X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרבה הצער כלל אין זה בטוח שהממשלה תוכל כיום להתמודד עם החטוטרת הפיננסית של חברת החשמל, בגלל המצב הגרעוני הכבד בו נתונה המדינה בעקבות הדרישות המכבידות של ההוצאות הביטחוניות
▪  ▪  ▪
חברת החשמל [צילום: אתר החברה]

חברת החשמל פושטת רגל. זו אינה תיאוריה. זו המציאות. אם היה מדובר בחברה פרטית ש"הצליחה" לצבור חוב עתק של כ-70 מיליארד ש"ח כמו חברת החשמל ברור, כי דרך המילוט היחידה להיחלצות מהמשבר, היא פנייה לבית המשפט בבקשה למנות לחברה נאמן במסגרת הליך של הקפאת הליכים וניסיון לגבש הסדר חוב. המשמעות המעשית של הליך כזה איננה סגירת החברה, אלא המשך פעילותה תחת כנפיו המגוננות של בית המשפט.
למרבה הצער כלל אין זה בטוח שהממשלה תוכל כיום להתמודד עם החטוטרת הפיננסית של חברת החשמל, בגלל המצב הגרעוני הכבד בו נתונה המדינה בעקבות הדרישות המכבידות של ההוצאות הביטחוניות.
פרט לגרעון הקיים דרושה כרגע למדינה תוספת של כ-18 מיליארד ש"ח לתקציב 2015. בינתיים, כיוון שלא מומשה הרפורמה, הגיעה חברת החשמל לגירעון וחוב של 70 מיליארד שקל ולמדינה אין מניין לממן כיסוי של חוב מהסוג האסטרונומי הזה.
חברת החשמל איננה עוד חברה במשק הישראלי. היא הגדולה שבחברות התשתית. האמת היא שהבעיה של החברה איננה כשל ניהולי. הסכמי העבודה בין המדינה לעובדי החברה אינם מאפשרים ניהול והתייעלות כיוון שכמעט כל פעולה ניהולית - כמו, למשל, פיטורי עובדים מיותרים - דורשת את הסכמתם של העובדים, שבדרך כלל אינם מסכימים כיוון שמטרתם להמשיך ולנהל את החברה, כרצונם וכהבנתם.
מצב דברים בלתי הגיוני זה מזכיר את מה שהתרחש לפני שנים בחברה ממשלתית אחרת - אל-על. גם באל-על ניהלו העובדים את החברה ועשו בה כרצונם. ניתוח קווי הדמיון בין אל-אל מאותם ימים עכורים לבין מה שמתרחש כיום בחברת החשמל יכול להצביע על נתיב הפתרון הרצוי: העברת החברה למסלול של ניהול על-ידי מפרק-מנהל בחסות בית המשפט.
מנהל השואב את סמכותו מביהמ"ש, יכול ליישם תוכנית הבראה חיונית מבלי שלוועדי העובדים תהיה יכולת להשבית את החברה. מי שישבית - צפוי להיענש בכול חומרת הדין. רק בחסות בית המשפט אולי ניתן יהיה סוף-סוף לנהל את החברה כפי שדורשת המציאות ולאפשר לה לגלות סימני חיים עסקיים תקינים.
המצב הכלכלי החמור בחברת החשמל הביא את ההנהלה להכרה שהגיעו מים עד נפש. הראשון שהסיק את המסקנות המתבקשות היה המנכ"ל אלי גליקמן שהחליט להתפטר. בדיון בבית הדין האזורי בחיפה, אמר גליקמן: "הנחת העבודה של חברת החשמל הייתה שהמדינה מאחוריה ושלכן 'יהיה בסד"רוהרפורמה בוא תבוא". והנה להפתעתו הגמורה של גליקמן הודיע לו שר האוצר יאיר לפיד - בלי הסברים של ממש - כי רפורמה לא תתממש.
בעת הדיון המשפטי תקף גליקמן המאוכזב את הנסיגה מהרפורמה במלים חריפות: "פתאום, שלושה ימים לפני תחילת תחולתה של הרפורמה המתוכננת, שר האוצר 'מסתובב'. ככה מנהלים מדינה"?
‏‏גליקמן הסביר את המצב הניהולי הבלתי אפשרי בחברת החשמל כשגילה את האמת המרה כי בעצם אין לו שליטה על מצבה הכספי של החברה. "אני לא מכיר עוד מנכ"ל שאיננו אחראי על ההכנסות ועל ההוצאות של החברה שלו. לצערי, המדינה החליטה ב-1996 שהיא בלבד קובעת את תעריף החשמל ללא סמכות ערעור. ככה לא מנהלים עסק".
האמת היא שגליקמן עשה את המעשה הנכון כשהחליט להתפטר, כי עם תמיכת עובדי החברה או בלעדיה, המדינה היא זו שאשמה ביצירת התנאים שהובילו לגרעון הגדול ולכישלון הניהולי, וחובתה של המדינה לעשות מעשה כדי למצוא מוצא למצוקה הפיננסית החמורה.
במצב הנוכחי אסור שגליקמן לבדו ישלם את המחיר. ראוי שגם יו"ר החברה יפתח רון-טל יתפטר, אף כי ברור שהתפטרותו לא תפתור דבר. אבל אם ישקיע רון-טל חשיבה ניהולית ומאמץ ארגוני במטרה לשכנע את כל חברי הדירקטוריון להתפטר, אולי אז יתעוררו מתרדמתם שר האוצר והממשלה כולה, ויכירו בצורך הדחוף לעשות מעשה אמיץ ונכון: למנות לחברה נאמן, או מפרק-מפעיל, וליצור את התנאים שיאפשרו שליטה ניהולית. השיטה כבר הוכיחה את עצמה באל-על. אין כל סיבה שלא תצליח גם בחברת החשמל.
כל מה שצריך לעשות זה להפסיק את מדיניות הדיבורים והמו"מ האינסופי ולעבור למעשים. ישראל היצרנית והעמלה למחייתה ולקיומה זקוקה נואשות לרפורמה של ממש במשק החשמל.

תאריך:  25/09/2014   |   עודכן:  25/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק מפרק-מפעיל יציל את חברת החשמל
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
רק כלא לועד יציל את ח"ח ל"ת
בלי אשליות  |  25/09/14 19:08
2
ההנהלה כושלת-
אחד שיודע   |  26/09/14 08:43
 
- אתה כנראה אחד מהוועד
איל  |  26/09/14 12:11
3
לא בדיוק. דרוש ניתוח לב פתוח
רפי לאופרט  |  26/09/14 09:35
 
- תשובות והבהרות לקודמיי
אדריאן קר'  |  26/09/14 11:13
 
- כן, אז למה אתם נגד תחרות? ל"ת
איל  |  26/09/14 18:14
 
- העובדים אינם אשמים בעיקר
רפי לאופרט  |  27/09/14 13:36
 
- זו תהיה מלחמה
איל  |  26/09/14 12:28
 
- זו תהיה מלחמה
איל  |  26/09/14 12:28
4
האשם האמיתי
אביעד פ.  |  26/09/14 11:16
5
חחי הם הגיבנת שאכלה את הגוף
58  |  26/09/14 15:03
6
תשובה לאייל ול-58
אדריאן קר'  |  26/09/14 18:57
7
ביבי מנסה להפריט את חח"י
ע"י מימון הערבים  |  27/09/14 07:07
8
המדינה אשמה ותשלם.
אייל ס  |  27/09/14 09:15
 
- המדינה אולי אשמה, אבל לא היא
רפי לאופרט  |  27/09/14 13:24
9
חברת חשמל זה לא אלעל
חשמלאי  |  27/09/14 12:06
10
מוגש מטעם יצרנים פרטיים ל"ת
מפרק  |  28/09/14 22:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
הפעם אני מבקש לדון מעט בסוגיית הרמטכ"ל, בין היתר על-רקע אירועי "צוק איתן", אבל גם מתוך התבוננות על העבר, בעיקר בדור האחרון
אברהם הללי
כל שעלינו להזהיר את אויבי ישראל, כי כל הקם עלינו לְהָרְגֵּנוּ סר ונעלם מן העולם. וכי רק נצח ישראל ינצח כבר שמעו ורגזו, רעדה אחזתם שם
נעם סולברג
עם כל המרחק שבין אנוש לאלוה, עלינו ללמוד מדרכו של הקדוש ברוך הוא: להושיט יד לעבריין המביע חרטה, לסייע לו לצאת ממעגל הפשע וההתמכרות ולקבל בזרועות פתוחות את מי שחזר למוטב
אברהם הללי
שנת תשע"ד תחלוף ואחריה תבוא תשע"ה, ושוב יש כאלה שיעבדו על חלשי הדעת לתת פרשנויות ומשמעות, כדברי חכמה והגות וישמיעו ויביעו דברי שטות
עמי דור-און
גאולה אבן ניצבת אל מול עדשת המצלמה של אחד העיתונים במבט חודר, ידיה על מותניה בעמדה מתריסה כאילו היא בעלת הבית שאין ממרים את פיה, בוטחת וגאה בעצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il