X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא רק מערכת המשפט יכולה לגרום עינוי דין כאשר הטיפול בתיק נמשך 17 שנים. כל אחד מאיתנו עלול לפגוע בצורה דומה במי שמחכה למוצא פיו
▪  ▪  ▪
גם ההלכה פוסקת כך [צילום: פלאש 90]

17 שנים להכרעת דין לזכות או לחובה, זה פרק זמן ארוך מאוד. המונח השלילי "עינוי דין", נקשר בלי סוף במלל התקשורתי סביב העניין. "חרב באה לעולם על ענוי הדין" [אבות, פרק ה', משנה ח']. מפרשי המשנה הגדירו מהו עינוי דין: "שיודעין להיכן הדין נוטה ומעכבין ואין פוסקין אותו".
עינוי דין הוא רק לאחר שיש כיוון להכרעה, והעניין נסחב ולא מוכרע. כך גם ההלכה [שולחן ערוך, חושן משפט, סימן י"ז, סעיף י"א]: "צריך הדיין לפסוק הדין מיד אחר שיתברר לו. שאם מענה את הדין ומאריך בדברים הברורים כדי לצער אחד מהבעלי הדינים, הרי זה בכלל 'לא תעשו עוול במשפט'". גם אם אין מטרה ממוקדת לגרום צער ונזק לאחד מבעלי הדינים, יש לזרז את שלב ההכרעה. אם לא כן, זוהי עוולה גדולה.
צריך כמובן לחקור ולבדוק כראוי וכנדרש את כל הנתונים והפרטים על-מנת להכריע את הדין, ועל זה נאמר: "הוו מתונין בדין" [אבות, פרק א', משנה א']. הרמב"ם טען שעל כל דיין לאזן את שתי הדרישות: "שיהיה מתון בדין, ואל ימהר פסק דין, שאפשר שיהיה בדין עניין נסתר... ואין לו להאריך בדין כמו-כן, כשידע שאין בו דבר נסתר, שזה נקרא עינוי הדין" [הקדמת הרמב"ם למשנה]. העובדה שיש פרקי זמן גדולים, ולעיתים אף גדולים מאוד, בין ישיבה לישיבה בבית המשפט, היא גם כן עינוי לנתבע, ופוגעת ביכולת ללבן ולברר את הנדרש, ולהגיע למשפט צדק.
פקיד זוטר יכול לחרוץ דין
שורש ענ"ה מופיע במקרא במספר הקשרים. בפרשתנו, לאחר חטיפת דינה על-ידי שכם, נאמר: "וישכב אותה ויְעָנֶהָ"; בפרשת ויצא אומר לבן ליעקב: "אם תענה את בנותי"; התורה מצווה: "כל אלמנה ויתום לא תענון, אם ענה תענה אותו", ועוד רבים. המכנה המשותף לעינוי המתואר הוא מצב נפשי. אדם נמצא במצב בו הוא תלוי בכוחם או אף ברשותם של אחרים, הוא איננו אדון לעצמו.
עינוי דין יכול להיות גם במצבים אחרים ולא רק בהקשר של מערכת המשפט. כל מי שבידו סמכויות של הכרעה, יכול להיקלע למצב בו הוא מענה אחרים. עובד שמגיש בקשה כלשהי, לקידום בתפקיד, לחופשה, לשכר גבוה יותר וכדומה, זה לא משפט, ואין כאן זיכוי או חיוב, ובכל זאת העובד ממתין ומצפה לתשובה. הוא מוטרד מהעניין, הדבר חשוב לו מאוד. הוא תלוי בידיהם של המנהלים שלו, אלו שאחראים עליו. לעיתים פקיד זוטר יכול לחרוץ דין בהחלטותיו.
אכן, יש צורך לבדוק אם ניתן לקבל או לדחות את הבקשה, ולקיים בדיקה עניינית ומעמיקה, אבל משיודעים להיכן הכיוון נוטה, צריך למהר ולענות תשובה, ולא לעבור על עינוי דין. דחייה או תשובה שלילית היא לגיטימית, ולפעמים לא נעים לומר זאת למבקש, אבל לפחות לא מענים אותו. העניין נחתך, והוא יודע היכן הוא עומד.
גם תשלום שכר בזמן
גם אי-תשלום שכרו של עובד בזמן הוא עינוי דין. "ביומו תתן שכרו ולא תבוא עליו השמש כי עני הוא ואליו הוא נשא את נפשו". על כך דרשו חכמים: "מפני מה עלה זה בכבש ונתלה באילן ומסר את עצמו למיתה, לא על שכרו?" [תלמוד בבלי, בבא מציעא, דף קי"ב, עמוד א']. אי-תשלום שכר בזמן שנקבע והוסכם, הוא פגיעה נפשית בעובד, בנוסף לפגיעה הכלכלית. אדם עובד ומשקיע, והוא מצפה לקבל את שכרו. שכרו זה דינו. כששכרו לא משולם כפי שהוסכם, שכר חלקי, לא בתאריך הקבוע ועוד, זוהי פגיעה.
נוח לעיתים לבקר את מערכת המשפט ואת התנהלותה. אך בחיי היום-יום כל אחד הוא סוג של שופט. מקבל הכרעות בתחומים קרובים אליו, וקובע בהם גם כיצד אחרים ינהגו או יפעלו. המסר הוא שיש להיות רגיש ומתחשב באותם אחרים שממתינים ומצפים להכרעות ולהחלטות, לדעת שהעניין חשוב להם, ולא למשוך זמן. לדון במדובר בכובד ראש וברצינות, וכשיש כיוון וידוע להיכן הדברים נוטים, לא לעכב ולומר דברים בהירים וברורים, ולהתקדם הלאה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מפקח מרכזי לתלמוד ותושבע"פ במינהל לחינוך דתי במשרד החינוך ומרבני צהר.
תאריך:  12/11/2013   |   עודכן:  12/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת ליברמן
איתמר לוין
אומר שהדבר נעשה במשורה וכאשר יש עניין ציבורי בתיק    על תיק ליברמן: "מחובתי להגיש כתב אישום כשיש סיכוי סביר להרשעה, ומחובתו של בית המשפט לעשות את אשר הוא עושה. אני את חובתי קיימתי"
צור ארליך
וְכֵיוָן שֶׁהִתְקַבֵּל זִכּוּי וְיֵשׁ שׁוֹפְטִים בִּירוּשָׁלַיִם, אוּלַי גָּדַל קְצָת הַסִּכּוּי שֶׁיֵּשׁ יְרוּשָׁלַיִם; שֶׁלִּבְנִי, מוֹלְכוֹ וְשׁוֹלְחָם סוֹגְרִים שֻׁלְחָן
איציק וולף
הממשלה תתכנס בשדה בוקר לציון 40 שנים לפטירת דוד בן-גוריון    המינוי המחודש של ליברמן לשר חוץ יאושר ויובא לאחר מכן לאישור מליאת הכנסת    ייתכן שסגן השר אלקין ימונה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון
סופיה רון-מוריה
ליברמן חוזר לכנסת כמנצח ומכין לראש הממשלה יציבות פוליטית הכרוכה עם קואליציה בלתי אפשרית לניהול. נתניהו ישרוד כמעט עד סוף הקדנציה, אבל יסבול    בנט שקד ואורבך מובילים את הסקרים הפנימיים בבית היהודי    מי השר שב-2005 יצא נגד החלטת הממשלה
איציק וולף
ראש האופוזיציה טענה כי לא תצטרף "לפסטיבל שבו פוליטיקאים עולים אליו לרגל ומתנצלים בפניו"    תוכניתה המדינית: חלוקת ירושלים בין ישראל לפלשתינים והסדר על המקומות הקדושים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il