X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם אפשר לראות אור בקצה המנהרה או שמדובר במלחמת נצח? המציאות הישראלית איננה מתבססת על שאלה אחת, אלא על קשת רחבה של בעיות הדורשות פתרון
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו. האם ממשלתו מותשת? [צילום: מן הטלוויזיה]

שאלה פשוטה אך מעיקה ביותר, מכבידה על ראשם השחוח של אזרחי ישראל בעקבות מלחמת הטילים והמנהרות שאליה נשאבנו שלא בטובתנו: מה יהיה הסוף?
לאופטימיסטים שבינינו יש תשובה ברורה: אחרי המכות הכואבות מאוד שהנחתנו על ראש הצפע החמאסי - מתחילים לראות אור בקצה המנהרה. לפסימיסטים, לעומת זאת, יש נקודת ראות אחרת: אולי האור בקצה המנהרה איננו אלא הזרקור של רכבת האקספרס הדוהרת לעברנו ומאיימת לדרוס את כולנו.
האמת בסוגיה זו תלויה בעיני המתבונן, אך אם פורטים אותה לפרוטות מסתבר כי המציאות הישראלית איננה מתבססת על שאלה אחת, אלא על קשת רחבה של בעיות הדורשות פתרון.
למשל: האם בכלל יש פתרון מעשי אחד, יחיד ומיוחד, למצוקה שאליה נקלענו שלא בטובתנו? או: האם ממשלת בנימין נתניהו, מותשת ולחוצה בגלל ביקורת פנימית מצד חבריה, הגיעה אל סוף דרכה ובחירות חדשות כבר עומדות בפתח? או: האם נתניהו יהיה הנבחר שימשיך לעמוד בראש מחנה ישראל הנאבקת במלחמת התשה מול גייסות החמאס? או אולי מנהיג חדש יעמוד בראש מפלגה שאיננה הליכוד ויאחז בהגה השלטון? ואם כך יקרה מי יהיה המנהיג הזה ומה תהיה תפיסת עולמו - שלום בכל מחיר, כולל "ויתורים כואבים", או מלחמת-נצח לשימור זכותה של ישראל על "נחלת אבותינו"?
ועוד: האם בתקופה המוזרה-מכאיבה הזו ראוי להקים ממשלת אחדות - שתביא לידי ביטוי את מגוון רחשי הלב של כל שבטי ישראל המפולגים ותאחד כוחות להתמודדות עם המצוקה המעיקה כמו מחלה שאין לה מרפא? ואם כבר דרושה לנו ממשלת אחדות האם זה רק בגלל המלחמה, או גם בגלל הכלכלה שבעיותיה החמורות עדיין לא נפתרו והן ממתינות לנו כגל צונאמי?
או אולי תהיה הסיבה דמוגרפית - בגלל הלאומנות הפלשתינית המתפשטת כסופה עזה בקרב אזרחי ישראל הערבים? או אולי נעוצה הסיבה במשבר הנטישה של אוכלוסיית "עוטף עזה" שירי הפצמ"רים אינו נותן להם מנוח ואף גובה מהם מחיר דמים? או אולי הכול בגלל העובדה המחרידה שבני הדור הצעיר, דור העתיד של המדינה, אינם יכולים להשיג לעצמם דירת מגורים במחיר מתקבל על הדעת? או אולי הכול נובע מכך ששמה הטוב של ישראל הפך בשנים האחרונות למרמס של שונאים אנטישמיים בכל העולם?
יהיה אשר יהיה הפתרון שיימצא כדי שיתאפשר לישראל לחזור לשגרה בטוחה, דבר אחד צריך להיות ברור: בכל הספקטרום הפוליטי המוצע לבחירה לא נראה מישהו הבולט מעל האחרים שמתאים להחליף את נתניהו. אבל ההחלטה הסופית נתונה כמובן בידי הבוחרים ואלה בוודאי יושפעו מתוצאות המלחמה.
וגם כאן צפות ועולות שאלות פרסונליות לגבי מיהות המתמודדים וסיכוייהם לזכות בהובלה, שראוי לבחון אותם אחד לאחד. כל אחד מהמתמודדים הבאים שואף לנצח במרוץ על המשרה המסובכת ביותר בעולם. רוצה בזה אביגדור ליברמן, רוצה בזה ככל הנראה גדעון סער, רוצה גם יצחק (בוז'י) הרצוג שבינתיים אינו מצטייר כמנהיג המסוגל להוביל, וכמובן יאיר לפיד ונפתלי בנט. רוצה גם משה כחלון, ואף פועל לקידום סיכוייו במסגרת של מפלגה חדשה.
ורוצים, אולי, גם המובילים במפלגות החרדיות המבינים היטב, כי סיכוייהם אינם גדולים, אף כי הם מאמינים שכוחם האלקטורלי יוכל לסייע להם בהקמת "מחנה מנצח" אבל לא יותר מזה.
זה פחות או יותר ההיצע של מגוון המועמדים בעיני עצמם, אבל מה יקרה אם בסופו של "יום הבוחר" יסתבר לציבור הלום הקרב נגד החמאס, כי דווקא בנימין נתניהו יהיה זה שיזכה במקום הראשון ועליו יטיל הנשיא רובי ריבלין את המשימה להרכיב את הממשלה? על מצב שכזה אפשר לומר: דיה לצרה בשעתה.
יהיה מי שיהיה ראש הממשלה הבא נראה לי, כי לא יהיה לו מנוס מקבלת החלטה קשה וחשובה אחת: לכונן ממשלת אחדות לאומית שבה לא יכהן משה (בוגי) יעלון בתפקיד שר הביטחון ואת תפקיד הרמטכ"ל הכפוף לממשלה לא ימלא רב אלוף בני גנץ. רק בדרך זו יוכל מרכיב הממשלה לזכות מחדש באמון הציבור, אמון שהתפוגג ככל שהתמשכה הלחימה ההתקפית והעיקשת, מתוצרת החמאס. מלחמה שישראל ומומחי הביטחון שלה לא הצליחו למצוא לה מענה יצירתי הולם, לא צבאי ולא מדיני.
אם יהיה נתניהו ראש הממשלה פעם נוספת, ובלי קשר לכוח האלקטורלי שבו יזכו המרכיבים האחרים של המפה הפוליטית, הפעם אסור לנתניהו להסכים שיאיר לפיד יהיה שר האוצר. נתניהו, שמשנתו הכלכלית ברורה וניסיונו הכלכלי כבר עמד במבחן, יהיה חייב לשאת על גבו את התפקיד המכריע והקשה הזה, כולל המעמסה הכבדה עד מאוד שהציבה לפתחנו מלחמת "צוק איתן". הכלכלה חשובה מדי כדי להשאיר אותה בידיים לא מנוסות די הצורך של פוליטיקאי אשר יועצים חיצוניים רבים מדי בוחשים בקלחתו.
לקראת הבחירות הניצבות בשערה של ישראל, יחד עם ניתוח הפתרונות שנבחרו לבעיות שהציגה בפנינו מלחמת הטילים והמנהרות שהנחית עלינו החמאס משערי עזה, ראוי שנבחן כולנו את השאלה מי הפוליטיקאים המתאימים ביותר להנהיג מדינה מסובכת כמו ישראל.
מנקודת הראות העקרונית כבר זכתה שאלה כזו במהלך ההיסטוריה לתשובות מקוריות רבות. אך דווקא לנו, הישראלים, ראוי אולי להפנים במיוחד את מה שאמר בהקשר זה הסופר ש"י עגנון: "החכמים מושכים ידיהם מהנהגת העולם מפני שהם יודעים שיש חכמים מהם ורוצים שיתנהג העולם על-ידי חכמים גמורים. בתוך כך, קופצים הטיפשים והרשעים ובאים ונוטלים את העולם לידיהם ומנהגים את העולם כפי זדונם וכפי טיפשותם".
על בסיס האמירה הצינית הזו אולי כדאי לכולנו ללמוד ולהפנים את משנתו של שארל דה-גול: "הפוליטיקה היא עניין רציני מדי בשביל להשאירו בידי פוליטיקאים". במלים אחרות: מנהיג של אמת צריך להיות אדם בעל ערכים ואמונה ביכולתו להנהיג אנשים, גם בעת סכנה, ולא רק מי שפרנסתו וקיומו מתבססים על עיסוק בלתי נלאה בפוליטיקה.

תאריך:  25/08/2014   |   עודכן:  25/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה יהיה הסוף?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יהיה טוב, השאלה היא רק
אהרון שחר  |  26/08/14 07:30
2
השאלה אינה מוגדרת...
רפי לאופרט  |  26/08/14 09:49
3
ראיה מעוותת
קלאודיה קול  |  26/08/14 11:34
4
הריסת עזה
האינטליגנט השפוי  |  26/08/14 11:35
 
- ומה אתה אומר על
השמדה ופתרון  |  26/08/14 13:25
5
לא הייתי ממהר לקבוע מה התוצאה
אילן ריס  |  26/08/14 16:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עידן יוסף
חיל-התותחנים השיב באש פגזים כבדה לעבר מקורות הירי    בלבנון דווח כי הירי בוצע מכיוון הליטאני    הערכת מצב לילית של עיריית קריית שמונה
עידן יוסף
אין כוונה מיידית לכניסה קרקעית    צה"ל חיסל 3 מחבלים מצבא האיסלאם    תריסר הרוגים בתקיפות צה"ל משעות הבוקר    הצבא ממשיך לתקוף אזורי שיגור ומשגרים
מירב ארד
כך הציע שר התיירות במכתב לראש הממשלה    מבהיר: עלינו לקדם במקביל את המערכה הכלכלית ולא להמתין לתום הלחימה
עמוס גלבוע
מול עמדת ביבי ובוגי המצדדת ב"הסדרה" עם חמאס דרך מצרים, בנט ולבני שוללים זאת ודוגלים במהלך ישראלי חד-צדדי של הפסקת אש, בלי לדבר עם החמאס, ולהתבסס על ההרתעה הישראלית. המודל שלהם היא "עופרת יצוקה" שהסתיימה בלי שום הבנות ושיג ושיח עם החמאס והחזיקה מעמד כמעט 4 שנים. הם כנראה שכחו את ההיסטוריה
עופר וולפסון
בכיר פלשתיני אומר כי כל הפלגים הפלשתינים, בהם חמאס, מוכנים לקבל את תנאיה של הפסקת אש זמנית נוספת, במידה וישראל תעשה זאת    המצרים עשויים לזמן הצדדים לקהיר ביומיים הקרובים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il