X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בני רשות במקרקעין, אף שאינם בעלים על הקרקע ואינם חוכרים לדורות, יחויבו בהיטל השבחה לפי פסק דין תקדימי - וכנראה זמני - של בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
תלוי בבית המשפט [צילום: איתמר לוין]

נושא היטל השבחה הוא רב השפעה על הציבור, ובכלל זה ההתיישבות החקלאית - ובעיקר חברי האגודות המחזיקים בנחלתם כבני-רשות (בטעות, הכינוי השגור הוא ברי-רשות -שגיאה בעברית שחדרה, למרבה הצער, גם לפסקי דין. להבהיר, הרבים של "בר רשות" הם "בני רשות"). לגופו של עניין, היטל השבחה מוטל על "בעלים", ו"בעל" מוגדר בסעיף 1 לחוק התכנון והבניה כדלקמן:
"בעל" - לרבות חוכר לדורות כאמור בחוק המקרקעין, התשכ"ט - 1969.
אין זכר בחוק להכללת "בני רשות" במסגרת החייבים בהיטל השבחה. יובהר ויודגש כי המדיניות הראויה של הטלת היטלים וקביעת מיסים למיניהם היא שכל היטל וכל חיוב יגובה בחוק ברור המהווה בסיס לדרישת החיוב, וכשאין בסיס כזה - הרשות הציבורית לא תטיל היטלים ולא תגבה מיסים.
ואכן, השופט רון סוקול מבית משפט השלום בחיפה קבע בפסק דין מנומק כבר בשנת 2003 כי בני רשות פטורים מתשלום היטל השבחה, וזאת לאור העובדה כי בחוק נכללים כמי שחייבים בהיטל השבחה - בעלים וחוכרים לדורות בלבד. מדובר בע"א 307/02 בלוך עוזי ושפרה נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבניה השומרון, בית משפט השלום בחיפה, שופט: רון סוקול, לא פורסם ומובא להלן בשלמות.
להלן ציטוט רלוונטי מפסק הדין:
סעיף 30
"לאור האמור ניתן לקבוע כי אין להרחיב את המונחים בעלים וחוכר לדורות גם על מי שאינו בעל זכויות שכאלו. המחוקק בחר לצמצם את מעגל החייבים ולהשאיר את ההתחשבנויות הפנימיות לצדדים עצמם".
סעיף 36
"מכל האמור לעיל מתחייבת המסקנה כי המערערים אינם חייבים בתשלום ההיטל על-פי התוספת. כמובן שהוועדה יכולה לדרוש את תשלום ההיטל ממי שהיא סבורה כי הינו החייב על-פי התוספת בין אם יהיה זה המינהל ובין אם תהא זו האגודה".
על פסק דין זה הוגש ערעור - ע"א 2152/04 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה השומרון נגד בלוך עוזי ושפרה, שופטים: יצחק עמית - אב"ד, יוסף אלרון, יעל וילנר.
להלן ציטוט מפסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בחיפה, דברי יצחק עמית:
"השאלה שניצבה בפני ערכאת הערעור:
האם חייב בר-רשות, חבר אגודה חקלאית, בתשלום היטל השבחה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה? על כך נסב הערעור שבפנינו על פסק דינו של בית משפט השלום בחיפה (כב' השופט סוקול) מיום 8.12.2003."
בית המשפט הסתמך בפסק דינו על הוראה ברורה הקובעת הסדר מיוחד המעביר את החבות בהיטל השבחה אל מינהל מקרקעי ישראל על-פי הסכם שבינו לבין הרשויות המקומיות.
הוראה זו, שב"כ המערערת התעלמה ממנה לחלוטין בערעור ובעיקרי הטיעון, קובעת הסדר מיוחד, אשר מעביר את החבות בהיטל השבחה אל מינהל מקרקעי ישראל, על-פי הסכם בינו לבין הרשויות המקומיות.
על-פי ההסכם, המינהל מעביר לרשויות המקומיות תשלום בשיעור של 10% מהתקבולים השנתיים שהוא גובה בתחום שיפוטן.
הוראה מיוחדת זו, דוחה את ההוראה הכללית שבסעיף 2 לתוספת, ואם נטיל על המשיבים חובת תשלום היטל השבחה, נמצאנו מעשירים את קופת הוועדה המקומית פעמיים: פעם בתשלום היטל השבחה ופעם בדרך של קבלת תשלומים מהמינהל.
גם לאחר החלטה בערעור זה, הוועדה המקומית לתכנון ולבניה (השומרון) לא שקטה, והגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון - רע"א 725/05 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה השומרון נ' עוזי ושפרה בלוך ואח'. ישבו בדין השופטים: עדנה ארבל, חנן מלצר ועוזי פוגלמן, ורשמו פסק דין בן 34 עמודים.
עיקר ההחלטה היא כדלקמן:
- מעמדם של בני רשות במקרקעין המנוהלים על-ידי מנהל מקרקעי ישראל לא מוסדר בחוק.
- אף על-פי כן, מתוך שיקולים שאינם יכולים להיות מעוגנים בחוק - חויבו המשיבים שהם אינם בעלים ואינם חוכרים לדורות - בתשלום היטל השבחה.
האם מעתה כל בר רשות יחויב בהיטל השבחה בכל עת בה יושבחו המקרקעין שברשותו?
התשובה לכך היא: כן, אף על-פי שמעמדם של בני רשות טרם הוסדר בחוק, וזאת עד להסדרת המעמד של בני רשות, או עד לפסיקה אחרת, המושתתת על החוקים הקיימים, שתתקבל על-יד"י בית המשפט העליון.

הערות:
1. פסקי הדין [מחוזי ועליון] המאוזכרים לעיל, פורסמו בפדאור.
2. עו"ד סמדר בן-דור ייצגה את בלוך עוזי ושפרה בבית משפט השלום, בבית המשפט המחוזי ובביהמ"ש העליון.
תאריך:  10/09/2014   |   עודכן:  10/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חובת בני רשות במקרקעין בהיטל השבחה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ראובן גפני
בשמם של תושבי הפריפריה: תודה לעובדים ששוב השביתו דווקא את הדואר הנע, וששוב פגעו דווקא במי שתלויים בהם    ותודה על שאתם מאלצים אותנו להתקדם לעבר התכתבויות דיגיטליות, עד שתצליחו לפגוע גם בהן
רפאל בוכניק
מן הדין לתהות בדבר ההגיון הצרוף המנחה את אלה הדוחקים בממשלת ישראל לעשות מעשה "דווקא עכשיו" . לחידוש המו"מ עם אבו-מאזן משמעות אופרטיבית ברורה - עיסוק בסוגיות תכליתיות כגון הגבולות ועתיד ההתיישבות היהודית ביו"ש. סביר כי עצם התנעה מחודשת של המו"מ תעמת את ישראל עם הממשל האמריקני הנוכחי, ואולי אף ביתר שאת
פרופ' דן ביין
הצעת חוק פרטית מבקשת לבטל את החוק הפלילי האוסר על העלבת עובד ציבור    אולם היתר לכנות עובדי ציבור "נאצים" או "מפגרים" יהיה התרת רסן שתוביל לאלימות פיזית
חגי הוברמן
אובמה מקים קואליציה בשותפות עם 'ערבים טובים', נגד 'ערבים רעים'. אבו מאזן שייך אוטומטית, בראיה האמריקנית העקומה, ל'ערבים הטובים', ועל כך הוא כמובן יהיה ראוי לגמול מדיני נדיב
מתי דוד
החלום לחזק את אבו מאזן הוא פנטזיה    אף מנהיג פלשתיני לא יוותר על שיבה וישראל לעולם לא תסכים לזכות השיבה ולכן אין סיכוי להסכם קרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il