רבים אולי אינם יודעים, כי סייעת בגן ילדים היא לא רק אחראית לניקיון, לסדר בגן ולהשקיית וגירוף החצר, אלא במידה רבה היא גננת לכל דבר. היא מהוה חלק מהצוות החינוכי- פדגוגי מקצועי של הגן ומשתתפת פעילה בפעילות החינוכית והחברתית בגן. יש אף מקרים כאשר הגננת נעדרת מהגן ואין גננת מחליפה שהסייעת היא הגננת היחידה בגן עד לבא גננת מחליפה.
על כן חשוב שסייעות גני הילדים תהיינה ברמת איכות טובה בעלות רמת איכות והשכלה נאותה לא פחות מגננות. עליהן להכיר ולדעת את המאפיינים ההתפתחותיים של ילדי הגן, את צורכיהם הייחודיים ואת מכלול המרכיבים של העבודה החינוכית בגן הילדים.
בפועל המצב בשטח רחוק מלהשביע רצון. חלק מהסייעות בגני הילדים ברחבי המדינה הן ברמת איכות והשכלה נמוכה יחסית. יש אף כמה בניהן שבקושי סיימו 12 שנות לימוד. רבות מהסייעות בגני הילדים הן ללא תעודת בגרות. שמישהו יסביר לי, מדוע מכל פקידת בנק מתחילה נדרשת תעודת בגרות ומסייעת גני ילדים שעוסקת בחינוך ילדים לא נדרשת תעודת בגרות.
ממחקרים מדעיים עולה כי בגיל הרך מתעצבת אישיותו של הילד והיום יודעים שהמשמעות וההשלכות של חינוך בגיל הרך לעתיד אפילו קריטי יותר מאשר חינוך בגילאים אחרים. ילד שמתחנך בגן ילדים עם גננות איכותיות בעלות השכלה רחבה, ידע חינוכי, תרבותי ופדגוגי זוכה למטען ולעושר חינוכי, ערכי ותרבותי רב יותר שעשוי לתרום לו רבות בעתיד. ועל כן יש חשיבות לעלות את רמת הסייעות שרבות מהן מתפקדות כגננות לכל דבר והן מהוות דמויות מרכזיות בגן הילדים.
מאחר שהסייעות בגני הילדים הן עובדות הרשויות המקומיות שכידוע ממנות ומשבצות לא פעם את עובדיהם על-פי קשרים וקירבה לראש העיר ולמקורביו ופחות על כישורים והתאמה, יש במערכת אף סייעות ברמה נמוכה מאוד ובעלות אישיות שלילית ואף אלימה שאינן מתאימות לטפל בילדים ולעסוק בחינוכם ואף עלולות לגרום להם טראומות ונזקים נפשיים. נכון שמשרד החינוך הוא המאשר הסופי בסופו של דבר את העסקת הסייעות או פסילתן, אבל יש מקרים רבים שמשרד החינוך מתכופף בפני הרשויות המקומיות או חסר סמכויות כנגדם ומאשר העסקת סייעות לא מתאימות בגנים אולי בלי מודע.
דרישות הקבלה כיום כדי להתקבל לעבודה כסייעת בגני ילדים מינימליות למדי. תנאי הקבלה הן כדלקמן: הסייעות נדרשות ל-12 שנות לימוד, אין חובה לתעודת בגרות ודי בקורס סייעות קצר ואין הכרח שזה יעשה במוסד אקדמי או מכללה מוכרת בעלת שם.
בדיקות ומבחני האישיות הנערכות לסייעות לפני קבלתן לעבודה גם הם לפי ידיעתי בדרך כלל מינימליות ולא מעמיקות .אם נוסיף לכך את השכר הנמוך יחסית שמשתכרות ותנאי עבודה עושקים נבין למה כוח אדם איכותי וברמה גבוה לא מגיע לתחום הסייעות בגני הילדים והדבר פוגע ברמה של גני ילדים רבים ובמיוחד בגני ילדים בישובים "חלשים" כמו ערי פיתוח, ישובים במגזר בני המיעוטים וכדומה שדווקא שם יש חשיבות רבה לגננות איכותיות.
כיום מועסקים אלפי סייעות בגנים העירוניים ובחינוך המיוחד. כאמור שכרם נמוך ותנאי עבודתם עושקים אף בהשוואה לגננות רגילות שגם שכרם שלהם כידוע אינו גבוה במיוחד. הגנים נמצאים תחת אחריות ישירה של משרד החינוך, אולם הסייעות מועסקות על-ידי הרשויות המקומיות והן האחראיות להעסקתן הישירה ושיבוצן של הסייעות בגני הילדים. מעמדן המקצועי עדין לא מוסדר יש גם כיום בלבול ושוני בהגדרת תפקידן ותנאי העסקתם בין רשות מקומית אחת לשנייה .האם הן בגדר עובדות חינוך או עובדות מנהלתיות כמה שעות שבועיות עליהן לעבוד לא אכנס כאן לסוגיה מורכבת זו.
באופן כללי ניתן לומר כי קיים יחס מזלזל כלפי סייעות בגני ילדים מצד הרשויות שרואות בהן סוג של עובדות אחזקה וניקיון בלבד מהדרג הנמוך והדבר מתבטא בשכרם ותנאי העסקתם.
הגיע הזמן שהמערכות השלטוניות יפנימו שסייעות בגני הילדים הן לא רק עובדות ניקיון בגן ולא רק אחראיות לסדר בו, אלא הן גם, כפי שפירטתי בתחילת הכתבה- גננות לכל דבר גם אם קוראים להן סייעות. רוצות הרשויות המקומיות והמדינה לחסוך בהוצאות שכר, אדרבה, שיחסכו בשכרם הגבוה של פקידיהם ועובדיהם הבכירים אבל אל להן לחסוך בנושא חינוך איכותי לילדים ובמיוחד לילדי הגיל הרך שכאמור יש לו חשיבות רבה.
יש לנקוט שורה של צעדים לשפר את רמת הסייעות בגני הילדים על-ידי העלאת שכרן ושיפר תנאי עבודתן והשוואתן לאלה של הגננות, ובמקביל יש להעלות רמת הדרישות ותנאי הקבלה הנדרשות כדי להתקבל כסייעת בגני ילדים. על המבקשות להתקבל לסייעות בגני הילדים יהיה צורך לעבור מבחני אישיות מעמיקים וקורס סייעת במוסד אקדמי והדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא להפקיע את מינוי ושיבוץ סייעות מידי קיני הצרעות והשחיתות הנקראות רשויות מקומיות ולהעבירם לאחריות למשרד החינוך.