X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהלך נחוש של צמרת המטכ"ל הצרפתי הצליחה לסכל דרישת משרד האוצר לביצוע קיצוץ רחב היקף בתקציב הביטחון
▪  ▪  ▪
פרנסואה הולנד. "סף שחיקה" [צילום: AP]

"צמרת הצבא מאיימת בהתפטרות קולקטיבית אם ימומש קיצוץ חד בתקציב הביטחון".
לא, אין המדובר בסגנון המאבק של מערכת הביטחון הישראלית נגד מגמת הקיצוץ בתקציבה, אלא במהלך חריף שננקט ע"י ראשי צבא צרפת בעקבות מפגש חשאי שקיימו ב-13 מאי 2014. דבר האיום בהתפטרות הדרמטית אושר בדיעבד ע"י גורם ביטחוני בכיר בצרפת.
על-פי דיווחים בכלי התקשורת בצרפת, הועבר (במחצית חודש מאי 2014) מסר אולטימטיבי ברוח זו לנשיא פרנסואה הולנד, לראש הממשלה מנואל וולס ולשר ההגנה ז'אן-איב לה-דריאן. המסר התקיף הכיל אזהרה לפיה "כל קיצוץ נוסף – מעבר למסגרת התקציב בתוכנית החומש שאושרה בדצמ' 2013 – יטרפד את היכולות הצרפתיות המבצעיות ובכלל זה המוכנות לביצוע פעולות צבאיות באזורי השפעה צרפתיים בעיקר באפריקה".
נוכח האיום האקוטי בהתפטרות, נחלץ שר ההגנה הצרפתי להבעת תמיכה בטיעוני ראשי הצבא ושיגר מכתב בהול לנשיא ולראש הממשלה ובו הזהיר כי לקיצוץ נוסף בתקציב משרדו, בסדר גודל של 2 מייארד אירו בשנה, יהיו "השלכות צבאיות מסוכנות ביותר" ובכלל זה ניטרול יכולותיו של צבא היבשה והגבלת כושר הפעולה שלו.
לדבריו הכוחות המזויינים הצרפתיים נמצאים כבר על סף שחיקה מוחלטת נוכח הצעדים מהדקי החגורה שכבר הושתו עליהם. השר התריע מפני השפעה שלילית קשה על מערך האימונים של הצבא וכן על החשש כי חברות בינוניות וקטנות מן המגזר הביטחוני יגיעו לסף פשיטת רגל . קונקרטית עמד השר על הסיכון החמור שיהיה כרוך בביטולם של פרויקטים בתחום המודיעין, דוגמת רכש של מזל"טים, מטוסי ביון ושיגור לוויני צילום.
בעקבות ההתפתחויות הנ"ל, פורסמה (ב-23 מאי 2014) הודעה מטעמו של ראש ממשלת צרפת לפיה לא יבוצע קיצוץ נוסף בתקציב הביטחון הצרפתי. על-פי המדווח, ה"התקפלות" של ראשי האוצר הצרפתי התאפשרה בעקבות הוראה נשיאותית מפורשת.
המהלך הנחוש של ראשי המטכ"ל הצרפתי הוא בבחינת עדות לכך כי ניתן לנהל קמפיין תקיף ומשכנע, בשום שכל, ובפרופיל תקשורתי נמוך, נטול השמצות ודיסקרדיטאציה. ההתמקדות בהצבעה על המשמעויות המסוכנות של הקיצוץ, בדגש לפגיעה המהותית ביכולות ההתרעה ואיסוף המודיעין, לצד כרסום במערך התעשיות הביטחוניות, וכמובן עיקור יכולות מבצעיות, כל אלה עשו את שלהם.
למותר לציין כי צרפת אינה מדינה מאויימת, ואין מרחף מעליה אתגר ביטחוני אמיננטי, למעט היבטים הנוגעים להגנה על נכסים שמעבר לים. הגם שהמשבר האוקראיני הניע לאחרונה סוג של "ניעור אבק" במישור הביטחוני באירופה, הרי שמימד הביטחון ביבשת הינו בסה"כ בשולי העשייה השוטפת.
בהינתן התקדים הצרפתי, ראוי שקברניטי מערכת הביטחון בישראל ישכילו לשכלל את מסכת הטיעונים המוצגת בדיונים מול ראשי האוצר, באופן שהציר המרכזי של "מערכת ההצדקות" ישען על נתונים והערכות מודיעין המתייחסים למכלול האיומים הגלויים והסמויים, ובה בשעה יעמדו על המשמעויות החמורות שינבעו מהפערים העלולים להיווצר כפועל יוצא של מימוש קיצוצים מרחיקי לכת בתקציב הביטחון. עליה לשאוף לצמצם את הפן הפומבי של הפולמוס בנושאים בעלי רגישות גבוהה ולהמנע מהיגררות להתנצחות פרונטאלית המלווה בהטלת רפש, ובהסטת הוויכוח אל עבר סוגיות משניות, שאינן עומדות במוקד הבעיה.
גם אם "המודוס אופרנדי" של המטכ"ל הצרפתי שתואר ברישא של רשימה זו אינו מעשי או סביר במציאות הישראלית, הרי יש להניח כי ניהול קמפיין מקצועי ומלוטש יותר תוך הקפדה על עריכת דיוני הליבה המהותיים מאחורי "דלתיים סגורות", ייאפשר מציאת "שביל הזהב" באופן שהשורה התחתונה תאפשר תוצאה במתכונת של "זה נהנה וזה לא חסר", ובמושגים העכשויים יותר - "WIN WIN SITUATION".

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן
תאריך:  31/05/2014   |   עודכן:  31/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פרנסואה הולנד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקיצוץ בתקציב הביטחון והתקדים הצרפתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פנסיה
אבי22  |  31/05/14 11:04
2
קראו את מילשטיין ותבינו
קצין בדימוס  |  31/05/14 16:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה דן
ב-2006 נעצרו ארבעה תושבים של חוות מעון בדרום הר חברון כי מנעו מערבי לחרוש באדמה בבעלות יהודית. המעצר בוצע בהסתמך על עדותם של עובד המנהל האזרחי משה מאירי ושל עו"ד סיוון ביבר שהאדמה שייכת לאותו ערבי. שלוש שנים אחר כך, לאחר שהוגשו לבית המשפט מסמכים המראים כי הערבי אינו הבעלים של הקרקע - בוטלו ההאשמות
נמרוד לירם
האם נאום בלייר הוא סנונית המבשרת את בוא האביב?
מנשה שאול
שלטונות אירן עצרו שלושה צעירים ושלוש צעירות ללא כיסוי ראש באשמת פגיעה במוסר, משום שרקדו על גגות הבתים בטהרן וברחובותיה ושרו את שירו הידוע "Happy" של זמר הפופ האמריקני פארל וויליאמס המביא מסר של אושר ותקווה ובקריאתו לשלום וידידות
צ'לו רוזנברג
יש גם בפוליטיקה קודים של התנהגות. הם לא כתובים באמנות או בחוק אלא הם כללי התנהגות המצופים. ראש הממשלה עבר מזמן את הגבול והפך גם את הקודים המינימאליים לקרקס ומרמס
אריה אבנרי
ההשלכות של תוצאות משפט הולילנד רחבות היקף ומשפיעות על המערכת כולה - שופטים, אנשי פרקליטות ונאשמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il