X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנאי קבלה בלתי מידתיים בישראל, עלות הלימודים הגבוהה בחו"ל, הקושי שבחזרה לארץ וחוסר בסיוע כלכלי מטעם המדינה רק מרחיקים את רופאי העתיד מלחזור ולאייש את מערכת הבריאות הישראלית
▪  ▪  ▪
לא לוותר עליהם [צילום: AP]
ד"ר משה כהן [medical doctoe]

בכל שנה מוגשות בישראל כ-5,000 בקשות קבלה לחמש הפקולטות לרפואה בישראל. רק כ-11% מהבקשות יענו בחיוב. המועמדים אשר לא הצליחו להתקבל מנסים בשנית ואף בשלישית את מזלם, הם משפרים את תוצאות מבחן הפסיכומטרי הגבוה שברשותם, ורודפים אחר ציונים מושלמים במבחני הבגרות אליהם נגשים מחדש. אחרים בוחרים בפתרון הצובר תאוצה אדירה בקרב המבקשים ללמוד רפואה.
בכל שנה כ-500 סטודנטים ישראלים אורזים את ציודם ועוזבים לשש שנות לימודי רפואה באירופה. מחצית מההבקשים להתקבל לפקולטות הנחשבות ביותר עוברים דרכנו במכינה ללימודי רפואה בחו"ל משך שלושה חודשים.
רבים מהסטודנטים הישראלים לרפואה בחו"ל לומדים בפקולטות המובילות באירופה, בצ'כיה, קרואטיה, ליטא ואיטליה ומוכרים על-ידי דיקני האוניברסיטאות כחוד החנית בעתיד הרפואה.
על-פי דוח מצב רופאים ואחיות בישראל משנת 2010 מספר הסטודנטים לרפואה החוזרים בכל שנה עומד על 285. כמחצית מהסטודנטים הלומדים בחו"ל בוחרים שלא לחזור לישראל או שלא לגשת לבחינות הרישוי הישראליות. זו לא בריחת מוחות אלה נטישת מוחות אדירה.
על-פי דוח משרד הבריאות האחרון קיים מחסור אדיר בישראל ברופאים, וזאת עקב פרישתם מהמערכת של רופאים רבים יוצאי ברית המועצות, ואי הגדלת מספר הלומדים בפקולטות הקיימות.
תנאים טובים
חשוב להבין, שיעור הרופאים שמצטרפים למעגל הרפואה בישראל עומד על 4.1 רופאים חדשים לכל 100 אלף ישראלים, לעומת שיעור יותר מכפול במדינות ה-OECD (שם היחס עומד בממוצע על 10.4) במילים פשוטות שיעור הרופאים בישראל נמצא בירידה מתמדת בעשורים האחרונים. זאת גם ניתן להבין מהנתון כי בשנת 2000 היחס עמד על 3.71 רופאים לכל 1,000 ישראלים.
על-פי נתוני משרד הבריאות בכל שנה מצטרפים 900 בוגרי רפואה למעגל הרופאים בישראל, 62% מתוכם למדו באוניברסיטאות בחו"ל. על-פי המלצות ועדת גרמן, הממשלה תקבע יעד ולפיו מדי שנה ייכנסו למעגל הרופאים כ 1,400 רופאים חדשים. צמצום הפער, טוענת הוועדה, יתקיים באמצעות החזרת הישראלים הלומדים בחו"ל.
הוועדה לא לקחה בחשבון כי גם באירופה מסתמן מחסור ברופאים. מחסור אותו מבקשות המדינות למלא באמצעות תחרות על הרופאים הטובים ביותר הנמצאים כיום בפקולטות האירופאיות, קרי הסטודנטים הישראלים.
הסטודנטים הישראלים ללימודי רפואה בחו"ל מגלים כי התנאים עבור רופאים אירופאים עדיפים ונעימים מאלו בישראל, ומקבלים שלל הטבות ותמריצים להישאר בארצות בהם למדו, משכורות גבוהות כבר בתחילת דרכם המקצועית, תנאי מחייה מצוינים, ושעות עבודה נוחות.
לאחר ששילמו כספים רבים מכיסם, ללא כל סיוע מהמדינה, מעדיפים רבים מהסטודנטים להישאר במקום לימודיהם ולהחזיר בצורה המהירה ביותר את ההלוואות שצברו היכולות להגיע למעלה מ-350,000 שקל.
אם יבחרו הסטודנטים לחזור לארץ צפוי להם מבחן רישוי מורכב. בכדי לעבור מבחן זה הם ידרשו לעצור את חייהם לחודשים רבים בהם אינם יכולים לעבוד ולהחזיר את ההלוואות הגדולות אותם נטלו.
אגב, הלומדים בארצות אירופה מקבלים באופן ישיר רישיון בין לאומי והם רשאים להתחיל לעבוד ולהתמחות במקצוע הרפואה אותו למדו.
ישנם מספר מהלכים אותם ניתן לקדם כדי להבטיח את החזרת המוחות האיכותיים הללו לישראל: ליווי ושמירה על קשר רציף עם הסטודנטים לאורך לימודיהם בפקולטות בחו"ל, סיוע בנושא הכספי כדוגמת מתן הלוואות בתנאים מועדפים לאותם סטודנטים אשר יחזרו להתמחות ולקבלת רישיון בישראל, וכן סיוע וליווי כניסתם למערכת הבריאות הישראלית.
על המערכת לסייע ולהילחם לעידוד לימודי הרפואה בחו"ל וחזרתם של הסטודנטים לישראל. זהו אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה.

הכותב הוא ד"ר לרפואה.
תאריך:  01/07/2014   |   עודכן:  02/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגי הוברמן
בהיסטוריה הציונית, הדבר הטבעי ביותר אחרי כל רצח של יהודים בידי ערבים היה קריאת שמות יישובים על שם נופלים. עשרות דוגמאות כאלו פרוסות בכל רחבי הארץ, לאורכה ולרוחבה.
הרב שלמה אבינר
לעיתים אין ברירה אלא לשקר - וגם אז צריך לעשות זאת בצורה עקיפה ככל האפשר. ולעיתים מה שנראה לנו כשקר, הוא בעצם אבחנה בין אמת מוחלטת לאמת יחסית. מאמר שני
שולמית קיסרי
לאחר שראש ממשלה קודם, יוצא בקרוב לחופשה ממושכת בכלא אחרי שכבר "יצא זכאי" והאשים את כולם שמתנכלים לו - קוראים רשמית לכל החזירים: ג נ ב י ם . זה מה שהם עושים בחברה בתוכה הם ואנחנו חיים: קונים חברות כאשר אין להם כסף, מלווים כספים ולא מחזירים, מסתדרים עם "תספורות" ודופקים את מי שהשקיעו אצלם
יוסי קרמר
כתוצאה ממצב רגשי אישיותי התחלנו לדמיין שקיים השטן הרע ושקיים האלוהים הטוב כשבעצם בגלל הרגש הטוב והרגש הרע שבנו אנחנו גם דמות השטן וגם גם דמות האלוהים
איתן קלינסקי
מול מסקנות מיידיות להיכנס בהם בכל הכוח נשנן, נחזור ונשנן, שללא פתרון מדיני אין תכלית ואין תוחלת. נשנן לעצמנו יום-יום, כי הכיבוש נכשל, ויותר משהוא נכשל הוא גם מכשיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il