X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא כל אחד יכול להכין הערכת שווי על כל נושא בכל חברה לפני שבוחרים מעריך שווי למשימה ספציפית, יש לבדוק שורה של פרמטרים בנוגע לנסיונו, יכולותיו ודרכי עבודתו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ניבוי הוא עניין קשה וניבוי העתיד קשה שבעתיים (נילס בוהר)
הערכות שווי הן חלק רגיש בחייהם המקצועיים של מנהלי החברה והדירקטוריון שלה. איכות הערכת שווי ויכולת מעריך השווי לעמוד בהליך משפטי לעומתי כדי להגן על עבודתו, מהווים קו הגנה חשוב בדוחות כספיים כנגד סיכונים משפטיים כגון תביעות ייצוגיות ונגזרות, מול סיכונים חשבונאיים וסיכוני ביקורת כגון הצגה מחדש של דוחות כספיים (Restatements) ולהקטנת חשיפות מס משמעותיות.
נושאים אלו נבחנים בעת האחרונה ביתר שאת בסביבה המשפטית המאתגרת, בהן גוברת חשיבות ההבנה של היכולות והמגבלות, גם התיאורטיות אבל בעיקר הפרקטיות והיישומיות בעבודה עם הערכות השווי, אשר מהווה כלי עבודה חשוב לכל דירקטור ומנהל.
זאת ועוד: הבנה נכונה של הערכות שווי מסייעת למנהלים ודירקטורים ללמוד רבות על הפעילות המוערכת, נקודות החוזק והחולשה שלה, מצב השוק בו היא פועלת וכן על יעדים ניהוליים אפשריים, כפי שבאים לידי ביטוי בתחזיות ולשפר את איכות עבודתם המקצועית כדירקטורים.
השיקולים בבחירת מעריך שווי מורכבים כנדבך על נדבך וכוללים את כשירות המעריך והאי-תלות שלו, את המתודולוגיה, את הנתונים ואת היישום. במאמר זה נעסוק באבן היסוד הראשונה: כשירות מעריך השווי - ההיבטים שיש להביא בחשבון בעת התקשרות עם מעריך שווי ובחינת תוצרי עבודתו.
על ההנהלה להשתכנע ולהניח את דעתה באשר לכשירותו ויכולתו המקצועית של מעריך השווי. לצורך כך עליה לבחון, בין היתר, את הנושאים הבאים:
ניסיון ומיומנות מקצועית
מהו נסיונו של מעריך השווי בביצוע הערכות שווי מהסוג הנדרש? על חברי ההנהלה לוודא מהו נסיונו בהגנה אפשרית על חוות דעתו בהופעה בבתי משפט או מול רשויות וגורמים רגולטוריים או סטטוטוריים שונים. לדוגמא: האם עבודות קודמות שלו נבדקו על-ידי רשות ניירות ערך או רשות המיסים? מה היו תוצאות הבדיקות הללו? מה סיכויי העבודה ומעריך השווי לעמוד בחקירה נגדית במקרה של חקירת רשות ניירות ערך, רשויות המס או במקרה של תביעה נגזרת או ייצוגית? היבטים אלה של ניסיון מקצועי קריטיים, שכן לא כל מעריך שווי, מקצועי ככל שיהיה, יוכל להגן בהצלחה כעד מומחה בסביבה לעומתית, בעת חקירה נגדית.
השכלה ובקיאות מתודולוגית ויישומית
על ההנהלה לבדוק אלו הכשרות והשתלמויות מקצועיות עבר מעריך השווי, אלו תארים אקדמאיים ו/או מקצועיים ברשותו. האם הוא חבר בארגונים מקומיים או בינלאומיים בתחומי הערכות שווי? אלו מאמרים מקצועיים פרסם המעריך? האם יש לו הסמכה או ניסיון פרטניים בתחומי מומחיותו (כגון: התמחות וניסיון בנכסים בלתי מוחשיים או התמחות בניהול סיכונים והערכות שווי של מכשירים פיננסיים)?
פיקוח ובקרה
על ההנהלה והדירקטורים לברר אלו נהלי בקרת איכות מקיים מעריך השווי בעבודתו. עליהם לשאול אודות תהליכי העבודה הנהוגים אצל המעריך, כגון: האם קיימת מחלקה מקצועית המבצעת בדיקות איכות של הערכות השווי לפני סיומן? האם מכין העבודה הוא גם הגורם שבודק אותה? האם בוצעה בקרה לתוצאות על-ידי בדיקות סבירות לתוצאות ביחס לעסקות דומות/קודמות, כגון בדיקת מכפילים משתמעים או בדיקות לאיכות המדגמים ששימשו את המעריך בעבודתו?
תהליכי פיקוח נוספים כוללים, כאשר הדבר רלוונטי, גם השוואה לפרמטרים מרכזיים שנכללו בהערכות שווי קודמות שביצע מעריך השווי עצמו לחברה, ו/או לחברות אחרות בתחום פעילותה ו/או השוואה לפרמטרים והנחות ששימשו בהערכות שווי קודמות שבוצעו לחברה גם שלא על-ידי מעריך השווי הנוכחי.
שיטות עבודה מקובלות
על ההנהלה לבחון מהן שיטות ביצוע העבודה שנקט המעריך, הן במונחי איסוף מידע (כגון: האם מקור המידע ששימש את מעריך השווי אכן מתאים לשימוש שנעשה בו?(, הן בדרכי ניתוח המידע שנאסף (כגון: האם נעשה שימוש באקסל או בתוכנות ייעודיות?) והן בדיקה לגבי מהימנות הנתונים שנעשה בהם שימוש (כגון: האם נעשה שימוש בנתונים לא מאומתים מהאינטרנט, או בנתונים ממסדי נתונים מקצועיים ומוכרים?).
גם את איכות הצוות המקצועי שליווה את תהליך הערכת השווי יש לבדוק, כגון: מיהם חברי הצוות ומהו ניסיונם? ואם רלוונטי, האם וכיצד נעשתה ביקורת או סקירה על-ידי משרד רואי החשבון או גורמים אחרים רלוונטיים על עבודת מעריך השווי, ומה היו המסקנות שלהם?
הערכות שווי יכולות לשמש ככלי ניהולי רב עוצמה עבור מנהלים אך מהוות גם גורם סיכון ניכר בעל השלכות משפטיות וחבויות לאחריות ההנהלה והדירקטוריון. על-מנת לעשות בו שימוש מושכל, טוב תעשה הנהלת החברה אם תבחר במעריך שווי מקצועי ובלתי תלוי, בעל כשירות מקצועית נאותה ובעל יכולת הגנה טובה על חוות דעתו.

הכותב הוא מנכ"ל "שווי הוגן", מוסמך כמעריך שווי בכיר על-ידי הלשכה האמריקנית למעריכי שווי (ASA), מוסמך כמומחה לניהול סיכונים פיננסיים (FRM) על-ידי האגודה הבינלאומית לניהול סיכונים פיננסיים (GARP).
תאריך:  28/09/2014   |   עודכן:  28/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בית המשפט העליון לא סתר את ממצאיו העובדתיים של בית המשפט המחוזי בפרשת סרן ר'    אילנה דיין שתלה בכתבה קטעים בלתי אותנטיים, ובמילה פשוטה: פברקה    למרות זאת, קבע ביהמ"ש העליון שהיא פעלה בתום לב    האם הקביעה התמוהה הזו קשורה לזהותם של התובע והנתבעת?
עמי דור-און
ההאשמות שאותן העלה הנשיא עבאס מעל בימת המערכה העולמית כללו התבטאויות שאין חמורות מהן נגד ישראל ומנהיגיה    הגיע הזמן להציג את אבו מאזן בעיני העולם כמות-שהוא באמת: ברברן השש לנאץ ומוביל את עמו לקראת מערכה מיותרת נוספת
אלכס נחומסון
אם קלע ד"ר גודמן בפרשנותו לכוונותיו של משה במתן עדיפות לערך היחס לגר הרי שניתן להבין זאת על-רקע סיבלם הממושך של בני ישראל במצרים שהאפיל בעיני משה על כל מוטיב אחר    כה רב היה הסבל עד שציווה משה - לא עוד    הקדימות של הערך הזה צמחה מתוך מצוקה ולא מתוך הגות פילוסופית, כלומר רב בה הרגש מהסקה של מסקנה הגויה
ארווין קליין
בסופו של דבר הסניפים נסגרו שוב פעם, חוץ מהסניף המרכזי בחיפה    המיטה תחזור אולי, בצורת שיווק שונה, במקומות שונים בארץ    לאחרונה דיברתי עם בת דודה שלי, שסיפרה לי שהטיפולים האלטרנטיביים (באזור ירושלים) מצליחים מאוד במרכזים הרפואיים דווקא    אם כך אולי הבעיה היא שהישראלי הוא שמרני וסגור מדי לרעיונות חדשים בתחום הבריאות?
עמי דור-און
קשה לעתים לדעת מי הוא באמת נשיא ארה"ב ובשליחות של איזו אלוהות הוא חי בעולמנו הכאוטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il