X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כתבתי מכתב למומחה לשחיתות והסברתי לו כיצד למגר אותה ולהציל את האנושות. ארוך ומייגע, מיועד רק לאנשים הרוצים לשנות את העולם. בשעה אחת תלמדו את מה שאף פרופסור לא יודע
▪  ▪  ▪

שלום דורון,
אני מתנצל על האיחור הגדול בתשובתי, לא נעלמתי, פשוט שקדתי על תשובה מקיפה. ראשית אני רוצה להודות לך על המוטיבציה לכתוב חוברת זאת. הרשמת אותי מאוד בדרך המכובדת בה נחלצת מהביקורת שלי. הייתי קצת נוקב, אבל התמודדת עמה בצורה מרשימה.
אינני מעוניין להתנגח, נהפוך הוא, אני רוצה להציג בפניך תחום שלם "בתול" לגמרי. עין חוקר טרם שזפתהו. מטבע הדברים זהו תחום מכוער מאוד, שהרי לא קשה לנחש מה גדל באפילה... בכל אופן זהו תחום שהמדע טרם גילה:
השחיתות! (ליתר דיוק: תרבות השלטון). מופתע? מיד אוכיח לך שגם אתה כמומחה לא מכיר את התחום כלל וכלל. תן לי הזדמנות להפתיע אותך. בשעה שכל האנושות רצה קדימה בלי לדעת לאן, אני רצתי "הצידה" וגיליתי עולמות מופלאים.

משחק מחשבה

אנסה להרשים אותך בתובנה שאיש מלבדי אינו יכול להעלות על דעתו בתקופתנו (בגלל שכולם ספונים בתוך הקופסה): הידעת ששרי אריסון היא המשרתת של חסר הבית שמקבץ ממנה נדבות בצומת?
את זה לא ידעת. מדוע יש טייקונים? מסיבה אחת בלבד: משום שהציבור חושב שזה לטובתו! שהרי הכל בכל מכל כל, כולל הכל פלוס בונוסים, לרבות המדינה ומנגנוניה קיים למען האזרח / העם / הציבור.
ניעזר בדמיון מודרך לצורך תרחיש עתידי. נניח שבעוד כמה שנים הציבור יחליט שהוא נהנה מספיק מן הטייקונים והוא בשל לעשות פסק זמן לקומוניזם. יעלה מנהיג כריזמטי, יציע לעניים הצעה שקשה לסרב לה: לחלק להם את כספי העשירים, יקבל 40 מנדטים, יהיה ראש ממשלה ויחלט את כספי העשירים.
לא בטוח שזהו סתם שעשוע מחשבה דמיוני. היום זה היפותטי, מחר זו יכולה להיות המציאות. האנושות מתנהלת באופן סינוסי, יש איזונים, התפרצויות, לא ניתן למצוץ את הציבור עד אין קץ. בניגוד למהפכה הצרפתית, היום בעזרת הדמוקרטיה כבר לא צריך אלימות כדי לעשות מהפכה. נכון שבתקופתנו קיימת פוביה קמאית מקומיניזם, אבל עוני כבד מעבר לסף מסוים עשוי / עלול להתגבר עליה.
האם יש מניעה כלשהי (חוקית או אחרת) לתרחיש מעין זה? אתה כמומחה לדמוקרטיה מוזמן לענות.
מתי בפעם האחרונה בדקת את העומס של העשירונים העליונים על המדינה? שכחת. לא נורא, אם תבדוק אולי תופתע לגלות שמדובר בטריליונים.
לך תשכנע שאדם עשיר חייב משהו לאדם עני. הוא הרי הרוויח את כספו ביושר, ואם לא שיתבעו אותו. אין אדם אחד שמסוגל אפילו להעלות על דעתו קומוניזם וחילוט כספי העשירים בישראל. אבל אם העניים ירצו, ואם יהיו מספיק עניים, הם יבחרו עני לראשות הממשלה. הוא ישנה את החוק, והשופטים יוכלו לצרוח אבל יחויבו לפעול על-פי החוק כי זו מהות הדמוקרטיה. טעיתי במשהו?

רעשי רקע

הייתי רוצה לגשת מיד לעניין, אך אין מנוס מלהסיר קודם אבני נגף. לכאורה הדברים שאני אומר מאוד מאוד (מאוד) פשוטים! ממש לוגיקה אלמנטרית! למרות זאת איש אינו מסוגל להבינם.
מדוע? בגלל "רעשי רקע". מה זה אומר? מיד תחווה זאת "בשידור חי" על עצמך: אנסה לשכנע אותך שחסר מידע קריטי חיוני, ולא אצליח. באורח פלא אתה תתעקש להמשיך להיות בור.
נחזור לשיחתנו הקודמת: ממדי השחיתות. אני טוען טענה פשוטה: אין מידע. לכאורה טענה טריביאלית אלמנטארית, שהרי המידע אינו קיים! כפי שבעצמך הודית בכך.
היש פשוט מזה? אין לנו שום עוגן אחיזה להתבסס עליו ולומר: השחיתות ממדיה הם... למרות זאת אי-אפשר לשכנע איש שהמידע אינו קיים. מוזר מאוד.
מדוע? התשובה שאתה שלפת מהמותן: משום שבלתי אפשרי להשיג את המידע. גם אם אתה צודק ובלתי אפשרי לבער את הבורות, האם זה מוכיח שאין בורות? נהפוך הוא, זה דווקא מאשש זאת.
הלוגיקה הפשוטה אומרת שלפנינו שני היגדים נפרדים:
1. אין מידע.
2. בלתי אפשרי להשיגו.
זה לא פלוס ומינוס, המשפט השני אינו מבטל את הראשון.
גם אם הוא נכון (והוא לא).

המידע שהגעת אליו איננו מחובר

תירוץ נפוץ נוסף הוא: "המידע אינו נחוץ".
את המידע עצמו המתרץ כמובן לא יודע (כי המידע איננו).
מה הוא כן יודע? שהמידע מיותר...
הבנת את האבסורד?
הוא אפילו לא יודע מה מיותר, אבל הוא "יודע" שזה מיותר.
אחד "יודע" שלא צריך, אחר "יודע" שאי-אפשר, שלישי "יודע" שמי שצריך יודע. כל אחד יודע משהו. רק לקלוט שהוא לא יודע, את זה הוא לא יודע, וגם לא מסוגל לדעת. זו אשליה בעצימות עצומה. רעשי רקע בעוצמה קולוסאלית. מדהים: אנשים אינטלקטואלים מתעקשים בקנאות להמשיך לא לדעת.
איך מתמודדים? פשוט מתעלמים מתחושות וצועדים כמדענים בלוגיקה טהורה. אפשר להקביל זאת לתופעת סחרחורת ורטיגו בטיסה: אתה בטוח שהשמיים למטה. אל תאמין לתחושות, נטוס ביחד טיסת מכשירים. את הורטיגו החברתי הזה כיניתי בשם: הפלא העשירי (מתוך שבעת פלאי עולם). הגדרתו:
כל מה שאנחנו לא יודעים,
לא יודעים שלא יודעים,
ומתעקשים להמשיך לא לדעת.
אבל למה לחפש תירוצים? למה להתעקש על בורות? למה לברוח מהמידע? למה לא לנסות לבררו?
אינך מבחין בחסרון המידע כי אינך זקוק לו.
(אינך היחיד. כל האנשים בתקופתנו שבויים באשליה זו).
אני רודף אחריו כמעט 15 שנה, כך שאני חש מאוד בהיעדרו.
אז למה באמת המידע הזה כה חשוב לי? מדוע אני נודניק כה קטנוני המתעקש לדעת האם השחיתות עולה לנו 100 מיליון או 150 מיליון? כדי לקבל תמונת מצב. ברגע שנקבל אותה נופתע לגלות שזה לא מאות מיליונים, לא מיליארדים, אף לא עשרות. מדובר בסדר גודל של מאות מיליארדים!!! בשנה!

אומדן מוגזם?

אל תגיד לי שזה נשמע לך מופרך, כי גם זה רעשי רקע.
זכור: בהיעדר נקודת ייחוס קל מאוד לשגות באשליות.
יש אשליה רבת עוצמה לפיה ממדי השחיתות סבירים.
זו בדיוק הסיבה לכך שצריך לחקור.
אנו חיים בתקופה מדעית, תחושות זה חשוב אך לא מספיק.
מצד אחד אמרת: בלתי אפשרי לדעת, נגזר עלינו לחיות בעלטה.
מצד שני אתה אומר: אומדן של מאות מיליארדים מופרך בעליל.
על סמך מה? אינך יכול גם להתעקש שאין מידע וגם להשתמש בו. אין חצי הריון, או שיש אומדן (כלשהו) או שאין. אם אנו "הולכים בלי ומרגישים עם", הרי שאנו בגן עדן של מבולבלים.
מי דורש את המידע? אני.
מי מתנגד לספק את המידע? אתה (וכל המדע).
מתירוצים שונים ומשונים:
זה בלתי אפשרי, זה לא נחוץ, וכו' וכו' סיפורי פוגי.
אז איך אתה יכול מצד אחד להתעקש על כך שלעולם לא נוכל לקבל את האומדן, ומאידך להשתמש בו כאילו הוא קיים?
לדוגמה, תשאל פעוט מה גדול יותר: המרחק בין פרוטון לאלקטרון או בין שביל החלב לאנדרומדה? אין לו שום דרך לדעת, חייבים אומדן כלשהו.
תאר לך שראש הממשלה מזמין מומחה לשחיתות ומבקש: "תאר לי בבקשה את ממדי התופעה". "הרבה", עונה המומחה. "תוכל להיות קצת יותר ספציפי"? "עשרות מיליונים, מאות מיליונים, אלפי מיליונים, מיליוני מיליונים... למען האמת אינני יודע, אינני יודע שאינני יודע, אך אל דאגה כולם לא יודעים"... שיחה כזו מתאימה יותר לסאטירה של קישון מאשר למציאות המדעית במאה ה 21.
מדהים כמה קשה לשכנע אנשים שהם לא יודעים. רעשי הרקע מצליחים להאפיל על לוגיקה אלמנטרית. תחושת הביטחון שממדי השחיתות סבירים כה חזקה, שהיא מאפילה על הרציונאליות.
מכל מקום, כאיש מדע אתה חייב להודות שתחושה אינה יכולה להוות תחליף למידע (ועד שיהיה מידע, אם בכלל, נסתפק בהערכות אינטלקטואליות של מומחים לאחר שילבנו את הנושא).
בוודאי אשמח לשמוע גם את האומדן שלך, אבל אתה בודאי מבחין בין דעות ועובדות. אומדן של אדם אחד הוא בגדר דעה (כפי שאמרת בצדק בנוגע לאומדן של פרופ' זליכה). אבל דעה שבהחלט יכולה לשמש כבסיס לפתיחת דיון ומחקר.
ליתר ספציפיות השאלה היא: האם השחיתות היא בעיה בסדר גודל של מאות מיליונים או מאות מיליארדים? על השאלה הזאת המדע יכול לענות! אבל קודם כל הוא כמובן צריך להידרש אליה.
והוא לא ידרש אליה אם הוא חי באשליה שהמידע קיים, או שהמידע מיותר, או שבלתי אפשרי, או שלא צריך להשיגו, או כל תירוץ אחר. לכן ההבנה וההפנמה שהמידע חסר היא תנאי כה חשוב ובסיסי.

נתמקד

בוא נניח לפילוסופיה וננסה למצוא את נקודות ההסכמה בינינו:
קוואדריליונים ודאי שלא.
טריליונים גם לא.
מיליונים בדיחה.
המונח שאנו עוסקים בו: מיליארדים!
יפה, התקדמנו. ומה סדר הגודל?
לדעתך בודדים, לדעת זליכה עשרות, לדעתי מאות.
אז זה לא מדויק שאין אומדן, אומדן מסוים יש.
הבעיה היא הרזולוציה שלו.
בעיה נוספת: האומדן איננו מדעי אלא ברמה של תחושות ספורדיות.
כלומר התחום מופקר, המדע טרם חש שכדאי לפשפש בתחום.
זה ממש לא אומר שזה בלתי אפשרי.
יותר עניין של פיזור דעת.
ברגע שיתחילו לעסוק בו יהיו כמובן חילוקי דעות (פוריים).
למשל ההערכות ינועו בין 3 מיליארד ל 300 מיליארד.
אינטרוול מטורף ובלתי מתקבל על הדעת כמובן.
ככל שהנושא ילובן המרווח יצטמצם.
האומדנים ימוקדו על-פי הגדרות.
נקבל פירוט, נקודות, וכו'.
הדברים הללו יוכלו לשמש אותנו אחר כך לצורך מיגור התופעה.
אולי תוקם רשות למאבק בשחיתות.
יהיו לה יעדים מסודרים על סמך המידע הנ"ל.
תהיה לה מוטיבציה - תקבל בונוסים לפי הצלחתה.
תטפל גם בהיבטים תרבותיים ולא רק כספיים.
לסיכום: אין ספק שהתחום בעל חשיבות עליונה!
אין ספק שהוא מוזנח! גם אם מדובר במיליארדים בודדים.
מתי בפעם האחרונה נפל לך מיליארד שקל מהכיס?...
לא צריך לזלזל ב"כסף קטן".
כך שגם אם אני טועה ולא מדובר במאות מיליארדים,
עדיין הצבעתי על נושא מוזנח, מופקר, נשכח, שראוי להחקר.
וזה לא רק זב"שה של הפוליטיקה, אלא קודם כל באחריות המדע.
נא לא להתחמק או לשחק ראש קטן, בבקשה. תודה.

לא על הכסף לבדו

עד כאן דיברנו כמובן רק על החלק הכספי. אך כפי שבעצמך הערת: לשחיתות יש עוד המון נזקים בלתי מדידים כספית. כאשר נבין את ממדיה המפלצתיים של התופעה, יפול לנו האסימון.
או אז נבין שבעצם כל הבעיות החברתיות הקשות הבלתי פתירות לכאורה הן בסה"כ תוצאה של שחיתות.מיגור השחיתות יפתור (כמעט) את כל הבעיות החברתיות וישדרג את איכות החיים כאן מיליארדי מונים!
אבל תנאי מקדים והכרחי לכך הוא הבנת התופעה וממדיה.
לסיכום: האם המידע נחוץ? בהחלט. האם המשימה אפשרית? תן לי הזדמנות. עד סוף המכתב גם אתה תדע לעשות את "הבלתי אפשרי": לא רק לדעת מיהו האויב, אלא גם להביסו ולמגרו...
אך כידוע שלב ראשון במלחמה, לפני שמסתערים בהתלהבות על האויב כדאי לדעת מי הוא. דע את האויב: מה זה שחיתות? מי זה? כמה? למה? המידע נחוץ, חיוני, אפשרי לאיסוף, ואפילו קל ופשוט. אבל כדי שתהיה לנו מוטיבציה לחפש אותו, קודם כל עלינו להכיר בהיעדרו!

המוני העצים מסתירים את היער

מדברים בלי סוף על מושחתים, איך אפשר להעלות על הדעת שקיימת בורות? האנושות היום עדיין לא קולטת שאין לה מושג בנוגע לממדי השחיתות! בעצם אין לה שום קמצוץ של מושג ירוק בנוגע לתופעה!
היא לא יודעת.
היא לא יודעת שהיא לא יודעת.
והיא גם לא מסוגלת לקלוט שהיא לא יודעת.
(זהו הפלא העשירי).
היא בכלל מדברת במונחים של מושחתים (נפרדים) ושל חוק.
לא כתופעה ובטח לא כתרבות. האנושות בתקופתנו כל כך פרימיטיבית שזה מזעזע.

מפלצת עמומה

נפתח הפעם בקרדיט: את המונח החביב הגתה פעוטה שהחליטה שאני מצטרף אליהם למשחק בתפקיד מפלצת איומה (היא רק לא זכרה איך אומרים במדויק את המילה השנייה). תודה, מה עוד שדווקא את הדברים החשובים ביותר הילדים מבינים הכי טוב מכיוון שהם חפים מרעשי רקע.
לענייננו: אתה רץ קדימה בלי לדעת לאן, מומחה לשחיתות, ומה אתה יודע על השחיתות? המון ובעצם כלום. האם השחיתות היא כמו חיידק? חיפושית? ממותה? דינוזאור? אין לנו שמץ של מושג ירוק, אבל כולם מבסוטים, ממהרים, רצים, רצים...
השחיתות היא מין מפלצת עמומה שכזו, מעורפלת, אין לנו מושג מניין היא באה, לאן היא הולכת, היכן היא מסתתרת. פתאום נחשף קצב, פתאום שחם, פתאום לנגר, פתאום פישר, פתאום הירשזון, פתאום אולמרט. ומי הבא בתור? מי בתור הבא?
האם שאלת את עצמך פעם: איזו מן מפלצת היא זו, שהאנושות עם כל תבונתה תמיד ניגפת בפניה? גיבורת על, סופר מפלצת, בלתי מנוצחת. איך ייתכן שהמדע המופלא והמדהים שלנו ניצב חסר אונים בפניה? הרבה שאלות לא שאלת...
המדע לא מתבייש, הוא אף פעם לא הציב את מיגור השחיתות כמטרה. הוא מהאו"ם, אין לו אחריות, הוא חוקר מה שבא לו. הפרופסורים הבכירים צוהלים כל הדרך אל הבנק בין אם האנושות מצליחה הצלחה מופלאה, ובין אם היא קורסת. למי יש מוטיבציה למגר את השחיתות? רק לסובלים ממנה.
האם באמת כולנו לבנים וטהורים ורק אלו שנחשפו הם "הרעים", או שמא אנו בעצם עדר של חזירים בחליפות המתפלש בתוך ביצה סרוחה, ומדי פעם עוד אחד מאיתנו נחשף כחזיר? אין לנו מושג. הסביבה הזו שבה אנו חיים נקראת: "תרבות". מילת קסמים מאירת עיניים. ברגע שמבינים אותה פתאום נדלק האור ומבינים היכן אנו חיים. עוד נחזור אליה.
אתה אולי מדמיין את השחיתות כעלוקה קטנה על צווארה של פרה שמנה, אני מדמיין אותה כעלוקה ענקית המקיזה את דמה של פרה צמוקה זעירה שניתן להבחין בה רק בעין מזויינת. מי צודק? לא יודעים, לא יודעים שלא יודעים ולא רוצים לדעת. (בהמשך נופתע לגלות ש 90% מן ההון של האנושות נמצא בידי 10% מן האנשים. איך הגיע לשם? אולי בריצה קלה).

נורה ירוקה

רעשי רקע נוספים: אגו. "למה מי אתה שתלמד אותי בתחום מומחיותי", וכו'. אני חוזר שוב על הצעתי: אם אתה איש מדע המכבד את עצמו - כבה את כל רעשי הרקע. רגשות בצד, אנא התייחס אל הטיעונים הלוגיים היבשים בלבד!
אדרבה, קבל זאת כאתגר, כ"נורות ירוקות". כל פעם שאני אומר משהו חדשני שמעולם לא שמעת והוא מסקרן ומעורר תהיה, משהו חריג, מוזר, עוצמתי, קורא תיגר על תפיסות קיימות, בלתי ניתן להפרכה, תדליק נורה ירוקה שמשמעותה: "אהמ... יש לדברים פוטנציאל, הבה נכנס לעובי הקורה".
אני מזמין אותך לעשות את הבלתי אפשרי לכאורה, את מה שאף אדם עד כה לא עשה: לבחון אותי עניינית. זה כל מה שאני מבקש. האם זו בקשה כה מוגזמת?... וזה מספיק (בתנאי שמתגברים על רעשי הרקע כמובן).

הכל עניין של הגדרה

אתה צודק גם בכך שיהיה ויכוח על הגדרות. אבל זה כמובן לא בעיה, אדרבה זה מפרה את הדיון.
כדי לחסוך מזמנו של המדע אני מוכן לעזור: נגדיר את השחיתות מנקודת מבטו של האזרח, שהרי זו נקודת המבט הרלוונטית, שכן עבורו קיים הכל. ובכן, מה מעניין אותו? מה שהוא מפסיד כתוצאה מהתנהלות לא יעילה של השלטון. המונח יקרא: "שחיתות במובן הרחב" ולו מספר הגדרות משלימות:
כסף ציבורי שאינו מגיע לידי הציבור.
כל מה שלטובת האליטות על חשבון הציבור.
"טרה", מחיר האריזה, המחיר שהאזרח משלם תמורת העונג שיהיה לו שלטון.
בקיצור: כל מה שהאזרח מפסיד כתוצאה מהתנהלות לא מושלמת של השלטון.
כל הגדרה אחרת נכנסת כסעיף קטן כלשהו בתוך ההגדרה הרחבה, למשל "שחיתות פוליטית" היא החלק הפוליטי של השחיתות, מה שהאזרח מפסיד כתוצאה מהתנהלות לא משובחת של הפוליטיקה. אתה מבין? לאזרח ממש לא אכפת מההגדרות המרשימות של המומחים. זה שהון שחור איננו שחיתות פוליטית, זה פולמוס פנימי שלכם. זכות הציבור לדעת בשורה התחתונה כמה הוא מפסיד סה"כ! נקודה.

מבוא

בטרם נגיע להקדמה עלי להעיר עוד דבר או שניים.
1. המכתב הזה (שעוד לא התחלנו אותו) כבר ארוך, הוא יהיה הרבה יותר ארוך. אני מתנצל על כך מראש, ומנמק:
אני עומד להסביר הכל. כל מה שבכל הפקולטות בכל האקדמיה עוד לא חולמים לחקור. אני עומד לתת לך כלים לפקוח את העיניים ולהבין היכן אנו חיים. אסביר שחיתות מהי, מה ממדיה ואיך ממגרים אותה. פלוס בונוסים. כך שזה אומנם ארוך לכאורה, אך קצרצר בהשוואה להררי המלל המדעי חסר הערך.
2. ברור לי שעל פניה היומרה שלי נשמעת הזויה. ובכן, א. כבר ביקשתי ואני חוזר ומבקש: עזוב תחושות, אל תתרשם מהתרשמויות. פשוט תבחן עניינית.
ב. עם כל הכבוד, גם אם היא נשמעת מוזרה אין זו סיבה מספקת להתעלם ממנה. נהפוך הוא, סטיב ג'ובס אמר משהו כמו: "אלו שמטורפים מספיק כדי לרצות לשנות את העולם הם אלו שיצליחו". לא תצפה מרעיון פורץ דרך שיהיה מוזר?
ג. זה שכולם יודעים ש"לשנות את העולם" זו משימה לדון קישוטים, תמהונים, מלכות יופי ומשוררים, זה יפה מאוד מצידם. אני טוען שזו המשימה של... המדע! סליחה, מי אמר שתפקידו של המדע זה רק לקבע הרגלים ישנים?
המדע עשה עד כה עבודה יפה מאוד, הביא לנו את החוק, הדמוקרטיה, הכלכלה. הביא לאנושות עוד דבר טוב או שניים (אנחנו מדברים על מדעי החברה כמובן). מה פתאום מטילים את משימת שינוי ושיפור התרבות האנושית על סהרורים?
כאשר אומרים "אני ואתה נשנה את העולם" זה נשמע חולמני.
כאשר אומרים "לנהל תרבות", פתאום זה נשמע מדעי...
3. בכלל, זה ש"כולם יודעים" משהו, לא מרשים, מרגש אותי, או מדגדג לי את קצה הפופיק. מיליארד סינים לא טועים? טועים בריבוע, שלא לדבר על מיליארד מוסלמים... יש תופעה עדרית חזקה מאוד בעוצמתה, נדבר עליה כשנגיע לחוק הטבע מספר 2. אינני מושפע ממנה, אני יודע לחשוב לבד.
אדרבה, שורש בעיית הקיבעון של האנושות הוא בדיוק זה: הקיבעון התפיסתי! בכל דור ודור קיימת איזושהי תפיסה ש"כולם יודעים" והיא גורמת לסטגנציה. תופעה בעלת חשיבות עליונה שטרם נתנו עליה את הדעת. הפילוסופים שלנו מעופפים ביקומים מקבילים, לכן הם לא התפנו להבחין בכך.
אני הבחנתי:
בתקופתו של גלילאו "כולם ידעו" שהארץ השטוחה היא מרכז העולם.
בתקופתו של פרויד "כולם ידעו" שרק לגברים מותר לאהוב סקס.
בתקופתו של היטלר "כולם ידעו" שהיהודים הם גזע נחות.
גם בתקופתנו ברוך השם, לא חסרות תפיסות אוויליות. למשל: כולם יודעים שהשלטון תקין. פה ושם יש עשבים שוטים, אבל יש חוק, דמוקרטיה, הפרדת רשויות, ולכן בגדול השלטון תקין. באמת?... מתי בפעם האחרונה בדקנו אם יש תרבות שחיתות? אופס, מרוב התלהבות מהקידמה שכחנו לבדוק.
אך יותר מכל, השטות החמורה ביותר ש"כולם יודעים" בתקופתנו היא: אסור להכליל! איזו אווילות משובחת, היש הכללה אווילית יותר מן ההכללה אסור להכליל? אין מסורת? אין תרבות? אין סוציולוגיה? האם במקרה מיליארד נשים ערביות לובשות שק? הרי אי-אפשר לפתוח את הפה בלי להכליל. לא יאומן לאילו תהומות של טמטום הגיעה תרבות הנאורות ואיש אינו מרגיש.
אסור להכליל, כל נאור יודע. אווילי הנאורות הללו לא מצליחים להבין שההכללה החיובית "השלטון תקין" היא הכללה בוטה וגסה לא פחות מן ההכללה השלילית "השלטון מושחת". האם הם באמת כה אווילים, או שמא הם מבינים רק מה שמתאים להם? בהחלט שאלה מעניינת...
גלמי תקופתנו משוכנעים ש"כולם טובים" זו ברירת מחדל טבעית, בעוד "כולם רעים" זו הסתה וגזענות. הם (הנאורים) לא שמו לב שסוציולוגיה זה לא בית משפט. מרוב התלהבות משלטון החוק הם בטוחים שגם תרבות היא "טובה" אלא אם כן יוכח אחרת...
נדגיש: לכאורה המדע כבר מכיר את התופעה. המדע יודע שגם הוא בכבודו ובעצמו נמצא בהשפעה. הוא יודע שגם הוא אינו פטור מנהיה אחר תפיסות פופוליסטיות תקופתיות. ולראיה אף המציא לכך מונח מדעי: "רוח הזמן". זה לא אומר שהוא פטור מזה. לזכותו של המדע יאמר שהוא צודק: הוא אכן מקובע. זה שהוא הבין את זה, לא אומר שהוא הצליח להיחלץ מזה.
בקיצור, זה שכל העדר "יודע" משהו, מבחינתי אין זו הוכחה לנכונותו. אדרבה, אצלי זה דווקא מדליק נורה אדומה: הנה נקודה עם פוטציאל להיות אמונה תפלה תקופתית, הבה נבדוק אותה...
למשל: "כולם יודעים" שההון מניע את המשק. באמת? איזו אגדת עם נפלאה. אני בדקתי ומצאתי: הוא מנענע את המשק כל כך חזק שהוא יונק וחונק אותו... (רמזנו לכך בפתיחה, נשוב לכך בהמשך).
4. אני מוותר מראש על זכויות יוצרים וקניין רוחני מכמה סיבות פרקטיות. ביניהן:
א. אני רוצה לעקוף באלגנטיות ולשמוט את השטיח מתחת לרעש הרקע החזק ביותר: האגו. פרשתי מהמרוץ עוד בטרם החל, אי-אפשר להאשים אותי במגלומניה, התנשאות, שאפתנות וכו'. אינני מבקש מאום לעצמי, אדרבה אני מצהיר מראש שאסייע למי שירצה לשווק את התיאוריה.
ב. אני רוצה שהתיאוריה שלי תמומש עוד בתקופתי. מעדיף ציפור אחת ביד משתיים על העץ. עד כה כל מאמצי עלו בתוהו, כמו משפט שלמה אני מעדיף שהילד יחיה מאשר יאסף אל אבותי עמי.
ג. הבנתי שנתקעתי בשלב השיווק. אינני מזלזל בכך. מי שיצליח לשווק את התיאוריה לעולם ראוי לפרס.
ד. אני מעדיף להשאר אלמוני ולחיות את חיי הפרטיים. מצד שני אני רוצה להציל את העולם. קשה לי לתאר את תחושת העצב העמוק על כל הסבל שאני רואה סביבי, אני יכול למנוע ולא מקשיבים לי.
מי שיצליח להתגבר על רעשי הרקע, להבין אותי, לשווק את התיאוריה ולהציל את האנושות, יקבל את תמיכתי המלאה מאחורי הקלעים, יוכל לרשום את התגלית על שמו ולזכות בפרס נובל ובתהילה. הוא מתבקש לכבד את בקשתי להשאר אלמוני, לא להזכיר את קיומי ורשאי לנכס את התגלית כולה לעצמו. כל הזכויות לא שמורות, אין בלעדיות, אם לא אתה, כל אחד אחר מוזמן להשתמש בדברים. הקודם זוכה.
פעם באמת פחדתי שמישהו יגנוב לי את הרעיון, מאז שהבנתי שאף אחד לא מסוגל להבין אותו אני כבר מת שיגנבו אותו. בקיצור: אשמח מאוד אם מלאכתי תעשה בידי אחרים, אבל זה לא אומר שאני צדיק.
5. מידי מי אנו מצילים את האנושות? מידי עצמה. האנושות היא האויבת הגדולה ביותר של עצמה כפי שאמר החכם באדם: "העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו לא בגלל האנשים הרעים, אלא בגלל אלו שאינם עושים מאום בנוגע לכך".
על כך הוסיף הרצל: "אם תרצו", ושנו חכמנו: "פרצה קוראת לעכבר". הכל ידוע, רק נכנס מאוזן אחת ויוצא מהשנייה. הוסיף אהרון ואמר: "הפושע אחראי על הפשע, מערכת החוק אחראית על רמת הפשיעה".
6. כפי שכבר רמזתי התכנים הללו מקדימים את זמנם. רוב הדברים אינם ידועים (עדיין). לא ניתן להתווכח או להפריך שום טענה שלי, תהא הקיצונית וההזויה ביותר. הדבר היחיד שניתן לעשות זה להתעלם, מה שכולם עושים מצויין...
אינני אומר זאת כדי להתגאות, אלא כדי להמחיש את עוצמתה ונכונותה של התיאוריה. אתה מוזמן לאתגר אותה. תופתע לגלות שהיא עומדת כצוק איתן מול כל ביקורת. התאוריה סגורה ומושלמת ללא מתום מסיבה מאוד פשוטה: היא נכונה. קבל זאת כאתגר למצוא את נקודת התורפה שלה (לא תמצא כי אין, תנסה).
יכול להיות שאני טועה פה ושם, באמדנים למשל. אך אין זו טעות מהותית או אפילו טעות כלל, שכן בשורה התחתונה סדר הגודל של ממדי השחיתות: מאות מיליארדים! אם חשבתי שזה חצי טריליון ובסוף מתברר שזה "רק" 300 מיליארד, אין טעות מהותית. הרי לא נעשה ביג דיל מטעות פעוטה של 200,000,000,000...
7. תסכים איתי שהיום הידע רב יותר מאשר לפני מאה שנה, ובעוד מאה שנה הידע יהיה רב יותר מאשר היום (אם נתעלם מאירן, סין, פקיסטן, קוריאה הצפונית, רוסיה, והסיכוי למלחמת עולם גרעינית).
במילים אחרות: חכמים ככל שנהא, מפרספקטיבה עתידית ניראה פרימיטיבים. קצת צניעות לא תזיק: כפי שאנו מתייחסים לתקופות היסטוריות בהתנשאות, כך בעתיד יראו אותנו כבורים. שאלת קוואדריליון הדולר היא כמובן: מה נדע עוד 100 שנה?
שאלה פילוסופית מעניינת לא פחות היא: אם בדרך מופלאה כלשהי תהיה לנו האפשרות לדעת היום את מה שנדע בעתיד, האם נבין זאת? כשגלילאו וקופרניקוס טענו שכדור הארץ מסתובב סביב השמש, לא קיבלו אותם מיד בהתלהבות יתרה. לקח לאנושות כמה עשרות שנים עד שהאסימון נפל.
מסקנה: לא יפול שום דבר מכבודנו אם נגלה פתיחות ונכונות להקשיב לרעיונות מוזרים.
8. אני יודע שאני מתנסח באופן שמעורר אנטגוניזם, אז אני רוצה להסביר: אני לא נמצא באיזה פולמוס של נימוסין והליכות, אני מסביר לאנושות היכן היא חיה. אני חש כגוליבר בארץ הגלמים, כמו אדם רואה שהגיע לארץ העיוורים. מי שמבין את שני חוקי הטבע, רואה את האנושות בתקופתו כעדר של נמלים רמוסות.
כאשר גלילאו הסביר לאנושות היכן היא חיה הוא לא התנסח: "ואף על-פי כן אולי נוע, ואם זה לא מוצא חן בעיניכם אולי לא תנוע"... מי שמבין היכן הוא חי מתנסח בנחרצות! במקרה של תגלית אמת צריך לצפות גם לרעש הרקע הזה.
אני מודה גם בחסרונותי הרבים: אינני כריזמטי, מעניין, או יודע להתברג במערכת, אינני מוצלח, אני נכשל כל הזמן (דיוגנס). הכל רעשי רקע, אני לא רלוונטי. שוב ושוב ושוב ושוב: נא לבחון את דברי עניינית בלבד. חן חן, תודה מראש. אם זה עוזר תדמיין שחתום למטה שם של פרופסור מכובד.
אורקה: מצאתי רעיון שיווקי מעולה שיכול לבטל באבחה אחת את כל רעשי הרקע. כמרצה אתה יכול להתייחס אלי כאל סטודנט בקורס לפילוסופיה המגיש לך לבדיקה מטלה בה התבקשתי לאתגר תפיסה אקטואלית מקובלת בתקופתנו. באופן טבעי כמורה וכפילוסוף עליך לנסות להכנס לראשו של הסטודנט ולנסות לרדת לסוף דעתו (גם אם הוא מכעיס כי הוא מאתגר). מה דעתך על האתגר?
9. למה אני כל כך מתאמץ למרות שברור לי שאף אחד אפילו לא יקרא? א. כתיבת הדברים וניסוחם מסדרת לי את העניינים בראש. ב. זה כל כך חשוב, שכדאי שיהיה עותק עמיד גם מחוץ לראש שלי. ג. אינני יכול להחניק זאת, זה פשוט מתפרץ.

קונספירציה הזויה

אוף, איזו הקדמה מייגעת. הגיעה העת לנגב את הזיעה ולצלול למעבה הקורה. אני טוען שכל (או כמעט כל) הבעיות החברתיות של האנושות נובעות מפשעי האליטות ועוזריהן. אתה יכול לכנות זאת "שחיתות" במובן הרחב, אם תרצה.
החסר קונספירציות הזויות אנוכי? אומר האדם הסביר, ומיד בורח, מכיוון שרעש הרקע הזה מבריח אותו. כן, כן, שמענו אותך שמענו, מאות אלפי בכירים התאספו במרתף טחוב בלילה גשום ורקמו מזימות. איזו קונספירציה מטופשת, לא ראויה ליריקה אפילו.
אבל איש מדע אמיתי יבלע את הרוק, יתעלם מתחושותיו ויבחן את הטענה עניינית. אז הבה נבדוק עד כמה הזויה "הקונספירציה" שלי: מה פשר הקשר?
"קשר הון-שלטון": מושג מוכר, אני המצאתי אותו? לא.
"קשר הון-שלטון-עתון": המהדרין מכניסים גם את התקשורת.
"קשר האליטות": מושג מדעי מובהק, גם לא אני המצאתיהו.
(מוזר מאוד שעלי להתנצל על כך שלא המצאתי מושגים)...
מי טוען שיש קשר כלשהו (שמעורר תהיה) בין האליטות?
אני? חבורת תמהונים?
המדע בכבודו ובעצמו! אז אולי קצת כבוד בבקשה...
מצא את הגולם
מהי הטענה ה"הזויה" שלי, כביכול? אני טוען שמה שקרה וקורה תמיד, מאז ומעולם, בכל זמן ובכל מקום, בכל ממד של זמן ומרחב, לכל אורך ההיסטוריה בכל רחבי הגלובוס, אולי ביקום, קורה גם כאן ועכשיו! בטוח שזו טענה הזויה?...
ומהו הדבר: החזקים מנצלים את הכלל. כך היה, הווה ויהיה. אגב, לא חייבים להפליג למעמקי ההיסטוריה, גם היום כך מתנהל העולם השלישי. הכל גלוי וידוע. מזרחנים כותבים בגלוי שהאליטות בעולם הערבי שואבות את כספי הכלל אליהן. במקרה זה גם היה חלק מהסיבות לפרוץ מהומות "האביב הערבי". לא צריך להיות לורנס איש ערב כדי לדעת זאת.
נהפוך הוא, צריך להיות גולם כדי שלא להעלות על הדעת אפילו לבדוק את האפשרות: האם יכול להיות שמה שקורה תמיד בכל מקום קורה גם אצלנו?
השאננות המטורפת הזו: יש לנו חוק, דמוקרטיה, כלכלה, הידד אפשר ללכת לישון, היא ההזויה! העובדה שהמדע הזחוח מבסוט מעצמו ומשוכנע שהצלחנו להביס את מה שאף אחד אחר לא, בלי לבדוק זאת אפילו, מעידה חד-משמעית על מסקנה עצובה: המדע הוא גולם! כמה אנשים אתה מכיר שיכולים לומר זאת?
האם יכול להיות שחוקי הטבע מתקיימים? גאוני המדע טרם הצליחו לחשוב על השערת המחקר הזו. לא נורא, להגנתו יכול המדע הנבוך לומר שהוא עדיין לא גילה את חוק הטבע מספר 1...
אני בדקתי והופתעתי לגלות: מה שקרה וקורה תמיד בכל זמן ובכל מקום, לא יאומן כי יסופר: קורה גם כאן ועכשיו. גם אצלנו בתרבות המערב הנאור החזקים מנצלים את הכלל. מי היה מאמין...
סרטי המדע הבדיוני, מסתבר, לא כל כך דמיוניים כפי שחשבנו: כדור הארץ באמת נכבש, רק לא על-ידי חוצנים אלא על-ידי חוצפנים. לא על-ידי חייזרים, אלא על-ידי חזירים. עדר של חזירים קפיטליסטים השתלט עלינו, יונק את משאבינו ורודה בנו. האם צריך להיות רועה חשבון כדי להבין זאת?
ומה עם סרטי המאטריקס? כנ"ל. הכלים הלגיטימיים לניהול חברה הם כמו סמים קשים. החוק, הדמוקרטיה והכלכלה מטשטשים ומטמטמים אותנו. אנחנו תקועים בתוכם ללא יכולת לראות מטר החוצה.
אפשר לשטות בחלק מן הציבור כל הזמן,
בכל הציבור חלק מן הזמן. ולא יאומן כי יסופר:
האליטות מצליחות לשטות בכל הציבור כל הזמן!
בתחכום רב, בהחלט כן, תחת שלטון החוק, הדמוקרטיה והכלכלה. אבל האם בגלל שזה קצת יותר מסובך זה אומר שהמדע צריך להרים ידיים, לומר נואש ולא להצליח להבין זאת? "הציבור המטומטם משלם" אומר המשורר הנבון, והמדע?...
נוגע לא נוגע: רבים כמעט נוגעים בנקודה אך איש אינו מצליח לקרוא לכלב בשמו. הנה פרופ' פיקטי אומר הכל חוץ מלומר שאנו שודדים את עצמנו לדעת! הוא המומחה מספר 1 אך לא היחיד, רבים רודפים אחרי הזנב של עצמם, מסתובבים סחור סחור סביב הנקודה ולא מצליחים לומר: שוד באמצעות תרבות!
מה פשר הקשר
האליטות הפכו את העולם לגן עדן עבורן וגהינום עבור הציבור הרחב. כמאה אחוז מן הנורמות על פיהן מתנהל המשק פועלות לטובת קובעיהן! מקרי? לא בטוח...
כאשר מדען מתבונן על מיקרוב ומגלה אחוז מובהקות פצפון, מיד הוא רץ לספר לחבר'ה: ראו מה מצאתי... כאן מתקיימת תופעה בסדר גודל של 100%, איש אינו מבחין בכך!
דוגמה דמיונית היפותטית להמחשה בלבד: נסה לדמיין שצפונית לראש הנקרה מפוזרים מאה אלף טילים. רובם ככולם (כ-100% מהם) מכוונים לעבר ישראל. אף אחד לא מוצא בכך תופעה הראויה לציון. לכולם זה נראה טריוויאלי בהחלט. כמו אוויר, אבל גם את האוויר חקרו...
איך ייתכן שהמדע לא מבחין בתופעה המתרחשת במובהקות של 100%? אחת הסיבות היא שהוא לא יותר מדי רוצה דעת. לא שואלים שאלה שלא רוצים לדעת עליה את התשובה. מכיר? סיבה נוספת: הוא מתקשה להכליל ולכן עדיין לא ממש נכנס לעובי הקורה בנושא התרבות והנורמות.
הסבר נוסף: אין זו הפתעה גדולה שהקפיטליזם עובד לטובת הקפיטליסטים (העשירים). אבל מהו הגבול? על-פי אשליה זו גם אם נגיע לעולם בו כל הכסף יהיה בידי אדם אחד וכל האחרים מיליארדי עבדים, נמשיך לשקשק מקומוניזם...
לא שלוש ולא ארבע, 18 סיבות מצאתי כהסבר לפלא העשירי (אם הפלא המטורף הזה מדהים גם אותך).
זוכר מי הן האליטות? הון שלטון עיתון חוק אקדמיה ועוזריהן. לא רק המשטרה חוקרת את עצמה, גם המדע חוקר את עצמו...0

כלכלת שוד

למה לא מבחינים? נסה לגרום לדג להבחין במים... לכן ניעזר בשיטת האלימינציה: מישהו ראה פעם חור שחור? לא, אבל מבחינים באינדיקציות סביבו. אוקיי, הנה הדוגמה: השר כחלון עשה משהו למען הציבור והפך ליקיר הציבור. אם הציבור כל כך מתלהב כאשר משהו פועל למענו, זו אינדיקציה לכך שזה נדיר.
יגעתי ומצאתי. מה מצאתי? עדות מובהקת לשוד המזויין הגדול בהיסטוריה המתנהל לנגד עינינו מתחת לאפנו: 32 טריליון דולר זהו רק הסכום שעשירי העולם מחביאים במקלטי מס. סכום כזה יכול להציל את העולם ורעייתו החורגת פעמיים וחצי. אתה קולט? אם נשאיר להם 2 טריליון לצורך תזרים מזומנים כדי שלא ישימו לב הרי שמחר בבוקר השכם אפשר להציל את כל האנושות מבלי שאיש ירגיש!!!
יש עוד נתון מעניין לא פחות: 90% מן ההון של האנושות נמצא בידי 10% מן האנשים. העובדות הללו נכונות או לא? אנחנו יודעים אותן כבר או לא? נפל האסימון או טרם? קונספירציה הזויה או הניצול הכי טבעי ונפוץ שיש?
יש תחום שאין
בוודאי שמעת פעם את המושג "תרבות השלטון". מה אתה יודע בתחום? שום דבר. יודע? בבקשה, ענה: האם יש תרבות שחיתות בשלטון הישראלי? לא יודעים. מהם מאפייני תרבות השלטון? אינך יודע. אל דאגה, לאהרון פנית לא טעית.
ובכן, לעניות דעתי הבלתי מקצועית, בלתי מוסמכת ובלתי נחשבת, תרבות השלטון בישראל נמצאת במצב של ריקבון מתקדם והיא מורקבת מן המאפיינים הבאים: סטטוס קוו שיטתי של מחדלים, שערוריות, כשלים, חלמאויות. מנהל לא תקין, חוסר רגישות לכספי ציבור, רעות חולות, נורמות פסולות, ניהול כושל, פגמים בטוהר מידות. נפוטיזם, ג'וביזם, אגואיזם, חזיריזם, פרוטקציוניזם. זלזול, בזבוז, נהנתנות, הוללות, הפקרות, אטימות, היבריס, סיאוב, שחיתות. חוץ מזה הכל נפלא. פיספתי משהו?...
אבקש לשאת הצהרה: תחום תרבות השלטון הוא חור שחור אחד ענק! אף אחד לא יודע כלום בשום דבר, כולם רצים קדימה בלי לדעת לאן, וכולם המומים לגלות שמגיעים בדיוק לשם: לשומקום.
יש אשליה שהתחום גלוי וידוע מכיוון שהמושג קיים. אך כפי שהמושג "קשר האליטות" קיים לצורך "כיסוי ישבן" בלבד (בדיוק לצורך הזה - כדי שאם יבוא מישהו כמוני ויאשים את המדע בעיוורון, מיד ישלחו את היד למדף מאובק, ישלפו את המושג ויכריזו בגאווה: הנה).
בדיוק לאותו צורך ולאותה מטרה קיים המושג "תרבות שלטון". ההבנה של המדע בתחומים אלו בתקופתנו שואפת לאפסילון ואינה מדגדגת את קצה בהונותיהם. קיימת בורות אדירה מחד-גיסא, וחוסר יכולת להבחין בה מאידך.
ככל הידוע לי הצדיקה היחידה בסדום שעסקה ב"קשר האליטות" הייתה פרופ' חוה עציוני הלוי. היא כתבה לי שהיא עוברת לעסוק בנשים בתנ"ך. ככל הנראה אי-אפשר להתפרנס מהתחום, אין קליינטים (או שהבוסים שלה רמזו לה שמוטב לה שלא לחפור יותר מדי בתחום)... כך או כך, עם המידע האפסי שיש למדע בתחום אני יכול לפתוח פקולטה.
חוקי הטבע
אוקיי, אני מקווה שכבר התרשמת שיש דברים בגו. הגיעה העת לפקוח העיניים ולהבין היכן אנו חיים. אלמד אותך כעת את שני חוקי הטבע החברתיים.
יש להם חשיבות "פעוטה": מי שמבין אותם, מבין היכן הוא חי. מי שלא – לא! ממש כך. ברגע שהאנושות תבין אותם היא תעשה קפיצת מדרגה. צעד קטן לאהרון, צעד עצום לאנושות.
האנושות בתקופתנו עדיין לא מבינה אותם, אין לה מושג היכן היא חיה. היא מברברת את עצמה לדעת, מפרנסת אלפי פרופסורים המומחים בטחינת מים. למרבה הצער ככל הנראה היא תהיה בשלה להבינם רק בעוד כמה מאות שנים.
אל תצפה שעיניך יפקחו מיידית, יש תקופת הסתגלות. עליך להתבונן על המציאות דרך משקפי חוקי הטבע הללו. אט אט תרגיש שהכל מתחבר ואתה מבין בדיוק היכן אתה חי. אם זה היה קל, מהיר ומיידי הייתי כבר משכנע אנשים מזמן. לי לקח עשרות שנים להבין את הדברים ולסדרם בראש.

החוק הראשון של אהרון

חוק הטבע מספר 1: חוק הג'ונגל - החזק מנצח. כבודו במקומו מונח, החוק החזק ביקום, כל כך חזק שהוא נכון תמיד, גם פיזית. "אבנים שחקו מים" - החזק שוחק את החלש. נקודה.
סה"כ החוק הזה די ידוע, לא צריך להיות ניוטון כדי להכיר אותו. מחבלי דאעש לא צריכים לעבור קורס אצלי כדי להבין שעדיף להיות חזק. גם המושחתים לא צריכים לעבור קורס בחוקי הטבע כדי לשדוד את הציבור. מי הגולם היחיד שיגלה אותו רק בעוד כמה מאות שנים? המדע.
משמעות החוק היא ההבנה שמטרת החברה האנושית היא לרסנו. האנושות צריכה להיות החזקה, שלטון החוק צריך להיות החזק ולנצח כדי שננהל כאן חברה בריאה.
החוק הזה גם מספק אינדיקציה להצלחת האנושות: האנושות נכשלה! רוב האנושות חיה בתנאים בלתי אנושיים. לא הצלחנו לרסנו, עדיין חוק זה מנהל את רוב העולם, כל דאלים גבר. למה נכשלנו? איינשטיין והרצל הסבירו: כי זה מה שאנו רוצים.
הבהרה: אין לי שום מחלוקת עם מר דרווין. הוא אומר "המתאים שורד", אני אומר "החזק מנצח". דומה אך שונה. כל עוד היטלר היה חזק הוא ניצח. הוא לא התאים ולא שרד. אין לבלבל בין התאוריות.
החוק השני של אהרון
חוק הטבע מספר 2: חוק העדר.
זאת התגלית הגדולה שלי.
גיליתי אותה בשנת 2000 וכיניתי אותה בשעתה: "תגלית המילניום - מודעות לנורמות". כיניתי אותה כך לא רק בגלל השנה. היום אני מעדיף להשתמש במילה "תרבות" במקום "נורמות".
"תרבות" היא מילת קסמים ממש. מי שיודע להשתמש בה, איש לא יוכל לו. מאז האנושות רצה קדימה בלי לדעת לאן, אני רצתי "הצידה" והתמחתי בתיאוריה שלי. האנושות התברברה וטבעה בביצה, אני הבנתי יותר ויותר היכן אנו חיים. היום אני רואה, האנושות עיוורת. אף עיוור לא יוכל לשכנע אדם רואה לעצום את עיניו.
מדוע תרבות היא מילת קסמים? שתי דוגמאות להמחשה בלבד: מי שאומר "כולם מושחתים", נחשב טיפש המבצע הכללות. מי שאומר "יש תרבות שחיתות בשלטון" הגלגל מתהפך ואיש אינו יודע איך להתמודד עמו. מי שאומר: "הערבים פרימיטיבים" נחשב מסית וגזען. מי שאומר: "התרבות הערבית פרימיטיבית" ואף מצליח להוכיח זאת נחשב סוציולוג חובב לעת מצוא...
ברגע שהשתמשת במונח "תרבות" חובבי חופש הביטוי כבר לא יכולים להפעיל טרור רוחני ולסתום לך את הפה בטענות של מסית וגזען. אתה מקדים אותם בכמה מאות שנים ו"הנשק המושלם" שלהם מושבת.
עם כל הכבוד לחוק הטבע הראשון (כבודו בהחלט במקומו מונח), החוק השני הוא פנטסטי. הוא התשובה לכל השאלות, הוא ההסבר לכל הפלאות, הוא הפתרון לכל הבעיות.
בעצם שני החוקים הם התשובה לכל השאלות, כאשר החוק הראשון מסביר את השאלות הקלות. רוב השאלות הן קשות, והתשובה לכולן היא החוק השני. לכן אני מכנה אותו: "שלב התשובה הזהה". שאל שאלה בלב, אל תגלה לי אותה אפילו, אני יודע את התשובה.
לא משנה מה תשאל, השאלה הכי קשה, הבעיה החברתית שאף אינטיליגענט לא יודע לפתור. התשובה ידועה: חוק הטבע מספר שתיים. כי כך מתנהל העולם. (תאר לך כמה פרופסורים ישלחו ללשכת עבודה אחרי שיובן החוק הזה)...
תיקון עולם
דוגמה? בבקשה: בוא ניקח את השאלה הכי קשה, הכי חשובה בעולם והכי רלוונטית לענייננו: השחיתות. מה זה? מי זה? למה? כמה? איך ממגרים אותה ואיך מצילים את האנושות? בוא נפתור את בעיות האנושות ככה כחלטורה, כעת כשאנו מכירים את חוק הטבע מספר 2 זה קלי קלות.
השחיתות היא תרבות כמובן. יכול להיות משהו אחר? הכל זה תרבות. הכל זה עדריות, הכל זה חוק הטבע מספר 2.
מי זו השחיתות? הכל! המדינה, המערכת, תרבות השלטון. האליטות: הון-שלטון-עתון-חוק-אקדמיה ועוזריהן. הרשות המחוקקת, המבצעת, השופטת. הכנסת, הממשלה, מוסדות השלטון. המערכת, השיטה, הנורמות. החוק, הדמוקרטיה, הכלכלה הלגיטימית, הכל פועל כגילדה / קרטל / מונופול בכיוון אחד: למען העשירים והחזקים (כלומר למען עצמם) על חשבון הכלל.
תזכורת: כמאה אחוז מן הנורמות על פיהן מתנהל המשק פועלות למען האליטות! מקרי? לא בטוח.
עכשיו פתאום נפקחות העיניים: איך ייתכן שהשחיתות בלתי מנוצחת? מדוע אפילו המדע המפואר ניגף בפניה? כי היא הכל. זוכר שהצעתי לך להכיר את האויב לפני שמסתערים עליו? לך תנצח את כל המדינה (כשמי שנלחם נגדה זה היא עצמה, ואין לה מושג במי היא נלחמת)...
מי שנופל לבור שומן מתחיל לזלול ולשחות. מי שלא נטמע בתרבות, היא פולטת אותו, כפי שעשתה לבני בגין. תרבות לא כל כך קל לנצח, או לשנות... אני יודע לשנות תרבות, עוד מעט גם אתה תדע.
הכל בנוי לטובת האליטות. גם אם הן לא תכננו זאת במזיד, טבע האדם גורם לכך שהאליטות יבנו הכל כך שיפעל לטובתן. לא צריך להיות מושחת כדי להבין זאת, היש טבעי, טריביאלי וצפוי מזה?

כל ההכללות קשות

ברשותך נעשה שוב הפסקה מתודית כדי להתעכב על רעשי הרקע משום שהם שורש הבעיה. כשאני אומר שהשחיתות היא הכל, אינך מסוגל להבין זאת. רציונאלית זה פשוט מאוד, אמוציונאלית בלתי נתפס.
מדוע? משום שככבשה בעדר, אתה כבר שטוף מוח ב"אמיתות" דת הנאורות, שאחת מהן היא: "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". אתה הרי יודע שהמומחים בקיאים בפרטים וההדיוטות מכלילים.
טעות! יש מקום גם לזה וגם לזה. שוטר תנועה נמצא בצומת והכתב במסוק, מי צודק?... עצים או יער? למה לבחור? יש פרספקטיבה פרטנית ויש כללית, שתיהן לגיטימיות, שתיהן חשובות.
אבולה – האם היא מחלה הנגרמת על-ידי נגיפים חוטיים הגורמים לדימומים, או אפידמיה שעלולה להתפשט בכל רחבי הגלובוס? זו פרספקטיבה מיקרוסקופית וזו גלובלית, שתיהן נכונות.
האם השואה הייתה מסובכת או פשוטה? מסובכת בצורה בלתי רגילה (מפרספקטיבה פרטנית), כמה שלא נדון בה יהיו עוד דברים. אבל מנקודת מבט כללית: פשוטה להפליא. הנאצים היו הרעים, היהודים הטובים. נקודה סוף.
הויכוח האם להכליל או להפריט, לבחון את העצים או את היער? נשמע (תסלח לי) כאילו הוזמנתי לגנון של חוסים מוגבלים ולא למדע המפואר שהגיע לירח. כמו הויכוח תורשה-סביבה. מה משפיע על האדם? בוודאי ששניהם משפיעים. מה יותר? לפי חוק הטבע מספר 2 ברור שהסביבה.
האם הכל שחור לבן? מנקודת מבט פרטנית לא. אבל מפרספקטיבה כללית לפעמים הכל נעשה ברור להפליא: יש שחור, יש לבן, יש רעים, יש טובים. אם אתה רוצה לעשות קפיצת מדרגה תפיסתית מעבר למה שמסוגלים להבין בתקופתנו אתה חייב להשתחרר משטויות שהאביסו אותך ולחשוב טהור כמו ילד.
הילד של אנדרסן. "בגדי המלך החדשים" מדבר בול על חוק הטבע מספר 2: חוק העדר.
אין דבר יותר פשוט מהכללה, כל ילד יודע להכליל. התקלקלנו. אז יש לי הפתעה: עצים זה חשוב מאוד, אבל אם מרוב התלהבות מהעצים הם מסתירים לכם את היער – אתם נכים!
תרכיבו את משקפי ההכללה – תראו גם אתם. רק אנא אל תכריחו אותי לעצום עיניים ולהיות נכה כמוכם.
אני יודע שאתה יודע ש"הכל מושחת" היא גישה ילדותית. אבל האם תוכל לכמה רגעים לשים את "הידע" הזה בצד ולהטיל בו ספק? אם לא, הרי שאתה קורא תיגר על הפילוסופיה שכן הטלת הספק היא לב ליבה של מהות הפילוסופיה!
אם תואיל בטובך לשתף פעולה ולבחון אך לרגע גם את הגישה ה"ילדותית" כביכול (ההכללה), תופתע לגלות שמנקודת מבט תרבותית לא רק שהיא אפשרית, אלא היא האפשרות היחידה. מה היא תרבות? שיטה, סיסטמה, האופן בו המערכת פועלת.
אזכיר שוב את הרעיון המקורי לנטרול רעשי הרקע: אני סטודנט שלך בקורס לפילוסופיה, הטלת עלי משימה לאתגר את הקונספציות של תקופתנו. הגשתי לך עבודה סמינריונית, וכעת אתה בודק אותה בקפדנות כדי לרדת לסוף דעתי ולהסביר לי היכן טעיתי.
נו, איפה טעיתי? עוד לא מצאת? לא נורא, תמשיך לחפש...
ממדי השחיתות
אני מזכיר: הגדרת השחיתות (במובן הרחב) הרלוונטית היא: כסף ציבורי שאינו מגיע לידי הציבור. או כל מה שלטובת האליטות, בעצם כל דבר שלא פועל לטובת הציבור. זה מה שמעניין אותנו.
כמה? אוהו, ממדי השחיתות זו השאלה המרכזית שלנו. אני אומר סדר גודל של כחצי טריליון שקל בשנה, רק ההיבט הכספי. שוב, אם זה "רק" 300 מיליארד זה עדיין אותו סדר גודל. איך הגעתי לאומדן?
ההון השחור - חשבתי שההון השחור נאמד ב 200 מיליארד ש"ח בשנה, אבל הסבירו לי שזה מצטבר. כנראה שזהו ההון השחור שהצטבר מאז קום המדינה ועד היום. אם כך הממדים השנתיים שלו התמזערו: כנראה לא יותר מכמה עשרות מיליארדים בשנה. נתון מעניין: 80% מהשודדים החברות הגדולות.
ההון הלבן - הטבות המס מתקרבות ל 100 מיליארד ש"ח בשנה. זה שנתי, לא מצטבר. מספרים שזה לטובתנו, נפלא, איזו חלוקה הוגנת: החזקים מקבלים את הכסף, אנחנו את הסיפורים... (מיד נרחיב).
השחיתות הרגילה – נאמדה ע"י פרופ' זליכה ב 50 מיליארד לפני 7 שנים, היום מן הסתם זה כבר הכפיל את עצמו. העושק - ריסוק משק העבודה והפיכתו לשוק עבדים - כנראה גם כמה עשרות מיליארדים בשנה. יוקר המחיה - יניקת כספי הציבור בשיטת יוקר המחיה - כנראה גם כמה עשרות מיליארדים.
אין מה לעשות, הגענו לסדר גודל של מאות מיליארדים, רק בהיבט הכספי. נו, אז אפשר או אי-אפשר? איך אמר הרצל: כשרוצים אפשר. לא אמרתי שאין מה לדון, להתווכח, ללבן פה. נהפוך הוא.
נזקי תרבות החזיריזם
טרם נכנסנו בכלל לשאלה כמה אנשים התאבדו בגלל מצב כלכלי קשה? כמה חיילים נהרגו בגלל זחיחות ושאננות (או יהירות) השלטון? כמה אנו סובלים ממדיניות לא ראויה הנובעת משיקולים זרים? כמו הדוגמה שלך (שרון וההינתקות), אולי בכלל הסכם אוסלו נולד מתרגיל שהשמאלנים עשו לרבין?
כמה אנשים הפכו לעניים, עובדים בפרך, לא התחתנו או התגרשו, נמנעו מלהביא ילדים, סבלו, חלו (לרבות מחלות נפשיות) כתוצאה מהשחיתות? אובדן שעות חיים עקב שיעבוד לטרחת הקיום, קריסת שוק הדיור, הקצנת הפערים, דרדור המדינה למדינת לעולם שלישי, המצוקה שבטאה המחאה החברתית. מערכת המשפט שהפכה למשפח, חוק שהפך לחוקן. כמה תאונות דרכים הן תוצאה ישירה של תרבות הקפיטליזם הדורסני?
אינסוף דברים. המוני טריקים ושטיקים כמו תספורות, מצנחי רחיפה מזהב, מיסים כלואים. הכלכלה הלגיטימית הפועלת באופן מובנה לטובת החזקים בתירוץ של קפיטליזם. תרבות הקפיטליזם החזירי המעניקה לגיטימציה להפיכת המדינה לדיר חזירים אחד גדול. אדם לאדם חזיר, כל ישראל חזירים זה לזה, התוצאה: הונאות רוע ופשע מקיר לקיר, ריסוק איכות החיים.
מאכילים אותנו בצבעי מאכל מפחם, משקים אותנו בפלואור, ארסן בבשר, סופגים קרינה, פולטים רעלים. כמה אנשים מתו מסרטן שגרמו התעשיינים? קריסת מעמד הביניים, קריסת הפנסיות. אלוהים יודע מה עוד (ברגע שיעלה לדיון ציבורי, לא רק אלוהים, גם אנחנו נדע). תחום עצום של סבל נוראי מחד מול הפקרות איומה מאידך-גיסא, שלא תמיד ניתנים לכימות כספי.

הון לבן

כפי שהבטחתי, נרחיב מעט בנושא. אתה יודע מה זה הטבות מס? כמובן שלא, לא נורא, אספר לך. גילוי נאות: אני לא מבין בכלכלה כלום. אבל יש לי גם יתרון קטן: מה שאני יודע – הכלכלה לא יודעת.
לא למדתי מקרו ולא מיקרו, אבל בטוח שאת זה לא מלמדים: הידעת ששוק חופשי מבוסס על פרוטקשן (דמי חסות)? חומר הלימוד הזה עדיין לא הגיע לאוניברסיטה...
למה דומה הרעיון של הטבות מס? שני גברתנים מחבקים את ביבי משני צדדיו ומציעים לו בנימוס: רוצה שננענע לך את המשק? רוצה שנעשוק את עניי עירנו? רוצה שלא נברח לחו"ל, נפטר מיליוני עובדים ונעשוק את עבדי העולם השלישי? בשמחה, אין שום בעיה. סכום צנוע של 100 מיליארד בשנה והעסק סגור.
הם לופתים בחזקה את ראש הממשלה בשני איברים רגישים. המדינה חייבת לתת להם הטבות מס אחרת הם מתעופפים. שוק חופשי, זכותם.
הנה עופר, סנונית. הרי ברור מה יקרה אחרי שהעשירים יסיימו לינוק את המדינה ולהשפריץ את הפרשותיהם לכל עבר: יפרשו כנפיים ויעופו לחו"ל עם כל הכספים שהם מצצו מאיתנו. יש מישהו שעדיין לא הבין זאת? מי?
רוצים לעודד את אינטל בעיירות פיתוח? אפשר להעניק הטבת מס לחמש שנים, אבל לנצח?
למה הון לבן? כי הון שחור אלו המיסים שהם שודדים מאיתנו שלא ברשות, הון לבן אלו המיסים שהם שודדים ברשות. רוצה דוגמה כדי להתרשם ממדי התופעה? בשמחה (הדוגמה להמחשה בלבד):
יום בהיר אחד עוצרות בחריקת בלמים 10 מכוניות ברינקס ליד בנק ישראל, מתוכם יוצא שודד לא רעול פנים בכלל – נציג המעסיקים. לוחץ את ידי גברת פלוג, וגם את ידי נציגת הציבור (אם חד הורית שנזרקה עם ילדיה לרחוב), הן מנשקות את רגליו ויוצאות מגדרן כדי להודות לו במילים נרגשות על כך שהוא מוכן בטובו לעשוק את עניי ארצנו ולהתעשר על חשבוננו, ומעניקות לו שי צנוע.
כאות הוקרה הן פותחות בפניו את הכספת הענקית ובה אלף מזוודות ג'יימס בונד, בכל אחת מיליון שקל בשטרות לא מסומנים (שכונה של אלף דירות, מזוודה = דירה). מעמיסים 100 מזוודות בכל משוריין והשיירה שועטת משם ביללות סירנת משטרה, שבמקום לעצור אותם על השוד מאבטחת אותם.
אבל זה לא מספיק, האם סכום כזה ירגיע את רעבונם? הצחקת אותם, אז הם מגיעים למחרת שוב, וכך שוב ושוב 100 ימים. 265 יום בשנה הם נחים, אבל במשך 100 ימים הם שודדים כל יום בגלוי, בסמכות וברשות מיליארד שקל מכספי הציבור. זאת המשמעות של 100 מיליארד הטבות מס בשנה.
ואוי ואבוי, אוי ואבוי אם שנה אחת תמנע מהם את הפרזיטיות הזו. מיד הם פורשים כנפיים ובורחים לעשוק עבדים בעולם השלישי. הטבות המס הם בפועל תשלום פרוטקשן כדי שהם יואילו בטובם לא לברוח! לזה קוראים "שוק חופשי", את זה עדיין לא מלמדים בחוג לכלכלה...
אין למדינת ישראל דבר טוב יותר לעשות במאה מיליארד שקל בשנה, אלא לחלקם כשי צנוע לעשירים. במקום להטיל עונש מוות וחילוט רכוש על כל עושק מורשה. האו"ם צריך להחליט על ביטול כל הטבות המס בכל העולם, למעט כאלו הניתנים ישירות לחלשים או זמניים למטרות ספציפיות נדירות!
אימפוסיבל מישן
איך ממגרים את השחיתות? וואוו, איזו שאלה קשה. השאלה קשה, והתשובה? קלה. וודאי, לאהרון פנית לא טעית.
מה התשובה? אתה כבר יודע, אותה תשובה לכל השאלות: חוק הטבע מספר 2. פשוט מעלים את נושא תרבות השלטון למודעות. מרגע שנבין במה המדובר, המערכת הפושעת הזו לא תוכל להוסיף להתקיים.
כמו המכשפה מארץ עוץ שנמסה כששפכו עליה דלי מים. תחת אור השמש תרבות חושך אינה יכולה לשרוד. אם תזכור: שמה המקורי של התגלית שלי: "מודעות לנורמות" (הדגש כרגע על מודעות). במקרה אני יודע לשנות תרבות, עכשיו גם אתה. שמחתי ללמד, בחינם.
שנאמר: "מעולם לא היה פתרון קל יותר לבעיות קשות יותר: דיון אחד בתקשורת בנושא תרבות השלטון בישראל. דרוש אותו מן העיתונאי הקרוב אליך, כי אם לא תדרוש הוא לעולם לא יהיה". (זה המשפט שלי, נעים להכיר).
ברגע ששאלת ממדי השחיתות תעמוד לדיון ציבורי תפתח תיבת פנג'ורה שכבר יהיה בלתי אפשרי לסגרה. כמה זבל ישפך, גם כשנראה מול עינינו לא נאמין. יתחיל להתגלגל כדור שלג שיעלה תחום עצום למודעות. מרגע שתסתיים הבורות כבר לא יהיה ניתן להחזיר אותה לבקבוק. כמו טעימה מעץ הדעת, מגעיל אבל אין דרך חזרה. הסערה שתתרחש תשחרר פיצוץ גרעיני בתחום החברתי.
איך מצילים את האנושות? פשוט מאוד: ממגרים את השחיתות. משנים את האוריינטציה של המדינה (ושל העולם). במקום שהמדינה תשקיע 99% מאמץ בדאגה לאליטותיה, היא תעשה תפנית של 180 מעלות ותדאג לעצמה ולאזרחיה. לרוץ קדימה זה חשוב, הגיעה העת גם לבדוק לאן...
הערה: שכחתם גם לחקור את אחוזי המאמץ של גדולי האומה. להערכתי: 80% מאמץ - שוד המדינה, 18% מאמץ - תדמית שדואגים למדינה, 2% מאמץ - דאגה אמיתית למדינה. טעיתי קצת?
מותק הכלים נכשלו
יש לנו שלושה כלים מודרנים נפלאים לניהול חברה: חוק, דמוקרטיה, כלכלה. אבל הם מקרטעים, כושלים, לא מספקים את הסחורה. מה עושים? מנסים לשפר, לא מצליחים, מנסים, נכשלים, מנסים, אוי הפתעה שוב נכשלנו... רודפים אחרי הזנב של עצמנו, זהו בעצם הסטטוס קוו המטופש של זמננו.
חוק – פול טורים על ניוטרל. חשוב להם "המארג העונשי", ענישה מידתית (מידיום רייר) המידה ש"נערי משרד המשפטים" אוהבים ורגילים, הרבה יותר מאשר שאיפה מכוונת מטרה למען יצירת מדינה עם תרבות בה הפשע מיזערי ומרוסן.
דמוקרטיה – הראש הדמוקרטי מביא לנו פטנטים: בחירות אישיות, בחירות אזוריות, בחירות יחסיות, העלאת אחוז החסימה, שינוי שיטת ממשל. כל פעם צץ טאלנט חדש שמפיח תקוות שווא, וחוזר חלילה.
כלכלה – טרכטנברג, ריכוזיות, שמיכוזיות, שטויות מע"מ אפס של האפס התורן, רפורמות, וכו', וכו'.
הדמוקרטיה קורסת, אין אמון. אחוז עצום מצביע ברגליים!! במדינות ערב אנשים נהרגים למען הדמוקרטיה, כאן זורקים אותה לפח!!! למה? כי האזרח חש שאין לו השפעה. השפעה על מה? על תרבות השלטון כמובן. מה הטעם לבחור את המושחת החביב עליך אם על תרבות השחיתות אין לך שום השפעה?
משל הנאנסת: דמוקרטיה ללא הבנת תרבות השלטון משולה לנאנסת באונס קבוצתי המקבלת את העונג לבחור מי יהיה הבא בתור שיאנוס אותה. זכות חשובה מאוד לכל הדעות, רק דבר פעוט שכחנו: זירת האירוע – האם היא תחיה כמלכה בארמון או כשפחה בהרמון? את זה היא לא יכולה לבחור...
כולם רצים קדימה עם הראש עמוק באדמה. השופט אפו תחוב עמוק בתוך ספר החוקים. הדמוקרטורים אפם תחוב עמוק בתוך השיטה. הכלכלנים ידם תחובה עמוק בתוך הכיס שלנו. ומי יוציא את הראש מחוץ לקופסא וידאג שהכלים אכן פועלים למען יצירת חברה אופטימלית?
אני?! חיכיתם לי? מה אתם אומרים, אז יש לי הודעה משמחת: הגעתי.

הכלי החסר

סה"כ הכלים לניהול חברה לא רעים בכלל, אז מה הבעיה שלהם? אתם יודעים? לא. המוח של הפילוסוף המעשי בתקופתנו (יש דבר כזה בכלל?) כה מצומצם שהוא אינו מצליח להעלות על דעתו לחפש פתרון.
לא נורא, כשאהרון בשטח רק המושחתים צריכים להיות במתח. בסה"כ חסר משהו קטן: כלי נוסף שיסנכרן ביניהם, ישמש כ GPS או לפחות מצפן. יוודא שהכלים הקיימים פועלים בכיוון הנכון. קוראים לו: "ניהול תרבות". זהו הכלי החסר. קשה להפריז בחשיבותו.
הכלים לניהול חברה כל כך השתכללו שהם כמו רובוטים הפועלים עצמאית. שלטון החוק היא מערכת מפוארת הפועלת מכח האינרציה שלה. אתה יכול להתערב? זה רק למומחים דגולים. גם הדמוקרטיה "יודעת" להתנהל, וכמובן לא חסרים מומחים לכלכלה.
המערכות אוטונומיות. כל בכיר פוזל לצדדים, בודק מהן הנורמות המקובלות ו"דופק חשבון" לקולגות שלו. אף אינטילגענט אפילו לא מעלה על דעתו בכלל שעל כתפיו מוטלת האחריות לקיום חברה בריאה.
נהפוך הוא, משום מה הם משוכנעים שהם נמצאים ב"פסטיבל מספרי סיפורים": מדי פעם הם מואילים בטובם לעודד את רוחנו הנכאה, נוזפים, מזהירים, מספרים לנו מה הבעיות ומטיפים מה צריך לעשות. בכך הם חושבים שהם מראים לנו שיש להם רגישות חברתית והם מחוברים למציאות.
הם רק שכחו דבר קטן: תפקידם לפתור את הבעיות, לא לגלות לנו את אמריקה שהם חבורת כשלונות שלעולם לא מצליחה לעזור לנו. תודה, אבל את זה אנחנו כבר יודעים, אנחנו הרי חיים בהפרשותיהם.
מובילי האומה אינם מונעים לפי מטרה: ליצור תרבות טובה. הם מונעים לפי מטרה אחרת: לתמרן את העדר. יש מה שנקרא "משפט הציבור": הציבור העניק לנבחריו באופן דמוקרטי את הזכות להוביל אותו, מרגע זה האחריות המלאה נופלת עליו! והמובילים יכולים לעשות כטוב בעיניהם. מה הם עושים? שטים.
והמדינה שטה
המדינה היא כמו ספינת תענוגות מושלמת שיש בה הכל: מכונאים, טבחים, מנקים, זמרים, מערכת משומנת. הכל מתקתק למעט בעיה אחת קטנה: אין נווט. אין GPS, אין מצפן, שטים.
הכלי כל כך נערץ (כלי שיט במקרה הזה), כל כך מתקדם, כל כך התרגלנו אליו, שאף אינטיליגענט לא מעלה על הדעת לבדוק אם הוא בכלל פועל בכיוון הנכון.
שוטי שוטי ספינתי. בונים סירה מנייר, דוחפים אותה, יאללה שוטי. אתה נמצא בפנים, בתוך האוניה, אתה מתמחה בכל ההיבטים שלה. אבל אין לך מושג לאן היא שטה. לאף אחד אין מושג. ואף אחד אינו מעלה על דעתו לבדוק.
והמדינה שטה. קדימה, אבל לאן? מזכיר את המתיחה של יהודה ברקן: זכית בכרטיס טיסה הלוך ושוב. מחיאות כפיים סוערות. אבל לאן? לאן?... זועק הזוכה המאושר אך קולו נבלע בלהט ההתלהבות.
אף אחד לא בודק. אני בדקתי ומצאתי: בשעה שהמנהיגים מברברים הכלים מתברברים! המדינה בהחלט שטה קדימה, אך ממש לא לכיון שהיא אמורה לשוט. נהפוך הוא, במקום שהכלים יפעלו למען הציבור, הם מכוונים לפעול למען מפעיליהם. הפלא ופלא, מי היה מאמין...
שור הבט וראה איזו הערצה וסגידה יש בתקופתנו לדת הנאורות: אין דבר העומד מעל החוק, חיל ורעדה, החוק הוא סלע קיומנו. הכלכלה? מקדשי קפיטליזם. והדמוקרטיה? חשובה יותר אפילו מיהדותה של המדינה. היהודים ברחו מהשואה, בנו לעצמם מדינה, באים הערבים, מתרבים ואומרים: תודה רבה, עכשיו תביאו לנו אותה, שהרי הדמוקרטיה היא ערך עליון.
הקפיטליזם במתכונתו החזירית קרס, אף אינטיליגענט לא מצליח להעלות על דעתו להרעיד את יסודותיו. חוק, דמוקרטיה, כלכלה - קודש קודשים. הערצה עיוורת. אבל האם הם בכלל פועלים למען מטרתם? שכחנו לבדוק.
אם נבדוק נופתע לגלות שהכל קורס: הדמוקרטיה גונבת לנו את המדינה, החוק כושל / הפשע פורח, הכלכלה הוקוס פוקוס הצליחה להעלים את מעמד הביניים.
אבל כולנו מאמינים אדוקים: איזה כלים קדושים. כולם כל כך מאושרים מהכלים, מעריצים אותם ממש, שנותנים בהם אמון עיוור. הרי אם היינו מספרים לחכמי חלם איך מתנהל המדע, הם היו מתפקעים...
מדינה מכוונת מטרה
הניווט הזה, תמונת המצב, מפת הדרכים החברתית, זה תרבות. הרי לשם מה נוצרו כל הכלים? כדי לבנות תרבות. האם הצלחנו? האם יצרנו תרבות טובה? אף אחד לא בודק, כולם בפנים בתוך הקופסא.
האם החוק הצליח להשתית כאן תרבות של יושר? האם הדמוקרטיה הצליחה ליצר כאן תרבות שלטון יעילה המייצגת נאמנה את הבוחר? האם הכלכלה הצליחה לנהל את המשאבים באופן פרודוקטיבי? הצחקתי אתכם. חחח, מזמן לא שמענו בדיחה כה מצחיקה...
איש אינו שואל, איש אינו עונה. איש אפילו אינו מעלה על דעתו לשאול. למה? כי אין תחליף! האם יש תחליף לחוק? תחליף לדמוקרטיה? תחליף לקפיטליזם? אין. זה מה יש, אנחנו תקועים.
אז זהו, שלא. מה שצריך כדי לחסוך טריליונים זה פילוסופיה בגרוש: סה"כ לשאול שאלה אחת קטנה: למה? לשם מה הכלים קיימים? ואז לבדוק האם הם באמת מבצעים את תפקידם. זה הכל. מה תפקידם? להשתית כאן תרבות טובה. איך בודקים? על-ידי מודעות לתרבות, מודעות לנורמות. לא להסתפק בכלים לניהול חברה, אלא לזכור עוד דבר פעוט: מטרתם.
בשביל זה צריך כלי נוסף: ניהול תרבות. לרוץ קדימה זה חשוב, כל אינטיליגענט יודע, אבל מפעם לפעם כדאי לבדוק לאן. מומלץ בחום (בינוני).
אני בור בחוק ומשפט, בור בכלכלה, בור בדמוקרטיה, אבל אין פרופסור אחד בעולם המסוגל להתמודד עמי. מדוע? כי אני יודע בשביל מה צריך אותם.
המומחה הוא טכנאי היודע להפעיל את הכלי. בשביל מה אני צריך אותו אם הכלי לא עושה את יעודו? לא נשכח איך מי שאולי יהיה נשיא בית המשפט העליון, כששימש יועץ משפחתי לממשלה לא הצליח להבין מדוע בעל ההון העסיק את בן השלטון תמורת שכר עתק עבור גלישה באינטרנט... לא היה גולם אחד במדינה שלא הבין, מי לא הצליח להבין? שלטון החוק. מי צריך שלטון חוק כזה?
השוד המושלם
הכלכלה מתקלקלת, שלטון החוק מרגיש כמו חוקן. הכלים נפלאים, רק לא פועלים למען המטרה לשמה נוצרו. מישהו השתלט עליהם, חטף אותם ומפעיל אותם למען מטרתו. מי זה יכול להיות?...
הגולם קם על יוצרו. משרתי הציבור החליטו (ונימוקם עמם) שהם דווקא מעדיפים שהציבור ישרת אותם. כמובן שללא ההיבט התרבותי לא ניתן להבחין בכך.
הציבור איבד אמון בחוק, בדמוקרטיה ובכלכלה (החוק זה חוקן, אחוז עצום מצביע ברגליים, הכלכלה קורסת). אך הציבור חסר אונים, כי אין לו כלים אחרים. האליטות תפסו אותנו מצויין בביצים. שוד מושלם.
אך שוד ושבר, הן לא לקחו בחשבון דבר אחד: אותי.
בעזרת משקפי התרבות הן נחשפו.
יש גם פתרון כלכלי: "ריסט עולמי" - איתחול הכלכלה. איפוס הקפיטליזם והמשכתו מחדש כמעט כרגיל, טהור, ללא התחלואים והעיוותים. בהיעדר האיזונים והבלמים הראויים, הקפיטליזם במתכונתו החזירית קרס! אנחנו כבדים, תשושי נפש, עדיין לא נפל האסימון, מתקשים לקלוט זאת.
הרעיון הבסיסי מקסים: החזקים ירוצו קדימה וימשכו את כל האנושות אחריהם. הבעיה כרגיל בביצוע: תאוות הבצע הצליחה מעל ומעבר: החזקים טסו קדימה, והיכן האנושות? אף אחד כבר לא מציץ לאחור.
יש דבר העומד?
להיות בכיר זה לא פשוט, יש דרישות. חייבים השכלה, מבחנים, מכרז, ניסיון, ממליצים. זה מה יש חביבי, רוצה לשרת את הציבור? אתה חייב להיות מושלם. הידד, ומה שכחנו? את רכיב הרצון.
למה הדבר דומה? לערפאת. נתנו לו רובים, לא הצליח לנצח את הטרור. יתנו לו את כל השי הציצי, גם לא יצליח. למה? כי הוא לא רוצה.
יכולת זה בהחלט חשוב כדי שפיל יעשה טובה לתרנגולת, אבל האם לא שכחנו עוד דבר קטן?... הרצל רצה - הצליח, אבל מי מקשיב לו?
בשום מבדק של בכירים לא בודקים את הרצון שלהם, גם לא במכונת אמת. למה? כי אי-אפשר. באמת? זה מה שאתם חושבים. בעוד כמה מאות שנים נדע: אפשר בקלות לדעת מה הבכירים רוצים: רואים מה הם עושים. אם כל מנגנוני המדינה פועלים למענם, כנראה שזה מה שהם רוצים...
אבל כדי "לראות" את זה צריך את המשקפיים המתאימות: הפרספקטיבה התרבותית.
הפלא התשיעי
כעדר של גלמים האנושות בתקופתנו לא מבחינה גם בעוד דבר פעוט: הפער הפנטסטי בין הקידמה של האנושות מחד-גיסא, לקריסה הוירטואוזית בכל התחומים החברתיים מאידך. איך ייתכן שמצד אחד האנושות הגיעה למאדים, עושה השתלות פנים, ומצד שני מצליחה להכשל בכל תחום חברתי? פלא.
ממש כמו המלך מידאס, רק כל מה שאנחנו נוגעים הופך ל... (לא חשוב).
התשובה הפעם (לשם שינוי, כי זו שאלה קלה) היא דווקא חוק הטבע מספר 1. החזק מנצח. במילים אחרות: קשר האליטות. האליטות שודדות אותנו, מוצצות אותנו, יונקות אותנו, איך לא נקרוס? או כמו שאיינשטיין אמר, נזכיר בפעם השלישית: לא הרעים אשמים, אלא מובילי האנושות שלא סוגרים את הפירצה בפניהם, בפני עצמם במקרה הזה.
גם חוק הטבע מספר 2 רוצה לזרוק כאן מילה: תרבות הקפיטליזם החזירי. כולם מנסים לפורר את המדינה ולהכניסה לכיס הקטן שלהם, אף גולם לא מצליח להבין מדוע היא מתפוררת...
תם ולא נשלם
עייפתי. נסתפק בזאת בינתיים? נושא עצום, לא הצלחתי להכניס הכל לספרון אחד. לא נורא. יש כאן די והותר כדי להרים גבה ולהתחיל לתהות.
חוץ מזה, בשלב זה אני עדיין חי, אם יש בעיה בלתי פתירה - בשמחה. על כל שאלה טובה - תשובה מצויינת. ראה הוזמנת, הובטחת, אדרבה - אותגרת.
אם תבין (0% סיכוי) הפץ את הבשורה. בזהירות, כי עדיף לנסות לבקע בונקר באמצעות נגיחות ראש מאשר להלחם בשחיתות. בשחיתות לא נלחמים אלא ממגרים על-ידי חשיפת התרבות. תתחיל להפיץ את המילה "תרבות" על הטיותיה: תרבות שלטון, תרבות שחיתות, תרבות קפיטליזם חזירי, תרבות הנאורות, קשר האליטות וכדומה. במקום לשמש כמקוששי עצים וטוחני מים בפול טורים על ניוטרל כנהוג, תשתמש בהמוני הפרטים למען מטרה: כדי לנסות להבחין ביער, כלומר לחשוף את התרבות.
אם לא תבין (100% סיכוי) לא נורא, לא קרה שום דבר, נמתין בסבלנות כמה מאות שנים עד שהאנושות תהיה בשלה להבין. בינתיים כל שנותר לי הוא לצטט את קודמי: "ואף על-פי כן נוע תנוע". כן נבין, לא נבין, זו האמת, כך העולם נוהג. עדיף שנבין.
בונוס מחשבתי לקינוח: מדוע משפחת עופר ביטלה את תביעתה כנגד "מיקי מאוס" על השקשוקה? אפשרות אחת: בגלל העיניים היפות שלו. אפשרות שניה: לפתע כמכת ברק חדרה בהם ההכרה לפיה הדבר האחרון שהם צריכים זה להעלות את נושא תרבות השלטון לדיון הציבורי.
אליטות התקשורת דאגו שהסרט ידעך נורא מהר. לו היו ממשיכים בתביעה, במו ידיהם הם היו עושים לו החיאה. מעניין שהעשירים מבינים זאת בקלות, אף גולם אחר לא מצליח להבין זאת! מאז מיקי מאוס התרווח בכסאו, נהנה מן התפנוקים, נרדם, ולתרבות השחיתות שלום.
אי-אפשר להעלות את נושא תרבות השלטון לתודעה הציבורי! האליטות לא נותנות. הן חשות בסכנה כמו פנתר המריח דם וממסמסות את זה באלגנטיות חיש קל. אף גולם אינו מבחין בכך.
נ.ב. כמעט ושכחתי: המודעות לנורמות תציל את האנושות גם בהיבט הביטחוני, שכן כוחו של האיסלאם במלחמת העולם (בה אנו נמצאים ולא מצליחים להבחין בה), הוא בהתחזות למיליארד אזרחים בלתי מעורבים חפים מפשע. בעזרת משקפי התרבות מגלים דבר אחר לגמרי...
צא לדרך, גלה לעולם את חוק הטבע מספר 2, פקח את עיניו והצל את האנושות.
בהצלחה, אהרון.
שנה טובה.

תאריך:  28/09/2014   |   עודכן:  28/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיקון עולם - המדריך המלא
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
חוק טבע 3 של חז"ל - תפסת מרובה
יעקב עמר  |  28/09/14 18:25
 
- להנות מהמוזר
אהרון שחר  |  29/09/14 00:03
 
- אהרון - אפשר תשובה לא מתחמקת ?
יעקב עמר  |  29/09/14 12:12
 
- מה פה קורה פה?
אהרון שחר  |  29/09/14 17:35
 
- מה עובר עליך יא אהרון ?
יעקב עמר  |  29/09/14 20:44
 
- אוקיי, אוקיי, מתחיל להתבהר
אהרון שחר  |  30/09/14 08:12
 
- תודה
יעקב עמר  |  30/09/14 22:09
 
- שום קופרניקוס=זנב של יחימוביץ'
ע_הראל  |  6/10/14 02:02
2
גיבוב שטויות
קורא מבין  |  28/09/14 22:27
 
- לקורא המבין את עצמו
אהרון שחר  |  29/09/14 00:16
 
- ענה על השאלה
קורא מבין  |  29/09/14 14:18
 
- שאלת שאלה טובה
אהרון שחר  |  30/09/14 08:42
 
- אמרת לי לא להתחמק
אהרון שחר  |  30/09/14 13:07
3
פתרון לבעיית90/10=מס רכוש שנתי
ע_הראל  |  29/09/14 19:10
 
- הראל תירגע, אני לא ביביפוב
אהרון שחר  |  30/09/14 08:20
 
- אל תנסה לשחק את האהבל=לא תצליח
ע_הראל  |  3/10/14 09:38
 
- תודה רבה
אהרון שחר  |  5/10/14 09:34
 
- לא לדיוןבתרבות השלטוןהבולשבקית
ע_הראל  |  5/10/14 22:36
 
- דו שיח של חירשים
אהרון שחר  |  6/10/14 11:00
 
- אתה בורח מדיוןצבורי=היכןמתנות?
ע_הראל  |  7/10/14 07:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
החלטת בג"ץ בנוגע לחוק המסתננים היא התעלמות מהמצב בשטח, המלמד על פצצת זמן שמניחים מסתנני עבודה לפתחה של ישראל    על הממשלה לפעול בנחרצות מול הבעיה, וגם להשיב את בג"ץ למקורותיו
רו"ח אלי אל-על
לא כל אחד יכול להכין הערכת שווי על כל נושא בכל חברה    לפני שבוחרים מעריך שווי למשימה ספציפית, יש לבדוק שורה של פרמטרים בנוגע לנסיונו, יכולותיו ודרכי עבודתו
איתמר לוין
בית המשפט העליון לא סתר את ממצאיו העובדתיים של בית המשפט המחוזי בפרשת סרן ר'    אילנה דיין שתלה בכתבה קטעים בלתי אותנטיים, ובמילה פשוטה: פברקה    למרות זאת, קבע ביהמ"ש העליון שהיא פעלה בתום לב    האם הקביעה התמוהה הזו קשורה לזהותם של התובע והנתבעת?
עמי דור-און
ההאשמות שאותן העלה הנשיא עבאס מעל בימת המערכה העולמית כללו התבטאויות שאין חמורות מהן נגד ישראל ומנהיגיה    הגיע הזמן להציג את אבו מאזן בעיני העולם כמות-שהוא באמת: ברברן השש לנאץ ומוביל את עמו לקראת מערכה מיותרת נוספת
אלכס נחומסון
אם קלע ד"ר גודמן בפרשנותו לכוונותיו של משה במתן עדיפות לערך היחס לגר הרי שניתן להבין זאת על-רקע סיבלם הממושך של בני ישראל במצרים שהאפיל בעיני משה על כל מוטיב אחר    כה רב היה הסבל עד שציווה משה - לא עוד    הקדימות של הערך הזה צמחה מתוך מצוקה ולא מתוך הגות פילוסופית, כלומר רב בה הרגש מהסקה של מסקנה הגויה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il