הפיקוח על המחירים היא המשימה החשובה ביותר כיום לשר האוצר כדי להקל על משפחות בשכבות הנזקקות בכלל וכל שכבות הביניים בפרט.
פערי התיווך במחירי הפירות והירקות מגיעים כיום לממדים אבסורדיים ומזיקים לכלכלה, כאשר החקלאי מקבל שקל עבור קילו עגבניות שנמכרות לצרכן בסופרמרקט ב-6 שקל לקילו; או חקלאי שמקבל 2 שקלים לקילו תפוחי עץ, ורואה את אותם התפוחים נמכרים ב"סופר" ב-12 שקלים לק"ג.
המסחר כיום בארץ בשוק הפירות והירקות מתנהל ברובו במזומן לא רשום ולכן "חופשי ממס", וזאת על-ידי
מאכערים שקובעים בקרטלים קטנים את המחירים לשוק של הפירות והירקות. לפיכך, פער התיווך בשוק הפירות והירקות בארץ כיום הינו הפושע העיקרי כלפי רוב הצרכנים, אלא שניתן להשתלט עליו בארבע דרכים:
א. להכריז על מע"מ (רק של 2% למשל) על פירות וירקות - מה שימנע סחר של מאכערים במזומנים ללא קבלות.
ב. הדבר יחייב את בעלי הסופרמרקטים והחנויות לקנות עם קבלות רק מסוחרים רשומים ומורשים.
ג. יחייב את אלה העוסקים בשיווק ותיווך של תוצרת חקלאית להירשם במע"מ (ובמס הכנסה...) ולדווח על עסקותיהם.
ד. יחייבם לפעול לפי רף תיווך שיקבע משרד החקלאות - רף שיאפשר תחרות.
למעט הכרזה על 2% מע"מ המחייבת הליך אישור בכנסת, כל שאר הפעילויות הנ"ל יכולות לבוא בתקנות שיקבעו שני השרים.
ובאשר לגבי אלו שיטענו נגד ה-2% מע"מ - ניתן להביא נתונים שיראו כי ההוזלה במחירי הירקות והפירות כתוצאה מארבע הפעולות הנ"ל תעלה פי כמה וכמה על ההפסד המינימלי של 2% מע"מ.
ועוד על מחירי המוצרים
באותו נושא, אבל בהקשר אחר לגמרי, נפלא ממני, מדוע שר האוצר עדיין לא קבע כי כל מוצר שנמכר בישראל לצרכן (בין שהוא מייצור מקומי או מיובא), מחירו לא יעלה על המחיר הזול ביותר שהוא נמכר בו בחו"ל.
לדעת כלכלנים, ניתן בצורה זו להוריד משמעותית את מחירי התמרוקים, הטואלט, הפיצוחים ודברי המתיקה, לרבות יינות, קפה ותה וחומרי ניקוי. ופה המקום בו יעמוד שר האוצר על משמר הצרכן, שזה לא ינוצל על-ידי גורמי ייצור זרים ומקומיים ויזכה ליחס שווה והוגן בתמחור בשוק.
הפעולות המוצעות להלן אינן פוגעות חלילה בקואליציה או בתקציב המדינה, הן רק עוזרות לציבור הצרכנים אשר יכיר תודה לכך שממשלתו אכן דואגת לכיסו ולרווחתו ולא רק לפעולות בודדות ובומבסטיות לפרסומת...