X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההורים נטשו חובתם לחנך את ילדיהם [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
החינוך מתחיל בבית
מפלס האלימות המילולית שנוקטים תלמידים כלפי חבריהם ומוריהם במיוחד, הולך וגואה, ואיש אינו פוצה פה ומצפצף אימת זכויות התלמידים ואימת הזכות לשיח ציבורי חופשי ופתוח נפלה על הכל מעשי האלימות מדוע? כי ההורים זנחו את תפקידם לחנך
השופטת (בדימ.) דורית ביניש. פס"ד האוסר הכאת ילדים בידי הוריהם יצא תחת ידה [צילום: פלאש 90]

אצלם אין אלימות
בין עשרת הדיברות שתלמידי המגזר הדתי והחרדי משננים, שחרית עד ערבית אל ליבם, מצוי הדיבר "כבד את אביך ואת אמך". מי שמצווה ואמון על קיום דיבר זה לא יעז - לעולם - לדבר אל הוריו בלשון זלזול או - חמור מכך - בלשון של אלימות מילולית

   יפעת גדות
"בגלל הזנחה בני נוער מידרדרים לפשע"

גל האלימות השוטף לאחרונה את הנוער, שהביא בעקבותיו שורת מקרי תקיפה ודקירה של תלמידים בבתי-הספר מחריד, לפתע פתאום, את החברה הישראלית. לפתע פתאום "מגלים" מורים, הורים ושאר גורמים שעיסוקם סובב סביב נושא החינוך, כי הנוער בישראל הפך אלים. שפע של הערות והסברים לגל האלימות מוצע בכלי התקשורת לפריצתו של גל אלימות זה בקרב הנוער. כל ההסברים יפים וטובים, אולם הכל - הכל מתעלמים מהעובדה הפשוטה והברורה, כי החינוך מתחיל בבית. תפקיד החינוך אינו מוטל על המורים, אלא על ההורים בלבד. המורים יכולים, לכל היותר, להוסיף על חינוך בסיסי זה, לשפרו ולהטיבו, אולם החינוך הבסיסי חייב להתקיים בבית.
שפע של מומחים לענייני חינוך - הנראים בעיניי, בכל הכבוד הראוי, כמומחים מטעם עצמם בלבד, על-אף גודש התארים האקדמיים שיש להם בענייני חינוך - מופיעים, מתראיינים בכלי התקשורת ומרבים להג. זה מסביר, כי הכישלון החינוכי מקורו באי-הבנת נפשם של הצעירים. זו מסבירה כי יש להפעיל שיטה הרמונית של מסירת השליטה בכיתות לידי הנוער ובכך תיבנה מנהיגות העתיד. אחרים מעלים עוד שפע של סברות כרס, שמפאת מופרכותן, לא נכלול אותן ברשימה זו, למען לא יהיה להן קיום נצחי.
לא מחנכים יותר
במקום להזדעזע מכך שתלמיד דוקר את חברו בסכין שהביא עימו לבית-הספר או חותך תלמיד אחר, במספריים שהובאו אל כיתת הלימוד מבחוץ, מוטב נשאל עצמנו כיצד מתאפשרת מציאות דברים שכזו. לטעמי, מציאות דברים מופקרת זו מתרחשת, אך ורק בשל העובדה שההורים נטשו את מעמדם וחובתם כלפי ילדיהם לחנך אותם. בשטח ההפקר הזה של ההזנחה וההתעלמות, נולדה האלימות ובעקבותיה מעשי האלימות.
בואו והסבירו לי מדוע במסגרת החינוך הדתי והחרדי אין מתרחשת אלימות בין תלמידי מגזר אלה. אם אינכם יודעים, הקשיבו והסכיתו. בין עשרת הדיברות שתלמידי מגזר זה משננים, שחרית עד ערבית אל ליבם, מצוי הדיבר "כבד את אביך ואת אמך". מי שמצווה ואמון על קיום דיבר זה לא יעז - לעולם - לדבר אל הוריו בלשון זלזול או - חמור מכך - בלשון של אלימות מילולית. מי שמצווה על קיום דיבור זה לא יעז - לעולם - להחטיף "סטירת לחי לשם חיבה" למי מהוריו. מי שיעז לעשות כן, יועמד על מקומו, חיש מהר. העמדה זו של בן סורר ומורה שכזה תתבצע, בין היתר, גם בהכאתו מכות נמרצות, למען ילמד לקח ולא ישוב, בעתיד, לעשות מעשים אלה.
העיקרון של "חוסך שבטו שונא בנו", קיים במגזר הדתי - ובעיקר בזה החרדי. עיקרון זה מתקיים במגזרים אלה, למרות שבית המשפט העליון, בראשותה של נשיאת מוסד זה לשעבר, השופטת דורית ביניש, אסר בפסק-דין הכאת ילדים בידי הוריהם או מוריהם, גם לא לצרכי חינוך גרידא. מאיסור גורף זה, בכל הכבוד הראוי, של הכאת ילדים לצורך חינוכם, התגלגל, חיש קל, ה"צורך" להכיר בזכויות תלמידים בבתי-הספר. פתאום ניסח מי שניסח "מגילת זכויות" של תלמידים. משם קצרה הייתה הדרך לפרוץ גל אלימות של תלמידים כלפי מורים. משזעקו המורים וטענו כי במצב דברים זה קשה להם ללמד ולשלוט בכיתותיהם, באו לעזרת התלמידים הוריהם ואחרים, בשם "זכויות היסוד של התלמידים". שוב ניתן הכשר לפרץ של אלימות מילולית בשם יסודות הדמוקרטיה וחופש הביטוי.

למה לא לפשפש בכליהם?

איני יכול להבין, כיצד יכולה להתרחש מציאות דברים, לפיה מי שיוצא את ביתו, עם שחר, בדרכו אל בית-הספר, נושא בכיסו או בתרמילו סכין, מספריים או כל כלי משחית אחר. איני מבין כיצד איש משני הוריו אינו מבחין בקיומם של כלים משחיתים אלה בתרמילו או על גופו של הילד היוצא מהבית. האם בשם זכות הילדים לפרטיות ועוד שאר מיני "זכויות" שהוענקו לילדים, אין מאין, נאסר על ההורים לבדוק ולפשפש בכליהם של ילדיהם? האם באו "גאוני החינוך" - אלה שיש להם תארים מתארים שונים בלימודי חינוך - והסבירו שחיפוש בכליהם של הילדים, על-ידי הוריהם, קודם צאתם ללימודים, מהווה הסגת גבול או, חלילה וחס, פלישה אסורה לפרטיותם של צעירים אלה?
ואל - אל תבואו לנחם אותי בנחמה הקלושה, כי בהשוואה לארה"ב מצבנו טוב יותר, שכן שם פותחים תלמידים באש על חבריהם ועל מוריהם. מי שעקב אחר פרוץ גל האלימות בבתי הספר בארה"ב, נמצא למד דעת, כי גם שם בפרץ האלימות היו שלבים. קודם להבאת אקדחים, רובים ואף תת-מקלעים בידי תלמידים לבתי-הספר בארה"ב, שטף גל של אלימות "קרה" בתי-ספר אלה. קודם שנורתה האש החמה מכלי הירייה, שטף גל של אלימות, בידי תלמידים שהיו מצוידים בסכינים, דוקרנים ושאר כלי משחית, שאינם כלי ירייה, את בתי הספר בארה"ב.
מפלס אלימות הולך וגואה
כל מי שעיניים לו בראשו ובין שתי אוזניו אין מתוח חוט דק לצורך חיבורן זו לזו, יכול להיווכח כי אנו מצויים בתחילתו של גל האלימות, שהחל לשטוף את בתי הספר בארה"ב בשנות השישים. תחילתו של גל אלימות זה, הייתה בפרץ של אלימות מילולית של צעירים כלפי הוריהם ומוריהם, בשם "השיח החופשי וזכות הבעת הדעה". סופו של גל זה בא לידי ביטוי, בירי מכלי ירייה אלה או אחרים, בידי תלמידים על חבריהם ללימודים, מוריהם ואחרים.
אנחנו מצויים עכשיו, בדיוק, בתחילתו של גל האלימות ששטף, בשעתו, את בתי הספר בארה"ב. מפלס האלימות המילולית שנוקטים תלמידים, איש כלפי חברו וכלפי ציבור המורים, במיוחד, הולך וגואה. המפלס גואה ואיש אינו פוצה פה ומצפצף. הכל - הכל נפלה עליהם אימת זכויות התלמידים ואימת הזכות לשיח ציבורי חופשי ופתוח. אם לא נעצור גל אלימות מילולית זה בעודו באיבו, הרי ברבות הימים נמצא עצמנו שקועים עד צוואר בגל של אלימות פיסית. מול הזכות לחופש ביטוי עומדת הזכות למניעת אלימות מילולית ומול הזכויות של תלמידים עומדת גם הזכות הבסיסית של המורים ללמד את תלמידיהם ולשלוט בכיתותיהם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  30/01/2014   |   עודכן:  30/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החינוך מתחיל בבית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
נכון מאד מאד!!!! ל"ת
וינטר הניה  |  31/01/14 07:43
2
אחד האשמים העיקריים בשפל
יוסי אבידור  |  31/01/14 18:33
 
- אלימות נוער
זן נדיר   |  1/02/14 15:50
 
- אלימות נוער
זן נדיר   |  1/02/14 16:00
3
תראו מי מטיף לנו..עבריין מורשע ל"ת
הלו, זה שטנגר?  |  1/02/14 15:25
4
הכותב שכח רק לספר על הרשעותיו
יש לו חוצפה להטיף  |  1/02/14 23:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
כשאנחנו בוגרים, המילה "תודה", בדרך כלל, איננה בלקסיקון המילים שלנו. ובכל זאת - חשוב להגיד תודה
ראובן לייב
יו"ר "הבית היהודי" נטל לעצמו את שרביט הפיקוד על הימין הקיצוני הנלחם בכל הסכם עתידי עם הפלשתינים. בסירובו העיקש להסכין עם עתידם של המתנחלים תחת ריבונות פלשתינית הוא לוקה באנכרוניזם ברור וגם מטרפד כל הסכם עתידי
מיכל שיר
ראש הממשלה שרון זכור לי כפוליטיקאי שקידם ונתן הזדמנות לצעירים כפי שהיום צעירים יכולים רק לחלום שמישהו ייתן להם
בלפור חקק
השירים הם איגרת אהבה לשוחרי העברית    לאחרונה הועלו יצירותיו לאתר "פרויקט בן יהודה" עם מלאת 70 שנה לפטירתו
אלעזר לוין
התנהגות מוזרה של המפקחת החדשה על הביטוח    בית משפט הוציא פסק דין חריף נגד חברת הביטוח AIG, האשים אותה בהתנהגות צינית, כוחנית ורשלנית, ואף קבע שהיא הפרה הוראות של סלינגר עצמה    איך מגיבה המפקחת? "אין תגובה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il