X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין של השופט עודד מאור עשוי לשים קץ לגן העדן של חייבים, הממשיכים לחיות ברמת חיים גבוהה ומספקים תירוצים שונים ומשונים. מי שחי בצורה כזו - קבע מאור - לא ייהנה מההגנות שבחוק
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

מי לא מכיר את התופעה, שפושט רגל ממשיך לנהוג במכונית יוקרה ולגור במגדלי פאר, ומספר לנושים המיואשים שהמכונית בבעלותה של חברה בע"מ והדירה של אשתו? מי לא מכיר את אותה חייבת מוגבלת באמצעים, שנוסעת לחופשות משפחתיות באתרי סקי יוקרתיים, ומספרת לזוכים המתוסכלים שקיבלה את החופשה במתנה מהדודה העשירה באמריקה?
מי לא מכיר את אותם חייבים שממשיכים לחיות את חייהם ללא מפריע, אינם משלמים אלא שקלים בודדים עבור חובותיהם והנושים מסתכלים ואין בידם לגבות את החובות? פסק דין מהפכני שניתן השבוע על-ידי שופט בית משפט השלום בתל אביב, עודד מאור, שם קץ לתופעה הפסולה הזו.
בית המשפט מסביר את המובן מאליו, אותו נדמה שאולי שכחנו, לאור התופעה הכה-שכיחה הזו: שהכרזת אדם כחייב כמוגבל באמצעים משמעה הכרה משפטית במצבו הכלכלי הקשה. בית המשפט מדגיש את החובה להגן על כבודו של חייב מוגבל באמצעים, לבל ייפגע בשל הליכים שעלולים להינקט כנגדו בגין חובותיו, ומציין שזו אף חובתנו כחברה ערכית, והתנהלות של חסרי תום לב עלולה לפגוע דווקא באוכלוסיות המוחלשות - שהחוק בא להגן עליהן.
עם זאת קובע השופט מאור, כי ההגנות ייסוגו כאשר אדם חב חובות פסוקים, ואך בשל ניצול הדין שמעניק לו הגנה, הוא אינו משלם אותם וממשיך לקיים ולנהל רמת חיים גבוהה - "על חשבון אחרים". במילים פשוטות: אם אתה חסר אמצעים - לא תוכל להתנהל כגביר; אם אתה מתנהל כגביר - נתייחס אליך בהתאם ולא תהנה מההגנות שבחוק.
התנהלות כזו, קובע מאור, של חייב הטוען שהוא מוגבל באמצעים, אינה אלא התנהלות בהעדר תום לב, התנהלות שפוגעת בזכותם הקניינית של הנושים, ובפוגעת בשלטון החוק בכללותו. התנהלות זו עלולה לפגוע דווקא באותן אוכלוסיות מוחלשות, אוכלוסיות ששומה עלינו להגן עליהן, ואין להשלים עימה.
החידוש המשמעותי הוא בכך שמאור מורה מפורשות לרשמי ההוצאה לפועל, כי חייב שנהנה מהגנות החוק לאור טענתו שהוא חדל פרעון, אבל מנהל אורח חיים ברמה גבוהה - אינו ראוי להגנות, ואלה יילקחו ממנו. התנהלות ברמת חיים שונה מהמתחייב ממצבו הכלכלי הנטען, אף כשהיא לעצמה, מצדיקה ביטול ההכרה כמוגבל באמצעים והסרת החסמים, שנועדו בסופו של דבר להגן על חייבים שמצבם הכלכלי האוביקטיבי קשה.
השופט מאור חידש וקבע שהתנהלות "על חשבון אחרים" אינה אלא הכנסה רעיונית של החייב, שיש לקחת גם אותה בחשבון בעת קביעת צו החיוב בתשלומים. חשיבות נוספת היא, כי עיכוב יציאה מן הארץ יבוטל לא רק עם הצגת ערבים, אלא יותנה גם בתשלום חד-פעמי על חשבון החובות.
הנה כי כן נדמה, שפסק דין פורץ דרך זה עשוי לשים קץ לתופעה של פושטי רגל ומוגבלים באמצעים המנצלים לרעה את החוק, ממשיכים לחיות את חייהם הראוותניים, וייתכן שבזכות פסק דין זה ניתן יהיה לומר שתם עידן גן העדן לחייבים בישראל.
אני ממליץ לחברי עורכי הדין לעשות שימוש בפסק הדין המהפכני,
ולא לאפשר לחייבים לחסות תחת ההגנות הרבות של חייב מוגבל באמצעים. עוד מומלץ לבקש אחת לשנה צו תשלומים חדש, בו ייבחנו מחדש יכולותיהם הכלכליות.

הכותב הוא בעלי משרד עורכי דין יוסף ויצמן, וראש ועדת הוצאה לפועל מחוז ת"א של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  13/08/2014   |   עודכן:  13/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עודד מאור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פושט רגל בסקי
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
יש לבדוק משפטית את הנושא
צורי  |  13/08/14 09:05
2
כל הכבוד על התקדים החיובי ל"ת
שוחר-שלום  |  13/08/14 09:13
3
צעד בכיוון הנכון + תוצאה תמוהה
אילן ס.  |  13/08/14 11:05
 
- כמה רמאים יש בהוצאה לפועל?
מזרחי  |  13/08/14 11:31
 
- כמה רמאים יש בהוצאה לפועל?
מזרחי  |  13/08/14 11:31
 
- כמה רמאים יש בהוצאה לפועל?
מזרחי  |  13/08/14 11:31
4
החלטות שופט מאור
מזרחי  |  13/08/14 11:17
5
החלטות שופט מאור
מזרחי  |  13/08/14 11:17
6
ריסט עולמי חדש
אהרון שחר  |  13/08/14 12:36
7
תודה לעו"ד יוסף ויצמן
שירה  |  13/08/14 13:55
8
תגידו 60 שנה שופטים לא ידעו ?
רונירון 100  |  13/08/14 13:56
 
- מראה כמה דרוש לפזר את ביה"מ ל"ת
מהידענים  |  13/08/14 21:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלברט שבות
המופשטת היא: הנפח של החומר הוא החלל ועל-כן אין פיסת חלל ללא חומר, אך האדם אנס, במודע או לא, את המופשטת הזו וחילל אותה בשביל לטעון כי החלל הולך ומתרוקן מחומר עד שמגיעים אל סוף היקום
אורי שרגיל
המלך נחש עולה על הכפר יביש גלעד ומנסה לייבש את תושביו היהודים    מדוע היהודים האלה מעוכים עד כדי כך הרבה לפני שהחל מסע הגלות הדוויה?
אילן מזרחי
87 מיליארד דולר - זוהי יתרת מטבע החוץ של מדינת ישראל, שיא של כל הזמנים. על הקשר בין הנתונים לבין המשכנתה שלנו והמצב הביטחוני
ישראל רוזנבלט
דרישת האגודה לזכויות האזרח דורשת לחקור את נוהל 'חניבעל'. הדרישה הזו מיותרת, שכן חוקרי האגודה - בדומה לחברי מועצת האו"ם לזכויות האדם - כבר יודעים מראש מהם ממצאי החקירה שטרם נערכה. כפי שהם מציינים במכתבם ליועץ המשפטי: "ירי מאסיבי ובלתי מובחן לאזור עירוני צפוף (...) מביא בהכרח לאבדות רבות בנפש"
רפי לאופרט
בכל המלחמות-מערכות - מבצעים גדולים בהם השתתפה ישראל למן מלחמת לבנון הראשונה, ישראל מסורסת ומדשדשת, משום שבכולן היה עליה להצטדק, להסביר, לנמק, לחקור ולתרץ גורם כזה או אחר על התנהלותו. עובדה זו ידועה לכלל הציבור וביציאה למבצע צודק זה, הייתה ציפייה ברורה של הציבור ש"הפעם" ישבר המעגל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il