X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כלל חשוב בניהול מאבקים ומלחמות הוא לא להאבק במספר חזיתות בעת ובעונה אחת, ולשם כך חייב להיות מוקדם ומאוחר ישנן מטרות-משנה, כגון ההערכות הפוליטית הפנימית, שתפקידן להכין או לתמוך במהלכים להגשמת המטרות הלאומיות
▪  ▪  ▪
משה כחלון. רסיס פוליטי פוטנציאלי אך מיותר [צילום: פלאש 90]

בקדנציה הקודמת ולקראת הבחירות האחרונות, בוקר הליכוד קשות על עמדותיו הכלכליות והחברתיות, על סטיה קשה מהאוריינטציה החברתית שאפיינה אותו בימי בגין ובשנים הראשונות של שמיר כמנהיגי הליכוד.
מהניתוח הכלכלי החריף שביצע נתניהו ב-2003, בהיותו שר אוצר בממשלת שרון, ניתוח שהכביד מאוד את העול על השכבות החלשות באוכלוסייה ולאחר מכן גם המשיך ושחק את מצבו הכלכלי של מעמד הביניים, לא בוצע שום תיקון רציני של המצב.
הממשלה הנוכחית טרם קידמה שום מהלך רציני או סידרת מהלכים בעלת ערך מצטבר מובחן בשלושת התחומים שהיוו את הבסיס להפגנות המחאה בקיץ 2011. בתחום זה הכדור נמצא בעיקר בידי שר האוצר, וראש הממשלה, כששר הכלכלה אמור להיות שותף בכיר בנושאי הגדלת התחרות והורדת יוקר המחיה.
דומה שמי שחש בכך יותר מאחרים היה משה כחלון, ואי-שביעות רצונו מהתנהלות הליכוד בשלהי הקדנציה השנייה של נתניהו, אף הרחיקה אותו מהמפלגה ומפעילות פוליטית אקטיבית בבחירות האחרונות.
פועל יוצא מכך היא גם העמדה המסויגת שלו כיום ביחס לחזרה אפשרית לפעילות מלאה במסגרת הליכוד. לעומת הביקורת המוצדקת של כחלון, הציב עצמו לפיד כתומך ומגן המובהק של מעמד הביניים, הצהרה שנותרה בינתיים ללא כיסוי של ממש אבל הביאה לו בבחירות דיבידנדים אלקטוראליים.
התרחקותו של כחלון הביאה לליכוד נזק כפול: אובדן מנדטים ליש עתיד, והפיכתו מתנועה שמניפה שני דגלים -הדגל המדיני-לאומי-ציוני בתחום המדיני, ודגל החמלה החברתית בתחום הכלכלי-חברתי, לתנועה הניצבת בערבון מוגבל על רגל ממשית אחת.
נתניהו לא טרח להציג תוכנית כלכלית המכוונת להמשיך את מהלך עבודת ועדת טרכטנברג או לפתח יוזמה חלופית ומשמעותית יותר לעבר התמודדות אפקטיבית עם נושאי המחאה, ולו במתווה שלדי. עובדה זו העבירה לא מעט קולות של בוחרי ימין-מרכז לעברו של לפיד, שהצהרתית עשה בנושא זה, ערב הבחירות, עבודה טובה יותר מנתניהו. שאלתו הידועה "אפוא הכסף?" הייתה מלאכת מחשבת תעמולתית והביאה לו דיבידנדים פוליטיים (את התשובה לא נתן בעצמו עד היום).
כחלון, בניגוד לליברמן, בנט והחרדים, הוא רסיס פוליטי פוטנציאלי אך מיותר בבחירות חדשות, משום שביסודו הוא ליכוד-חברתי... נתניהו חייב לעשות מאמץ אמיתי, ולשם שינוי מאמץ-כן, להחזירו הביתה ולשריין עבורו מרחב פעולה קונקרטי מוסכם, שמאחוריו יתייצב בעצמו כראש הממשלה. הדבר משרת את היטב האסטרטגיה "הגבוהה" המוצעת במסך זה.
לסיכום
אינני מקנא בנתניהו לנוכח מקבץ האתגרים העומד לפניו; הצבר הוא עצום. נתניהו רוצה לשמור על ארץ-ישראל וגם להפרד מהפלשתינים וגם להיות מדינה יהודית ודמוקרטית וגם להתמודד מול האיומים החיצוניים המתגברים וגם להשאר בשלטון וגם... שכל אלה יתרחשו ללא זעזועים וכאבים. כי איך שלא יבחר לפעול, כל ההתפתחויות תשויכנה למה שעשה או לא עשה, זו זכותו של ראש ממשלה שהצליח וחובתו של ראש ממשלה שכשל.
אינני מאמין ב"כוליזם", וב"עכשיויזם" אני מאמין בתהליכים אבולוציוניים שיש בהם חשוב וחשוב פחות. כלל חשוב בניהול מאבקים ומלחמות הוא לא להאבק במספר חזיתות בעת ובעונה אחת, ולשם כך חייב להיות מוקדם ומאוחר. במסכת הנושאים שעל הפרק, מטרות לאומיות כגון: ארץ-ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית כהגשמה ציונית אולטימטיבית, שמירת הביטחון וטיפוח החברה.
וישנן מטרות-משנה, כגון ההערכות הפוליטית הפנימית, שתפקידן להכין או לתמוך במהלכים להגשמת המטרות הלאומיות. את המאבק יש למקד בהגשמת המטרות הלאומיות ולהימנע מצעדים בלתי הפיכים1, שעשויים לשים לאל את היכולת לממש מטרות אלה. להתמודדות יש לחתור כאשר ברור שהשגת המטרה הלאומית איננה אפשרית ללא התמודדות. איננו שולטים במספר וסוג האתגרים המחכים לנו על דרכה של ההיסטוריה ולכן התמודדויות שאינן נערכות בשעת כושר ומדללות את תמהיל האתגרים, הן בדרך כלל החמצה היסטורית.

הערות

1. הכרעתו של בן-גוריון ללכת להכרזת עצמאות הייתה הגשמה של מטרה לאומית. דחיית ההכרזה, כפי שהציעו לא מעט חברים בממשלה הזמנית, עשויה הייתה להיות צעד בלתי הפיך, ובן גוריון נמנע ממנה בצדק חרף קשיים וסיכונים.

המאמר חולק ל-4 חלקים נפרדים, כל חלק מוגש בנפרד ועוסק בסוגיית-יסוד נפרדת אך קשורה לכל השאר
תאריך:  23/06/2014   |   עודכן:  23/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו, הימין ו"ליכוד החברתי"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מספר כותבים מן השמאל באתר זה
דאגנית  |  23/06/14 16:32
 
- אין סיבה לדאגה
רפי לאופרט  |  23/06/14 21:14
2
חרטוטים פוליטיים. שרלטנייהו...
מומחה לZB השרלטן  |  24/06/14 00:10
 
- יכין ובועז. ל"ת
בבון זה קוף  |  24/06/14 01:01
 
- כמומחה למומחים ברמת הכותב
רפי לאופרט  |  24/06/14 08:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה רב-הון
התוכן הוא שקובע את האיכות - מדוע להיתפס לצורת ההדפסה וההפצה של הכתוב? האם הנייר קובע את איכות היצירה?
מרק בריל
אוצרות... אין    אם עד היום אין שמץ מידע לגבי החוטפים, כך לפחות מטופטף לתקשורת, אזי זוהי מהדורה חוזרת למחזות העבר
נסים גבאי
בעוד הכלומניקים הללו משתדרגים באפסותם לראש מלכי הסלב והתרבות "הצעירה" הישראלית, מוזרמים עוד ועוד כוחות צבא לחפש אחר שלושת הנערים האומללים
אפרים הלפרין
הפרסומים על יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, יוצרים רושם מאוד לא נעים    מעצרה של עיתונאית בלוגרית, על כי פרסמה פרטים מביכים על התנהלותו האישית מעלים ספק מאוד גדול במידת בגרותו הדמוקרטית, ולגבי מהות קשריו עם המשטרה, הוא הרי תת-אלוף במילואים, אין כל ספק שיש לו הרבה חברים בהרבה מקומות, ובל נשכח הוא היה גם ראש מטה השטח של מפלגת יש עתיד בבחירות האחרונות
עמי דור-און
אמירות ומעשים פרי הגותה של ניני יכולים לבוא רק מפיו של מי שאינו יודע מהו חופש הביטוי. ואולי, עד שניני תבין שחופש הביטוי איננו חופש השיסוי, אולי באמת עדיף שתנסה למכור את מרכולתה במדינות הים, כמו איטליה למשל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il