X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
70 הסיבות של פוטין להשיג תיקו בשחמט גלובאלי לא מן הנמנע כי כל מהות הפלישה לקרים היא להוביל את אוקראינה לא להחזיר את הסיוע שלקחה ולאפשר לפוטין לממש את הערבויות
▪  ▪  ▪
ולדימיר פוטין. 70 סיבות [צילום: AP]

כל רעידת אדמה גיאו-פוליטית נובעת מכוחות כלכליים תת-קרקעיים. במשחק השחמט הגלובלי שנערך כעת באוקראינה, לפי שעה פוטין מוביל בנקודות. המשחק החל הרבה לפני ההפיכה האזרחית ברחובות קייב. בפתיחת המשחק, שקעה אוקראינה בחוב לאומי עצום, מה שלא מנע מהנשיא שלה, ינוקוביץ', להמשיך לבזבז מיליארדים,כל זאת עד שלא נשאר כלום בקופתה. פשיטת הרגל הובילה לתחילת המשחק.
מהלך הפתיחה של פוטין היה להבטיח סיוע של 15 מיליארד דולר והנחה של שליש במחיר הנפט הרוסי שמשלמת אוקראינה. הכסף מעולם לא הגיע, אבל הבטחתו טרפדה כל מהלך אירופאי לסיוע.
בהמשך, בדצמבר 2013, כדי לכבות את האש, העניק פוטין לאוקראינה הלוואה של 3 מיליארד דולר. זו לא הייתה הלוואה סטנדרטית, אלא מהסוג המקובל בשוק הפרטי, המגובה במה שמכונה "יורובונדס".
נכון לעכשיו, פוטין מחזיק ב-3 מיליארד דולר של אג"ח השייכות לאוקראינה בתמורה ל"סיוע" שהעניק.
בשלב הבא של המשחק, סיפח פוטין בלי ירייה אחת את חצי האי קרים. כל מי שהלך לישון באוקראינה התעורר למחרת ברוסיה וגם זאת מסיבות כלכליות גרידה. לתחושת התושבים, לקרים אין עתיד כלכלי. המצביעים במשאל העם ביקשו להבטיח קצבאות ופנסיות. דבר אחד בטוח: מהממשלה בקייב הם לא יקבלו דבר. בינואר האחרון החליט הפרלמנט של קרים על תקציב של 540 מיליון דולר לשנת 2014. 300 מיליון מתוך התקציב אמורים היו להגיע מקייב. עכשיו הם מצפים שמוסקבה תשלים את הפער.
לא מן הנמנע כי כל מהות הפלישה לקרים היא להוביל את אוקראינה לא להחזיר את הסיוע שלקחה ולאפשר לפוטין לממש את הערבויות. אגרות החוב האוקראיניות שהוא מחזיק בשוק החופשי לכל המרבה במחיר, ו"לעשות סיבוב" על האוקראינים.
פוטין סומך על התלות של אירופה שמקבלת ממנו כ-30% מתצרוכת הנפט והגז שלה מאימא רוסיה. התלות האנרגטית הזו גורמת לו להעריך בצדק כי אירופה תותיר סדקים משמעותיים באמברגו הכלכלי שמנסה לכפות עליו ארה"ב. אבל לא הכל ורוד אצל פוטין, למרות השליטה הנוכחית שלו במגרש השחמט הגלובאלי, הכלכלה הרוסית מפגינה חולשה כאשר תחזית הצמיחה אפסית, לעומת התחזית לפני המשבר שעמדה על 2%.
הרובל איבד כ-8% מערכו וההון הפרטי בורח למערב: ברבע הראשון של השנה ברחו 70 מיליארד דולר מרוסיה לעומת 63 מיליארד בכל 2013. הבנק המרכזי של רוסיה כנראה שישלוט במצב באמצעות רזרבות זהב ומט"ח מהגדולות בעולם הנאמדות בסך של 494 מיליארד דולר.
ג'ון קרי הציע בינתיים הבטחה לערבויות בנקאיות של מיליארד דולר. מיליארד אחד קטן ויחיד ובודד מול כל הפוטין הזה? ארה"ב ניצחה בעבר את ברית המועצות בזירה הכלכלית/ דיפלומטית. נראה שכיום משימת הבידוד היא קשה יותר, אך חשוב לזכור שרוסיה היא לא קוריאה הצפונית, המוני רוסים רעבים לא יתנו לפוטין להוליך אותם לתהום כלכלית, את זה יודעים גם אובמה וגם פוטין, לכן רוסיה שהצמיחה גאוני שחמט רבים תיאלץ לוותר על מט ולהסתפק בתיקו במשחק הנוכחי.

תאריך:  08/04/2014   |   עודכן:  08/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיקולים של פוטין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאחל לרוסיה שתלך מחיל אל חיל
urixo  |  9/04/14 21:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אוקראינה - המשבר
איציק וולף
פעילים אוקראינים תומכי רוסיה הודיעו על ביטול הבחירות שתוכננו להתקיים במחוז ועל משאל עם בשאלת סיפוח המחוז לרוסיה    ראש ממשלת אוקראינה: רוסיה מנסה לפלג את אוקראינה ולספח לעצמה חלקים מהמדינה
עופר וולפסון
סגרה את שלושת סניפה בחתי האי קרים בגלל "סיבות הנמצאות מעבר לשליטתה"    פוליטיקאי רוסי בכיר קורא להחרים כעת את החברה בכל רחבי רוסיה, בה היא מפעילה מעל 400 מסעדות
ראובן לייב
ההיסטוריון גד נחשון, שתהה על קנקנה של המועמדת לנשיאות-אוקראינה, גילה כי בעיות העם היהודי אכן קרובות ביותר לליבה ולכן יש לקוות שבחירתה תשנה מן היסוד את יחסה של אוקראינה לא רק ליהדות אלא גם למדינת ישראל
איציק וולף
שר החוץ הרוסי מנסה להפיג את החששות במערב מפני פלישה נוספת מעבר לסיפוח חצי האי קרים    "למוסקבה אין כוונה או אינטרס לשלוח חיילים לתוך אוקראינה"    מחר ייפגש עם ג'ון קרי בפריס
עופר וולפסון
נשיא ארה"ב אומר כי על רוסיה להתחיל במו"מ עם מעצמות העולם כדי לנטרל מתחים: "הרוסים רוצים כנראה רק להפחיד את אוקראינה אבל אולי יש להם תוכניות נוספות"    נשיא אוקראינה המודח ינוקוביץ': "לקיים משאל עם בכל חלקי אוקראינה"
רשימות נוספות
הרוסים כבשו את הבסיס האוקראיני בבלבק  /  איציק וולף
נעצר מנכ"ל חברת הגז הגדולה באוקראינה  /  עופר וולפסון
האלטרנטיבה של פוטין: אסיה, סין והמזרח  /  עופר וולפסון
סיפוח קרים - ההשלכות הבינלאומיות  /  צבי מגן, פנינה שרביט ברוך, אול נה בגנו מולדבסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il