X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום שר האוצר בכנס "בונים ביחד את עתיד הדיור בישראל" [כ"ד באדר ב' תשע"ד, 26.03.2014]
▪  ▪  ▪
"כדי שהצעירים ימלאו את ערינו" [צילום: פלאש 90]

מחירי הדיור עומדים לרדת.
כלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים מכל מני סוגים אומרים בימים האחרונים שהורדת המע"מ על הדירות החדשות, היא לא הצעד הנכון גם אם תוביל להורדת מחירי הדיור.
זה בסדר גמור, מפני שהורדת המע"מ לא מיועדת לכלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים, היא מיועדת לצעירים ממעמד הביניים, ששירתו בצבא, שמנסים להקים תא משפחתי - ולא חשוב מאיזה סוג, להט"בי, חד הורי, לכולם מגיעות אותן זכויות - והצעירים האלה יודעים עכשיו שלמדינה אכפת מהם והיא באמת מוכנה להפסיד כסף, ומחירי הדיור באמת יירדו.
והם יודעים גם עוד דבר: שכלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים מכל מני סוגים הביאו לזה שמשנת 2009 עד שנת 2013, מחירי הדיור עלו ב-64%. זו לא עליית מחירים, זו לא התייקרות, זו שיטה! זו שיטה שבה כולם הרוויחו כסף - המדינה, היזמים, הקבלנים, הספוקלנטים, רוכשי דירות ההשקעה - אבל היה לשיטה הזו גם מחיר. והמחיר הוא שדור שלם קרס לנגד עינינו.
ולזה אנחנו לא ניתן לקרות. כי כשאנחנו אומרים שהקרקעות שייכות למדינה, אולי כדאי שנזכר מי זו בדיוק המדינה. המדינה היא לא הפוליטקאים שלה, ולא אנשים שקונים חמש דירות בבוקר אחד, ולא גיליון אקסל עם טורי רווח והפסד. המדינה היא האנשים שחיים בה, שמשרתים בצבא, שעובדים קשה, שמשלמים מיסים ורוצים לבנות בה את עתידם. הם המרכז, הם המוקד, הם העבודה שלנו, בגללם ובשבילם הלכנו לבחירות. כשמדברים על סדר עדיפויות לאומי, הם אלה שעומדים בראש. על זה הייתה המחאה החברתית, על זה היו הבחירות, זה הקו שאנחנו מובילים בכל נושא: שהגיע הזמן להפוך אותם למרכז הקיום שלנו.
ובגלל זה יצרנו תוכנית שהולכת לתוך כל המקומות הכואבים של המשבר, ועושה החלטות קשות, ומתערבת בשוק ומעלה את ההיצע, ותוריד את המחירים גם אם זה בכוח. הדבר הראשון שהתוכנית הזו עשתה הוא שהיא החזירה את אמון הציבור. נדל"ן הוא שוק של ציפיות, ובפעם הראשונה מזה שנים הציבור יודע - לא באופן תיאורטי, באופן מאוד מעשי, במספרים אמיתיים - שהמדינה מוכנה לשים את היד בכיס ולהפסיד הרבה כסף כדי להוזיל את מחירי הדיור.
יש אנשים שלא אוהבים את התוכנית הזו. זו זכותם, אבל יש לי שאלה אליהם: איפה הייתם בשנים האחרונות? איפה הייתם כשהדור הקורס התחיל לפזול לכיוון ברלין וקנדה? איפה הייתם כשכל חודש המחירים זינקו בעצם בלי שום סיבה? הקרקע אותה קרקע, המלט אותו מלט, המנוף אותו מנוף והמחירים לא מפסיקים לעלות. אז אם אין לכם שום רעיון איך לפתור את הבעיה, תנו לעבוד, בשביל זה באנו הנה.
באופן עקרוני אני נגד מע"מ דיפרנציאלי, מפני שהוא רק מייצר קבוצות לחץ פוליטיות, אבל הדיור לא דומה לשום דבר. הוא לא דומה למוצרי חלב והוא לא דומה להיי-טק, מפני שהמדינה היא לא הבעלים של 93% מהפרות בישראל, והיא לא הבעלים של 93% מהמוחות בישראל, אבל היא כן הבעלים של 93% מהקרקעות בישראל. והיות שהקרקע היא הרכיב המרכזי במחירי הדירות, אז מה שהיא עשתה זה למכור לאנשים מוצר במחיר מופקע, ואז לגבות מס על מה שהיא בעצמה מכרה, ואת זה אתה לא עושה לדור שמחזיק לך את המדינה על הכתפיים ההולכות וקורסות שלו.
אני רוצה להגיד משהו, בהקשר הזה, על האנשים שאותם נהוג לכנות - בזילזול מסוים - "פקידי האוצר", או "נערי האוצר". נכנסתי לאוצר לפני שנה. אני מודה שגם אני הגעתי עם הדיעה הקדומה הזו, אבל פגשתי קבוצה מחויבת, ערכית, שרובה שייך מבחינת הפרופיל בדיוק לדור שעליו אני מדבר. נכון שהיה לנו ויכוח מקצועי לוהט עם אלה מביניהם שהתנגדו להחלטה. יש לנו לא מעט ויכוחים כאלה, ואני רוצה לעבוד רק עם אנשים שנלחמים בכל הכוח על דיעותיהם ולא פוחדים להתייצב מול השר הממונה, כל עוד כולם זוכרים שיש מי שהתפקיד שלו הוא להחליט בסוף ושיש לנו מטרה משותפת אחת - האדם העובד בישראל, ששירת בצבא או בשירות אזרחי, שמשלם מיסים, ושכבר שנים איש לא ייצג אותו בתוך הממסד הממשלתי.
אין לי עניין ב"יס-מנים", אני רוצה לעבוד רק עם אנשים שמשהו בוער בהם, והאוצר היום מלא באנשים כאלה. אם יש משהו שאני גאה בו, הרי זו העובדה שאותם אנשים שנלחמו נגד ההחלטה, הם אלה שהיום לא ישנים בלילות כדי לוודא שהביצוע והיישום שלה יהיו הכי טובים שאפשר, כי זה הד.נ.א. המקצועי שלנו וזו התרבות הארגונית שאנחנו מאמינים בה.
הדיון על המע"מ היה כל כך טעון בימים האחרונים, שאף אחד לא שאל אותי את השאלה הראשונה שחשבתי שישאלו אותי: למה עכשיו? אם זה הצעד הנכון, למה לא עשיתם את זה לפני חצי שנה?
התשובה היא שחיכינו עד לרגע שהיינו בטוחים שהצעדים האחרים שאנחנו נוקטים אכן מגדילים את היצע הדירות בישראל. והתשובה היא כן. בשנת 2013, לראשונה מזה זמן רב, בנו בישראל כ-42 אלף דירות. שזה יותר מהביקוש. אנחנו יודעים כבר שב-2014, ייבנו יותר דירות, וב-2015 עוד יותר. זוהי המגמה, ההיצע הולך וגדל, וככל שהוא יילך ויגדל המחירים יילכו ויירדו.
זה קורה מפני שהמע"מ-אפס הוא לא צעד בודד אלא בא כצעד משלים לתוכנית שלמה, רב זרועית, שנמצאת כבר בעיצומה.
יחד עם שר השיכון אורי אריאל ויו"ר רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן חתמנו בחודשים האחרונים על הסכמי גג לבניית 35 אלף דירות באיזורי הביקוש ואנחנו בשלבי סיכום של הסכמים נוספים שיעלו את המספר ל-100 אלף דירות. רק בראש העין השקענו יותר מ-2 מיליארד שקל בהסכמי גג שיובילו לבניית 15 אלף יחידות דיור. אנחנו בעצם בונים שם עיר חדשה, במרכז הארץ, לזוגות צעירים, ותהיה עוד עיר, של 17 אלף יחידות דיור, שאנחנו נבנה בין ראשון לבאר יעקב, על המקום שעליו עומד היום מחנה צריפין.
יחד עם ראש הממשלה, ואני רוצה להדגיש, ובשיתוף פעולה מלא איתו, אנחנו יוצרים עכשיו תוכנית "מחיר מטרה" שתייצר פיקוח על מחירי הדירות שלא ייכנסו להטבה של מע"מ אפס.
יחד עם השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום בנינו תוכנית בעלות של 110 מיליון שקל לדיור לצעירים בפריפריה.
יחד עם שר התחבורה ישראל כץ אנחנו פותרים חסמי תחבורה שתקעו את השוק במשך שנים. סתם לדוגמה, יחד עם ישראל והצוות שלו השקענו 850 מיליון שקל רק בכביש 38, כדי לשחרר עשרת אלפים יחידות דיור.
יחד עם רשות המיסים ואגף התקציבים אנחנו מבצעים סדרה של צעדי מיסוי ואכיפה כדי לבלום את הספקולנטים מלרכוש דירות להשקעה שמייקרות את השוק.
יחד עם משרד המשפטים וראש עיריית תל אביב רון חולדאי אנחנו מקדמים את חוק השכירות ההוגנת, שיגדירק את זכויות השוכר והמשכיר, ויאפשר לשוכרים לדעת שלא יקפיצו להם את המחירים באופן בלתי מבוקר כל שנה.
יחד עם ארגוני הסטודנטים והות"ת אנחנו משקיעים 160 מיליון שקל בבניית מעונות סטודנטים וגם בפרויקטים של מגורים במכולות ובמבנים יבילים, כי עם אנשים צעירים אפשר לעשות ניסיונות קצת יותר נועזים.
יחד עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר התנענו כבר את פינוי מחנות צה"ל במרכז, לטובת פרויקטים של דיור, ויחד איתו אנחנו מסיימים בימים אלה הסכם בילטארלי עם ממשלת סין שיאפשר לנו להביא הנה מספר גדול של עובדי בניין סינים ברמה גבוהה שיעזרו להגדיל את קצב הבנייה.
יחד עם חברת הכנסת מירי רגב, אנחנו מקדמים עכשיו את חוק הותמ"לים שיאפשר קיצור דרמטי של תהליכי התכנון והבניה בישראל. במקום שנחכה שנים לאישורים, נעשה את זה בחודשים.
יחד עם כל קבינט הדיור הקמנו את חברת "דירה להשכיר" שהתניעה את התוכנית השאפתנית ביותר שלנו, הקמת 150 אלף דירות להשכרה, בפאתי הערים, בשכונות חדשות, מוארות וירוקות, ובמחיר מפוקח שהמדינה תקבע.
יחד עם שר הפנים גדעון סער בנינו תוכנית של תמריצים כספיים לראשי הערים - לכם - שמעודדת בניית דירות קטנות וזולות לצעירים באיזורי הביקוש. התוכנית הזו מצטרפת לרפורמת המרפסות והפרגולות המשופרת שגדעון העביר בכנסת בשבועות האחרונים.
התוכנית האחרונה הזו תלויה גם בהתגייסות שלכם, ובדחיפה שלכם לבניית דירות של שלושה וארבעה חדרים. אני יודע שארנונת עסקים משתלמת יותר, ואני יודע שזוגות צעירים עם ילדים קטנים הם עסקת הארנונה הכי גרועה מבחינתכם כי ההוצאה עליהם גדולה יותר מההכנסה, אבל אתם מנהיגים, ומנהיגות היא היכולת לראות את התמונה הרחבה יותר. אתם לא צריכים להיות חלק ממשבר הדיור הישראלי, אלא חלק מהפתרון שלו.
הצעירים האלה הם העתיד של הערים שלכם, הצעירים האלה הם הילדים של התושבים שלכם, ובטווח הארוך אתם לא רוצים שהם יילכו לבנות את הסטרט-אפ שלהם בתל אביב, או להקים את המסעדה שלהם בברלין ולקחת לשם את כל מקומות העבודה. ראשי ערים כל הזמן מתלוננים בפני על בעיות של תעסוקה איכותית. איך אתם רוצים שתהיה אצלכם תעסוקה, אם הצעירים הכי מוכשרים שלכם יברחו החוצה בגלל מחירי הדיור? אם אתם רוצים אותם אצלכם, בונים ויוזמים ומקימים עסקים - אתם צריכים לדאוג לזה שיהיו להם דירות קטנות יותר, במחיר סביר. אנחנו נעזור לכם כספית, ואנחנו נעשה את זה יחד, אבל אתם צריכים לשים את הדיור של הצעירים האלה - אצלכם בעיר - כמטרה איסטרטגית שלכם.
אני מקווה ששמתם לב שאמרתי עכשיו שוב ושוב את המילה "יחד". כי זו מילת המפתח. קבינט הדיור הוקם מפני שהמחלה הגדולה ביותר של הפוליטיקה הישנה היא שכל אחד משך לכיוון שלו, וכל אחד עשה מה שהוא רוצה. היום אנחנו יושבים יחד, כל המשרדים, פותרים בעיות, מסירים חסמים, לא משאירים אף אבן לא הפוכה. זו הסיבה שהמחיר יירד. מפני שכל הגורמים האלה עובדים - בפעם הראשונה - כשהמטרה שלהם היא קודם כל הורדת מחירי הדיור לדור הקורס של מדינת ישראל.
וזה כולל, אגב, את הדור הקורס של הצעירים החרדים. מפני שהצעירים החרדים כלולים בתוכנית הזו, כל מה שהם צריכים לעשות בשביל לזכות בהטבות שעליהם מדובר, כולל במע"מ-אפס, הוא להתגייס לצבא או לשירות אזרחי כמו כל אזרח ישראלי אחר בגילם.
ולכל מי ששואל אותי אם זו לא אפליה אני רוצה להגיד: שירות צבאי או אזרחי במדינה הזו הוא ערך. ואם צריך אנחנו נלך גם לבג"ץ כדי להגן על סולם הערכים שלנו, כי הגיע הזמן שנפסיק לפחד להיאבק על הערכים שלנו ועל הציונות שלנו, ונחזור להיות גאים בהם ולעמוד מאחוריהם.
המחירים יירדו מפני שאנחנו ממשיכים לעבוד יחד, ממשיכים לחשוב מחוץ לקופסה, לא לפחד אפילו לרגע מפתרונות חדשים רק מפני שאנחנו מכירים את הישנים טוב יותר, ולהשאר מפוקסים על הדבר היחיד שחשוב באמת: על דור שלם שמסתכל עלינו ומצפה מאתנו לעבוד בשבילו.
תודה רבה לכם.

תאריך:  26/03/2014   |   עודכן:  26/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחירים יירדו כי דור שלם מצפה לזה מאיתנו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יאיר לפיד נגד מעמד הביניים
ד"ר רון בריימן  |  26/03/14 21:35
2
שונא יסמנים
זאב לבן  |  27/03/14 03:28
3
וכמה דורות מצפים למשיח? ל"ת
ספוילר  |  27/03/14 16:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה (בוגי) יעלון
דברי שר הביטחון בהלוויתו של מאיר הר-ציון [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
יאיר לפיד
נאום שר האוצר אירוע הפתיחה של מכון אהרן למדיניות כלכלית, ע"ש אהרן דוברת, בבית הספר לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
שמעון פרס
דברי נשיא המדינה בהלוויתו של מאיר הר-ציון [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
בנימין נתניהו
דברי ראש הממשלה בהלוויתו של מאיר הר-ציון [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
אשר גרוניס
דברי הספד לשופט אדמונד לוי ז"ל [י"א באדר ב' תשע"ד, 12.03.2014]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il