X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התוצאה המעשית של דוח ועדת גרמן תהיה הפוכה מזו שאליה התכוונו יוזמיה. שר"פ אכן לא יונהג במערכת הרפואה הציבורית ומשך הזמן שיידרש להמתנה לביצוע פרוצדורות רפואיות רק יתארך עוד ועוד. לעומת זאת שירותי רפואה טובים וזמינים ימשיכו לעמוד לרשות הציבור דווקא במערכות הבריאות הפרטיות
▪  ▪  ▪
יעל גרמן. הרפואה הפרטית תמשיך לשגשג [צילום: פלאש 90]

לשרת הבריאות יעל גרמן היו הרבה מאוד כוונות טובות כאשר הקימה את הוועדה הציבורית שנועדה בין היתר לבדוק ולהחליט בשאלה האם יש להפעיל שירות רפואי פרטי (שר"פ) במסגרת הרפואה הציבורית בישראל. למרבה הצער ניתן לומר כי את הכותרת המתאימה ביותר למסקנות המפתיעות של הוועדה, ניתן למצוא לא בתחום הבריאות אלא בתחום הפולקלור העממי, בהתאם למה שקובעת האמרה הנודעת כי "הדרך לגהינום רצופה כוונות טובות". כישלונן של הכוונות הטובות נובע פעמים רבות מכך שיוזמיהן - במקרה הנוכחי המדובר בשרה גרמן - אינם רואים את התמונה הכוללת.
כאשר באים למצות את מהות הדיון על השר"פ, חשוב להבין כי בעצם מדובר בכסף, הרבה כסף, ולאו-דווקא בבריאות. השאלה הרלוונטית היחידה בהקשר זה היא: לכיסו של מי יגיע הכסף. לכיסם של רופאים מעטים או לכיסו של הציבור הנזקק לשירותי בריאות.
במצב שהיה קיים לפני ועדת גרמן זרם הרבה כסף לכיסם של מספר מצומצם של רופאים שניצלו את האפשרויות שהעמידה לרשותם מערכת הבריאות הציבורית. רק חלק מן הכסף הגיע גם לכיסיהם של רופאים שהעמידו את שרותיהם הטובים לרשות מוסדות הבריאות הפרטיים, כמו אסותא, במסגרת הביטוחים המשלימים.
הכוונה הטובה של השרה גרמן הייתה להעניק שירותים שווים לציבור הרחב, ולא להעדיף את בעלי הממון שיכולים לשלם בעבור השירותים של מערכת הבריאות בבתי החולים הפרטיים. השרה אף התגאתה בכך כי הצליחה להשיג ממשרד האוצר עוד מיליארד שקלים לשיפור השירות לציבור צרכני הבריאות, בעיקר בקיצור תורים ובחירת הרופא. בפועל מדובר בהרבה פחות, ב-700 מיליון שיחולקו על פני שלוש שנים, כלומר מדובר ב-230 מיליון שקלים בשנה בלבד, שגם הם רק הבטחה של האוצר שכלל לא ברור אם תמומש, ובשום אופן לא תוכל לענות על הצרכים. כל מי שמכיר את המספרים של תקציב משרד הבריאות יכול להבין כי סכום זה בטל בשישים. תקציב מערכת הבריאות מדי שנה מגיע ל-74 מיליארד שקל; כש-34 מיליארד שקל מתוכם יוצאים מתקציב המדינה ומסי הבריאות, והשאר יוצאים מכיסם של המטופלים.
נראה כי התוצאה המעשית של דוח ועדת גרמן תהיה הפוכה מזו שאליה התכוונו יוזמיה. שר"פ אכן לא יונהג במערכת הרפואה הציבורית ומשך הזמן שיידרש להמתנה לביצוע פרוצדורות רפואיות רק יתארך עוד ועוד. לעומת זאת שירותי רפואה טובים וזמינים ימשיכו לעמוד לרשות הציבור דווקא במערכות הבריאות הפרטיות, הנתמכות בידי גופי הביטוח המשלים. כתוצאה מכך, הרופאים הטובים והמיומנים יעדיפו להעניק את שרותיהם בבתי החולים הפרטיים, וזאת בין היתר להשלמת הכנסתם הלא מספקת ברפואה הציבורית. מי שייפגע יהיו, כמו תמיד, המבוטחים "הרגילים" שייאלצו להמתין ולסבול עד שיזכו ליהנות משירותי בריאות סבירים.
כל המתנגדים להפעלת שר"פ בבתי חולים ציבוריים, מביאים כדוגמה שלילית את השירות הקיים בבתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים במשך עשרות שנים. אך רק בעקבות המשבר הנוכחי גרם הנושא לסערה ציבורית, כשהסתבר כי במקרים לא מעטים חרגו הרופאים חריגות משמעותיות, כולל קבלת חולי שר"פ בשעות העבודה הרגילות, וקבלת תשלומים גבוהים ביותר ללא ביקורת, כמו למשל רופא עיניים בכיר שהשתכר 64,000 שקלים בחודש מהעבודה הציבורית ועוד כ-390,500 שקלים בחודש מהעבודה בשר"פ. כמו-כן הסתבר כי ביה"ח קיבל אחוזים זעומים בלבד מהכנסות השר"פ, כאשר הרופאים משתמשים בציוד הרפואי ובכוח האדם של ביה"ח. ברור כי מצב כזה לא יכול להימשך ויש לקוות כי במסגרת הסכם ההבראה שנחתם עם הדסה, יהיו הנחיות ברורות ופיקוח צמוד לגבי השעות בהן ניתן לעשות שר"פ וכן לגבי גודל ההכנסות והחלק ההולם שיוקצה לבית החולים.
בעקבות מסקנות וועדת גרמן, הסביר פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל שיבא, כי במקום לאפשר לקבל רפואה פרטית בצורה מבוקרת ומסודרת בבתי החולים הציבוריים, הרפואה הפרטית תמשיך להתפתח ולשגשג, כאשר בעלי המאה ימשיכו ליהנות ממנה, ואילו הציבור הרחב יצטרך להזדיין בסבלנות יותר גדולה מאשר עד עכשיו, בנוסח הפתגם "עד שתבוא הגאולה תצא הנשמה".
יש בהחלט מקום להעניק שירותים רפואיים שווים לכלל הציבור וברור שהכוונות של ועדת גרמן היו טובות, אבל התוצאה בפועל הייתה פספוס גדול. בסיוע תקשורת שטחית הופנתה תשומת הלב הציבורית אל נישה בעייתית אחת - השר"פ, ולא אל כלל הבעיות הדורשות פתרון במערכת הבריאות. כך למשל אחד הפתרונות האפשריים יכול היה להיות העלאת מס הבריאות ברבע אחוז - העלאה שהייתה מגדילה את היקף הכספים העומדים לרשות מערכת הבריאות במיליארדים מדי שנה, מה שהיה מאפשר גיוס אחיות ורופאים, ופיתוח תשתיות מתקדמות.
אחד הרופאים הבכירים במדינה מספר כי כמעט לא עובר יום שאינו מקבל פניות מהציבור הרחב לסייע במציאת הרופא הטוב ביותר, מהר ככל שניתן, עבור בן משפחה עם בעיה רפואית המצריכה טיפול מורכב - ניתוחי או תרופתי, והנושא של גובה התשלום אפילו לא מוזכר. אין ספק שהזקוקים לסיוע רפואי ימשיכו להעדיף להגיע לרופא או לטיפול במסגרת הרפואה הציבורית, מאחר שיש לה הרבה יותר מה להציע מבחינת תשתיות, טיפולים מורכבים וכו'. באשר לרופאים עצמם - הרי ידוע לכל כי למרות כל העלאות השכר, עדיין המשכורות של רוב הרופאים אינן מספיקות לקיום המשפחה והם נאלצים לבצע עבודה נוספת להשלמת ההכנסה, חלקם הגדול בקופות החולים ו/או במוסדות הפרטיים. עדיף לאפשר להם לעבוד במתכונת שר"פ בבית החולים הציבורי בשעות אחה"צ, כאשר אין בעיה של מקום וזמן.
חבל שההזדמנות יוצאת הדופן של ועדת גרמן לא הביאה לפתרון נאות לטובת הציבור הרחב.

תאריך:  02/07/2014   |   עודכן:  02/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יעל גרמן / Yael  German
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשלון הכוונות הטובות של יעל גרמן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב שוכח שמי שעושה את
המפוקח  |  2/07/14 16:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
מי בא לבחון? נכון, הרב בוחן דניאל מזרחי    הנ"ל הגיע בלתי כשיר לנהיגה ו/או לבחינה על-פי החוק: עם סחרחורות, בלחץ איימים להתפנות, ואפילו נאלץ להפסיק באמצע (למשך כ-7 דקות) את המבחן המעשי כדי לעשות צרכיו ולהקיא
יוסף אורן
חלק ב' ואחרון של המאמר על הרומן החדש של דורית רביניאן - "גדר חיה"
ציפורה בראבי
רבים בעולם מגנים את הרצח, רבים מזדעזעים אבל אינם שוכחים לדרוש: תתאפקו! עד מתי? ואיך זה ימנע את מעשה הטרור הבא?
יורם אטינגר
הצונאמי הערבי מדגיש שהסכסוך הערבי-ישראלי אינו "הסכסוך המזה"תי", ושהעניין הפלשתיני הוא נושא משני במזה"ת, אינו בבת-עינם של הערבים ולא שורש הסכסוך הערבי-ישראלי
אורי שרגיל
תשאלו את יצחק, אביו של אריק פרנקנטל שנחטף בשנת 1944 בידי החמאס ונרצח    גם הוא אומר שבקרב הפלשתינים (הערבים) אנשי החמאס הם לוחמי חופש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il