X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחקרים המדברים על פגיעות מיניות בקרב אוכלוסייה זו באים לידי ביטוי בפועל ולצערי הרב התמונה שמצטיירת עגומה למדי
▪  ▪  ▪
אין יכולת לדווח על פגיעה [צילום: פלאש 90]

דיווחים על פגיעות מיניות הפכו לצערנו לעניין שבשגרה. לפי נתוני מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, במהלך שנת 2012 הגיעו למרכזי הסיוע 40,000 פניות על דיווחים של פגיעה מינית, מתוכן 7,700 הן פניות חדשות. מתוך כלל הפניות, 38% הם דיווחים על אונס, ניסיון לאונס ומעשה סדום. פגיעות מיניות הפכו לבעיה חברתית של ממש שמשפיעה על כלל האוכלוסייה.
במאמר זה אבקש להתייחס לזווית נוספת הקשורה בפגיעות מיניות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. ממחקרים שונים עולה כי באוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי) השכיחות של פגיעות מיניות היא גבוהה יותר מאשר באוכלוסייה הרגילה- חוקרים שונים מעריכים כי הסיכוי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לחוות פגיעה מינית גבוה פי 2-3 משל אנשים באוכלוסייה הבריאה.
הסיבות לכך שאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית פגיעים יותר, נעוצות במאפיינים הייחודיים של אוכלוסייה זו. ראשית כל, מתוך הניסיון שלי בעבודה עם ילדים ונוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית, מדובר באנשים שמנסים כל הזמן לרצות את האחר. שנית, הידע שיש לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בכל הנוגע להתנהגות חברתית - מינית מקובלת ומותאמת הוא מועט למדי. שלישית, ישנה מודעות מועטה לסכנות. לבסוף, לעתים במצבים של תפקוד נמוך, מדובר באנשים שיש להם יכולת מועטה לתקשר באופן מילולי ובכלל לדווח על פגיעה.
במצבים בהם נחשפת הפגיעה והמידע מגיע לגורמי הטיפול, ישנה חובת דיווח לפקידת סעד ו/או למשטרה. חקירה של אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית מתבצעת ע"י חוקרי ילדים, המאפשרים חקירה בתנאים מותאמים יותר מאשר אלו הניתנים במשטרה. בתום החקירה, הממצאים מועברים למשטרה ומשם העניין מתחיל להסתבך.
היכולת של המשטרה והמערכת המשפטית להתמודד עם עדויות של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית היא מוגבלת למדי. הציפייה של המשטרה לקבל דיווח המפרט התרחשויות בהקשר לזמן ומקום היא אינה ריאלית. אחד המאפיינים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הוא קושי בהתמצאות במושגי זמן- קריאת שעון, הכרת ימי השבוע, הכרת חודשים ובאופן כללי מיפוי אירועים על רצף זמן. כך למשל, אחת הנערות שבטיפולי דיווחה בחקירה על פגיעה מינית שהתרחשה בכיתה ח'. כשנשאלה ע"י החוקרת מה היה גילה בעת הפגיעה, ענתה שהייתה בת שלוש. האם זה שאותה נערה לא ידעה למפות את האירועים על רצף זמן אומר שהפגיעה לא התרחשה? סביר להניח שלא, אך בכל זאת העדות אינה מספקת די ראיות להגשת כתב אישום.
כעובדת סוציאלית בתחום של ילדים ונוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית, נוכחתי לגלות כיצד המחקרים המדברים על פגיעות מיניות בקרב אוכלוסייה זו באים לידי ביטוי בפועל ולצערי הרב התמונה שמצטיירת עגומה למדי. הכלים שעומדים לרשותנו על-מנת להגן על אוכלוסייה זו הם בראש ובראשונה לספק לאנשים אלו חינוך חברתי מיני על-מנת לעזור להם להגן ולשמור על עצמם במידת האפשר.
נעשית עבודה על-מנת ללמדם לעמוד על שלהם, להיות אסרטיביים ולהפחית מצבים בהם הם מנסים לרצות את האחר. אך כמובן שעדיין מתרחשים אירועים של פגיעה וניצול מיני. לאור זאת, המצב אותו תיארתי מול גורמי המשטרה בעייתי ביותר היות שהתנהלות זו מחלישה את היכולת למצות את הדין במקרים בהם מתרחשת פגיעה מינית ואת היכולת של גורמי הטיפול להגן על אותם ילדים בעתיד מפגיעה חוזרת.
בעיניי חשוב מאוד להקצות משאבים על-מנת לתת את הידע על אנשים עם מוגבלות בכלל ואנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בפרט לגורמים במשטרה אשר להם נגיעה בדבר. נכון, יש חוקרים מיוחדים אך בסופו של דבר הטיפול בתיק הוא בידי המשטרה, וכול עוד שם לא יידעו להתייחס ולא יבינו את המאפיינים הייחודיים של אוכלוסייה זו, המצב לא ישתפר. אין ספק שיש כאן אתגר לא פשוט עמו יש להתמודד אבל קודם כל חשוב להבין שיש כאן בעיה, להקדיש לכך מחשבה ולהתחיל למצוא דרכים להתמודד עמה.

כותבת המאמר היא עובדת סוציאלית בתחום המוגבלויות ומסטרנטית במסלול קליני לטיפול בילד ונוער בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב
תאריך:  16/02/2014   |   עודכן:  16/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פגיעות מיניות - מבט על אנשים עם מוגבלויות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הפתעה
אהרון שחר  |  16/02/14 21:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
כמה העמדות פנים, הטיות והטעיות צריך הציבור לסבול מ"חכמי ציון" שלו? לישראל אינטרס אמיתי לקדם מו"מ לסיום הסכסוך, לא בכל מחיר, כמובן, אבל קרי כבר אינו משחק במגרש הזה
דרור עמית
החוק "המתקדם" מטפל בנושא האשפה האלקטרונית על הנייר בלבד. בפועל אין בנמצא בית קברות אלקטרוני בישראל
רון בריימן
על ישראל להעביר לאירופים מסר ברור לגבי המהלך הצפוי אם יאחזו הללו בנשק החרם כנגד ישראל, אם זו תחליט שאין ברצונה להתאבד תמורת "שלום"
ניצן הורוביץ
על אף שמזכיר המדינה האמריקני משמש כיום מטרה לקמפיינים של הכפשות אחזור כאן על שאמרתי במליאת הכנסת בשבוע שעבר: Kerry On!, תמשיך, ג'ון קרי, תמשיך ואל תעצור
שמעון זיו
יש עכשיו הזדמנות של פתיחות ומחשבה מחוץ לקופסא ולכן הגיע הזמן לבטל גם את מוסד הנשיאות שבשנים האחרונות השביע אותנו מרורים ולא תרם מאומה לאחדות השורות בחברה הישראלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il