X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
זהו סיפורו של ההיי-טק הישראלי ומדריך שובה-לב להקמת חברת הזנק והרצתה הספר מפרט פרקטיקה מתוחכמת ומרתקת של האופן בו ניתן להצליח בג'ונגל האלים והאכזרי של שוק הטכנולוגיה העולמי מחד-גיסא מאידך-גיסא, מעלה המחבר דילמות ערכיות ואנושיות
▪  ▪  ▪
ישראל דנציגר [צילום: עירית חיון]

ביום שלג נדיר בירושלים המודרנית-עתיקה, ארבעה חולמים - שלושת שותפיי ואני - החלטנו להתחיל עסק. ידענו מעט מאוד על הדרוש כדי לקחת רעיונות לא-סדירים וכמויות אדירות של תשוקה ולהפכם לגוף פורח ומשגשג הנקרא חברה. חזוננו היה לייצר ולספק מוצרי תוכנה ושירותים מעולים שישנו את הדרך בה חברות מנהלות את עסקי מערכות המידע שלהן. היינו אחוזים בדיבוק התעשיינים, בחדוות ההמצאה, היצירה וההצלחה. חלקנו את האמונה כי עסק הוא הרבה מעבר לצבירת כסף, עסק הוא הלב הכלכלי הפועם והמניע את החיים האנושיים.
כך נפתח ספר מרתק, מלא אנרגיה, אופטימיות וסיפורים מצחיקים, מרגשים וכנים, המגולל את מעשה הקמתה של חברת תוכנה ישראלית, אותה הקים דנציגר, ודרכה מהבזקי רעיון לחברה גלובלית ומצליחה.
זהו סיפורו של ההיי-טק הישראלי ומדריך שובה לב להקמת חברת הזנק והרצתה. הספר מפרט פרקטיקה מתוחכמת ומרתקת של האופן בו ניתן להצליח בג'ונגל האלים והאכזרי של שוק הטכנולוגיה העולמי, מחד. מאידך-גיסא, מעלה המחבר דילמות ערכיות ואנושיות, דוגמת ציונות מול גלובליות, עקרונות חברתיים מול רווחיות ותחרותיות, אינטרס הארגון לעומת אינטרסים אנושיים ואיך לשמור על איזון נפשי בתוך רכבת ההרים המטורפת, בה נעו חייו של המחבר, יותר מעשור.
את הספר מלווה, לאורך כל הדרך, ההקשר הישראלי, החברתי, הציבורי, המקבע את המרוץ המטורף בתוך גבולות של הגינות, אמינות, נאמנות ושאיפה לטוב. לאורכו של הספר מתוארת, באופן מרתק, החוויה הנפשית הנלווית לתהליך הרצת חברת הזנק, תהליך שלכאורה עומדים במרכזו המוצרים ושיווקם, אך למעשה בלב ליבו ניצבים האנשים ומהותם.
הספר מחדד את שידענו, כי ההיי-טק הישראלי הוא מהפירות המשובחים ביותר שהניבה הארץ, ומדגיש כי גם בעולם חברות ההזנק - קודש הקודשים של החומרנות הקפיטליסטית, בית החרושת הגדול שבו מקדישים אנשים את חייהם למען החלום על ה"מכה" - גם שם, אין, בסופו של דבר, תחליף ליעדים מהותיים ורוחניים.
ישראל דנציגר - יליד קיבוץ כפר עציון, 1972. יזם ומנכ"ל היי-טק מוביל בישראל, איש עשייה ציבורית וחברתית. קצין צנחנים במילואים. נשוי לבת-עמי, אב לשלוש בנות. כיום מתגורר במושב נס הרים (סמוך לבית שמש).
דנציגר ייסד וניהל חברות הזנק מרכזיות, וכיום שותף בהקמה ובניהול ארגוני נוער ומשפחות בסיכון, תעסוקה וקליטת עליה, פועל רבות בתחום הממשק בין פעילות עסקית ועשייה ציבורית חברתית. מרצה בתחומי יהדות, יזמות, ניהול ועשייה חברתית.
מילא שורה של תפקידים פיקודיים ביחידות מובחרות של הצנחנים בסדיר ובמילואים, יועץ עסקי ואסטרטגי לחברות כגון: טבע (TEVA), מיניקום, ארוטק (ARTX), מייסד ומנכ"ל חברות היי-טק, ביניהם חברת Digital Fuel, ממציאת תחום התוכנות הארגוניות לניהול עסקי ופיננסי של מערכות מידע, פיתחה ושיווקה שבעה מוצרים למאות חברות ענק ועשרות אלפי משתמשים ברחבי העולם, נמכרה לענקית התוכנה VMware.

מתוך הספר: מקימים סטארט-אפ
איך התחלנו?
▪  ▪  ▪

השנה הייתה 1999. הקיבוץ היה מאחורי, גם צבא הקבע, והספקתי לכהן בכמה תפקידים ניהוליים ולהשתתף בכמה יוזמות עסקיות. הייתי נשוי בלי ילדים, שקוע בפרויקטים של יעוץ בכמה חברות וביניהן טבע ו-Minicom, והייתי זקוק לארכיטקט תוכנה. התקשרתי לחברי בני להמן, אשר למעט מפגשים אקראיים לא הייתי איתו בקשר מאז היינו יחדיו בתיכון. ידעתי שהוא עושה חיל בלימודיו לתואר שני במתמטיקה, פיסיקה ומדעי המחשב במסגרת תוכנית אמירים למצטיינים באוניברסיטה העברית. דיברנו. הוא שמח על ההזדמנות לעבוד יחדיו ולהרוויח קצת כסף.
היה כיף לחדש ימינו כקדם, היה לנו הרבה מה להשלים, ובעיקר התלהבנו לגלות, אגב העבודה המשותפת, ששנינו רוצים לפתוח חברת תוכנה חדשה. אני מאסתי בייעוץ וחיידק הניהול והיזמות שוב החל בוער בי, ובני רצה כבר לממש את ההצטיינות האקדמאית ולצאת מבין דפי הספרים. בני הכיר באותה עת את יעקב קוגן, דוקטורנט למדעי המחשב, עולה מרוסיה. יעקב נאלץ באותה עת ללמוד לכל תאריו האקדמיים מחדש, כי בישראל לא הכירו בתאריו מרוסיה. כל זאת הוא עשה תוך כדי עבודה בחברת אמדוקס וגידול תאומות.
יעקב, תעשיין בנשמתו, רצה להרוויח כסף, וחלם על נסיעה ברכב מפואר לפסטיבל הסרטים בקאן כשכלבו יושב לצדו. הוא התלבט בין מנעמי החברה הגדולה אמדוקס והביטחון הכלכלי שהיא הציעה לו, לבין ההזדמנות ללכת על כל הקופה, על הסיכון הכרוך בכך. כך התגבשה החבורה, ואליה הוספנו את גלעד רז, מהנדס על, שעבד באותם ימים באחת מחברות הסטארט-אפ של האחים ברקת.
על גלעד סיפרו המיתוסים של תעשיית ההיי-טק הירושלמית כי בהיותו בן 13 כבר הרוויח יותר כסף מהוריו בכתיבת תוכנות אנטי וירוס. גלעד הוא מהזן שנכנס לחדר לבוש מכנסיים קצרים וסנדלים, מכבה את האור, מדליק את המיזוג למקסימום, ומתחיל לכתוב קוד בדוס כי שאר האופציות מאטות אותו.
התחלנו לשבת בערבים ובסופי שבוע. העלינו רעיונות, פסלנו אותם, ולאט-לאט הגענו אל הרעיון שעל בסיסו רצינו להקים חברה. הרעיון הראשוני היה להביא את מודל הדלק שמשמש כלי רכב, אל תחום האפליקציות והמשחקים באינטרנט (מכאן השם). במקום קניית תוכנה במחיר חד-פעמי גבוה, אנחנו נאפשר לשלם לפי שימוש על-ידי "תדלוק" המשחק או האפליקציה בכל פעם שיאזל ה"דלק". כך נוכל ליצור "תחנות דלק" אינטרנטיות בהן אנשים יבואו ל"תדלק" את האפליקציות והמשחקים שלהם. לחברות אינטרנט המחפשות קהל יהיה כדאי לפתוח "תחנת דלק" כזו באתר שלהם. כך לפחות חשבנו... את הרעיון מייד פיתחנו לפרזנטציה, לתקציב, לתוכנית עסקית וכדומה, אך מה שחשוב יותר - מהיום הראשון כבר התחלנו להיפגש עם לקוחות ושותפים פוטנציאלים. כבר בשלב הרעיון הראשוני היינו בשטח, שומעים ולומדים כמה שיותר. דבר זה הפך לימים לסימן ההיכר של החברה שלנו.
ניזונו מהשוק ומצרכי הלקוחות והשותפים. לעיתים אפילו בקיצוניות גדולה מדי, לעיתים על חשבון סגירת מוצר עד הסוף. אבל תמיד חיינו בשטח. פגישות אלו עם לקוחות פוטנציאלים הציבו בפנינו דילמה ראשונה. שבועות אחדים אחרי שרק התחלנו לחשוב, עוד בטרם גייסנו כסף או אפילו רשמנו את החברה. נפגשנו עם סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת Babylon, אז חברת סטארט-אפ קטנה ולימים חברה בורסאית מוצלחת. הסמנכ"לית הציעה לנו 35,000 דולר כדי שנפתח עבורם תוכנה לחיוב לפי שימוש של תוכנת התרגום שלהם, אך לא את המוצר המסוים שאותו התכוונו לפתח מראש.
התפתח דיון נוקב בין ארבעתנו, דיון שלימים נודע בתור "דיון זונת התוכנה", בבסיסו עמדה הדילמה אם לסטות מהרעיון המקורי ומפיתוח המוצר אותו התכוונו לפתח לטובת כסף מיידי, או לדבוק בתוכניתנו המקורית. בחרנו לדבוק ברעיון שלנו. דילמות כגון זו חזרו ונשנו לאורך כל חיי החברה בסדרי גודל גדולים ומשמעותיים הרבה יותר ובסוגיות שונות ומשונות. סוגיות כמו מוצר מול שירות, ירושלים מול הרצליה, הרחבת קו מוצרים אל מול גידול ברווחיות, גיוס הון לעומת גודל החברה ושיעור אחזקות בחברה, ציונות מול רווחיות ועוד ועוד. אלו דילמות שבבסיסן ניצבו ערכי החברה, מטרות החברה, מטרות אישיות של היזמים ושאר בעלי המניות, המודל העסקי ועוד.
ההתחככות בדילמות אלו בשלב הראשוני חשובה מאוד: ראשית, הן יוצרות הזדמנות ליזמים להתלכד או להיפרד. דבר זה חשוב במיוחד אם היזמים אינם מכרים ותיקים. לכידות שתיווצר כעת תהיה קריטית להצלחת החברה בעתיד. לכידות אינה אומרת זהות, אך משמעותה כי היזמים פועלים למען מטרה אחת ויודעים לעבוד יחדיו ולהתגבר על הבדלים, מאוויים ורצונות שונים שיצוצו גם יצוצו לאורך השנים. בנוסף, ואיני מתבייש לומר זאת, עסק טוב מושתת על ערכים, וערכים של חברה יכולים לכלול השגת רווחים קלים ומהירים, אך יכולים גם להיות העסקת אנשים רבים ככל האפשר, הכנסת מטבע חוץ לישראל וחיזוק כלכלתה, בניית עסק גלובלי בר קיימא, אספקת מוצרים מעולים הפותרים בעיות אנושיות, חיזוק התעסוקה בירושלים וכיוצא בזה.
ערכים אלו מכתיבים החלטות רבות מיומה הראשון של החברה, היכן תוקם, מה יהיה מבנה המס, באיזו אסטרטגיית גיוס הון היא תנקוט ועוד. איני משלה את עצמי, ערכים אלו משתנים ופעמים רבות מה שחשבת כשיצאת לדרך יהיה אחר מאוד כשתגיע אל צומת ההחלטה ותפגוש את קשיי המציאות. אך מניסיוני, יזמים עם מערכת ערכים ברורה מגיעים רחוק!
בקלחת ההתחלה על כל קשייה והזדמנויותיה בוחש תמיד, בגלוי או בסתר, האגו, אותו מרכיב כל כך דומיננטי אצל יזמים. מרכיב זה הוא שורש ההצלחה והיצירה ובלעדיו ודאי היו בוחרים היזמים עיסוק אחר, אך הוא גם שורש הכישלון והוא מסב עוגמת נפש רבה. בשלב ראשוני מאוד מגיעות שיחות חלוקת המניות והתפקידים בין היזמים. שיחות אלו אף פעם אינן שיחות קלות. בחברתנו לא חילקנו את המניות בצורה שווה בין ארבעת היזמים, ואת הטעות הזו נשאנו, לדעתי, עד יומה האחרון של החברה.
לאחרונה סייעתי למספר יזמים צעירים, יוצאי יחידת המודיעין 8200, בהקמת חברה. בפגישתנו הראשונה שמתי לב כי היזם שנבחר למנכ"ל אינו מתאים ויש שותף אחר מתאים ממנו למשימה, אך בחרתי בשלב זה לשתוק. לשמחתי, בפגישתנו השנייה סיפרו לי היזמים כי החליטו להחליף וכי המתאים יהיה המנכ"ל. מהלך זה גרם ליזם שהיה בתחילה המנכ"ל לעזוב, והחבורה עברה שלב של מתח וויכוחים.
לאחר מספר שבועות נפגשנו שוב. הפעם הגיע יזם חדש לחבורה במקום זה שעזב, והיה ברור שהוא המתאים מבין החבורה להיות מנכ"ל, אף יותר מזה שהיה מנכ"ל באותה עת. למחרת פגישתנו, התקשרו אליי היזמים הצעירים והודיעו לי כי החליטו שהיזם החדש יהא מנכ"ל מכיוון שהוא מתאים יותר והיזם הוותיק ויתר מיוזמתו על התפקיד לטובת זה שמתאים יותר. שמחתי לשמע הדברים.
סיפורים מסוג זה נפוצים מאוד. נראה שעסק לא יכול בלעדיהם. המלצתי היא לנסות ולהשאיר את האגו בבית ולעשות מה שנכון למימוש החברה. אם דבר זה לא מתאפשר, צריך להכריע ולהיפרד כמה שיותר מהר ומוקדם. אי שביעות רצון במערכה הראשונה תהפוך לפצצת אטום במערכה השלישית, ואת זה רצוי למנוע.
המלצות להתחלה:
1. פגשו לקוחות ושותפים כבר בשלב הרעיון. הם ילמדו אתכם הכי הרבה.
2. כבר בהתחלה הגדירו את החזון והערכים. למה אתם מקימים חברה?
3. חשבו לטווח רחוק ולא לטווח קצר. אם יש לכם רעיון למוצר, אל תתפתו לכסף מהיר שלא תורם להתקדמות החזון.
4. בנו צוות יזמים המשלימים זה את זה ויודעים לעבוד יחדיו.
5. חלקו מניות בצורה שווה בין יזמים.
6. השאירו את האגו בבית בזמן חלוקת התפקידים ביניכם.
7. נסו ליהנות מכל רגע. התהליך הולך ונעשה קשה מכאן ואילך...

מאת: ישראל דנציגר. מס' עמודים: 179. מחיר: 69 שקלים. ניתן לרכוש את הספר בחנויות הספרים, ובדף הפייסבוק "ישראל דנציגר", בגרסה דיגיטלית ומודפסת.
תאריך:  14/01/2014   |   עודכן:  14/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חברות אינטרנט
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוזמה - סיפור ישראלי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מרחב עבודה שיתופי
ענבל  |  16/01/14 19:46
 
- יוזמה סיפור ישראלי
ציפי לוין  |  17/02/14 14:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ציפי לוין
אני, נלסון מנדלה, שיחות עם עצמי    "ספר זה יגרום לקוראיו התרגשות ודמעות [...] כעת אנו נחשפים לפניו האנושיים של מנדלה" ("Financial Times")    רב מכר עולמי, נרכש לתרגום ולהפצה ב-32 מדינות
יצחק אלהרר
גם מי שלא קרא את ספרה הראשון לא יוכל להפסיק לקרוא את "יקיצה מאוחרת"
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
תרצה הכטר
הספר "שלישיית בית הכרם" מזמן לקורא רגעי עונג מהכתיבה העשירה בדימויים ותמונות חיות שרשמיהן עשויים להעסיקו זמן רב אחרי שקרא את הספר    במיוחד נהניתי מהיכולת של אורן, מלוחמי 73', לגעת במאפייניו של הדור שלו, דור מלחמת יום הכיפורים, או "הדור השני", כפי שהוא מכונה בספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il