X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא מזמן הצהירו הבנקים כי הם הרוויחו מאות מיליוני שקלים ברבעון השני או בחציון השלישי או... לשם מה, למען השם, יש להם צורך ברווחים כאלה על חשבון האזרחים במדינה?
▪  ▪  ▪
הבנקים לא בעד [צילום: איתמר לוין]

מאז ומתמיד אני מטיף לציבור לצמצם את הצריכה. גם כתבתי כמה רשימות בנדון שהתפרסמו פה, בבלוג שלי. לא מזמן, ואולי אפילו היום, הופיעה פרסומת של רשת שופרסל המצהירה חגיגית על הורדת מחירים כוללת בשיעור 25%. מה הביא את הרשת למעשה נואל כזה? הרי ברור שכל הרשתות ילכו בעקבותיה ויורידו גם הן את מחיריהן לצרכנים המזדמנים. הסיבה אחת ויחידה – צמצום דרסטי בשיעור שבין 10%-5% שחל בצריכה. הצמצום הזה ממש צורח במשרדי ההנהלות ומאותת לבאות.
ההגיון הצרוב אומר שהרשתות אמורות היו לנקוט בצעדים משמעתיים ולפטר מיד כמה אלפי עובדים כצעד-נגד הציבור ולמען 'צמצום הוצאות מיותרות' כתוצאה מירידה בהכנסות. אבל לא, הפעם בחרו ההנהלות לצמצם את המחירים ולא את העובדים ולהזעיק את כל הקונים אל המרכולים ברמקולים.
בגלגול הקודם פעלו ההנהלות כמו בכירי צה"ל ובאמת פיטרו עובדים ממש כפי שהן מאיימות לעשות בכי"ל ובמוסדות איתנים אחרים כמו בנקים. כן, זה מה שקרה גם בצה"ל (תמונת ראי של הקלקלה הישראלית הפורחת). ברגע שכמה חברי כנסת נבערים דרשו מהצבא הכי חזק במזרח התיכון לצמצם ולהתייעל החליטו הגנרלים לצמצם את סדרות האימונים של המילואים ולחסוך בשכפ"ץ ותחמושת. מעולם לא איימו הפסדים ו/או תספורות בכלכלה על משכורות ו/או בונוסים ו/או מצנחי זהב של מנהלים או דירקטורים במגזרים הציבוריים והפרטיים. הכלכלה מזדחלת ומקרטעת – האם שמעתם שיבואו הבנקים מרצונם ויצהירו שהם מתכוונים להוזיל או לבטל את העמלות המזוויעות שלהם כדי להקל על המשק, לצמצם את הבונוסים של המנהלים? לא שמעתם כי זה ממש פופוליזם לשמו והבנקים לא בעד השם.
הנה, עכשיו המרכולים והרשתות מורידים 25% ואני מאמין שההמשך יבוא בהקדם. בעבר טענתי כי גם אם המחירים ירדו ב 50% עדין יש רווחים לכל הרשתות. תמשיכו לצמצם, חבר'ה. עוד רגע זה יתחיל להשפיע גם על מחירי הדירות.
הבונקרים
אלה כמובן הבנקים בתעשיה הפורחת שלנו. לא מזמן הצהירו הבנקים כי הם הרוויחו מאות מיליוני שקלים ברבעון השני או בחציון השלישי או... לשם מה, למען השם, יש להם צורך ברווחים כאלה על חשבון האזרחים במדינה? מה הם עושים עם הכסף הזה? למה רווח מכובד בשיעור של עשרות מיליונים לא נאה להם? מה הם צריכים להוכיח? שהם עובדים לשעבר בתנובה ועדין יש להם יכולת מרשימה לחלוב? עד איזה גיל הם מתכוונים להיזון על חלב אם?
אני מציע להפריש מיד את כל הרווחים העודפים לטובת הציבור. כלומר, לא לקחת את הכסף הזה מהבנקים אבל להכריח אותם להשקיע אותו אך ורק במפעלים יזומים ובפרויקטים בעלי עדיפות ממלכתית. אם לא ייעשה שימוש בכסף הזה תוך 3 שנים יש להעביר אותו לרשות ציבורית שתשקיע לפי סדר עדיפות. מה דעתכם, למשל, על בניה ציבורית להשכרה?
באותו אופן יש לחייב כל חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. באופן כזה יהפכו אצלנו טייקוני הכסף לטייקוני ציבור.
עבדי קבלן
כל המדינה הופכת לעבדי קבלן. עוד מעט יקום פה מלך שלא ידע את יוסף תוספת יוקר מחייה והוא ישליך את הילדים שלנו מעבר לים. רבים מהם כבר עוזבים מרצונם בשל מחירי הדירות המאמירים לגובהי העצים ואנחנו אזובי הקיר. את הכבוד לחיות כיהודים לקחה מאתנו הכנסייה לפני אלפים שנה, בעקבותיה בא גל איסלאם והוסיף מצוקות, ועתה באה ממשלה יהודית והופכת אותנו לעבדי קבלן בארצנו. אנחנו הקמנו את הפירמידות של נוחי ואחרים... בחדר השינה שלי תליתי תמונה של שלי יחימוביץ. נכדי בן השלוש ראה את התמונה ואמר לאמו, זה משה רבנו כשהיה ילד...
שאלתי אותו, מתי הוא יוציא אותנו ממצרים? והזאטוט ענה, כשיצמח לו זקן.
בדיחה קלה לסיום פרק הטייקונים
בספרו של יובל הררי (קיצור תולדות האנושות) מופיעה אנקדוטה שיכולה להאיר במקצת על אפלולית החלל שהשתררה מסביב לתוהו ובוהו בארצנו. האסטרונאוטים ניל ארמסטרונג וחבריו עברו לפני הטיסה לירח סידרת אימונים באחד ממדבריות הישימון של אמריקה בתנאים דומים לאלה השוררים על פני הירח. במקום התגוררו כמה אינדיאנים זקנים שהתבוננו בהם בהשתאות.
מה אתם עושים? שאל אחד הזקנים תלושי השיניים את ניל ארמסטרונג.
מתאמנים לטיסה בחלל, הוא ענה.
טיסה לאן? שאל הזקן.
לירח, אמר ניל.
הזקן טחן את הרעיון הזה כמעט שבוע ואחר כך בא אל ניל ואמר לו, אני מבקש שתעבירו ידיעה לרוחות הזקנות של אבותינו. הרוחות מתגוררות על הירח בשדות הציד הנצחיים.
בבקשה, אמר ניל והבטיח. הזקן לימד את האסטרונאוטים משפט ארוך ומסובך שאותו לא היה מוכן להסביר. זה מיועד אך ורק לתושבי הירח, אמר.
שנים אחרי שחזר מביצוע המשימה פגש ניל אינדיאני זקן באחת ממושבות העונשין ושאל אותו לפירוש המשפט הסתום. הזקן פרץ בצחוק רם ואמר, זה משפט פשוט מאוד: "אל תאמינו לאף מלה שלהם. הם באו לגנוב לכם את האדמות".
מיעוט מפחיד עד מוות
אני לא מתכוון לדבר פה על דאעש, חמאס, אל-קאידה או דומיהם. דווקא על מיעוטים תרבותיים בסגנון המסורתי כמו שלום-עכשיו, בצלם, זוכרות ושותקות, זוכרות וצורחות וכדומה. מיעוטים כאלה היו מאז ומתמיד. אלה מיעוטים בעלי הכרה חברתית מפותחת, בעלי שאיפת צדק פורחת, בעלי חקירה יסודית ומתמידה בשדה האמת עם שאיפה לרמה מוסרית גבוהה ונאצלת ככל שניתן. זה מה שהיו הבולשביקים-מרקסיסטים בראשיתם. כן, גם הם היו, למרבה הבושה, יהודים ששאפו למימוש הטוב בעולמנו בכל ליבם. אין דבר נוגע ללב יותר מיהודי המקריב את עצמו כאזרח העולם למען איזה איוון חזירי המתגולל ברפש בגלל הצאר או המלך או הפריץ העריץ. עד שהגיעו הבולשביקים היהודים תמיד ניסו להמית את הכלב לפני שיחל לדבר ולא את הפריץ. נכון, זה היה גם ניסיון לחמוק מיהדות ומסורת הגטו למען אידיאלים של אמת, אבל מי סופר. היהודים האלה קרעו לנו את הלב. גם טרוצקי. היו להם תלמידים ומעריצים קנאיים גם בקרב הציונות התוססת של ארץ ישראל, עדין יש. שנהיה בריאים. מי לא רוצה להיחשב אזרח העולם במיוחד אם זה בא על חשבון מדינת היהודים ישראל. חומסקי, למשל, עדין לא החליט לאיזה מיעוט בדיוק הוא משתייך אבל ברור למדי שהוא בחר בדרכי נועם. שנהיה בריאים. אולי לא ידעתם אבל כל הילדים של טרוצקי שהוקיעו את אביהם והיו קומוניסטים נלהבים בארצו של סטלין הוצאו להורג ע"י המפלגה כיהודים בוגדים במהפכה. שמם היהודי עם ראשיהם התגוללו בראשי חוצות...
גם המיעוט הנאצי בגרמניה שהיה מצחיק ומגוחך בראשיתו שייך לקטגוריה האידיאולוגית שרצתה לשנות את העולם לטובה. זה התאים עד מאוד לאותה תרבות יהודית של אזרחי העולם שהתגוררו בגרמניה ועזרו להפוך אותה לנאצית...
כשאתה מעז ושואל את האירופאים מדוע ולמה הם טבחו ושרפו במדינותיהם את היהודים שלהם – תשובתם מגומגמת אבל ברורה. כותב הרב ארתור הרצברג (יהודים - דמותו של עם, עמ' 265 – הוצאת דביר) "הצרפתים, האיטלקים, האוסטרים, ההולנדים, הנורווגים, השוויצרים, האוקראינים, ואירופים אחרים יודעים שהיו ביניהם פשיסטים ששיתפו פעולה עם הנאצים, כשם שהיו ביניהם כאלה שהצילו יהודים. אך בכל רחבי אירופה הסיפור דומה ביסודו של דבר: כמעט כל חברה רוצה לטעון שרובה היה לצד המלאכים ושאלה שסייעו לנאצים היו מיעוט חריג, לא מייצג".
מעולם לא ראיתי שרוב מנסה להשתלט בכוח על מדינה לעשות בה כבתוך שלו – וזה מה שמדאיג אותי.

המחבר חסר סבלנות והון התחלתי
תאריך:  03/09/2014   |   עודכן:  03/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זירו זבלנות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אפשר לשאול אותך שאלה אישית
אהרון שחר  |  3/09/14 18:49
 
- שום כלכלה או אידיאולוגיה אינן
א. ש.   |  3/09/14 20:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il