X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם חלילה נפגע ילד בתאונה בזמן הלימודים - ישנם מספר גורמים שיתבקשו לתת דין וחשבון ואולי אף לשאת באחריות, לצד הביטוח האוטומטי שיש לכל תלמידי ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בכל יום ילדים עוזבים את הבית הבטוח ועוברים לרשותה של מערכת החינוך - כשהם הולכים לגן או לבית הספר. ילדים הם שובבים מטבעם, מלאי אנרגיות, ואינם בעלי שיקול דעת ומנגנוני בקרה שיש למבוגרים; כיוון שכך, עלולות לקרות תאונות וילדים עלולים להיפגע. מה קורה כאשר ילד נפגע בתאונה בין כותלי בית הספר? למי ניתן לפנות?
ראשית חשוב לדעת, כי משרד החינוך מבטח את כל התלמידים בארץ. כל תלמיד הנפגע בתאונה זכאי לפיצוי מחברת ביטוח, הנקבע על-פי תקנות הביטוח הלאומי לנפגעי עבודה. אולי לא ידעתם: פיצוי זה תקף לא רק כאשר התאונה אירעה בין כותלי בית הספר, בשעת הלימודים, אלא 24 שעות ביממה.
מעבר לכך, במקרים בהם נגרם נזק לתלמיד חשוב לזכור, כי בית הספר ומשרד החינוך הם האחראים לשמור על ביטחונו של התלמיד. כאשר ילד ניזוק בבית הספר, יש מספר אנשים שמהם נרצה לקבל תשובות.
המורה שהיה אחראי על התלמיד באותה שעה. האם הוא התרשל בחובתו להשגיח? בפסיקת בתי המשפט בישראל ניכרת התפיסה, לפיה המורה הוא האחראי לשמור על גופו וביטחונו של התלמיד. זו חובתו המקצועית וגם ההתחייבות שלו כלפי ההורים שמפקידים את הילד שלהם בידיו. חובת ההשגחה והפיקוח של מורה על תלמיד, זהה לחובה שקיימת להורה על ילדיו. מורה שמפר את ההתחייבות הזו - יהיה אחראי אם נגרמת תאונה.
באחד המקרים, המורה הוציאה מן הכיתה מספר תלמידים ושלחה אותם לכיתה אחרת לבצע מטלה, וזאת ללא השגחה ובניגוד לנוהלי משרד החינוך ולתקנון בית הספר. כשהילדים שיחקו ואחד מהם נפצע בעין, קבע בית המשפט, כי המורה לא פעלה נכון ומשרד החינוך נשא באחריות לנזק.
בית הספר: האם המוסד הקפיד על הבטיחות בין כתליו, כפי שהונחה על-ידי משרד החינוך? האם מבנה בית הספר, הכיתות, המתקנים, הנהלים שקיימים בו ואופי הפעילויות שהוא מנהיג, הם בטיחותיים לילדים?
באחד המקרים נלקחו ילדי גן לסיור לימודי, שבו אחד הילדים נעקץ על-ידי עקרב ונגרם לו נזק. בית המשפט קבע, כי למרות שסיורים וטיולים הם דבר רצוי במערכת החינוך, הגן טעה בשיקול דעתו כשהחליט על הפעילות הספציפית הזו, משום שהמקום שבו בחרו לטייל עם הילדים היה ידוע לכל כמלא נחשים ועקרבים באותה עונה. אף שהגננות ידעו על כך מראש, הן בחרו לבצע את הטיול ולא נקטו אמצעי זהירות מתאימים.
משרד החינוך: האם המדינה השגיחה ופיקחה, כפי שהיא אמורה לעשות, שלא יתרחשו תאונות בבית הספר? האם היא הוציאה הנחיות מתאימות? האם היא בדקה שהנחיותיה באמת מתבצעות?
תלמיד בית ספר נפצע משער כדורגל לא-בטיחותי שנפל עליו. כשהעניין נבדק יותר לעומק התברר, שבביקורת של משרד החינוך הבחין המפקח בשער הלא-בטיחותי והורה לתקן אותו. ואולם, משרד החינוך לא השגיח שההוראות שנתן אכן מתבצעות, והשער נותר לעמוד כשהוא מסכן את התלמידים שמשתמשים בו. כיוון שכך, המדינה הייתה אחראית לתאונה שנגרמה וחויבה לפצות את הילד.
לסיכום: כשתלמיד נפגע מתאונה, ניתן לקבל פיצוי מחברת הביטוח, ובנוסף חשוב לבדוק את הרשות האחראית על התלמיד. כשהתלמיד או הוריו תובעים את הרשויות, בדרך כלל הם ניצבים מול חומר רב בצורת מסמכים של משרד החינוך, חוזרי מנכ"ל, תקנונים ודוחות ביקורת למיניהם. לכן חשוב שיהיה להם עורך דין בעל בקיאות בדרכי הפעולה של משרד החינוך, המכיר את הנהלים הרלוונטיים ויודע למצוא את מקור האחריות לנזק.

הכותב הוא ממשרד מויאל-ברקאי ועוסק בדיני נזיקין וביטוח
תאריך:  09/09/2014   |   עודכן:  09/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
ברית האדום והירוק נגד הכחול לבן, זהו הנוסח החדש של האנטישמיות הישנה, שתורגם לאנטי ציונות ישראלית.
הסיסמאות של הברית הן: הכו בישראל הלאומנית והצילו את פלשתין
עמי דור-און
יש לנו מולדת עם עבר עשיר ללא עתיד לדור הצעיר    למדינה יש דור של נבחרים שאחת ממשימותיהם היא להיות מנהיגים, מורי הדרך, עמוד האש המוביל בראש המחנה אך הם עסוקים בעיקר בעצמם
הרב אליהו קאופמן
הקבלה היא ראשה היפה והמהודר של התורה אבל כאשר מנסים להחיות אותה לאחר שכרתו אותה מהגוף התורתי הרי שהדברים דומים לניסיון להחיות ראש כרות ללא גוף. לא במקרה הטיפוסים הללו - העושים כרצונם הטמא בתורת הקדושה, באים מקבוצות הזויות וממקומות ישוב נידחים תרתי משמע, שהפכו לחממת גידול לתימהוניים
ראובן לייב
נבואה שהתגשמה. לזכותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נזקפת העובדה שהצליח לראות מבעוד מועד את הקמתה של מדינה פלשתינית עתידית בשליטתו של ארגון הטרור. עכשיו נותר רק להסכין עם הפנים החדשות במראה שבהן חמאס מחסל את עבאס
איתמר לוין
מרב מיכאלי ותנועת ויצ"ו מתחו ביקורת על זיכויו של גואל רצון מאשמת עבדות - וזה מבלי שיוכלו לקרוא את פסק הדין האסור בפרסום. הרצון לקבל כותרת גבר על מינימום של יושרה והגינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il