בשנת 2010 התרחש מהפך בצרכנות הישראלית כאשר רשת הסופרמרקטים "שופרסל" הכניסה למספר סניפים קופות לשירות עצמי שבהן הצרכן מעביר את מוצריו בצורה ידנית ללא עזרת הקופאים.
שיטה זו הייתה אמורה להפחית את הלחץ בקופות ולחסוך זמן לצרכן. אך למרות שהשיטה אמורה להיכנס בהדרגה לכל סניפי שופרסל בשלב הראשון, ואולי גם לשאר החברות השונות, החליטה במפתיע רשת "שופרסל" ביום שני האחרון (16.12.13) לבטל את השירות בחלק מסניפי החברה.
הסיבה לצעד הנועז
מנהלי הרשת טענו כי במספר סניפים נרשמו גניבות של צרכנים אשר ניסו להערים על הקופה בדרכים שונות (מחישובי מוצר מוטעים, ועד אי-העברת כלל המצרכים). בסניף הממוקם ברחוב יגאל אלון בתל אביב התפלאו הצרכנים כאשר הקופות נעקרו ממקומן. בסניף "
שופר-סל שלי" שבשכונת "סביונים" שביהוד הציבו משגיחים על הקופות בשירות עצמי.
המצב בעולם
ברוב מדינות העולם מרבית הסופר-מרקטים מחליפים את עמדות התשלום הקבועות בקופות שירות עצמי וזאת מתוך הנחה רווחת שהלקוח לא ינסה לגנוב מוצרים בדרך זו או אחרת. למשל, בארצות-הברית פועלות רק קופות לשירות עצמי. בבריטניה צומצם מאוד מספר עמדות התשלום והוגדל הקופות לשירות עצמי.
הקשר של שופרסל לנושא
בשנת 2009 חתמה רשת "שופרסל" חוזה עם חברת ייצור הקופות הישראלית "
ריטליקס". התוכנית הייתה לשלב את הקופות בכל סניפי הרשת עד סוף שנת 2010, אך במקום זה הוחלט לערוך פיילוט במספר סניפים גדולים של הרשת.
בתחילה הציבה הרשת בודקים מקצועיים אשר ערכו בדיקה אקראית בסלי הקנייה של הלקוחות בשירות עצמי וזאת כדי למנוע גניבות. המקרה המפורסם היה של איש-הטלוויזיה מנשה רז אשר התבקש ע"י בודקים בסניף "שופר-סל" ברחוב ארלוזרוב בתל אביב לעבור בדיקה מדוקדקת כדי לראת שהוא לא הערים על המכונה.
רז הנבוך פרסם סטטוס בפייסבוק בו כתב בין-השאר: "אתה עומד מבויש, מוקף באנשים זרים, ומתחיל מופע שבו אתה למעשה על תקן חשוד".
בסופו של דבר מנהל הרשת איציק אברכהן נאלץ להתנצל בפניו וכן הורו לאנשי הרשת להתקין בסניפים שלטים המתריעים על הבדיקות האקראיות אשר מתבצעות בקרב כל מי שמשלם באמצעות אותן קופות לשירות עצמי.
תפקיד הקופות לשירות עצמי
קופות השירות-עצמית מאפשרת לצרכן לסרוק ולשקול בעצמו את המוצרים אותם רכש. עם תום פעולה זו, הצרכן מעביר את כרטיס האשראי וחותם באמצעות עט דיגיטלית הצמוד לקופה.
ליד הקופות מוצמד "משגיח קופות" אשר אמור לעזור לציבור הצרכנים להעביר את המוצרים ולשלם עליהם. חשוב לציין בהקשר זה כי כאשר תדלק נורת האזהרה התהליך ייפסק.
אין ספק כי מדובר ביוזמה חשובה אשר תקל על הלחץ הן של הקופאיות, והן של קהל הצרכנים, לאחר שייפתרו הבעיות כמובן.