, אך גם פובליציסט המזוהה עם תנועת העבודה וממקימי חוג 77 באוניברסיטה העברית. הבעיה במאמריו איננה שהוא מתקיף את הימין על תחלואיו, אלא שהוא מתעלם מתחלואים אלו הקיימים גם בשמאל הציוני.
מאמר מובהק שכזה הוא מאמרו "הרחוק, בקצה הימני" (1.11.13), שפתח בסקירה של כינוס בפריז שעמד את עומק תופעת הימין של מפלגת "החזית הלאומית", תוך שהוא מציין ש"היום כבר ברור, כי הימין הלאומני הוא חלק מהתרבות האירופאית, המובנה בלאומיותה האתנית והתרבותית". מכאן הוא ממשיך להשוואה ומציין ש"ישראלי שהשתתף בכינוס לא היה יכול להימנע מההשוואה לישראל. קודם כל, אמר לעצמו, הפעם האחרונה שבה התקיים בשמאל הישראלי דיון דומה הייתה אחרי המפלה בבחירות 77".
כאן נשאלת השאלה, בתקופת שלטונו של השמאל עד שנת 1977, אילו ערכים פוליטיים היו הגמוניאלים? באיזו לאומיות התאפיינה ישראל? לאומיות אזרחית פתוחה לכל אזרחיה? או בלאומיות סגורה ומהדירה? ואם מדברים על כל אזרחיה, מי הנהיג ממשל צבאי (גם כשהוא לא היה לגיטימי ביטחונית כפי שקבעה ועדת רטנר) על ערבי ישראל? בן-גוריון מנהיג מפא"י? או מנחם בגין "הטרוריסט" שהתנגד לו?
טענה נוספת של שטרנהל היא ש"השמאל הממסדי של מפלגת העבודה, בעצם העובדה שאינו מתקומם נגד התפישה האתנית, הדתית והמשיחית של הלאום שמקדם הימין, משתף עימו פעולה". ושוב, איזו תפיסה ברת השוואה למערב קיבל וקידם השמאל הציוני?
בעורכו השוואות, מכתיר שטרנהל את השמאל בכתרים לא לו (פתאום כולם שם לאומים ליברלים, חותמי הכרזת "אני ישראלי" המבטאת תפיסת האזרח כמי ששייך ללאום אזרחי הפתוח לכלל אזרחי ישראל), ולכן יכול לטעון ש"במבט משווה קשה להימנע מהמסקנה, שמבין מדינות המערב, המדינה שבה הימין הרדיקלי הוא החזק ביותר, ואף מחזיק בשלטון, ואילו השמאל הוא החלש ביותר - היא ישראל".
אני הייתי מנסח את הטענה בצורה הבאה: "קשה להימנע מהמסקנה שהקונצנזוס בישראלי, ימין כשמאל, הוא ימינה מהימין הרדיקלי באירופה", הרי לה פאן אינה בעד שלילת אזרחות מצרפתים, אלא תומכת במניעת אזרחות ממהגרים, בעוד שבישראל תפיסת מדינת לאום ישראלית של כלל אזרחיה נידחת על-ידי הקונצנזוס וגם לפחות 90% מאזרחיה.
"ישראל נמצאת היום", כותב שטרנהל, "בקצה הימני המרוחק של הקשת הפוליטית, וגופי הימין שלה הם מהגרועים והמסוכנים ביותר מבין אלה הפועלים בחברות דמוקרטיות". חבל שכפרופ' למדע המדינה הוא לא בדק את הדמוקרטיה הליברלית של השמאל בהקשרים הבאים: קיומה של קרן פרטית שלה יש סמכויות קרקעיות חשובות (קק"ל), מספר הערבים שקלטו הקיבוצים מקרב תנועות הנוער החלוציות, השנה בה התקבלו ערבי ישראל כחברים להסתדרות הכללית, הפערים והקיפוח של ערבי ישראל עד למהפך 1977, כמו גם מספר השרים וסגני השרים הערבים והדרוזים שהיו בממשלות ישראל בתקופת שלטון השמאל.
ועל זה נאמר "טול קורה מבין עיניך".

מאמרים נוספים ניתן למצוא באתר "אני ישראלי"
הכותב הוא פובליציסט ומרצה
תאריך:  07/11/2013   |   עודכן:  07/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 זאב שטרנהל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השמאל הציוני במלחמת בני אור בבני חושך
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ה0מול הציוני=אויב ישראל=מזמן! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  7/11/13 11:57
2
עזוב
מגיב ותיק  |  7/11/13 13:36
3
שלטון דמוקרטי אנטי-ליברלי
עידןסובול   |  7/11/13 13:40
4
קק"ל פרטית ?
מדביר קשקושים  |  12/11/13 06:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיה ברון
ה״חרדים״, בניגוד למה שרבים חושבים, לא ״הקצינו״ כשם שהם גם לא ״מתפתחים לאט-לאט״; הם פשוט משמרים את תרבותם המקורית    המותג ״חרדים״ משמש בעיקר לצורך הפחדת החילונים על-ידי התקשורת ויצירת דמוניזציה כלפי מאות אלפי שומרי המסורת היהודית הישנה    על שורשי המתח ביחסי חילונים וחרדים
אליהו קאופמן
זו לא הפעם הראשונה שה"רבנות הראשית" מובכת בחוסר ידיעותיה המקצועיות בכל מה שמתרחש בנושא הכשרות ברחבי המדינה וביבוא בשר חוץ
הרב חגי גרוס
מה המשותף לרבי מאיר שפירא מלובלין וליעקב אבינו? - תשומת הלב לפרטים הקטנים. זה מה שמאפשר ליעקב להפוך מאדם נרדף לאבי אומה, זה מה שמאפשר לרעיון "הדף היומי" להפוך למציאות הנמשכת עשרות שנים
איתמר לוין
פרשנות מרחיקת-לכת לגרסאות, התעלמות מדבריהם של עדי תביעה, עצימת עיניים לנוכח היגיון פשוט, התאמת העובדות לפרשנות הרצויה. בכל אלו לקו המשטרה והפרקליטות - קובע בית משפט השלום בירושלים
אפרים הלפרין
ליברמן מצטייר עקב מבטאו ועקב תווי פניו ובעיקר עקב דעותיו, כדוב רוסי דורסני; בפועל מדובר באיש עם בלוטת שכל יתרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il