X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על הספר "כחול שלוש חזר" ליונתן אטקס, 2013 הוצאת המחבר, כריכה רכה, 130 עמ', 50 שקלים
▪  ▪  ▪

לוותיקים (מאוד?) שמו של הטייס יונתן אטקס מוכר היטב, כיוון שהיה השבוי היחיד במצרים במלחמת סיני, והוחלף אחרי המלחמה תמורת 5,000 מצרים.
במלחמת סיני (1956) והרבה אחריה, המדינה והצבא לא היו מודעים להלם קרב. אטקס, שלא טופל, נטש את הטיסה הקרבית, כיוון שלא היה מסוגל לתרגל תקיפה - לאחר שהופל בקרב.
אטקס חיפה עם אליעזר-צ'יטה כהן על בני פלד, שנטש את מטוסו בעת תקיפה על ראס נצרני. אטקס נפגע, נפצע, וניסה לנחות נחיתת אונס - לאחר שעמית לטייסתו נהרג יומיים לפני כן, כשניסה להחזיר מטוס פגוע לבסיסו (עמ' 18). לאטקס היה מזל, כשפגע בקרקע כמטר וחצי משדה מוקשים, ונעצר צפונית למוצב המצרי, על שפת הים (עמ' 19). אחרי כמה שעות, כשהתעורר מחוסר-הכרה, הגיעו חיילים מצריים ואספו אותו. קצין מצרי הציל את חייו מהחיילים, שניסו להתעלל בו.
חטיבה 9 נכנסה למוצב המצרי בארבעה בנובמבר, ומצאה אותו נטוש. אטקס כבר היה בדרכו לכלא בקהיר. שם "פגש" שלושה חיילים ישראלים, שנפלו בשבי המצרי יותר משנה לפני המלחמה. הפרידו ביניהם לבין אטקס, שהיה קצין - עד לחילופי השבויים.
עם שובו ארצה, עבר אטקס להטיס מטוסי סילון - למרות הערה של רופא תעופתי, שמצא אצלו עיוורון צבעים. אך תגובה פוסט-טראומטית חייבה אותו לעזוב את הטיסה הקרבית, ולעבור למערך הבקרה האווירית. אחר-כך עבר אטקס לטייסות התובלה (עמ' 59-55), והשתחרר. בשנת 1960 עבר לארקיע ומשם לאל-על, והמשיך להטיס מטוסי תובלה במילואים.
במלחמת ששת הימים הטיס "דקוטה", ששימשה ממסר מעופף, שקישר בין המטוסים התוקפים לבין מטה חיל האוויר. במלחמת יום הכיפורים ביצע משימות לוחמה אלקטרונית ופינה פצועים מסיני (עמ' 118).
מוסטאנג 73 היה בראס נצרני עד מלחמת ששת הימים. כשהגיעו חיילי צה"ל לשארם אלשיח' הם גילו, שהמצרים הפכו את המטוס על גבו. החיילים העמידוהו על-כני-הנסע, ואחרי תקופה הוא נלקח משם, ונגרט.
אטקס פתח צוהר צר מדי לטעמי לסיפור משפחתו - משפחת צ׳יז'יק, שנטועה היטב בתולדות מלחמות ישראל. כידוע, שרה צ׳יזיק נפלה על הגנת תל-חי עם יוסף טרומפלדור, ושמה חקוק על מצבת הארי השואג בתל-חי; ואפרים צ׳יז'יק נפל על הגנת חולדה. תוך כך, הוא מספר אנקדוטה על הבוּרות של הנוער הישראלי - כשסיפר בתיכון על מצבת הארי השואג, שאלה אותו תלמידה איך קשורה חברת פיז'ו לגבורה (עמ' 85).
אבא אטקס היה מהנדס חשמל ידוע בחיפה. יונתן רצה להיות ימאי, והיה חניך ב"זבולון". הגיע בטעות למבדקי טיס, וסיים את קורס טיס 16. ב-12 באוקטובר 1994 הייתה טיסתו האחרונה באל-על - מתל אביב לרומא וחזרה, ובסיומה קורקע עקב תקלה.
ספרו של אטקס מצומצם מדי, והותיר אותי עם טעם של עוד. איני מבין למה הוא ועורכת הספר לא הרחיבו בתיאור הפרשיות המרתקות, הכרוכות בו.

תאריך:  10/07/2014   |   עודכן:  10/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טעם של עוד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה בריאות ליונתן אטקס
רפי אשכנזי  |  10/07/14 16:54
 
- תיקון טעות:
אורך לשוני  |  11/07/14 12:24
2
אנו עם טעם של עוד לקרוא דבריך
קטי כ.  |  17/07/14 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
מחשבות ומסקנות ביום השלישי של מבצע "צוק איתן": מדוע חיל האוויר אינו פועל במלוא יכולתו, מה צריך להסיק השמאל הישראלי, הצביעות של ברק אובמה, על אחים בדואים שנטשו את צה"ל ואיך לא נתן לטרור לנצח
מרק בריל
"ידיעות" לכלכו הפעם ובגדול! זה לא שהם לא מלכלכים כל הזמן...    ואני בטיפשוטתי, עשיתי לי עוד מנוי בכפיה עד סוף השנה אצלם
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הגינוי והקול האנושי של רחל פרנקל    סער מול פירון - בין נחישות לפופוליזם    עיר ללא הפסקה בשבת - זה קנס זה?    אבן הורגת זוכרים?    ולקינוח פרח לב הזהב
אברהם בן-עזרא
בתל אביב יש מצוקת חניה, אך קיימת האופציה להגיע לעיר ללא מכונית פרטית ולהיעזר במונית שירות    בזכרון יעקב, בגלל גידול הצפיפות עם הקמת פרויקט "חלומות זכרון יעקב" - אין חניה, ואין מוניות
יוסי בלום הלוי
האם חושב אתה ברצינות, שבריחתך מן המציאות הקשה, אל סאמארה של ההסתה והטרור נגד היהודים, תמלט אותך ואת בני עמך המוסתים מהפגישה עם מלאך המוות של עוד נכבה שאתם ממיטים על עצמכם במו ידיכם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il