X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניתן להניח כי בתקופה הפוליטית הנוכחית, כאשר מחאות שונות זוכות בפופולריות. ושינויים עמוקים הנסתרים מהעין מתרחשים במבנה היחסים המרכיבים את המערכת הבינלאומית, יש חובה טקטית ואסטרטגית להתייחס למשוב המגיע ומבטא את עמדת הציבור
▪  ▪  ▪
נתניהו. פועל מהר? [צילום: AP]

בחודשים האחרונים אנחנו נכונים להבין מהתקשורת שוב ושוב כי ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, מעוניין לחתור להסדר. את ההסברים והפרשנות בדבר לחץ אמריקני, תרגיל מתוחכם בנוסח "הסרת המסכות" או המשך המייצג התנהגות עקבית וביטוי מהימן לכוונה שהביע בפתרון שתי המדינות בנאומו באוניברסיטת בר-אילן, אשאיר לאחרים. אבל, כשהמדיניות המוצהרת סותרת את ההתנהגות ראוי לשאול, הכיצד?
מעניינת מאוד היא אמירה ומסר כפי שהובעו במוצאי השבת ב-27.7.13, ובהם טענה נחרצת מפיו של ראש הממשלה, "כדי לקבל החלטות שנתמכות בדעת הקהל אין צורך בראשי ממשלה. ראשי ממשלה נדרשים מעת לעת לקבל החלטות בניגוד לדעת הקהל - כשהדבר חשוב למדינה". צודק נתניהו! אלא, שכמו קודמיו מפזר נתניהו אמירות שאינן עומדות במציאות. בטח ובטח כשאינן עומדות במטרות המדיניות המוצהרת הנוחלת כשלון אחר כשלון. לכל הפחות הן מייצגות התעלמות מסוגיה כל כך מהותית למנהיגים דמוקרטים בעידן התקשוב - דעת הקהל. ולראייה ההשקעה האדירה במערכי הסוקרים העומדים לצידם של מקבלי ההחלטות בעת הזו.
הניסיון להמעיט ולהתעלם מהלכי הרוח הציבורי, כביכול מתוך עוצמת השלטון, אינו יותר מפריסת נוצות ללא תוחלת. רטוריקה המבוססת על "אני מוביל ואני מחליט" איננה ישימה, במיוחד בתהליך הטומן בחובו אטרקציה שאינה ליניארית כתהליכי קבלת החלטות ומשא-ומתן. בניגוד להתנהגות המייצגת פטרונות, אופציה גלויה היא, לשתף את הציבור בעזרת מערכת מסרים ורבליים "חיוביים" שיעודדו תמיכה במהלכים מדיניים האמורים להוביל לתועלת מדינית. מתקבל על הדעת שהתנהגות משתפת, עשויה לסייע למנהיג לזכות באמון והלכה למעשה תעניק גושפנקה להתקדמות ביישום המדיני. בנוסף, התמיכה של דעת הקהל תתרום להתיר הן חסמים פוליטיים-בירוקראטיים והן חסמים אסטרטגים.
עזר לבגין
פעולות מהירות, ללא הכנה מוקדמת של תנאי המחייה הפוליטיים של מקבל ההחלטות, וללא תשומת לב ראויה בעיצוב דעת הקהל, תתערער היכן שהוא את היכולת לבצע דיאגנוזה מושכלת של חלופות הנדונות לאורך תהליך של יישום המדיניות. עד כדי כך, שבסופו של דבר ומבלי לחוש, כוחן להוליך שולל גם את המנהיג הכריזמטי והבטוח כל כך ביכולותיו. זה קרה לאהוד ברק, בשפרדסטאון באופן פתאומי ומפתיע. אומנם, כתוצאה מנאום מיליטנטי ובלתי מתוכנן של פארוק א–שרע, להבדיל אלפי הבדלות מנאומו יוצא הדופן והפרגמאטי של סאדאת, בכנסת ישראל ובמילים שהותיר בין דפי הספר עת שביקר בקודש הקודשים היהודי – "יד ושם". אם רק נבחן לרגע את הסקרים בשני המקרים הרי שהם מייצגים שינוי חד בהלך הרוח ביחס למקרה הממוקד, ובהתאמה חל השינוי במדיניותו של המנהיג. לבגין זה עזר.
ניתן להניח כי בתקופה הפוליטית הנוכחית, כאשר מחאות שונות זוכות בפופולריות. ושינויים עמוקים הנסתרים מהעין מתרחשים במבנה היחסים המרכיבים את המערכת הבינלאומית, יש חובה טקטית ואסטרטגית להתייחס למשוב המגיע ומבטא את עמדת הציבור, ולהגיב בחלופה מושכלת. והרי המשוב מייצג במידה רבה את המסגרת האפשרית ליישום ומיקוח ברמה הפנימית וגושפנקא להתנהגות ברמה הבינלאומית. לכן, תעלולי שרוול פוליטיים או מסר המאשרר התחייבות לביצוע משאל עם אינו פותר את הצורך להפנים את השינויים בפרשנות הציבורית. כלומר, הציבור אינו מסתפק במהלך טקטי, זול, שתפקידו להרדים את הציבור ולהעניק טווח של זמן ושקט לשאת ולתת או לסגת מהמדיניות בדרך עקיפה (מי אמר הרחבת הבניה ביהודה ושומרון?).
דווקא בהתנהגות פוליטית המתבססת רק על אמירות ולא על מעשים, אין הציבור צריך לאפשר ולהושיט יד כצוהר תועלתני למנהיג. מכיוון שאז קצרה היא הדרך בה ישיל אחריות מכתפיו. בוודאי כאשר מתקיימת סתירה בין עמדה מבטיחה "אני מוביל אני מחליט" לבין "אתם תחליטו" כפי שמוגש באמצעות משאל העם. משאל שהמנהיג מאשרר.
בעידן התקשוב הפרדוקס מקבל משנה תוקף הן פרשנותי והן אינסטינקטיבי המתרחש מיד במרחבי החלל הציבורי רב הדעות והקולות. התוצאה היא כפולה ומנוגדת:
א. חוסר יכולת של המנהיג לשאת בתוצאות והחשש מהחלטות מוטעות ברמה הפנימית והחיצונית.
ב. התפתחותן של קואליציות חדשות הפועלות אינסטינקטיבית, להגנה על אינטרסים במרחב הציבורי.
ג. פער של חוסר אמון הולך וגובר בין הציבור להנהגה.
אז מדוע לטמון את הראש בחול? "הרוצה בשלום יכין את דעת הקהל" כול השאר זה סיפורים ואגדות.

בעל תואר ראשון B.A בכלכלה ומנהל עסקים. ובוגר התוכנית לתואר שני (M.A) במשא-ומתן וקבלת החלטות ביחסים בינלאומיים - אונ' חיפה.
תאריך:  10/12/2013   |   עודכן:  10/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמירות ריקות מתוכן או מדיניות בלתי ישימה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב משה לוי
מדוע הסתלקה השכינה מיעקב אבינו כאשר ביקש לגלות לבניו את הקץ? משום שידיעת העתיד סותרת את הבחירה החופשית ואת עצם מהותם של החיים. ובכל זאת, בברכתו יש מרכיב של חיזוי העתיד
עו"ד חיים שטנגר
אלעזר לוין
מי שמוותר על 84,000 שקל בשנה כדי שתהיה לו דירה פנויה כל השנה יוותר על עוד 6,000 שקל    יהיו חקירות, יהיו הלשנות, אבל דירות חדשות לשכירות לא יהיו
שולמית קיסרי
הממשלה לא דואגת להוזלת הדיור. להפך היא שומרת את המצב הנוכחי, כך שהמחירים ישארו גבוהים ולעזאזל ההשלכות על חיי האזרחים ומדינת ישראל
רו"ח חננאל ובר
נשאלת השאלה: מדוע כתב הקב"ה את התורה, ובמיוחד את פגישתם של רבקה ויצחק, יעקב ורחל, ויוסף ואחיו בצורה המאלצת כמעט כל יהודי לבכות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il