X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרישול שלי (שלא לומר הזלזול) לקיים את הציווי - עליו אמר רבי עקיבא שהוא "כלל גדול בתורה" - התחזק עד בלי הכר לפני כשמונה שנים ומחצה. בגלל אימוצה של הסיסמה המטורפת "באהבה ננצח!" בידי ועד הפעולה למניעת הגירוש שתכנן אריאל שרון נגדם
▪  ▪  ▪
באהבה ננצח [צילום: AP]

בתוכניתו המצוינת "גאון ברדיו" הביא הכותב המוכשר והמגיש המעולה סיפור על אדמו"ר וחסידיו.
תוכן הסיפור, בקיצור המתחייב מסוג הרשימה שאני כותב כאן, מדבר על חסדים שבאו אל רבם האדמו"ר בשאלה בדבר שמו של בלק. "אלו הם ראשי-תיבות של 'ואהבת לרעך כמוך', זה ברור", ענה להם הרב.
יצאו החסידים מן החדר, הסתכלו זה על זה בפליאה ואמרו אחד אל חברו: "איך זה ראשי תיבות? לא מסתדר".
אבל בהיותם חסידים, לא רצו לפקפק בדברי האדמו"ר. פקפוק כזה יסתור את אמונתם, שכל מה שיוצא מפיו - אמת צרופה הוא. פקפוק זה יהיה בבחינת כפירה.
ובכל זאת, נכנס אחד מן החסידים אל חדר האדמו"ר ואמר לו שלא הבין את דבריו לאשורם, ולכן מתחנן לפניו שיסביר אותם שוב. וכך אמר לו האדמו"ר: "האות וא"ו של 'ואהבת' היא כמו הבי"ת כשהיא רפה, לא דגושה. האות למ"ד של 'לרעך' - כמשמעה, ואילו הקו"ף קרובה בצליל שלה לכ"ף הדגושה של 'כמוך'. הבנת?"
"לא כבודו, לא כל כך מסתדר לי", ענה לו החסיד.
"זה בדיוק העניין! קיום הציווי של 'ואהבת לרעך כמוך' חל עלינו גם שלא הכל מסתדר. גם אם רעך אינו כליל השלמות".
יש לנו כאן בלי ספק סיפור יפה, שהביא אותי להרהורים לא פשוטים. לא על דברי האדמו"ר או על השיבוש של כללי הדקדוק. הרהוריי אלה היו על חולשתי הגדולה לקיים את הציווי. בפירוש אינני מקיימו. כלל וכלל לא!
הרישול שלי (שלא לומר הזלזול) לקיים את הציווי - עליו אמר רבי עקיבא שהוא "כלל גדול בתורה" - התחזק עד בלי הכר לפני כשמונה שנים ומחצה. בגלל אימוצה של הסיסמה המטורפת "באהבה ננצח!" בידי ועד הפעולה למניעת הגירוש שתכנן אריאל שרון נגדם. בזמנו אפילו כתבתי מאמר שכותרתו הייתה "כן - לשנוא", מאמר שנפתח בפסקה הבאה:
"חברה שאינה תוקפת את תוקפיה, שאינה שונאת את שונאיה, שאינה מחריבה את מחריביה - חברה כזו לא תתקיים לאורך זמן. היא סובלת ממחלה ניווּנית קשה שטרם הומצאה לה תרופה.
כשפרט או קיבוץ נותן לגורם זר להשתלט על מנגנון התגובות שלו, באותו רגע הוא כבר איבד את יכולת התפקוד שלו, את כוח החיוּת שלו. הוא כבר גוף מת. פגר מהלך".
אחרי ששמעתי את המעשיה החסידית היפה, מפיו של יהורם גאון, חזרתי והצטערתי לרגע על שאיני דבק בהוראות רבותינו. איני מצליח לאהוב את כל אחי ורעי. בפירוש לא! אך הצער שלי נמשך רק רגע!
אינני אוהב את עצמי
בחלוף אותו רגע התבהרה לי התמונה:
הכלל שמחייב אותך לאהוב את רעך מתייחס למי שהוא באמת רעך, כמוך. או כפי שפירש רבי עובדיה סְפוֹרְנוֹ את הפסוק לפני חמש מאות שנים: "ואהבת לרעך כמוך - אהוב בעד רעך מה שהיית אוהב בעדך, אם היית מגיע למקומו".
אני איני יכול לאהוב את אהוד אולמרט, לדוגמא. שכן אינני אוהב את עצמי שעה שאני משקר, או גונב, או נותן יד לעקירת מתיישבים יהודיים ולגירושם מבתיהם, או שולח אל מותם חיילים שהתאמנו לגירוש הנורא ההוא במקום לניצחון על האויב.
אינני אוהב את יאיר לפיד, שכן אינני אוהב את עצמי שעה שאני מוציא דיבה על אנשים טובים, כפי שלפיד הוציא לעז וקילל בלי סוף את בני חננאל, החייל המצטיין שביקש בטקס בבית הנשיא שלא ללחוץ את ידו של דן חלוץ (שגם אותו אינני מצליח לאהוב, מפני שפיקד על הגירוש).
איני אוהב את ביבי נתניהו, כי באמת שאיני אוהב את עצמי ברגעי חולשה, וזו הרי תכונתו הבסיסית של ראש הממשלה.
לפיכך, מבקש אני לנסח מחדש את דברי הספורנו, במונחים שהתבהרו לי אחרי הרהוריי האמורים למעלה.
"ואהבת לרעך כמוך - אהוב אצל רעך (רק) מה שהיית מצליח לאהוב אצל עצמך, אם היית מגיע למקומו".
ואולי... אולי היה זה דוד מלכנו מי שנתן לי את הצידוק המוסרי לא לאהוב את כל מי שנולד לאם יהודייה.
"אֹֽהֲבֵ֥י ה' - שִׂנְא֫וּ רָ֥ע", כתב במזמורי התהילה שלו.

תאריך:  24/03/2014   |   עודכן:  24/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבה בכל תנאי?
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר גם יפֶה,גם כופֶה על
רותי א.  |  24/03/14 11:32
2
ובלבד לא להדגיש "אני יותר צדיק
עמוס ארליך  |  24/03/14 11:36
3
דברים שנכתבו במחשבה עמוקה
שילה  |  24/03/14 12:14
4
מיותר לייחס 'אהבה' לפוליטיקאים
ר.ב.ז  |  24/03/14 14:59
5
סופסוף - משהו שאני אוהב:
ד"ר שלופם פליסר  |  24/03/14 22:34
6
כבר התורה כתבה "כמוך"
גדעון ארליך   |  25/03/14 00:35
 
- אכן, הסיסמא המעקרת הייתה פרי
רותי א.  |  25/03/14 07:48
7
האם אפשר גם לשנוא רשע וגם ל..
גדי אשל  |  25/03/14 14:20
 
- עמל ושכר
יוסף דיין  |  25/03/14 16:28
8
הוראות ממשלה נבחרת
דב שטיין  |  26/03/14 00:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד ערן, יואל גוז'נסקי
הסכסוך בין מדינות המפרץ מדגיש את רמת הכעס והתסכול מהמדיניות הקטרית באזור המפרץ ומעבר לו
בנדטה ברטי, יורם שוייצר
חיזבאללה נדרש להתמודד עם אתגרים מבית ומחוץ בלבנון, המפוצלת יותר מאי פעם בין תומכי בשאר אסד לבין מתנגדיו    העימות המתמשך בסוריה גורם למעמסה נוספת על לבנון הנובעת מהגעת פליטים סוריים לשטחה וצפויה להחמיר
איתמר לוין
למרות החשיבות הציבורית העשויה להיות לבדיקת הטענות נגד סילבן שלום, על היועץ המשפטי להימנע מכך משום שחוק ההתיישנות חל על כולם באותה מידה    חריגה מהכללים עלולה לדרדר אותנו לעבר דיקטטורה משפטית
אליהו קאופמן
במבט עמוק יותר אפשר להקיש בקלות כי הדת כבר לא מעניינת את ה"בית היהודי" - שבשנים האחרונות שכח מהיותו "מפלגה דתית" ונשאר רק עם התוית ה"לאומית", קרי, לאומנית
הרצל חקק
אסתר הייתה בין השנים 2003 ל 2005 ממלאת-מקום יושב-ראש אגודת הסופרים העברים ופעלה רבות למען האגודה, למען הסופרים    זה ההספד שנישא ביום ההלוויה    אגודת הסופרים העברים מרכינה דגלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il