X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי משפט עשויים לפסוק סכומי הוצאות ניכרים בעת שהם מחליטים בבקשות ביניים. מומלץ לקבוע בחקיקה הנחיות ברורות בדבר גובה הסכומים על-מנת ליצור מדרג הוצאות מידתי, המכוון את שיקול דעתו של בית המשפט
▪  ▪  ▪
קל וחומר [צילום: מן הטלוויזיה]

כאשר בית המשפט דן בבקשות ביניים, הוא מוסמך לפסוק הוצאות לטובת הצד אשר טענותיו התקבלו, והוצאות אלה משולמות מכיסו של הצד אשר טענותיו נדחו. סכום ההוצאות עשוי להגיע לכדי אלפי שקלים ולפעמים אף עשרות אלפי שקלים. בפסיקת סכום ההוצאות, בית המשפט אינו נוהג לנמק מדוע בחר לפסוק סכום זה או אחר, אלא אם מדובר בהוצאות עונשיות.
מקור סמכותו של בית המשפט הוא סעיף 75 לחוק בתי המשפט, התשמ"ד-1984, המקנה לו סמכות לתת כל סעד שיראה לנכון - גם בהליך ביניים. תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, אינן מסדירות את גובה ההוצאות, אלא מתוות כללים בדבר אופן פסיקת ההוצאות. אומנם תקנה 513 מתווה דרך לחישוב ההוצאות - אך היא לא מסדירה בקשות ביניים, שאינן כרוכות בתשלום אגרה או העדה של עדים. תקנה 514 מסמיכה את בית המשפט להטיל על אחד הצדדים את הוצאות ההליך "בשיעור שימצא לנכון בנסיבות העניין", והנה יש לנו כאן שיקול דעת בלתי מוגבל לעניין גובה ההוצאות.
פסיקת בית משפט העליון קבעה, כי פרט למקרים חריגים בהם נפלה טעות קיצונית, אין ערכאת הערעור מתערבת בפסיקת הוצאות. על כן, לא נותר לבעל דין שנפסקו נגדו הוצאות אלא לקבל עליו את הדין.
בפסק הדין בעניין ע"א 2579/11, התווה השופט צבי זילברטל את החריגים לכלל זה, שבהם ניתן לערער על גובה ההוצאות שנפסקו, ואלה הם:
  • חריג ראשון: כאשר בית המשפט לא ערך הבחנה בין הסכום שנפסק כהוצאות לבין הסכום שנפסק כשכר טירחת עורך דין. ואולם, במקרים רבים של בקשות ביניים פוסקים בתי המשפט סכום כולל של הוצאות, מבלי לציין מה מתוך זה נפסק כשכר טירחת עורך דין ואילו הוצאות נגרמו לצד השני. במצב דברים זה, לא ניתן לערער על גובה ההוצאות שנפסקו.
  • חריג שני: כאשר כל אחד מבעלי הדין בצד אחד חויב בנפרד. כלל זה אינו רלוונטי במקרים בהם יש רק צד אחד לדיון.
  • חריג שלישי: כאשר ההוצאות שנפסקו אינן עומדות בכל יחס לכלל שלפיו זכאי הזוכה להחזר ריאלי של הוצאותיו על-מנת שלא יסבול חסרון כיס. נאמר עוד, כי בית המשפט רשאי לפסוק כך - אך עליו לנמק מדוע בחר בכך.
זאת ועוד: פסיקת בית משפט העליון קבעה, כי פסיקת הוצאות אינה בגדר עונש של בעל הדין. כך כתב הרשם דאז יגאל מרזל (בג"ץ 891/05): "פסיקת הוצאות אינה ענישה של בעל הדין שהפסיד על כי גרר את יריבו לדין. ממילא שיעור ההוצאות שיש לפסוק אינו עונשי ואל לו לעלות על ההוצאות שהוצאו בפועל".
למרות זאת דומה, כי בתי המשפט לא שמים לנגד עיניהם את הקביעה, שהוצאות אינן צריכות להיות עונשיות, ואף אינן צריכות להוות גורם מרתיע, והם פוסקים סכומים ניכרים וגבוהים, מבלי שיש לבעלי הדין אפשרות לערער על פסיקות אלה.
יש להקיש מתחומי משפט אחרים, בהם קבע המחוקק אמות מידה ברורות לגובה התשלום שיש להשית על הציבור. כך למשל, עירייה אינה מוסמכת לפסוק קנס בגין עבירה על חוק עזר הגבוה מ-3,600 שקל - ראו סעיף 254 לפקודת העיריות (נוסח חדש). בעבירות קנס שאינן עבירות תעבורה, ואינן דורשות את קיומה של "מחשבה פלילית" - נקבע בסעיף 221(ב) לחוק סדר הדין הפלילי, התשמ"ב-1982 כי שיעור הקנס לא יעלה על השיעור שנקבע לו בחיקוק או על 730 שקל לגבי עבירה ראשונה ועל 1,400 שקל לגבי עבירה נוספת. בצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002 נקבעו דרגות של קנסות החל מ-100 שקל ועד ל-1,000 שקל. הסכום הגבוה מוטל בגין עבירות שיש בהן לסכן חיים של המשתמשים בדרך. למשל: אי-ציות לרמזור ונסיעה באור אדום - עבירה חמורה לכל הדעות.
כך גם בעניין פסיקת הוצאות משפט בהליכי ביניים: רצוי וראוי לקבוע בחקיקה את מתחם שיקול הדעת השיפוטי בנושא זה. גם בעניין זה, כמו בעניינים רבים אחרים, יש לפסוע לאורו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, הקובע כי "אין פוגעים בקניינו של אדם", אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש.
כפי שהמחוקק מצא לנכון להגביל את שיעור הקנסות שניתן להטיל בגין עבירות קנס וכן להבנות את שיקול דעתו השיפוטי של בית משפט בבואו לפסוק עונש בגין עבירה פלילית שאינה עבירת קנס - כך ראוי שיתווה את שיקול דעתו של בית המשפט בדבר גובה סכומי ההוצאות שהוא רשאי לפסוק בבקשות ביניים.

תאריך:  28/08/2014   |   עודכן:  28/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוצאות ללא גבולות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חשוב
שבתאי עזריאל  |  28/08/14 09:52
2
הפקרות -לא לסמוך על השופטים
אביבי  |  28/08/14 12:04
3
קשקוש.
עינח  |  28/08/14 12:28
4
חובה פקוח ושליטה על בהמש"פ ל"ת
חובה שינוי מהפכני  |  28/08/14 13:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
מבנה הממשל עומד על ארבע רגלים על החוק ומשפט קרי התורה. ועל ראית הנולד קרי הנבואה שכוללת בקורת ותוכחת הנביא. ועל הממלכתיות קרי המלכות. ועל יכולת הָהַבָּעָה בקול עָרֵב קרי השירה
אריאל י. לוין
פיגועים, פצצות וטילים אינם כלי הנשק היחידים של ארגוני טרור. הזירה התקשורתית לא פחות חשובה, כפי שניתן ללמוד מכמה דוגמאות מן העולם - ולכן גם המלחמה נגדו צריכה להתרחש באותה זירה
אליקים העצני
על ישראל ליטול הנהגה מוסרית, אולי במסגרת ועידה בינלאומית מיוחדת, להוציא את הגוף הזה אל מחוץ לחוק ברחבי העולם ולהפוך כל מי שחבר בו, אוטומאטית, לעבריין בר-ענישה, כמו הנאצים
מרק בריל
פלוג-פישר - התלמידה השקדנית בפעולה    כשפישר נכנס לתפקידו יתרות המט"ח בבנק המרכזי היו כ-30 מיליארד דולר. כיום הן פי שלושה
עו"ד דוד בסון
לאחרונה חידד בית משפט השלום בתל אביב סייגים לפינוי של דייר מוגן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il