X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בית המשפט המחוזי בחיפה קובע: מנגנון הרחבת שימושים הקבוע בתוכנית, יוביל להשבחה עתידית נוספת בעת מימוש השימוש שהתווסף
▪  ▪  ▪
מתקן סולארי על גג המפעל [צילום: יח"צ]

בימים אלה ניתן ע"י בית המשפט המחוזי בחיפה פסק דין חשוב הדן במספר סוגיות. המרכזית שבהן היא השאלה האם מנגנון שינוי שנקבע בתוכנית ומכוחו הורחבו השימושים המותרים על-פי אותה תוכנית, מהווה "השבחה עקב אישור תוכנית".
מדובר בתוכנית אשר אושרה בפועל עשר שנים לפני כן, ובגין התוכנית המקורית שולם היטל השבחה. העותרת שכרה מבנה של מפעל לייצור קרטון בפארק התעשיה קיסריה. תוכנית ג/322/א אשר חלה על המקרקעין, מייעדת אותם ל"תעשיות עתירות מדע ואלקטרוניקה ללא מעגלים מודפסים ותעשיות ללא מוסכים".
ב-25.1.2000 פורסמה תוכנית מתקנת, תוכנית ג/122/ב, אשר הוסיפה לשימושים הנ"ל: "משרדים, חניות, מחסנים וכל תכלית דומה אחרת שמטרתה לשרת את היעודים הנ"ל". עוד נקבע בסעיף 14.2 לתקנון התוכנית, כי בקשה להקמת מפעל שאינו תואם את רשימת התכליות המותרות בתוכנית, תועבר לאישור הוועדה המחוזית וזאת רשאית לאשרו.
ב-13.10.09 שילמה חברת בסט קרטון את היטל ההשבחה בגין התוכנית. ב-20.1.10 החליטה ועדת המשנה של הוועדה המחוזית להוסיף לרשימת השימושים המותרים "ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים". בהמשך שכרה העותרת מחברת בסט קרטון את גג המבנה, ב-17.1.11 אושר לה להקים מתקן סולארי על הגג, ובעקבות זאת נדרשה לשלם היטל השבחה.
נזכיר בקצרה כי נוסף לשאלה המרכזית שצוינה לעיל, בית המשפט נדרש לשאלות נוספות ובהן: האם ייצור החשמל הסולארי מותר כשימוש נלווה לשימוש העיקרי בלי קשר לתוכנית או היתר מסוימים, האם התוכנית החלה התירה מראש הקמת מתקן שכזה, סמכות ועדה מחוזית לדרוש תשלום היטל השבחה ועוד.
בית המשפט ציין, כי משמעותו של סעיף 14.2 לתוכנית היא, כי מדובר בתוכנית הכוללת זכויות פוטנציאליות, שיכולות להוות השבחה עתידית. מרגע כניסתה של התוכנית לתוקף, לא ניתן לממש מיידית את מלוא הזכויות הקבועות בה ואשר יוגדרו בעתיד באמצעות החלטות הרחבה.
לקביעה זו שתי משמעויות. האחת: מימוש זכויות מסוים כגון היתר בנייה להוספת סככה, הוא מימוש חלקי המחויב בתשלום היטל השבחה בגין אותו מימוש בלבד. השנייה: הרחבה בעתיד הקובעת שימוש קבוע חדש, מוציאה מהכוח אל הפועל זכויות פוטנציאליות שנקבעו בתוכנית. מרגע החלטת ההרחבה, התממשה השבחה חלקית נוספת וגם בגינה יש לשאת בהיטל השבחה, שתחילתה בעת אישור התוכנית המקורית וביטויה מרגע מימוש הזכות בדרך של החלטת ההרחבה.
בית המשפט הזכיר בעניין זה את סעיף 7(ב) לתוספת השלישית לחוק, ולפיו תשלום ההיטל ייעשה בשיעור שבו מימש החייב את זכויותיו במקרקעין. הוא קבע, כי במקרה דנן, עד להחלטת ההרחבה לא ניתן היה לקבל היתר לעשות שימוש במתקן לייצור אנרגיה ולכן גם לא מומשו זכויות אלו ע"י העותרת (או בסט קרטון) ולא שולם בגינן היטל השבחה. בית המשפט אף ציין, כי החלטת ההרחבה יוצרת השבחה כמתואר בסעיף 2(א) לתוספת השלישית לחוק, הקובע: "חלה השבחה במקרקעין, בין מחמת הרחבתן של זכויות הניצול בהם ובין בדרך אחרת".
לסיכום התשובה לשאלה המרכזית קבע בית המשפט, כי השבחה הנובעת מאישור תוכנית שהתירה הרחבתן של זכויות ניצול המקרקעין בעתיד, ואכן נעשה מימוש מאוחר לאותן זכויות שהוגדרו ברמה פוטנציאלית בתוכנית, יוצרת עילת חבות בהיטל השבחה.
קביעה זו עולה, לדברי בית המשפט, בקנה אחד עם פסק דינו של בית המשפט העליון ברע"א 99/8538 (סמפלסט בע"מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריית גת), שכן בנסיבות המקרה דנן ניתן לראות את התוכנית ככזו הכוללת הוראות מותנות בעניין זכויות. במועד בו התקבלה החלטת ההרחבה, אושרה למעשה התוכנית באשר לפרק זה של אותן זכויות לעניין היטל ההשבחה. הזכויות המותנות הפכו מאותו רגע לזכויות של ממש ומאותו רגע נוצרה ההשבחה.

עת"מ 9281-11-13, אנרג'יקס אנרגיות מתחדשות נ' הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, צפון חיפה. השופט אברהם אליקים,
בית המשפט המחוזי בחיפה, 25.6.14
תאריך:  02/07/2014   |   עודכן:  01/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רו"ח איריס שטרק
הכוונה להפריט בצורה חלקית 19-10 חברות ממשלתיות, מטילה אחריות מיוחדת על הדירקטורים המכהנים בהן. האתגרים שבניהול חברה ממשלתית הם רבים ומורכבים גם כך, וכעת נוספות סוגיות ההפרטה
יהונתן דחוח-הלוי
היכולת הצבאית של המדינה האיסלאמית להרחיב את שטחי כיבושיה מוגבלת. אשר על כן, מנסים ראשיה להשיג מכפילי כוח באמצעות הפנייה הישירה למוסלמים בכל רחבי העולם לתמוך בח'ליפות והקריאה לציבור המוסלמי למרוד בשלטון הקיים, ובדרך זו להאיץ את המהפכה האיסלאמית העולמית
עמוס אריכא
לא רק שעת אבל לאומי מעיק לפנינו, אלא גם רגע של חשבון נפש שאסור להחמיצו ואין לאפשר שיטושטש בתגובות פוליטיות נקמניות מצד עסקינינו הקוצפים
איתמר לוין
המשטרה, המפכ"ל והשר לביטחון פנים מכרו לנו שקרים גסים ובוטים בנוגע לשיחתו של גיל-עד שאער למוקד 100. פרסום ההקלטה מחייב שהן דנינו והן אהרונוביץ יעופו מתפקידיהם, ושהמשטרה כולה תעבור ניעור שיזכיר לה: אסור לשקר!
שלי יחימוביץ'
על הפער בין אותו ראיון נינוח שנתתי ובין האלימות הנוראה שהתרחשה לצליליו באותן דקות ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il