X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת "כי תשא" שבמרכזה חטא העגל מפסיקה בין הפרשות המצוות על הקמת המשכן לבין הפרשות המתארות את הקמתו - כדי ללמדנו, שהעיקר בעשייה הוא הכוונה ושאין קבלת עול מלכות שמיים ללא קבלת עול מצוות
▪  ▪  ▪
מדוע שבר משה את הלוחות? [תחריט: גוסטב דורה]
לא לעשייה טכנית
משה רבינו עושה מעשה נועז ולכאורה לא מובן. הוא שובר את לוחות הברית כשהוא רואה שעם ישראל חוגג ליד עגל הזהב. לשבור את לוחות הברית אחרי שהוא קיבל אותם מבורא העולם? משה מבין, כי לנתינת התורה אין משמעות אם אין בצידה קבלת עול מלכות שמיים. התורה לא מבקשת עשייה טכנית של המצוות ללא כוונה ונשמה מאחורי המעשים

ארבע פרשיות הקדישה התורה לעשייה המורכבת והמיוחדת של המשכן. שתי פרשיות מוקדשות לציווי ושתי פרשיות מוקדשות לעשייה.
לכן, כל כך תמוהה ההפסקה בין הפרשיות בפרשת השבוע שלנו, פרשת "כי תשא", שבמרכזה חטא העגל. מדוע הפרידו בין שתי הפרשיות העוסקות בציווי הקמת המשכן לשתי הפרשיות העוסקות במימוש?
יש בהפסקה הזאת לימוד חשוב ביותר. כנגד המחשבה שכל עשייה מזכה את העושה ב"ניקוד" חיובי ולא משנה מה הם מניעיו של העושה, באה התורה ללמדנו שהמניע והעולם הפנימי העומד מאחורי המעשה הוא הקובע את היחס למעשה.
עולם העשייה הוא עולם טכני וחיצוני. לעולם החיצוני אין משמעות מצד עצמו. אם אחד מלטף את השני, אין אנו יודעים מה המשמעות עד אשר ייחשפו המניע ומטרתו של המלטף. האם הוא מלטף מחיבה, או מרצון להרגיז ואולי מטרתו לכייס את המלוטף?
חכמים מלמדים מדוע קדמה פרשת "שמע ישראל" ל"והיה אם שמוע": "קודם יקבל עליו עול מלכות שמיים ואחר כך עול מצוות". מי ש"מדלג" על האמונה, על העולם הפנימי, ומסתפק במעשים הפרקטיים בלבד, מתעלם מהעיקר.
משה רבינו עושה מעשה נועז ולכאורה לא מובן. הוא שובר את לוחות הברית כשהוא רואה שעם ישראל חוגג ליד עגל הזהב. לשבור את לוחות הברית אחרי שהוא קיבל אותם מבורא העולם? משה מבין, כי לנתינת התורה אין משמעות אם אין בצידה קבלת עול מלכות שמיים. התורה לא מבקשת עשייה טכנית של המצוות ללא כוונה ונשמה מאחורי המעשים.
פרשת "כי תשא" מלמדת, כי אין מקום לרוץ ולהקים את המשכן אם לא ברורה המטרה ואם הלב אינו טהור ונקי. חטא העגל מפסיק בין הציווי לבין הקמת המשכן. הורגלנו להתרשם ממראה עינינו ומעולם העשייה, ושכחנו כי הנשמה העומדת מאחורי העולם המעשי היא העיקר.
עם ישראל היה שקוע בפרויקט המשכן. שהחשש היה שישכחו לשם מה. קיים חשש שיהפכו את העשייה למטרה וישכחו לשם מה כל זה נעשה.
כל כך קל להתבלבל ולשקוע בעולם המעשי בלי לחשוב על המטרה ובלי להכניס נשמה בעשייה. במיוחד בשעה שהעולם מחצין את העשייה. כל כך קל לשקוע בעבודה ולשכוח לשם מה.
כך כותב הראי"ה קוק: "רואים אנו, שהנטייה להפוך את החומריות לחזות הכל, היא מביאה את האדם להילכד ברשת העצב החשוך. וכל כך למה? מפני שהחומרנות סותמת את האורות, את הכוחות החיים העמוקים של החיים, ומחניקה את הנשמה על-ידי אווירה המגושם".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב בארגון רבני צהר.
תאריך:  12/02/2014   |   עודכן:  12/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
מבנה המשכן מלמד, כי לא המעשים החיצוניים - דהיינו הקורבנות - הם העיקר, אלא האמונה הבאה לידי ביטוי בתורה הנמצאת בקודש הקודשים. זהו גם המבנה של התורה וזוהי הדרך בה היא מדריכה אותנו
הרב רפי פוירשטיין
המעבר מההתגלות הגדולה של פרשת יתרו ליומיומיות של פרשת משפטים מלמדת רבות על דרכה של היהדות: הדרך להתעלות הרוחנית עוברת דרך מחויבות מוסרית בכל פרטי החיים
הרב שי פירון
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
הרב יובל שרלו
כאשר קשה להגיע בבת אחת ליעד הסופי, לא מטיחים את הראש בקיר אלא מציבים יעדי ביניים מעשיים. כך נהג ריבונו של עולם בעמו בעת יציאת מצרים, וכך צריכים כולנו לנהוג בחיי היום-יום
הרב רפי פוירשטיין
במקום חגיגות ניצחון, יושבים בני ישראל בליל יציאת מצרים בבתיהם כאשר הם מבועתים מפחד. התודעה הראשונה הנצרבת בלבבות העם החדש היא, שאמונה באלוקים פירושה אמונה בחוסר יציבותו של האדם
רשימות נוספות
קוצר רוח  /  הרב ד"ר בני לאו
האם יש לך חזון?  /  הרב רפי פוירשטיין
ברכת יעקב וברכת מקובלים  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il