X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עקרון המידתיות צריך למדוד כמה נזק יש לגרום כדי להשיג את הפסקת התוקפנות. כל עוד שהתוצאה אינה מושגת, סימן שהתגובה אינה מידתית לכיוון ההפוך - כלומר הנזק לתוקפן קטן מדי!
▪  ▪  ▪
הפגנה נגד צוק איתן בבלגיה[צילום: פלאש 90]
להפסיק להתבלבל
הפעולות ההסברתיות שנועדו להוכיח לעולם שאנחנו הקורבנות המסכנים פוגעות במישרין במטרה המרכזית של המערכה נגד ארגוני הטרור. איך נרתיע את המנוולים אם אנחנו מציגים את עצמנו כעלובים ומסכנים? עלינו להפסיק לבלבל בין "להיות צודקים" ובין "להיות קורבנות".

היה לי פעם מפקד בדובר צה"ל שאמר: "אפילו אם תשים על בחורה מכוערת חמישה משרדי פרסום, לא תהפוך אותה ליפהפיה." זה אולי מתמצת את הציפיות המופרכות של הרבה ישראלים מפעולות ה"הסברה". הנמשל לבחורה במשל היא המדיניות. דווקא הציפיות מיחסי הצבור מבהירות עד כמה המדיניות עצמה היא עקרה ועקומה. אי-אפשר לעשות מסע פרסומי מוצלח למסר מבולבל ומלא בסתירות פנימיות. צריך להחליט קודם מה עושים ואחר כך מה אומרים.
הישראלי הממוצע מתחלחל למראה גלים של מחאה ושנאה נגד ישראל בכל רחבי העולם. כל ציוץ של כוכבנית קולנוע או פקיד ממשל בארצות המערב מפיל אותנו לקרשים בהתייפחות משתנקת: "למה? למה לא אוהבים אותנו?" וכל הודעת תמיכה של בדרן יהודי מזדקן מעיפה אותנו לרקיע השביעי: "ראית? שמעת? הוא לא סתם תמך בישראל, אלא אפילו אמר את זה באנגלית!" והמסקנה ברורה לנו: אם נשיא ארצות הברית ומלכת אנגליה לא שרים במקהלה את "שאו ציונה נס ודגל" - סימן שהם אנטישמים כמו טיטוס וגבלס.
אני לא בא כאן להגן על יושרם של האמריקני, האנגליה, הרומאי או הגרמני, אלא לבחון את שפיותנו שלנו, בני העם היושב בציון. הלהיטות שלנו לשאת חן בעיני עמים, שעוללו עוולות חמורות למיליוני בני אנוש, מזכירה לי מנטליות של ילדים מוכים. ככל שמרבים להתעלל בנו, כך אנו מתאמצים יותר להוכיח שאנחנו ילדים טובים, תרבותיים, יפים, מוסריים, מחוננים ומחונכים. אנחנו נעולים על מאמץ להוכיח לבני "העולם התרבותי" שאנחנו הקורבנות המסכנים.
יהודים בארץ ובעולם משקיעים במסר הזה מאמצים אדירים. קמפיין מצולם של הצגות בככרות ערי העולם מנסה להמחיש לצבור הבינלאומי ש"בישראל יש לך 15 שניות כדי להציל את חייך." החבר'ה משמיעים צפירת אזעקה ונשכבים על הקרקע בפוזות מגננתיות. ואז שואלים המפגינים, כמו גם מנהיגינו: "מה אתה היית עושה במצב כזה? איזו מדינה נורמלית הייתה נותנת להפגיז את אזרחיה ללא תגובה?"
ועל זה נתנו כמה גויים תשובה מיידית: "בעזה אין לך אפילו שתי שניות כדי להציל את חייך." ומיד נפתחת תחרות בין שונאי ישראל לאוהדיה מי סובל יותר. הצד שנגדנו פוצח בספירת גופות ותיאור צילומי של ההריסות ומוכיח בקלות שהמנצחים בתחרות המסכנות העולמית הם הפלשתינים. במבחן התוצאה - אני שמח להודות שברוך השם אויבינו צודקים. לא עולה בדעתי להתחלף עם העזתים כדי לזכות בקרב על דעת הקהל העולמית.
בשלב ב' נסוגה "ההסברה" שלנו לקו החפירות השני: "הם התחילו!" ולכן אנחנו צודקים וטהורים. הטיעון הזה כמובן לא מועיל לנו, למרות שיש לו יסוד מוצק במשפט הבינלאומי (הגנה עצמית מפני תוקפנות), כי כל צרפתי או הולנדי זב חוטם מרים עלינו אצבע כמו אימא נבונה המוכיחה את ילדיה המתקוטטים: "ואם הוא התחיל, אז אתה צריך לרדת לרמה שלו?" אגב, הטיעון הזה נפוץ גם בכמה מחוזות נגועי פטרנליזם גזעני בתוך הצבור שלנו פנימה.
אז מגיע שלב ג', אשר יש להגדירו כשלב "המישפוט" (או "המשפטיזציה"). אנחנו מעלים טיעונים נכונים המוכיחים כשמש בצהריים שפשעי המלחמה מתבצעים בידי החמאס ולא בגללנו. הם אלה שעוברים על סעיף 28 באמנת ז'נבה הרביעית, כשהם מסתירים בכוונה תחילה רקטות ואמל"ח בבתי ספר, בתי חולים, מסגדים ובתי מגורים אזרחיים. הם אלה שעוברים על סעיפים רבים של הפרוטוקול הנוסף לאמנת ז'נבה כשהם יורים על אזרחים כדי להטיל עליהם אימה (טרור).
והתשובה של מתנגדינו היא כמובן "המידתיות". הם עומדים מזועזעים מול מראות ההרג וההרס ושוב עורכים השוואות כמותיות: כמה הרס בכל צד, כמה הרוגים בכל צד, כמה פצועים וכמה עקורים בכל צד? אבל האמת היא הפוכה: עקרון המידתיות צריך למדוד כמה נזק צריך לגרום כדי להשיג את התוצאה הדרושה - את הפסקת התוקפנות הנפשעת. כל עוד שהתוצאה אינה מושגת - סימן שהתגובה אינה מידתית לכיוון ההפוך - כלומר הנזק לתוקפן קטן מדי! אז מדוע אין ההסברה הישראלית מסבירה את העובדות הפשוטות הללו?
כי אנחנו נורא רוצים שיאהבו אותנו, שילטפו אותנו וירחמו עלינו. אנחנו אחוזי תשוקה להיות המסכנים. הקורבנות. כפי שאמר בזמנו מר לוי אשכול ז"ל, אנחנו לא רוצים להיות שמשון הגבור, אלא "שמשון דער נעבעכדיקער". אבל מה שיוצא מתשוקתנו אפופת הסתירות זה בדיוק ההפך: בעיני אויבינו אנחנו נראים כחלשי אופי, הססנים ופחדנים, ובעיני האספסוף האירופי הצבוע אנחנו מצטיירים כיהודים שתלטנים, מתנשאים, פראיים ושואפי נקם.
הפספוס הגדול ביותר הוא עצם המדיניות וההסברה שנועדה לשרת אותה. מנהיגינו מדגישים שוב ושוב שמטרתנו היא להשיג "הרתעה". הרי מהותה של המלחמה נגד הטרוריזם היא מאבק בין רצונות. זהו קרב פסיכולוגי. ארגוני הטרור אינם מפעילים אלימות כדי לכבוש שטחים או להשיג מטרות מדיניות, אלא כדי להשליט אימה (טרור בלע"ז) ולשבור את רוחנו. התשובה למטרתם היא אחת: "הרתעה". הואיל והמונח כבר שחוק מרוב שימוש, הבה נבהיר במילה נרדפת: "הפחדה". מדינות העולם התרבותי צריכות לפעול בנחישות נגד המחבלים כדי להפחיד אותם ולאיים עליהם, שלא יעזו להרים עלינו אצבע. כמות האלימות המידתית הנחוצה להשגת המטרה הזאת עומדת ביחס ישר לקנאותם ולדבקותם במטרתם הרצחנית. צריך להכות בהם עד שיתייאשו ויפסיקו לתקוף. כל הפסקה לפני ההכרעה הפסיכולוגית הזו אינה מידתית ומהווה כניעה בפועל לברבריזם.
הפעולות ההסברתיות שנועדו להוכיח לעולם שאנחנו הקורבנות המסכנים פוגעות במישרין במטרה המרכזית של המערכה נגד ארגוני הטרור. איך נרתיע את המנוולים אם אנחנו מציגים את עצמנו כעלובים ומסכנים? עלינו להפסיק לבלבל בין "להיות צודקים" ובין "להיות קורבנות". המסכנות של האזרחים בין הריסות דרזדן וברלין לא הפכו את השטן הנאצי לצודק, ואפרם של אזרחי הירושימה ונגסאקי לא עשה מן המפלצת היפנית חסידת אומות העולם.
מדיניותנו צריכה להיות ברורה וההסברה שלנו צריכה לדבר בערבית צחה: שלא תעזו אפילו לחשוב על התקפת ישראל, אזרחיה וחייליה, כי אנחנו לא נהסס אפילו לרגע להפוך אתכם לקרבנות מסכנים, עד שאתם תתחננו להפסיק את האש. כל חוק בינלאומי ומוסרי שאתם תפרו, יהפוך גם בעינינו לבטל ומבוטל. מה שמותר לכם מותר גם לנו. נקודה.
אני כבר שומע המון יהודים מתבהלים עד לשד עצמותיהם: "אוי ויי, המשוגע הזה רוצה לעורר עלינו את חמת העולם." ולהם צריך לצטט את סיפור המרגלים המקראי. כשיהודים אומרים: " וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים" - אז התוצאה הבלתי נמנעת היא - "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." כי האמת היא שיחסים בין מדינות אינם תוצאה של אהבות ושנאות, אלא של אינטרסים קרים. מדינת ישראל כבר אינה המדינה הקטנטונת והעניה שהייתה פעם. אנחנו כבר מעצמה אזורית בגודל בינוני, עם אוכלוסייה בסדר גודל של שוויץ ואוסטריה, ויותר מאוכלוסיות דנמרק, נורבגיה, אירלנד ועוד. התמ"ג לנפש שלנו גדול יותר מזה של צרפת, איטליה, ספרד, ניו-זילנד ועוד. כאשר טייקון אוסטרלי או חברה ממשלתית גרמנית עושים עסקים עם ישראל, זה רק לטובת הכיס שלהם ולא מתוך חיבתם לגזע השמי או לכתבי א.ד. גורדון. אנחנו לא צריכים שיאהבו אותנו אלא רק שיעריכו את עוצמתנו.
אם נבין את העקרונות האלה ונגבש מדיניות ברורה בעקבותיהם, יש סיכוי שבכלל לא נצטרך "הסברה", אלא נפעיל מערך תעמולתי אפקטיבי כמו כל המדינות "הנאורות" בעולם.

תאריך:  10/08/2014   |   עודכן:  10/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסברע
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
אותי שכנעת.בעצם אפילו לא היית
רותי א.  |  10/08/14 13:18
2
מאמר חזק ונכון ובזמן
הלל ויס  |  10/08/14 15:08
3
מידתיות
יגאל שורש  |  10/08/14 15:28
4
יישר כוחך אהוד
אביעזר  |  10/08/14 16:47
5
תמרון מול אמנות ג'נבה.
דב שטיין  |  10/08/14 18:58
 
- דווקא יש מענה במשפט הבינלאומי
אהוד טוקטלי  |  10/08/14 19:46
 
- מסכים עם הניתוח , אבל
חזקי שנאן  |  11/08/14 07:28
6
כלל אצבע למידתיות
גדעון ארליך  |  10/08/14 19:16
7
אם עושים לא צריכים להסביר
אלישע האס  |  11/08/14 09:30
8
אהבתי את ההגדרה שבכותרת
אליהו סולוביציק  |  12/08/14 18:25
9
אהוד, שכנעת אותי. תמשיך לכתוב. ל"ת
ק. כ  |  13/08/14 16:13
10
הסברע
דר יואל קלדרון  |  13/08/14 19:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
קשה להבין את הכשלון הברור והחוזר של המטכ"ל במשימתו המרכזית, לצמצם משמעותית, שלא לדבר על להפסיק לחלוטין, במשך 28 ימים תמימים, את ירי הטילים לרחבי המדינה
רועי קאשי
אנחנו מנהלים מלחמת התשה כבר 14 שנה בעוטף עזה    מדוע ״דוקטרינת הדאחיה״ נכשלה בעזה ושאר האופציות העומדות בפני ישראל
אברהם פכטר
ביבי נמצא כעת בצומת דרכי החלטה. אם המהלך של יציאה מדורגת מעזה שנעשתה לאחרונה, לאחר פיצוץ רוב המנהרות יצליח - הוא יצא גדול ויגרוף שבחים מכל הכיוונים. והיה והמהלך יכשל - זה יחשב ככישלון ואז הוא יחטוף גם מכל הכיוונים. יש לנצל את הנסיגה - למתקפה מדינית, עם אזהרת מסע "לצוק איתן 2"
שולמית קיסרי
עכשיו עם "הפסקת אש", ימי הבלבול מקבלים אופי חדש. מה הם חיינו? מהו עתידנו וההווה שלנו?, האם המנהיגים הנבחרים, ידעו לעשות משהו טוב מכל העיסה הזו או שהם מבטיחים לנו מלחמה נוספת בעתיד. האם אנחנו נועדנו לחיות מיום ליום, בלי עתיד? האם לנצח נאכל חרב, האם תהיה לנו פרנסה?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - אינם מבינים, קונים בדרום, אסון אקוסטי ואי-אמון    שבוע טוב!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il