בחינת ההתנהגות ארה"ב בסכסוך הנוכחי יכולה לספק תובנה כי ארה"ב ממלאת תפקיד שלילי בהשפעת נשיאה ובניגוד לדעת רוב האמריקנים. החלטת רשות התעופה האמריקנית מהווה אבן בוחן טובה לעניין זה. תגובת ישראל ללחץ האמריקני מעידה כי תם עידן המתווך ההוגן. ייתכן שהתפשטות האש לחזיתות נוספות תמחיש התדרדרות נוספת במעמדה של ארה"ב באזור.
לפני ימים אחדים הופל מטוס נוסעים בטיל נגד מטוסים מתוצרת רוסית מעל שמי אוקראינה. 300 נוסעיו ואנשי הצוות נהרגו בשחקים עת נחשפו לתנאי חוסר חמצן באוויר הדליל בטמפרטורה של כמינוס 50 מעלות. בתנאים כאלה הדם רותח בעורקים והמוות מידי. רשות התעופה האמריקנית (FAA) שיודעת כי זה המטוס השלישי שהופל לאחרונה באזור לא אסרה על קיום טיסות בינלאומיות מעל אוקראינה.
ארה"ב מעורבת עמוקות במימון הפיתוח והייצור של כיפת ברזל. רמה כזו של מעורבות מחייבת הבנה של האמצעים שנקט ח"א עם מפתחי המערכת כדי למנוע הפלת מטוסי נוסעים בטעות. נשיא ארה"ב מבין בעצמו כי המערכת יכולה להבחין בין מטוסי נוסעים לרקטות, והיא תוכננה לאפשר טיסה למטוסים מסוגים שונים בנתיבי אוויר בתוך שטחי הכיסוי שלה. ח"א עבד על האפשרות הזאת. אחרת כיסוי כל המדינה במערכות כאלו פרושה ביטול יכולת הטיסה של חיל האוויר בעצמו.
רמת השיתוף בתחומי הפיתוח הצבאי בין ישראל לארה"ב מדהימים. ארה"ב מוקסמת ממערכת הבקרה האווירית של ישראל. ביכולתה לאתר חפצים בגודל של טיסנים או ציפורים, ולהנחות אליהם מטוסי קרב או טילים. רק לאחרונה קיבלנו דוגמה לזה עם המזלטי"ם של החיזבאללה והחמאס. ישראל מנטרת את שמי המזה"ת כולו על-ידי מיזוג מידע ממכמי"ם מוטסים, יבשתיים, ימיים, וכדומה. אל המידע הזה מחשבים מתיכים מידע מהאזנות לרשתות תקשורת אזרחיות וצבאיות, ומתקבלת תמונת שמיים הניתנת לניהול. מתאפשר לאתר טייס ערבי מתאבד שסטה ממסלולו בתוך נפח תנועה אווירית אדיר. ארה"ב המוקסמת החליטה למממן לחיל האוויר הישראלי מוצב פיקוד אווירי חדשני בבונקר תת-קרקעי משוכלל, בתנאי שישראל תבנה אחד תאום בארה"ב. לפיכך ידוע לארה"ב כי ישראל מסוגלת לנהל מצבי חרום בתעופה האזרחית.
אם לא די באלה נסע מזכיר המדינה האמריקני לקהיר עם צ'ק בסך 47 מיליון דולר סיוע שרובו צפוי להגיע לידי החמאס אם תיאות מצרים להידחק הצידה ולהניח לקרי להיות המתווך ההוגן בסכסוך העזתי. מצרים המורעבת לא התנפלה על קרי בחיבוק אוהב. בכניסתו לארמון הנשיאות של עבד-אל-פתח א-סיסי הושפל קרי כאשר נאלץ לעבור עם עוזריו חיפוש במגלה מתכות, וצילומי האבטחה של החיפוש הודלפו בכוונה.
מקהיר יצא
ג'ון קרי לישראל ונחת עם מטוסו בדיוק שעתיים לאחר שהוכרז נמל התעופה בן-גוריון אסור לטיסה עבור חברות תעופה אמריקניות. הוא ציפה שהלחץ על ראש הממשלה שהוכרז מצור אווירי על מדינתו הזעירה המוקפת אויבים יעניק לו מעמד של מתווך הוגן. בעבר הרחוק מצור כזה היה מאלץ אותנו לסיים את המבצע בזריזות, תוך ויתור על השגת חלק מהיעדים. בצאתו צה"ל המשיך את הלחימה בקצב האיטי וחסכוני בחיי אדם. בריטניה שלחה את שר החוץ שלה במטוס של בריטיש אירווייז. החברה הלאומית הבריטית לא התרגשה מנפילת רקטה ביהוד. בהדרגה החלו חברות אמריקניות ואירופאיות לחדש את הטיסות לישראל. אני משער כי האחרונות לטוס לישראל יפסידו כסף בעתיד.
תעלול הכרזת שדה התעופה הבינלאומי שלנו במסוכן לטיסה יניב בקרוב השקעות בהרחבת שדות תעופה אחרים לקליטת מטוסים רבים. ההתפרעות ההמונית של הערבים בתום הרמדאן במזרח ירושלים, תוך מתן פרוש מעוות לנפילת הרקטה ביהוד תסתיים בכישלון גדול. חידוש המהומות ביהודה ושומרון יאלץ אותנו להקדיש להם טיפול מיוחד. הם יגלו כי ככל שצהל נדרש לטפל בגזרות רבות יותר, כך הוא יעיל וקטלני עוד יותר!
כזכור הנשיא חוסיין
ברק אובמה ביקר בארץ, והובל עם רה"מ
בנימין נתניהו להתבונן בפלא כיפת ברזל. שניהם הסירו את החליפות ברישול אלגנטי ונשאו נאומים חוצבי להבות על הברית האסטרטגית הבלתי ניתנת לערעור, הבלתי ניתנת לשיבור, והבלתי ניתנת לשיעור. ייתכן שהברית הזאת עומדת למבחן שלא עמדה בו עשורים רבים, כאשר אף ערבי לא פוחד מארה"ב, אף אחד לא זקוק לה, והיא כבר אינה יכולה להרשים את הערבים ביכולתה להכניע את ישראל ולכפות עליה הסכמי כניעה והפסקת אש. לא רק הפוטומק שינה את כיוון זרימתו בוושינגטון, ייתכן כי הירדן שב לאחור.