X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבעיה המרכזית שיצרנו בשטחים היא יישוב אזרחים שלנו שם והפעלת מערכות חוקים נפרדות ליהודים ולערבים, בדומה לאפרטהייד
▪  ▪  ▪
אבו מאזן. לא באמת מנהיג [צילום: AP]

היום כבר לא צריך להיות נביא כדי להבין שהמשא-ומתן הנוכחי לא יניב לא הסכם שלום ואפילו לא תהליך שמוביל לשם. האמריקנים שוב נוכחו שכסף לא קונה הכול ולמרות הכוונות הטובות שלהם (בלי ציניות) לא ניתן להכריח שני צדדים שכלל לא רוצים בכך לשתף פעולה. הרוצחים ישוחררו, אבו-מאזן יהיה גיבור לערב אחד או לכמה שעות ונתניהו יבטיח לעצמו עוד שנה-שנתיים של שקט בתפקיד שהוא כל כך מאוהב בו.
אבו-מאזן לא באמת מנהיג את העם הפלשתיני ולכן גם לא מסוגל לקחת על עצמו ויתורים משמעותיים ופשרות. בלית בררה הוא מעדיף להתנגד וכביכול לעמוד על שלו כאילו שזה יקנה לו מעמד משמעותי יותר אצל בני עמו. הוא יפנה למוסדות האום, יבקש רחמים והכרה. יכול להיות שהוא אפילו יקבל הכרה כזו או אחרת אבל מה שבטוח זה שהמדינה הפלשתינית והעצמאות האמתית רק הולכות ומתרחקות.
נתניהו ממוקד מאוד במטרה: להשלים את הקדנציה. כל השאר חשוב גם כן אבל אסור שיסכן את המטרה המרכזית. לכן גם שחרור מחבלים ולא הקפאת בנייה. שחרור המחבלים פוגע במשפחות הקורבנות, בערכאות השיפוטיות, מחזק את אבו-מאזן ליום אחד אבל מחליש אותו ואת הרשות מעבר לכך. כל אופציה של פגיעה בהתנחלויות מסכנת את היציבות השלטונית של נתניהו ממש ולכן גם הוא לא יבחר בה. עם הביקורת מחוץ-לארץ הוא יידע להתמודד וינפנף שוב ושוב בשואה ובסביבה הלא-ידידותית בה אנו שוכנים. התפרקות המשטרים סביבנו, הקיצוניות האיסלאמית והצרות באזורים אחרים ירחיקו מאתנו את הזרקורים.
עד כדי כך נראה ששני הצדדים לא מעוניינים בתהליך, עד שעושה רושם שכל עניין "המדינה היהודית" הובא בתיאום על-ידי שני המנהיגים על-מנת שניתן יהיה לפוצץ את התהליך באופן מאוזן יחסית בלי שאמריקה תשים לב שעובדים עליה.
אז מה? האם אנחנו נידונים מכאן והלאה לעוד שנים של דשדוש וחיכוך ביטחוני עד שיגיע המשיח? אני לא חושב ככה. המצב אינו סימטרי שכן ישראל היא השולטת מבחינה ביטחונית והיא גם המעצמה הכלכלית האזורית (הכול יחסי...). לכן גם אני מאמין שאפשר וצריך לשנות את המצב ביוזמתנו שלנו על-ידי מספר פעולות ומהלכים. פעולות אלה אפשר ורצוי שיהיו בתיאום עם הצד השני אולם יש דברים שאנחנו חייבים לעשות גם ללא תיאום.
הבעיה המרכזית שיצרנו בשטחים היא יישוב אזרחים שלנו שם והפעלת מערכות חוקים נפרדות ליהודים ולערבים. בכך ישנו דמיון לא מבוטל ל"אפרטהייד" למרות שברור שההבדלה שלנו אינה על-רקע גזעי אלא על-רקע לאומי. חברינו מכל עבר מציגים לנו את הבעייתיות יחסית בנימוס אבל לא ירחק היום שבו הטונים יעלו והדרישה החד-משמעית תתבהר. לא רחוק היום שבו נצטרך להכריע האם אנחנו רוצים להיות מדינה דמוקרטית או שאנחנו רוצים להמשיך וליישב את השטחים.
אז הסיבה המרכזית, אם כן, שבגללה אנחנו צריכים להפסיק את ההתיישבות בשטחים היא כי אנחנו עדיין דבקים בדמוקרטיה. לא עבור הפלשתינים, לא למען סיום הסכסוך, לא למען הביטחון ולא לעסקה כזו או אחרת. פשוט למען עצמנו, כדי לדבוק בעקרונות, בערכים ובמוסר שעולים אגב, בקנה אחד, גם עם ערכי היהדות. זהו האינטרס שלנו עצמנו, הוא משרת אותנו ואינו תלוי באינטרסים של אחרים. היות שאנו השולטים ואנו החזקים בסיפור הזה הרי שאנחנו יכולים ונדרשים לפעול.
ונכון, היות שהפלשתינים כבר הוכיחו לא אחת שהם עדיין רחוקים מהיכולות למשול ולהנהיג לשלום, אזי לא בהכרח שנוכל להניח בידיהם את השליטה הביטחונית. אנו נידרש להמשיך ולהחזיק בה עד שתתפתח רשות או מדינה משמעותית המסוגלת לכך ורק אז נעביר את האחריות לידיהם.

הכותב פעיל במפלגת העבודה בתחום המדיני
תאריך:  01/04/2014   |   עודכן:  01/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביום שאחרי כישלון המשא-ומתן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
די ל"שטחים"
ד"ר רון בריימן  |  2/04/14 22:25
2
ניצנים של התפכחות בשמאל ??
אבי כהן  |  3/04/14 09:29
3
שמאלנים מצחיקים
אהרון שחר  |  4/04/14 16:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני נועד הבוקר עם ראש הממשלה ויצא מישראל לאירופה    המתווה שהציע - שחרור 426 אסירים פלשתינים והקפאה שקטה של הבנייה בהתנחלויות תמורת הארכת המו"מ עד לסוף שנת 2014 ותמורת שחרור המרגל הישראלי הכלוא כבר 29 שנים בארצות הברית
עמוס אריכא
ממשלת ישראל הלכה ובלעה את הפיתיונות של אבו מאזן, ג'ון קרי ושליחיו    מדובר בגלולת רעל קטלני שבעזרתה אפשר לחסל חלום דורות, בגלל טיפשות של ממשלת ישראל והעומד בראשה
איציק וולף
ראש הממשלה הבהיר כי כל תכנית לשחרור אסירים פלשתינים נוספים תובא לאישור הממשלה וכי לא יסכים לשחרר אסירים מבלי שישראל תקבל תמורה ראויה    "זה עניין של ימים - או שזה ייסגר או שזה יתפוצץ"
איציק וולף
יו"ר הבית היהודי הודיע כי הוא מתנגד נחרצות לשחרור מאות אסירים פלשתינים תמורת הארכת המשא-ומתן בחצי שנה נוספת
איציק וולף
ארצות הברית וישראל הציעו לאבו מאזן שחרור 400 אסירים בנוסף ל-30 אסירי הפעימה הרביעית תמורת הארכה של חצי שנה במשא-ומתן    שר האסירים לשעבר ברשות: בסוף תימצא נוסחת פשרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il